خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیدگاه متفاوت دو فرمانده جنگ درباره‌ی بنی‌صدر

از جمله مباحث پر چالش حوادث رخ‌داده در پس از انقلاب موضوع نحوه مدیریت ابوالحسن بنی‌صدر در دوران جنگ هشت ساله عراق و ایران است.

به‌گزارش انصاف نیوز، برخی در این باره آقای بنی‌صدر را «خائن» می‌نامند و برخی دیگر نیز در دفاع از او سخنانی را مطرح کرده‌اند.

در این ارتباط دیدگاه دو تن از فرماندهان عالی‌رتبه دوران جنگ که در سال‌های گذشته بیان شده را در ادامه می‌خوانید:

دریابان علی شمخانی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ: «شما اگر بتوانید با پیروزی در جنگ تهران را فتح کنید شکست در جنگ را می‌پذیرید؟! حتما بنی‌صدر می‌خواست در جنگ پیروز شویم، البته او اندیشه‌اش غلط بود. من معتقدم بنی‌صدر در عملیات نصر قصد داشت پیروز شود، اما شکست خورد. من خودم آنجا بودم، بنی‌صدر وقتی دستور عملیات می‌داد همزمان با تهران صحبت می‌کرد، من شاهد زنده‌ی این ماجرا هستم. بنی‌صدر مخالف ما به معنای سپاه بود ولی معنایش این نبود که خائن است. او حس می‌کرد اگر سپاه باشد، نمی‌تواند پیروزی را به نام خودش ثبت کند. می‌خواست پیروز مطلق جنگ خودش باشد، چرا که با این پیروزی می‌توانست قهرمان ملی شود، او دنبال شکست در جنگ نبود. بنی‌صدر دنبال این بود که از پیروزی خودش در رزم پیروزی‌های سیاسی در تهران رقم بزند. این حرف امروز من نیست، من همین حرف‌ها را در مجلس شورای اسلامی در آن زمان گفته‌ام. کار بنی‌صدر خیانت و تبانی با دشمن نبود، روش اشتباه بود».

محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ: «آقای بنی صدر معتقد بود که ما باید به سبک اشکانیان بجنگیم یعنی زمین بدهیم دشمن را به داخل بکشانیم و زمان بدست بیاوریم و بعد از آن به دشمن هجوم ببریم خود این موضوع هم در عدم حمایت و توجه به جبهه خرمشهر و یا در عدم ارسال تجهیزات و مهمات موثر بود. وقتی یک فرمانده نظامی کنار بنی صدر می‌گوید خرمشهر ارزش نظامی ندارد خب معلوم است که به اندازه کافی هم به آنجا اسلحه و مهمات نمی‌دهند و وقتی چنین اعتقادی در برخی افراد وجود داشته باشد اینطور می‌شود. این عامل و عوامل دیگر دست به دست هم داد و موجب سقوط خرمشهر شد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. … چه قدر از حق وانقلاب و بصیرت انحراف داری .فقط مانده به بنی صدر خائن نشان افتخار خیانت بدهد.اقای دبیر شورای امنیت ملی با خیانت بنی صدر در طبس چه می کنی با فرار او بالباس زنانه وسبیل تراشیده چه میکنی،لعنت به حسن کلید که تورو دبیر شورای امنیت ملی کرد.

    1
    3
  2. اینکه زمین بدهیم ، زمان بخریم ، در جنگ های چریکی استفاده میشه ، و کلاً ایده سپاهی هایی مثل آقای رضایی بوده که الان به بنی صدر نسبت میدن. کلاً یه جریانی بود که میخواست از اول بنی صدر رو خائن معرفی کنه و همه قدرت رو از آن خودش کنه که به خواسته ش هم رسید ، همه احزاب بعد از انقلاب یکی یکی حذف شدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا