خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طراحی سقف عرشه فولادی

رپورتاژ آگهی

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و صنعت در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز شاهد اجرای سازه‌هایی هستیم که ضمن ارتقاء ویژگی سازه‌های ساختمانی، از مزایای فوق العاده‌ای نیز برخوردارند. این روزها در سازه‌های ساختمانی تحولات بسیار گسترده‌ای رخ داده است که در صورت توسعه پایدار این تحولات به زودی شاهد انقلاب بزرگی در صنعت ساختمان‌سازی خواهیم بود. حتما تاکنون راجع به طراحی سقف عرشه فولادی چیزهایی شنیده‌اید. طراحی سقف و استفاده از مصالح مقاوم و درعین‌حال سبک برای کاهش بار مرده ساحتمان‌ها به خصوص ساختمان‌های مرتفع چند طبقه، همواره یکی از دغدغه‌های مهندسین طراح ساختمان است. طراحی سقف عرشه فولادی به عنوان یک سیستم اجرایی برتر صرفا به این منظور و با اهداف بسیار مهم دیگری انجام می‌شود. سقف‌های عرشه فولادی را می‌توان ورژن ارتقاء یافته سقف‌های معمولی کامپوزیتی دانست.

سقف کامپوزیت به سقف‌هایی اطلاق می‌شود که از بتن و فولاد ساخته می‌شوند. سقف‌های عرشه فولادی به عنوان اقتصادی‌ترین انواع سقف شناخته می‌شوند که از اجزای مختلف تشکیل شده و طراحی خاصی دارند. اصلی‌ترین جزو تشکیل‌دهنده سقف عرشه فولادی، ورق‌ گالوانیزه است که نقش عرشه را اجرا کرده و سایر المان‌ها را روی خود قرار می‌دهد.‌ آشنایی با طراحی سقف عرشه فولادی شما را به درک صحیحی نسبت به این نوع سازه و مزایای آن می‌رساند.

طراحی سقف عرشه فولادی و الزامات طراحی

سقف عرشه فولادی از اجزای مختلفی مانند فولاد، بتن، شبکه‌های آرماتور، برشگیرهایی از جنس گلمیخ، ورق گالوانیزه فرم داده شده، قالب‌های کناره سقف، پیچ‌ و پرچ و سایر اجزایی که در نهایت سبب اتصال المان‌ها به یکدیگر می‌شوند، تشکیل شده است. در هر سازه‌ای، طراحی اصولی، اجرای درست و نظارت بر چگونگی اجرا از مهم‌ترین الزامات جهت بهبود عملکرد سازه به حساب می‌آید. طراحی سقف عرشه فولادی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در طراحی این نوع سقف کامپوزیت، ورق‌های گالوانیزه اهمیت بسیار زیادی دارند. در طراحی ورق‌های گالوانیزه با دو رویکرد مواجه هستیم. در هر نوع سقفی برای بتن‌ریزی به قالب بندی احتیاج داریم؛ رویکرد اول به خاصیت ماندگار بودن قالب ورق گالوانیزه اشاره دارد. درواقع این ورق‌ها به عنوان قالب ماندگار هرگز باز نمی‌شوند. در رویکرد دوم ورق گالوانیزه به عنوان بخشی از سیستم سقف و یک المان کششی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این ورق‌ها به روش نورد سرد تولید شده و توسط دستگاهی به نام رول فرمینگ به شکل ذوزنقه درمی‌آیند. طراحی ذوزنقه در این ورق‌ها مقاومت و عملکرد ورق را افزایش داده و حین کار روی آن هیچگونه خمیدگی، حرکت محسوس و تغییر شکل ایجاد نمی‌شود.‌ پس از طراحی ورق‌های گالوانیزه سایر اجزا مورد بررسی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال برای خروج بتن در این نوع سقف، لبه آزاد دهانه‌ها را با مقاطع فلاشینگ می‌پوشانند یا برای جذب تنش‌های برشی و انتقال آن به تیرهای سازه برای حفظ بیشتر پایداری سقف از برشگیر یا گلمیخ استفاده می‌کنند که به تیرهای سازه جوش داده می‌شوند.‌ برشگیر بین تیرهای سقف پیوستگی ایجاد کرده و عملکرد یکپارچه‌ای به سیستم سقف می‌بخشد. در طراحی سقف عرشه فولادی نقش سازه‌ای گلمیخ بسیار مهم است. در سقف‌های عرشه فولادی از مش‌های آماده شبکه آرماتور استفاده می‌کنند تا پدیده انقباض بتن در حین خشک شدن تاثیری روی عملکرد سیستم سقف نداشته باشد.

نحوه اجرا سقف عرشه فولادی

بعد از طراحی سقف عرشه فولادی نوبت به اجرای آن می‌رسد. اجرای این سقف مراحل خاص خود را دارد، به این ترتیب ابتدا اسکلت‌بندی و تیرهای فرعی اجرا شده و سپس ورق‌های گالوانیزه نصب می‌شوند. ورق‌ها با استفاده از جوش خطی یا جوش نقطه‌‌ای به تیرها متصل می‌شوند. بعد از نصب ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل، عرشه برای بتن‌ریزی آماده می‌شود. به این صورت که برشگیرهای گلمیخ جوش داده و اجرا می‌شوند، قالب‌بندی کناره‌‌های سقف انجام شده و آرماتوربندی اجرا می‌شود.

روش محاسبه و طراحی سقف عرشه فولادی

در طراحی این نوع سقف کامپوزیت، تحمل تمام المان‌ها و اجزای مورد استفاده در سیستم در برابر نیرویی که به آن‌ها وارد می‌شود، به صورت مجزا بررسی می‌گردد. جالب است بدانید سقف‌های عرشه فولادی تنها زمانی به عنوان سقف مرکب کامپوزیت شناخته می‌شوند که به عملکرد صحیح خود پس از خشک شدن بتن برسند. بنابراین تا زمانی که بتن و ورق‌های گالوانیزه به عملکرد ترکیبی خود برسند، تحمل نیروی وارده برعهده تیرهای سقف است. از این رو محاسبه دقیق تحمل بار تا زمان اجرای سقف کامپوزیت اهمیت بسیار زیادی دارد. روش محاسبه هر المان با توجه به شرایط سازه متغیر است؛ به عنوان مثال دهانه سقف عرشه فولادی با توجه به ضخامت سقف تعیین می‌شود. این اندازه برای یکسان‌سازی طراحی سازه به صورت حداکثری محاسبه می‌شود.

مزایای طراحی سقف عرشه فولادی

  • کاهش مصرف بتن و به دنبال آن کاهش بار مرده ساختمان
  • حذف سیستم قالب‌بندی و عملیات باز کردن قالب‌ها
  • کاهش هزینه‌های اجرایی به دلیل کاهش مصرف فولاد
  • مقاومت در برابر زلزله و آتش‌سوزی، کاهش لرزه و انتقال صدا در ساختمان
  • سهولت اجرا و قابلیت استفاده از این سیستم در شرایط آب و هوایی مختلف
  • امکان بتن‌ریزی همزمان طبقات و بتن‌ریزی یکپارچه
  • سرعت بالا در پروسه اجرا
  • امکان تعویض قسمت‌های آسیب دیده

معایب طراحی سقف عرشه فولادی و اجرای آن

طراحی سقف های مرکب عرشه فولادی به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد. اگر طراحی این نوع سقف به درستی انجام نشود، نمی‌توان به عملکرد صحیحی از آن رسید.‌ یکی از معایب اصلی سقف عرشه فولادی این است که اجرای آن باید توسط تیم متخصص صورت گیرد و کارگران ساختمانی از عهده اجرای آن برنمی‌آیند. به این ترتیب باید اجرای چنین پروژه‌هایی را به شرکت‌های متخصص آن بسپارید.

فرتاک ویژن برترین شرکت طراحی سقف عرشه فولادی

شرکت پیمانکاری فرتاک ویژن با هدف ارائه خدمات در امور ساختمان‌سازی به خصوص طراحی و اجرای سقف‌های عرشه فولادی، در سال ۹۴ راه اندازی شده است. این شرکت با بهره‌مندی از تیم مهندسی و مجرب با یک برنامه ریزی دقیق و اصولی، پروژه‌های اجرایی شما را از ابتدا تا انتها پشتیبانی می‌کند. فرتاک ویژن ضمن محاسبه و برنامه ریزی، خدمات اجرا و نظارت پروژه‌های سقف عرشه فولادی را به صورت تخصصی ارائه می‌دهد. این شرکت در تلاش است که با ارائه خدمات باکیفیت، گام موثری در جهت پیشرفت کشور خود بردارد. پروژه‌های اجرایی موفق این شرکت نشان از قدرت و تخصص تیم اجرایی آن دارد. لینک زیر پل ارتباطی شما با فرتاک ویژن است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا