خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ صداوسیما به اعتراض شبکه سه درباره نظرسنجی‌ها

ایسنا نوشت: مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به تشکیک و ابهام شبکه سه درباره نظرسنجی اخیر این مرکز ضمن اینکه چنین ادعایی را مصداق «دعوای درون خانه دانست که سر کوچه جار نمی‌زنند» گفت: اگر این دوستان با بنده تماس تلفنی می‌گرفتند ابهام‌شان به راحتی رفع می‌شد؛ دلیل این اعتراض ناشی از بی‌اطلاعی از زمان اجرای نظرسنجی اخیر بوده است.

سیدعلی موسوی میرکلایی، مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: این مرکز بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد و به لحاظ اعتبار علمی جایگاه خود را تثبیت کرده است؛ بارزترین نمونه اخیر اثبات این جایگاه را در پیش‌بینی دقیق میزان مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شاهد بودیم که مرکز تحقیقات صداوسیما توانست موفق‌ترین نظرسنجی را ارائه دهد.

موسوی تاکید کرد: مرکز تحقیقات رسانه ملی همیشه تلاش دارد به روز و به ابزارها و روش‌های نوین مجهز باشد. این توانمندی در مرکز تحقیقات صداوسیما وجود دارد که با تمهیدات اندیشیده شده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دقیق‌ترین نظرسنجی را در سراسر کشور اجرا کند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی مرکز تحقیقات، نظرسنجی درباره سریال‌ها و برنامه‌هایی است که از رسانه ملی، چه صدا و چه سیما روی آنتن می‌رود تا هم میزان مخاطب برنامه‌ها مشخص شود، هم رضایتمندی مخاطبان از این برنامه‌ها. قطعاً این نظرسنجی به تولیدکنندگان برنامه‌ها کمک می‌کند در راستای اجرای ماموریت‌های خود، ذائقه مخاطب را به خوبی درک و برای جذب مخاطب بیشتر تلاش کنند.

مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: نظرسنجی درباره برنامه‌هایی که روی آنتن می‌روند، در بازه‌های زمانی مشخص و بر مبنای قواعد علمی انجام می‌گیرد. به‌طور خاص درباره سریال‌ها با توجه به تعداد قسمت‌ها، حداقل بین دو تا چهار بار نظرسنجی داریم تا هم میزان اقبال مخاطبان و هم رضایتمندی آن‌ها از سریال‌ها مشخص شود. برای نمونه، نظرسنجی که درباره یک سریال، در قسمت دهم پخش آن صورت می‌گیرد، با نظرسنجی که در قسمت بیستم آن مجموعه صورت می‌گیرد، متفاوت خواهد شد و نشان می‌دهد در طول پخش، داستان و بازی بازیگران، چقدر توانسته مخاطب و رضایتش را جلب کند.

وی تصریح کرد: در همین حال، اداره کل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات روند جذب مخاطب برنامه‌های رسانه ملی را در طول سالیان متمادی مورد سنجش قرار می‌دهد و هم شبکه و هم برنامه‌ها را با شاخص‌های مشخص، ارزیابی و ترازسنجی می‌کند.

موسوی گفت: کار مرکز تحقیقات با دقت و وسواس مثال‌زدنی انجام می‌گیرد؛ حتی خاطرم هست که همین اواخر یکی از مراکز نظرسنجی کشور، آمار مخاطبان رسانه ملی را ۱۰ درصد بیشتر از آنچه در نظرسنجی ما بود، اعلام کرد و این سندی است که نشان می‌دهد مرکز تحقیقات صداوسیما با چه دقت و وسواسی سعی می‌کند دقیق‌ترین آمار از مخاطبان را به دست بیاورد و ارائه دهد.

مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به اینکه چرا شبکه سه سیما به نتایج نظرسنجی که مرکز تحقیقات صداوسیما ارائه داد، اعتراض داشت و صحت آن را زیر سوال برد؟ گفت: اول اینکه چنین تعبیری، آن طور که در فضای رسانه‌ها، به ویژه فضای مجازی مطرح شد، حقیقتاً مجموعه ما را آزرده‌خاطر کرد، چرا که ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید دعوای درون خانه را سر کوچه جار نمی‌زنند؛ اما متاسفانه شد آنچه که نباید می‌شد؛ اما نکته دوم این است که دوستان می‌توانستند با یک تماس تلفنی ساده با بنده، ابهام‌شان را طرح و به راحتی رفع کنند. کاری که با همین مصاحبه، قصد دارم انجام دهم.

وی ادامه داد: پیش از رفع این ابهام، این اتهام را هم باید پاسخ دهم که روابط عمومی رسانه ملی دخل و تصرفی در آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات ندارد و عجیب است که در مورد اخیری که اشاره کردید، انگشت اتهام به سوی همکاران در این مجموعه گرفته شد. این دوستان در نهایت امانتداری، همه آنچه را که دستاورد تحقیقات ماست، بدون دخل و تصرف در اعداد و ارقام و یافته‌ها برای استفاده عموم و متخصصان منتشر می‌کنند. هیچ وقت شخصا ندیده‌ام که آنچه روابط عمومی رسانه ملی منتشر کرده، با مطالبی که ما در اختیار ایشان قرار می‌دهیم، مغایرتی داشته باشد.

موسوی درباره اعتراض به کم اعلام شدن آمار مخاطبان سریال «وضعیت زرد» اضافه کرد: اگر دوستانی که اعتراض خود را در فضایی غیرسازمانی مطرح کردند، با بنده یا مجموعه مرکز تحقیقات صداوسیما تماس می‌گرفتند، به ایشان حتما توضیح داده می‌شد که در تاریخ اجرای نظرسنجی، فقط قسمت‌های ابتدایی سریال روی آنتن رفته بود و این آمار طبیعی است.

مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: همان‌طور که گفتم در نوبت‌های بعدی یعنی در اواسط و اواخر سریال هم به نظرسنجی خواهیم پرداخت و روال همیشگی هم همین بوده است. اینکه برای برخی ابهام ایجاد شده، عجیب است.

وی درباره اعتراض به اینکه چرا «کلبه‌ای در مه» در نظرسنجی اخیر در آمار نیامده است، گفت: این سریال‌ هم درست دو روز پیش از اجرای نظرسنجی خاتمه یافته بود. از نظر علمی، عملا درست نبود که درباره این سریال نظرسنجی انجام دهیم؛ چرا که در این صورت، به دلیل مباحث روانشناختی از جمله فاصله زمانی پخش سریال تا نظرسنجی، آمار مخاطبانش نسبت به نظرسنجی قبلی کاهش غیرطبیعی و مغایرت پیدا می‌کرد. علاوه بر این، ما در خصوص «کلبه‌ای در مه» سه نوبت نظرسنجی انجام دادیم و دیگر نیازی به نظرسنجی مجدد نبود.

موسوی گفت: به نظر ما در مرکز تحقیقات، روابط عمومی رسانه ملی و دیگر اجزای سازمان، همگی ید واحده هستند و تشکیک غیرعلمی در کار هر یک از زیرمجموعه‌ها به کلیت سازمان ضربه می‌زند؛ آن هم در مقطعی که سازمان باید در میدان جنگ نرم علیه دشمن یکه‌تازی کند.

مدیرکل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صداوسیما درباره تعامل این مرکز با مدیران شبکه‌ها و همچنین برنامه‌سازان رسانه ملی برای رفع ابهامات‌شان در خصوص نظرسنجی‌ها یا تعدیل و اصلاح شاخص‌های نظرسنجی گفت: بارها این جلسات درون سازمانی، حتی در سطح مدیران شبکه یا شورای مدیران شبکه‌ها برگزار شده است. در این نشست‌ها سوالات، ابهامات و پیشنهادات در فضایی باز مطرح و بررسی شده است و می‌توان گفت از نظر تعامل درون‌سازمانی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.

پس از نظرسنجی پس از انتشار نظرسنجی اخیر صداوسیما درباره برنامه های پرمخاطب تلویزیون در تیرماه ، مسوولان شبکه سه سیما صحت نتایج این نظرسنجی را با استناد به برخی ارقام و تاریخ‌ها ، به شدت زیر سوال بر ده بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام لطفا انقدر خبرها و عکس های لخت خبرهای خارجی رو پخش نکنید چرا انقدر واسه شما گفته های خبرهای فارسی زبان خارجی مهمه؟ چرا واسه هر اتفاقی خبرهای چرت اونارو بخش میکنین که چی گفتن خواهس ول کنید ما ماهواره نداریم اما شما خودتون میگیرین پخش میکنین مگه مهمه یه مشت اجنبی در مورد ما چی گفتن؟ایا لازمه حرف های بدرد نخورشون رو هر شب ۹۰ ملیون ایرانی ببینین؟؟چرا عکسهای بی حجاب فیلتر نمیشه ایا این صداسیمای همیشگی بود
    خواهش میکنم انقدر خارجی هارو پخش نکنید خسته شدیم با تحلیل های بدرنخورشون اصلا به ما چه دشمنان چی میگن بزار زندگیمان رو بکنیم دیگه تکرار نشه خواهشا التماس میکنم نکنین اخبار بی بی سی و زنهای بیحجاب رو پخش نکنید شرم کنید خدانگهدار ببخشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا