خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ذوالقدر؛ سردار تشخیص مصلحت انتخابات!

سردار محمدباقر ذوالقدر، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران که سابقه‌ی فعالیت در قوه قضاییه را نیز در کارنامه‌ی خود دارد با حکم رهبری انقلاب عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنا بر حکم صادق لاریجانی دبیر این مجمع شد.

به‌گزارش انصاف نیوز، آقای ذوالقدر در سال‌های پیش از انقلاب عضو گروه «منصورون» بود که مشی مبارزه‌ی مسلحانه با رژیم پهلوی را برای فعالیت‌های خود انتخاب کرده بود. محسن رضایی، دبیر پیشین مجمع تشخیص مصلحت نیز از رهبران گروه مسلح «منصورون» بود.

محمدباقر ذوالقدر که متولد سال ۱۳۳۳ در شهر فسا است، در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب ابتدا به کمیته‌های انقلاب اسلامی پیوست و پس از مدتی فعالیت خود را در سپاه پاسداران ادامه داد. او در آن سال‌ها در سِمَت‌هایی نظیر مسئول آموزش سپاه و فرماندهی قرارگاه جنگ‌های نامنظم و… فعال بود.

سردار ذوالقدر در دولت‌های هاشمی و خاتمی به‌عنوان رئیس ستاد مشترک سپاه و جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران مشغول فعالیت بود و از فرماندهان منتقد دولت اصلاحات محسوب می‌شد.

با آغاز به کار دولت احمدی‌نژاد و ورود جمعی از سرداران سپاه به قوه مجریه، ذوالقدر نیز به وزارت کشور رفت و به‌عنوان معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور کار خود را آغاز کرد.

با وجود برخی ادعاها مبنی بر نقش‌آفرینی سردار ذوالقدر در فرآیند پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات۸۴ و تاکید خودِ او بر «پیروزی نیروهای اصولگرا با یک طراحی درست و‌ چند لایه» در آن دوره انتخابات، اما حضور ذوالقدر در وزارت کشور دولت احمدی‌نژاد دوام چندانی نداشت و پس از حدود دو سال از آغاز فعالیتش به‌عنوان معاون وزیر کشور، کنار‌ گذاشته شد. وبسایت اصولگرای «تابناک»، وابسته به محسن رضایی، در این باره نوشته بود: «دکتر محمدباقر ذوالقدر استعفا نداده و علت عدم حضور وی در روزهای اخیر بر سر کار خود، برکناری او بوده است».

محمدباقر ذوالقدر پس از این حضور کوتاه در دولتِ آشکار مجدداً به ساختار نظامی بازگشت و با حکم رهبری به  معاونت ستاد کل نیروهای مسلح در امور بسیج منصوب شد.

سردار ذوالقدر پنج سال پس از صدور این حکم به قوه قضاییه رفت و از سوی صادق آملی لاریجانی، رئیس وقت دستگاه قضایی به‌عنوان معاون راهبردی قوه قضاییه مشغول فعالیت شد.

آقای ذوالقدر که برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از او به‌عنوان یکی از فرماندهان نظامی مرتبط با «گروه‌های فشار و افراد لباس شخصی» یاد می‌کنند درباره‌ی ادعاها پیرامون این موضوع و مداخله در دوره‌های مختلف انتخابات می‌گوید: «اصولا شان سپاه و بسيج بالاتر از آن است كه در دعواهاي جناحي و اختلافات و رقابت‌هاي سياسي وارد شوند. حضور سپاه و بسيج در جايي است كه به سرنوشت انقلاب مربوط باشد، در اين صورت پاسداران و بسيجيان با تمام قدرت و صراحت وارد عمل خواهند شد و از اصول و دستاوردهاي انقلاب و نظام دفاع خواهند كرد».

این سردار سپاه پاسداران حدود دو دهه پس از این اظهار نظر در رد مداخله‌ی نظامیان در انتخابات، رئیس ستاد اجرایی جبهه نیروی‌های مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) شده و به‌عنوان یکی از چهره‌های ارشد ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در انتخابات ۹۶ بسیار فعال بود. رسانه‌های اصولگرا در پاسخ به انتقادات از ورود سردار ذوالقدر به رقابت‌های انتخاباتی می‌نوشتند که «ذوالقدر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازنشسته شده و این امر به مدت‌ها قبل از اعلام موجودیت جبهه باز می‌گردد».

سردار ذوالقدر هنگامی که هنوز از سپاه «بازنشسته» نشده بود، در سال ۱۳۸۰ و در واکنش به اعتراضات پیرامون برخورد نیروهای امنیتی با فعالان ملی – مذهبی و اعضای نهضت آزادی گفته بود: «عنوان ملي – مذهبي يكي از تحريفاتي است كه توسط جريانات منحرف به منظور عوام فريبي صورت گرفته است. اين افراد اصولا تعهدي نسبت به ملت خود و اسلام ندارند و در سالهايي كه كشور درگير حادثه بزرگ جنگ و فتنه‌هاي ضد انقلابي و ضد مردمي ديگر بود، نه تنها كمكي به مردم نكردند بلكه در صف دشمنان ملت قرار گرفته و از نظر مذهبي نيز هيچ گونه اعتقاد و پايبندي به مباني تفكر شيعي ندارند و با تفسير به راي قرآن و استفاده غلط از احاديث، زمينه انحراف و التقاط فكري جوانان را فراهم مي‌كنند. حمايت عده‌اي از نمايندگان مجلس و برخي مسوولين و عناصر سياسي از اين افراد، جاي بسي تاسف بوده و نهايت ساده‌انديشي است كه گفته شود چون اين‌ها افراد سالمندي بوده‌اند، توان براندازي و اقدام مسلحانه و قهرآميز را نداشته‌اند. در حالي كه كارنامه آنها نشان مي‌دهد كه با به انحراف كشاندن جوانان، آنان را وادار به اقدامات قهرآميز و خشونت گرايانه عليه انقلاب كرده‌اند، همچنان كه سازمان منافقين مولود شوم جريان به اصطلاح نهضت آزادي بود».

محمدباقر ذوالقدر پس از شکست کاندیدای مورد نظرش در انتخابات سال ۱۳۹۶ تعداد آرای ابراهیم رئیسی را «موفقیت بی‌نظیر و رکورد جدید» نامیده بود: «وحدت نیروهای انقلابی از مسائل مهمی بود که در این مرحله محقق گردید به طوری که اکثریت گروه‌ها، جریان ها و شخصیت های شناخته شده انقلابی حول محور جمنا گرد آمدند و اکثر علما و روحانیون از حرکت جبهه مردمی حمایت کردند و حاصل این وحدت به تجربه موفقی مبدل شد که به انتخاب نامزد واحد نیروهای انقلاب برای دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری انجامید و حاصل آن ۱۶ میلیون رای شد که در نوع خود یک موفقیت بی نظیر و رکورد جدید به شمار می آید».

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا درباره‌ی نوع فعالیت سیاسی محمدباقر ذوالقدر، چند سال قبل نوشته بود: «سردار محمدباقر ذوالقدر که البته سپاه پاسداران او را بازنشسته اعلام کرده  و در تشکیلات موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» نقش «پدرخوانده» را بازی می کند، همان تیزهوشی اتابک اعظم را تکرار کرده و با راه انداختن  یک کالسکه پرطمطراق می خواهد بگوید ایهاالناس! ببینید دست ما هم مثل دست ناصرالدین شاه تکان می خورد؛ پس زنده ایم! و به این ترتیب  می خواهد به پیکر بی جان یک جریان سیاسی جان بدهد. اتابک اعظم دچار توهم نبود و یقین داشت ناصرالدین شاه مرده است و کارش فقط نمایش است. اما  آقای ذوالقدر واقعا مانند اتابک با علم بر مرگ  جریانی که جنازه اش را به زور، روی صندلی نشانده، وارد کالسکه شده یا توهم «زنده پنداشتن» آن را دارد؟».

صراط‌نیوز در خرداد ۱۳۹۸ در خبری اعلام کرده بود که محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد شد. در خبر منتشر شده در این وبسایت اصولگرا آمده است که «توافقات صورت گرفته برای خداحافظی محسن رضایی با این مسئولیت جدی بوده و به زودی فرد دیگری بعنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب خواهد شد…محمدباقر ذوالقدر جدی‌ترین گزینه است که از وی بعنوان جایگزین محسن رضایی سخن به میان آمده است. گفته می‌شود آیت الله آملی لاریجانی نیز تمایل دارد تا ذوالقدر بعنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شود».

از سردار ذوالقدر که سابقه‌ی فعالیت انتخاباتی برای ابراهیم رئیسی را در کارنامه‌ی خود داشته است به‌عنوان گزینه‌ی اول رئیس دولت سیزدهم‌ برای وزارت کشور نام برده می‌شد اما بر اساس شنیده‌ها به دلیل انتصاب او به‌عنوان دبیر مجمع تشخیص، در روزهای نزدیک به معرفی کابینه‌ی پیشنهادی به مجلس سرداری دیگر جایگزین ذوالقدر شد.

سردار عزلتی مقدم، معاون اسبق سیاسی سپاه پاسداران در گفت‌وگویی که دو سال قبل با وبسایت جماران داشت، درباره‌ی نقش سردار ذوالقدر در فعالیت سیاسی و انتخاباتی سپاه می‌گوید: «متاسفانه بخشی از جناح راست مجاهدین انقلاب اسلامی به رغم تاکید حضرت امام بر اینکه سپاه حق ندارد در انتخابات دخالت کند در سپاه مانده بودند. اگر بپرسید چرا سپاه در مسائل سیاسی دخالت کرد می‌گویم بروید مجاهدین انقلاب جناح راست را بررسی کنید. امام فرموده بود که یا حزب یا سپاه…متاسفانه جریان راست مجاهدین انقلاب در داخل سپاه ماندند و ارتباطات سازمانی خود را حفظ کردند. من دو نفر از شاخص های آن را می گویم. آقای محمد باقر ذوالقدر، آقای زیبایی نژاد (سردار نجات). عده دیگری هم هستند که می گویند آقای نقدی یکی از آنهاست. کسی اگر می خواهد ردّی از ورود [سپاه] به مسایل سیاسی پیدا کند باید ببیند عملکرد این افراد و ارتباطات آن ها چه بوده است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. امام خمینی نظامیان رو از دخالت در امور سیاسی منع کرد.اما ظاهرا دیگه کسی این چیزا براش اهمیت نداره.

  2. امام خمینی میزان را رای ملات اعلام کرد اما الان رای شورای نگهبان جایگزین شده است. حتی اگر خوب و صالح و معقول باشند این یک غصب است چه برسد که متاسفانه جناحی گری و خود پسندی و دیگران منحرف پنداری و سایر رذایل از این دست در میان آنها مشهود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا