خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سخت است که آخر سراغ شرخر بروم»

یک صنعتگر با انتقاد از راه‌های فرار کلاهبرداران و بدهکاران به عنوان یکی از مشکلات فعالیت تولیدکنندگان در بازار می‌گوید: برای افرادی مثل من که در میان دوراهی قانون و شرخر ، قانون را انتخاب کردم و دوسال دوندگی در دادگاه‌ها را به جان خریدم، سخت است که آخرش به جای آنکه قانون و قوه قضاییه آن را به نتیجه برساند، سراغ شرخر بروم.

داود درفشی درباره‌ی مهم‌ترین مانع پیش روی صنعت کشور به انصاف نیوز گفت: به نظرم موضوعاتی همچون تکنولوژی و نبود برنامه مدون برای صادرات و حتی ضعف در مدیریت صنعتی مهم‌ترین عامل بازدارنده در مقابل صنعت کشور نیست، بلکه ما یک مشکل بزرگ‌تر و در واقع ریشه همه مشکلات داریم و آن هم دولت است. مهم‌ترین مانع بر سر راه صنعت کشور، دولت‌ها بوده است.

عضو شرکت تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان در توضیح مانع دانستن دولت علی رغم شعار دولت‌ها در حمایت از تولید و باور اینکه حمایت‌های دولتی باعث رانت‌های بزرگی برای تولیدکنندگان می‌شود، معتقد است: منظورم از دولت کلیه نهادها و هر سه قوه بود و از طرفی هم اتفاقاً صنعت گران ریشه دار همیشه مخالف سیاست‌های رانتی تحت عنوان حمایت از تولید کننده‌اند، زیرا سیاست‌هایی که بر قیمت گذاری دستوری استوار باشد در نهایت تولید رانت برای تعداد محدودی از تولیدکنندگان می‌کند ولی از آن طرف باعث ورشکستگی و نابودی خیلی از تولیدکنندگان می‌شود.

در اتمسفر رانت، صنعت رشد نمی‌کند

درفشی افزود: برای مثال با وجود اینکه ما یکی از تولیدکنندگان فولاد در دنیا هستیم اما همین الان قیمت ورق فولادی در کشورمان بالاتر از قیمت جهانی است و این به آن معنی است که در زنجیره تولید بقیه صنعت‌های وابسته به فولاد از جمله صنعت سازه‌های فولادی فرصت‌های صادراتی را از دست می‌دهند و دلیل آن هم همین اقتصاد رانتی است که می‌گویید یا هر بخش دیگری که دولت در آنجا قیمت گذاری می‌کند، قطعاً صنعت آسیب می‌بیند چون در اتمسفر رانت صنعت رشد نمی‌کند.

پکیج از موانع دولت، پیش روی کارآفرینان!

این تولید کننده در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر او اگر قیمت گذاری‌ها از لحاظ دستوری و با دخالت دولت نباشد، مشکلات صنعت کشور حل می‌شود؟ گفت: به هیچ عنوان، مشکلات صنعت کشور همگی ریشه در دولت دارد که یکی از نمودهای آن قیمت گذاری است و در واقع اقدامات دولت پکیجی از موانع را پیش روی کارآفرینان و صنعت کشور ایجاد کرده است. برای مثال قوانین و بروکراسی‌های پیچیده و متناقض از مشکلات دیگر است که مربوط به قوه مقننه است. زیرا بسیاری از قوانین باهمدیگر تناقض دارند و ماشاالله نمایندگان مجلس ما هم هر روز یک قانون جدید تصویب می‌کنند و صنعت گر نمی‌داند که قانون امروز پابرجاست یا فردا یک قانون عکس آن اجرایی خواهد شد.

او ادامه داد: مثلاً یکی از معضلات جدی که دل هر وطن پرستی را به درد می‌آورد، تعداد بالای واحدهای تولیدی است که تعطیل شدند و میلیاردها میلیارد سرمایه کشور تبدیل به دستگاه، ساختمان و سوله شدند و بلااستفاده مانده‌اند و هر مسئولی هم که می‌رسد زحمت می‌کشد و می‌گوید باید فعال شوند! اولاً مگه با دستور این آقایان کارخانه‌ای فعال می‌شود، دوم اینکه هر کدام از این کارخانه‌ها یک داستان جداگانه دارند و با دستور که فعال نمی‌شوند و خیلی از این واحدها نمی‌توانند فعال شوند چون بازاری که در آن فعال بودند کشش ندارد و درخواست تغییر مجوز برای فعال شدن واحد تولیدی خود در یک صنعت دیگر می‌دهند که هزارتا سنگ جلوی پایشان می‌گذارند تا نتواند کار کنند. یا در حوزه بحث‌های حقوقی هم، قوانین ما در ظاهر به نفع تولیدکنندگان است اما در عمل راه‌های فرار برای مجرمان و کلاهبرداران باز است.

هر کس سراغ شرخر نرفته، پشیمان شده

درفشی درباره‌ی موانع حقوقی بر سر راه صنعت و اینکه آیا منظورش مجلس است، گفت: منظورم قوه قضاییه است. کارآفرینان و هر فردی که در بازار کار می‌کند احتمال دارد ازش کلاهبرداری صورت گیرد، هر کسی مثل بنده که برای گرفتن حق و حقوق قانونی به دستگاه قضا و دادگاه متوسل شده و سراغ شرخر نرفته است، پشیمان شده است، چون علاوه بر اینکه بسیار زمان بر است حتی وقتی حکم هم می‌گیری کسی نیست آن را اجرا کند و اکثر دوستان ما با این موضوع درگیرند.

چطور ریگی را در آسمان گرفتند؟!

این تولیدکننده در این باره مثال زد: بنده یک کارمندی داشتم که تعدادی از چک‌های کارخانه را به حساب خود واریز کرده بود و شکایت کردم و بعد از دوسال دوندگی حکم قطعی محکومیت ایشان را گرفتم، اما دو ماه از حکم دادگاه گذشته است و یک برگ کاغذ حکم جلب سیار به من داده‌اند که برو کسی را که پولت را برده پیدا کن! این فرد هم گوشی‌اش را خاموش کرده و خانه‌اش را هم عوض کرده و من مانده‌ام و یک برگ کاغذ! دو ماه است که به جای آنکه به تولید کارخانه‌ام فکر کنم، کارم پیدا کردن کلاهبردار شده است و بعد می‌گویند از تولیدکننده حمایت می‌کنیم. به خدا حمایت نخواستیم ما کار خودمان را بلدیم شما هم به وظیفه حاکمیتی خودتان برسید.

حاشیه امن برای کلاهبردارها

مدیر شرکت کاریران سوله می‌گوید: من تولیدکننده نباید دنبال کلاهبردار بیافتم بلکه باید خود قوه قضاییه و نیروی انتظامی به وظیفه حاکمیتی خودشان برسند و نه اینکه حاشیه امن برای کلاهبردارها و مجرم‌ها درست کنند که با خاموش کردن موبایل و عوض کردن خونه از قانون فرار کنند و واقعاً برای من جای تعجب است در مملکتی که ریگی را در آسمان دستگیر می‌کنند چطور نمی‌توانند کلاهبردارها و مجرمان را در همین شهر پیدا کنند؟ به نظرم حتی عالی‌ترین مقامات کشور هم این مشکلات را می‌دانند و اما چه افرادی نمی‌گذارند و نمی‌خواهند که این مشکلات حل شود، جای بحث و بررسی دارد.

درفشی با بیان اینکه «کلاهبردارها هرچه دارند به اسم این و آن می‌کنند و از قانون فرار می‌کنند»، گفت: چون فرار از دین و بازی‌های حقوقی را آن چنان پیچیده کردند که تقریباً ثابت کردن فرار از دین نشدنی شده است، در حالیکه در دنیای امروز، نیازی به این بازی‌های حقوقی نیست و وقتی ثابت شد که فردی پول نامشروع کسب کرده است، همان پول قابل رهگیری است که کجا و چگونه هزینه شده است و بازپس گرفتن آن هم راحت است. نه اینکه الان همین فردی که پول ما را برده است و محکوم شده، خانه خریده و بعد از شکایت ما آن را به اسم خواهرش کرده که کارمند یکی از سازمان‌های دولتی است و باز نمی‌توانیم کاری بکنیم چون انگار می‌گویند بعد از حکم قطعی می‌توان تقاضای فرار از دین داد و اینها موضوعاتی است که واقعاً برای همه مشکل ایجاد کرده است و برای افرادی مثل من که در میان دوراهی قانون و شرخر، قانون را انتخاب کردم و دوسال دوندگی در دادگاه‌ها را به جان خریدم، سخت است که آخرش به جای آنکه قانون و قوه قضاییه آن را به نتیجه برساند، سراغ شرخر بروم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا