خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خرمشاهی درباره‌ی ماجرای بابک خرمدین: مردم باخبر شوند، اما همراه آموزش

عبدالصمد خرمشاهی -حقوق‌دان- درباره‌ی پوشش رسانه‌ای قتل بابک خرمدین می‌گوید «مردم ضمن اینکه از حوادث روز باخبر می‌شوند، آموزش دیده شوند تا انتشار این اخبار اثرات منفی روی آنها نداشته باشد. یکی از آثار این اخبار ایجاد یاس و ناامیدی و بدبینی در جامعه است.»

خرمشاهی به انصاف نیوز گفت: براساس قانون آیین دادرسی یک سری حقوق برای متهم و مدعی خصوصی وضع شده است. تحقیقات باید حتی‌الامکان محرمانه باشد. ماده هفت قانون آیین دادرسی کیفری الزام کرده که رعایت حقوق شهروندی در همه‌ی مراحل دادرسی باید انجام شود.

پرونده‌هایی مثل بابک خرمدین که شخصیت مرتکب یا قربانی و یا نوع عمل ارتکابی برای افکار عمومی جذاب است، در این مواقع شاهد هستیم که مراحل قانونی نادیده گرفته می‌شود. در پرونده‌ی محمدعلی نجفی هم این اتفاق افتاد. وقتی این اخبار رسانه‌ای می شود، برخی معتقد هستند جامعه را دچار یاس و ناامیدی می‌کند. از طرفی برخی معتقد هستند باید رسانه اخبار را بدون کم و کاست و بزرگ نمایی یا کوچک نمایی منتشر کند.

او افزود: هر چیزی یک چارچوب دارد، باید قانون اجرا شود، تبعیضی نباید قائل شد، اگر متهمی حق دارد که تریبون داشته باشد، به سایر متهمین هم باید تریبون بدهند. به عقیده‌ی من انتشار اخبار این چنینی به شرط عدم تحریف و اینکه اصل قضیه فراموش نشود، مشکلی ندارد. تا قبح کار از بین نرود، این مسائل باید رعایت شود، مردم باید بدانند که چه حوادثی اتفاق می‌افتد، به شرط اینکه آموزش هم در کنار آن باشد. مردم ضمن اینکه از حوادث روز باخبر می‌شوند، آموزش دیده شوند تا انتشار این اخبار اثرات منفی روی آنها نداشته باشد. یکی از آثار این اخبار ایجاد یاس و ناامیدی و بدبینی در جامعه است.

در شبکه‌های اجتماعی به صورت طنز ساحت مقدس پدر و مادر به سخره گرفته می‌شود، مثلاً می‌گویند مادر وقتی غذایی را درست کرد، بگذارید اول خودش بخورد و این مسائل در ذهن کودکان تاثیر منفی می‌گذارد.  اینگونه تلقی می‌شود که پدر و مادرها بدخواه فرزندانشان هستند، در حالی که می‌دانیم که والدین خواهان سعادت فرزندان هستند، این موارد استثنا است. نباید با این اتفاق، این مسئله قبح خودش را از دست بدهد.

این وکیل در انتها تاکید کرد: در دراز مدت باید بررسی شود که این اخبار چگونه منتقل شوند. ضمن اینکه به مردم چگونه آگاهی رسانی شود و مردم از آسیب این اخبار حفظ شوند. نحوه‌ی انتشار اخبار به گونه‌ای نباشد که بدگمانی نسبت به پدر و مادر در جامعه ایجاد شود. آقای خرمدین گفت چون پسرم فساد اخلاقی داشت او را به قتل رساندم که بعداً مشخص شد که منطبق بر واقعیت نبوده است. در حالیکه وقتی این را گفت شخصیت پسرش را ترور کرد.

اذهان عمومی را نسبت به فرزند خودش مخدوش کرد. می‌توانست این مسائل انتشار عمومی پیدا نکند، به راحتی تهمت و افترا نزنند که دیگر نتوان آن را جمع کرد. اخبار طوری منتشر شود که افکار عمومی بر علیه یک نفر تحریک نشود. اظهارات علی اکبر خرمدین درباره‌ی پسرش برای توجیه اعمال خودش بوده است. حقوق متهم هم رعایت نشد و در شبکه‌های اجتماعی این مسئله منتشر شد که پدر به دخترش تجاوز کرده است و صحت و سقم آن مشخص نشد. ببینید! پرونده‌های جنجالی از دست مسئولین خارج می‌شود و این تبعاتی دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا