خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ظریف به ادعای وجود جاسوس‌ در تیم مذاکره‌کننده چه بود؟

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در شهریور ۹۷ در برابر ادعاهای مطرح شده از سوی جواد کریمی قدوسی درباره‌ی وجود جاسوس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که فصل دوم سریال گاندو هم بر اساس آن ساخته شده، گفته بود: چهار نفری که آقای کریمی قدوسی نام بردند یا از سوی دستگاه‌های دیگر به ما معرفی شدند یا براساس شناخت از گذشته از آنها استفاده کردیم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آنها نیستم و آنها هم در هیچ یک از مذاکرات خصوصی نبودند و تنها در جلسات تخصصی حضور داشتند…آقای محمدعلی شعبانی هم در مذاکرات نبوده و به عنوان کمک در روابط عمومی از ایشان استفاده می‌شد. عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می‌کند و از شرکت‌های صهیونیستی استفاده می‌کند، اما ما از ایرانیان که بزرگترین سرمایه‌مان در خارج هستند استفاده کردیم.

گزارش روزنامه‌ی ایران از حضور ظریف در مجلس که در شهریور۹۷ منتشر شده را می‌خوانید:

«من بین خودم و خدا باید شهادت دهم کما این‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان(دری اصفهانی) نقش موثری در تامین منافع ملی داشت»

این عبارت محمد جواد ظریف وزیر خارجه در پیشگاه نمایندگان مجلس به روشنی از یک رویارویی جدی در جلسه امروز مجلس حکایت دارد. حریف ظریف در این مواجهه به ظاهر یک نماینده از حزب پایداریهای مجلس بود اما پشت اتهام هایی که کریمی قدوسی علیه تیم مذاکره کنندگان هسته ای مطرح کرد یک جریان سیاسی قرار دارد. جریانی که از امضای برجام تا به امروز سنگین ترین جنگ روانی را با دو کلید واژه «نفوذیها» و «دوتابعیتی ها » پیش برده است. لیست اتهامهایی که امروز از تریبون مجلس علیه مذاکره کنندگان هسته ای قرائت شد قبل از این سوژه دهها مقاله و گزارش در مطبوعات مخالف دولت و حتی صدا و سیما بوده است.

بنابراین کریمی قدوسی امروز به نمایندگی از سوی جناح اصلی مخالفان برجام پشت تریبون قرار گرفت جناحی که به گفته روحانی از هر هیچ اقدامی برای به چالش کشیدن برجام دریغ نکرده است. متنی که نماینده جبهه پایداری در مجلس خواند و فیلمی که نمایش داد پیش از این بارها در کیهان، فارس، تسنیم و صدا و سیما منتشر شده بود

شاید تنها تفاوت مواجهه امروز ظریف با نمایندگان جریان ضد برجام این بود که این بار جناح مخالف در سایه جنگ ضد برجامی ترامپ خود را در موضع برتر می بیند و حتی ابایی از این ندارد که در رسانه های خود و از تریبون صدا و سیما اعلام کند که ایران نیز همانند ترامپ توافق هسته ای را کنار بگذارد

مسائل مربوط به صلاحیت اعضای تیم مذاکره هسته ای پیش از این به صورت محرمانه و عمدتاً از سوی مراجع قضایی و اطلاعاتی دنبال می شد برای اولین بار ظریف در جلسه امروز فاش کرد که برای دفاع از حیثیت همکارانش بویژه ادای شهادت در باره صلاحیت دری اصفهانی به مراجع قضایی رفته است.

از این نظر جلسه امروز مجلس را می توان یک نشست تاریخی به حساب آورد و اولین بار بود که رئیس دستگاه دیپلماسی ناگزیر شد به دفاع از میهن پرستی دری اصفهانی و دو کارشناس دیگر یعنی مشکان مشکور یا سیروس ناصری بپردازد

ظریف در این آزمون حیثیتی ظریف با فهرست بلندی از اتهام ها علیه 4 چهره کلیدی تیم مذاکره کننده روبرو شد که اثبات هر کدام از آنها می توانست نه تنها مشروعیت مذاکرات را زیر سوال ببرد بلکه همکاران وزیر را گرفتار دادگاه و دستگاه قضا کند.

نماینده جبهه پایداری امروز با ادعای این که لیست 100 نفر از مدیران دوتابعیتی در جیب دارد گفت: در صفحه اول نام عبدالرسول دری با تابعیت کانادا به عنوان مسئول کمیته مذاکره کننده پولی و بانکی و هسته ای آمده است. او در ادامه نام محمدعلی شعبانی به عنوان یکی دیگر از اعضای هیات مذاکره کننده به میان کشید و مدعی شد که برخی از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلیس هستند که متخصص در امور جاسوسی هستند.

دو اسم دیگری که کریمی قدوسی سعی کرد آنها را افرادی نفوذی معرفی کند سیروس ناصری و مشکان مشکور اعضای هیات مذاکره کننده سابق و فعلی جمهوری اسلامی هستند

در نهایت نیز او فیلمی که پیش از این رسانه های تندرو مخالف دولت بارها پخش کرده بودند را به نمایش گذاشت و مدعی شد: دو مستند توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه و در کمیسیون امنیت پخش شد در این فیلم ها دری اصفهانی به دادن اطلاعات محرمانه و همکاری با سرویس های اطلاعاتی غربی متهم شده است

4 مدیر و کارشناس که امروز آماج اتهام مخالفان برجام شدند
1- عبدالرسول دری اصفهانی، نام او پیش از این به عنوان نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ مطرح شده است. کسی که پیش از این نشان خدمت دریافت کرده بود.

او پس از انقلاب، در وزارت دفاع ایران استخدام و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را بر عهده می‌گیرد. در دوره ولی‌الله سیف به عنوان مشاور رئیس کل بانک مرکزی و سپس عضو هیات مدیره همان بانک فعالیت داشته است

دری اصفهانی بعد از اعلام توافق هسته‌ای (مرداد ۱۳۹۴) در مصاحبه‌ای گفت که در دو مقطع مختلف تیم مذاکراه‌کننده را همراهی می‌کرده است: “بار اول در حدود یک سال و اندی پیش کمیته‌ای در نهاد ریاست جمهوری به سرپرستی آقای دکتر نهاوندیان (رئیس دفتر وقت رئیس جمهور) تشکیل شد که هدف آن انتقال تجارب متخصصان مختلف و مشورت به دولت درخصوص این پرونده بود. در مقطع دوم ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی از او خواسته بود که به عنوان متخصص امور بانکی و مالی به مذاکره‌کنندگان کمک کند او در این مصاحبه به دنیای اقتصاد گفته بود: “در دور آخر من در خدمت دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه و دوستان دیگر بودم و در بخش مالی- بانکی کمک می‌کردم.”

با این حال از فردای امضای برجام این عضو فنی تیم مذاکره کننده با اتهام هایی از فساد مالی تا همکاری امنیتی با سرویس های خارجی روبرو شد

2- سیروس ناصری: چهره سرشناس در میان دیپلمات های ایرانی در اروپا است ناصری پیشتر نماینده ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو و عضو تیم ایرانی مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت بوده‌است.ناصری در دولت محمد خاتمی و ریاست حسن روحانی در شورای امنیت از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بود و حتی مدتی سخنگوی تیم را به عهده داشت او نیز مانند دری اصفهانی با اتهام های مالی و سیاسی روبرو شد اما برخلاف دیگر عضو تیم مذاکره کننده آن زمان، سید حسین موسویان کار او به بازداشت و دادگاه نکشید. از جمله افرادی که به دفاع جدی از اعتبار او پرداخت علی اکبر صالحی بود که پاسخ های صریح به اتهام زنی آن روز کیهان، فارس و صدا و سیما داد. این رسانه ها آن روزها مدعی شده بودند که ناصری به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره شرکت کیش اورینتال بوده‌است ۵۰۰ هزار دلار در قراردادهای نفتی پورسانت گرفته است این اتهام که مربوط به حساب بانکی وی در کشور سوئیس بود، بررسی شد و وی تبرئه گشت ولی ناصری ترجیح داد از کشور خارج شود و در وین اقامت گزیند گفته می شود او تا سال ۱۳۹۲ که به ایران بازگشت و در مراسم ختم مادر محمدجواد ظریف حاضر شد، هیچگونه سفری به ایران نداشته است

3- دکتر مشکان مشکور، او متخصص امور حقوقی است و نامش به عنوان وکیل مستقل و مشاور حقوقی در محافل خبری مطرح است. مشکور تجربه شرکت در چند داوری بین المللی را دارد و در سمینارها و کنفرانس های داخلی نیز به عنوان متخصص حوزه حقوق تجارت شرکت کرده است. امروز ظریف با لحن کاملاً مثبت به توصیف در باره تخصص و تجربه او پرداخت و گفت دستگاه دیپلماسی به جای استفاده از وکلای خارجی از این وکیل و حقوقدان داخلی برای دعاوی بین المللی خود استفاده کرده اس

4- محمد علی شعبانی، مخالفان برجام مدعی شده اند که او مشاور ظریف و مسؤول رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی تیم مذاکرات بوده است که جریان رسانه‌ای داخل و دیگر کشورها را هماهنگ می‌کرد کریمی قدوسی دانشگاه محل تحصیل او را مشکوک خوانده و گفت او تحصیل‌کرده‌ی یک دانشگاه «جاسوس‌پرور» انگلیس بوده است که هرکسی آنجا درس می‌خواند، بدون استثناء عضو «ام‌آی‌سیکس» (سازمان اطلاعات و جاسوسی انگلیس) می شود.

جزئیات دفاع ظریف از 4 عضو تیم مذاکره

وزیر خارجه در جلسه حساس امروز پیش از آنکه وارد بحث صلاحیت امنیتی همکارانش شود به اتهام دو تابعیتی بودن آنها پاسخ داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح بین‌المللی از همه ابزارها استفاده می‌کند؛ کما این‌که در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای فرانسوی و انگلیسی هم حضور داشتند، اما کسی نمی‌گوید چرا از افرادی با تابعیت‌های دیگر استفاده کردیم. همه کسانی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند هم به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم. چهار نفری که آقای کریمی قدوسی نام بردند یا از سوی دستگاه‌های دیگر به ما معرفی شدند یا براساس شناخت از گذشته از آنها استفاده کردیم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آنها نیستم و آنها هم در هیچ یک از مذاکرات خصوصی نبودند و تنها در جلسات تخصصی حضور داشتند.

ظریف در ادامه طعنه ای سنگین به کیهان و رسانه های ضد برجام زد و یادآور شد: آمریکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند لذا از برجام خارج شده، در حالی می‌گفتند که آنقدر برجام از ایران به نفع ایران است که خارج نمی‌شود ولی خارج شد، چون برجام خوب نوشته شده بود و خوب کارشناسی شد.

ظریف درباره غرامت ۱.۷ میلیارد دلاری از آمریکا تحت حمایت وی بوده، یادآور شد: بیشترین نقش را در گرفتن این مبلغ از آمریکا را آقای دری اصفهانی داشت. من بین خودم و خدا باید شهادت دهم کما این‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان نقش موثری داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آقای سیروس ناصری در مذاکرات ایران و عراق نقش موثری در جهت منافع ملی داشت. ایشان در مذاکرات هسته‌ای نقش نداشته و گاهی در حوزه مسائل اقتصادی کمک می‌کرد. آقای مشکور هم مانند دری اصفهانی در تمام مذاکرات بوده و در پرونده شکایت وزارت دفاع در لاهه علیه آمریکا به عنوان وکیل جمهوری اسلامی ایران است. او در کمیته حقوقی ریاست جمهوری هم متخصص حقوقی بوده در حالی که سایرین از متخصص حقوقی خارجی و مشاورین خارجی استفاده می‌کنند، اما وطن‌پرستی و حمایت آنها از منافع ملی جای تردید ندارد و بقیه مسائل در تخصص من نیست.

وی اضافه کرد:‌ آقای شعبانی هم در مذاکرات نبوده و به عنوان کمک در روابط عمومی از ایشان استفاده می‌شد. عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می‌کند و از شرکت‌های صهیونیستی استفاده می‌کند، اما ما از ایرانیان که بزرگترین سرمایه‌مان در خارج هستند استفاده کردیم.

اولین بازتاب دفاعیات وزیر خارجه

اظهارات و پاسخ های صریح وزیر خارجه به نمایندگان جناح ضد برجام بازتاب های گسترده پیدا کرد اولین واکنش را به این اظهارات عضو شاخص کمیسیون امنیت ملی نشان داد. علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران با انتشار پیامی روی حساب توییتری خود نسبت به دفاع وزیر امور خارجه کشورمان از « دری اصفهانی » در برابر اتهامات « کریمی قدوسی نماینده جبهه پایداری » در مجلس واکنش نشان داد و نوشت: شهامت دکتر ظریف در دفاع از آقای دری اصفهانی (که آماج اتهامات رسانه ای مخالفان شده است) در مجلس ستودنی است. قبلا نیز دکتر ظریف در کمیسیون امنیت با قسم جلاله گفته بود که شهادت می دهم حضور اقای دری اصفهانی در مذاکرات برجامی خدمت صادقانه به منافع ملی کشور بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. الان محمد علی شعبانی کجاست؟ چرا از ایران فرار کرده؟ افساد طلبان فکر میکنند مردم خر هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا