خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی مطهری: روسیه در نظام ما نفوذ کرده و حامیانی دارد

معصومه رشیدیان، انصاف نیوز: علی مطهری می‌گوید سفارت روسیه با انتشار عکس همنشینی سفیر خود با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس -که یادآورد عکسی از کنفرانس تاریخی تهران است- این پیام را در خود مستتر دارد که «امروز ایران تحت سیطره‌ی ماست». او همچنین در گفت‌وگوی خود با انصاف نیوز، برخورد دوگانه نسبت به سفیر روسیه و نماینده‌ی انگلستان توسط برخی از افراد موسوم به انقلابی را نشانه‌ای از نفوذ روسیه در نظام حکمرانی ما می‌داند.

عکس یادگاری لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، با سایمون شرکلیف، رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در تهران در همان ایوان یا کریدور تاریخی سفارت روسیه در تهران که کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳ یا ۱۳۲۲ خورشیدی در آن برگزار شد، خبرساز شده است. (کنفرانس تهران دربارۀ نوع مواجهۀ متفقین با آلمان از ۶ تا ۹ آذر ۱۳۲۲ برگزار شد.
عکس ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ دو دیپلمات ارشد به گونه‌ای است که یادآور عکس تاریخی رهبرانشان در ۷۸ سال قبل – سال ۱۳۲۲ خورشیدی – با حضور ژوزف استالین، فرانکلین روزولت و وینستون چرچیل، رهبران اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحدۀ آمریکا و بریتانیا در جریان جنگ با آلمان هیتلری باشد و به همین خاطر صندلی وسط، خالی است چون آمریکا ۴۲ سال است در ایران سفیر ندارد اما همین صندلی خالی یعنی قصدشان بی هیچ شک و شبهه، شبیه‌سازی آن عکس تاریخی بوده و به آن می‌بالند.

عصر ایران

گفت‌وگو با دکتر علی مطهری، نماینده‌ی پیشین مردم تهران در ادوار مجلس را در ادامه بخوانید:

انصاف نیوز: نظر و تحلیل شما درمورد عکس منتشر شده در حساب سفارت روسیه چیست؟

مطهری: به نظر من سفیر روسیه می‌خواست به مردم ایران و به دنیا پیام بدهد که امروز ایران تحت سیطره ماست. قرائن هم نشان می‌دهد که ما تا حدودی در دامن روسیه و چین افتاده‌ایم.

نظرتان درمورد واکنش‌های ضد و نقیض به سفیر روسیه و سفیر انگلیس و تحلیل‌تان از دلایل احتمالی این برخورد دوگانه چیست؟

این هم از عجایب بود که برخی از افراد موسوم به انقلابی و صدا و سیما در حالی که نقش اصلی را در این ماجرا سفیر روسیه داشت بیشتر به سفیر انگلیس حمله کردند. این یکی از قرائنی است که نشان می‌دهد روسیه در نظام ما نفوذ کرده و حامیانی پیدا کرده است.

نگرانی برخی تحلیلگران از نگاهی که در داخل کشور جریانی اصلی به روس‌ها دارد را چقدر جدی و منطقی می‌دانید؟

این نگرانی موجه است چون ما از اول انقلاب تاکنون از شوروی و روسها ضربه خورده‌ایم. من معتقدم در تسخیر سفارت آمریکا، سفارت شوروی و حزب توده نقش داشتند، در ترور استاد مطهری به عنوان مظهر مخالفت با کمونیسم در ایران، برای برداشتن مانع اصلی نفوذشان نقش داشتند. در جنگ تحمیلی هم که دیدیم شوروی بزرگترین حامی صدام بود و غربیها دیرتر وارد شدند. در قضایای برجام هم دیدیم که روسیه همواره نگران توافق ایران با غرب بوده و از ایران به عنوان ضربه‌گیر در مقابل آمریکا استفاده کرده است. در سوریه هم دیدیم که توافقی با نتانیاهو داشتند و دست اسرائیل را برای حمله به نیروهای هوادار ایران باز گذاشتند و چقدر شهید داده شد. نمونه دیگر بدعهدی روسها در تحویل دادن واکسن به ایران است که به مردم ما آسیب زد. بنابراین نگرانی برخی تحلیلگران سیاسی از نفوذ روسیه در ایران بجاست.

آیا روس‌ها قابل اعتمادند، یا آیا انگلیس از روسیه غیرقابل اعتمادتر است؟

به طور کلی غربی‌ها رو راست‌تر و صادق‌تر هستند، آنچه را که مورد نظرشان است بیان می‌کنند و نفاق کمتری دارند ولی روسیه این طور نیست و پیچیده عمل می‌کند. مثلا در قضیه جنگ آذربایجان و ارمنستان دیدید که روسیه اصلاً اجازه ورود به ایران نداد در حالی که این دو کشور قبلاً جزء ایران بوده‌اند و ایران مادر آنهاست. اصولاً به هیچ کشوری نباید اعتماد کرد و سیاست ایران هم همین بوده است. مذاکرات برجام هم براساس اعتماد به غرب نبوده، اگر هم فرضاً زمانی اعتماد شده کل نظام اعتماد کرده است نه مثلاً دولت یازدهم و دوازدهم.

انصاف نیوز: نگاه با تسامح و تساهل جریانی خاص به روس‌ها یا چینی‌ها چه خطراتی می‌تواند داشته باشد و مبنایش چیست؟

علی مطهری: این نگاه ناشی از دشمنی بیش از حد و کور با آمریکا و غرب است. در واقع عده‌ای به نام انقلابی‌گری برای دوری از آمریکا و غرب آنقدر عقب‌ رفته‌اند که از آن طرف پشت بام افتاده و در دامن روسیه و چین قرار گرفته‌اند. الان سیستمهای امنیتی خفقان‌آور این دو کشور الگوی نهادهای امنیتی ماست و این اشتباه است چون آنها کشورهای کمونیستی بوده‌اند و برای آزادی بیان ارزش زیادی قائل نیستند. ما باید یک سیاست متوازن میان غرب و شرق داشته باشیم و بین آنها رقابت ایجاد کنیم. عدم رابطه امروز ما با آمریکا و به طور کلی سردی روابط ما با غرب، به نفع اسرائیل از یک طرف و به نفع روسیه و چین از طرف دیگر است و باعث شده است که پول اضافه‌ای بی‌جهت از جیب ملت ایران برود، ضمن این که توسعه و پیشرفت کشور دچار وقفه شده است. باید به جای شعار دادن عقلمان را به کار گیریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یادمرحوم مهندس بازرگان بخیر…چقدردرباره این خرس شمالی هشدارمیدادوچقدرجوجه کمونیست ها وتحریک شده های انان اظهارات انمرحوم را بریشخندگرفته بودند..الحمدلله حتی ادبیاتشان را هم از نومارکسیست ها وکهنه های انان مانندحزب توده وام گرفتندوالان هم بر سیاق انها میگویند ومیسرایند..

    10
    4
  2. متاسفانه ، درست متوجه شده اید روسیه به دنیا پیام داد و گفت ایران در سیطره روسیه است ! و باید گفت متاسفانه و شور بختانه این یک واقعیت است روسیه چنان … نفوذ کرده و دکترین خود را به آنان تحمیل کرده است که … با توهم و دشمنی سازی با غرب، به راحتی تمامی خواسته هایش را اجراء می کنند! وقتی پشت در بسته کاخ کرملین به التماس ملاقات می نشینند ! و یا وقتی با جان مردم ایران بازی می کند و واکسن خریداری شده و مورد تعهدش را تحویل نمی دهد و مردم کشته می شود و به راحتی و ساده لوحانه اسمش را می گذاریم “” بد قولی “” خیر اسمش بد قولی ، اسمش جنایت است ! و سفیر ایران در مسکو می گوید ، هیس چیزی نگوید ! پدر پوتین دلخور و رنجیده خاطر می شود ! اگر این سیطره نیست ، پس چیست ؟

    10
    4
  3. متاسفانه از سیاست موازنه منفی در دوران دکتر مصدق ، به سیاست موازنه مثبت و امتیازدهی به روسیه و چین ، شیفت کرده ایم . و این مخالف اصل اولیه انقلاب می‌باشد .

    5
    1
  4. نه تنها امروز بلکه در طول تاریخ روسیه بزرگترین و مخوفترین دشمن تاریخی ایران بوده. از قرارداد آخال تا ترکمچای و گلستان و از به توپ بستن مجلس توسط لیاخف روسی تا طرفداری از محمدعلی شاه و از تلاش برای تجزیه ایران از طریق حمایت از قاضی محمد و پیشه وری و از حمایت قاطع از صدام تا بدعهدی در واردات واکسن و و و و مرگ‌بر روسیه

    8
    2
    1. این فرزند ناخلف بدجور شیفته و شیدای غرب خاصه آمریکاست….
      زمانیکه خود شما سر کار بودید و سنگ انگلیس و آمریکا را به سینه میزدید، خوب بود ولی حالا که دست گربه از گوشت جدا شده، منتقد هم شده….
      ای فرزند ناخلف، بیش ازین آبروی مرحوم پدرت، اون شهید بزرگوار را نبر…
      دنیا پرستی تمام وجود جناح اصلاحات را فراگرفته، به خودتان بیایید و اینقدر باعث آبروریزی نشوید…

      1
      1
  5. کاملا درست است در سطح مدیرات ارشد سیاسی و نظامی چین و روس نفوذ دارند وایران روز خوش نخواهد دید

    1
    1
  6. افرادی مثل مطهری ریشه مشکلات کشور را روابط خارجی می دانند. ادعا می کنند ما با دنیا سر جنگ داریم و باید با همه دوست باشیم. از آن طرف از هر کشور مستقل از غربی نفرت پراکنی می کنند و از طرفی هم غرب بهشون روی خوش نشون نمیده و خدا رحم کرد که توی کشور همه کاره نیستن چون در کمتر از چند ساعت کشور ما رو در انزوای جهانی کامل می برند.

  7. ایشون خودشون هم به توهمات توطئه‌ای که دارند می خندند ولی عشق غرب چنان در وجودشان ریشه کرده که کر و کور و گنگشان کرده. حکایت شما حکایت خواستگاری هست که دختری بهش جواب منفی داده و مرتب ۵۰ درصد خودت رو اوکی می کنی ولی متوجه ۵۰ درصد طرف مقابل نیستی. در هر اندازه هم به غرب باج بدی و خوش رقصی کنی باز هم تا غرب تصمیم نداشته باشد دشمنی پا برجاست.

  8. نظرات خنده دار و یکطرفه
    آمریکای جنایتکار امپریالیست هم در ایران نفوذ کرده و حامیان زیادی دارد.
    نفوذ روسیه که بهتر از آمریکاست
    داعش آمریکا بود
    تحریمها کار آمریکاست
    همه جنایتهای دنیا زیر سر آمریکاست
    ولی روسیه و چین بد هستند!!!
    عجب استدلالهای وارونه مضحکی!!

  9. این فرزند ناخلف بدجور شیفته و شیدای غرب خاصه آمریکاست….
    زمانیکه خود شما سر کار بودید و سنگ انگلیس و آمریکا را به سینه میزدید، خوب بود ولی حالا که دست گربه از گوشت جدا شده، منتقد هم شده….
    ای فرزند ناخلف، بیش ازین آبروی مرحوم پدرت، اون شهید بزرگوار را نبر…
    دنیا پرستی تمام وجود جناح اصلاحات را فراگرفته، به خودتان بیایید و اینقدر باعث آبروریزی نشوید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا