خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«باور داریم بعنوان سپر انسانی هواپیما را زدند» | گفت‌وگو با والدین دو مسافر پرواز 752 [+فیلم]

سرویس سیاسی انصاف نیوز: «پدر من هم در همین دادگاه حدود 48 سال پیش محاکمه شد. قبل از آن هم مهندس بازرگان و پیش از آن هم دکتر مصدق بوده است؛ ما از آن سیستم –دوره پهلوی- واقعا انتظار رسیدگی عادلانه نداشتیم، اما اینها دائم از عدل علوی می‌گویند؛ کجاست عدل علوی؟ آیا همین است؟! قطعا نیست! ما این را اصلاً زیبنده انسانیت نیست. آمال ما این است که جامعه انسانی بسازیم، جدای از اینکه اسلامی باشد.» این بخشی از انتقاد دکتر محسن اسدی لاری و دکتر زهرا مجد، والدین زینب و محمدحسین اسدی لاری -از قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به فرآیند دادرسی این پرونده‌ی پیچیده است که در گفت‌وگو با انصاف نیوز مطرح می‌کنند و می‌گویند «احساس ما این است که یک سپر انسانی گذاشتند»!

آنها اما کسانی بوده‌اند که آنطور که تعریف می‌کنند در سه روز اول به هیچ عنوان زیر بار ادعاهای زدن هواپیما با موشک نمی‌رفته‌اند و حالا برداشت‌های دیگری از ماجرا دارند.

محسن اسدی لاری و زهرا مجد یکی از 176 خانواده‌ی داغدار مسافران اوکراینی هستند که ساکن ایرانند و برای روشن شدن علت‌ها و چگونگی سرنگونی هواپیما همراه با تعدادی دیگر از خانواده‌ها به قوه قضاییه‌ی ایران شکایت برده‌اند؛ تاکنون دو جلسه‌ی دادگاه با حضور خانواده‌ها و متهمین برگزار شده‌ است. این پدر و مادر و بسیاری از خانواده‌های عزادار قربانیان هواپیمای اوکراینی علاوه بر پیگیری ماجرا از مراجع داخلی، تاکنون با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور مصاحبه‌ای نکرده‌اند؛ این نخستین بار است که یکی از آنها تصمیم به طرح صریح سوالات و شائبه‌های ذهنی خانواده‌ها در یک رسانه‌ی داخلی کرده است. البته آنها امیدی به انتشار کامل سخنان خود نداشتند.

پدر و مادر زینب و محمدحسین می‌گویند که با رویه‌ و فرایند موجود در دادرسی امیدی به روشن شدن تمامی ابعاد این فاجعه ندارند. آنها ضمن تاکید بر اینکه متهمین حاضر در این پرونده را بعنوان متهمین درجه‌ی اول و دوم به رسمیت نمی‌شناسند می‌گویند که آمرین و عاملین را اشخاص دیگری می‌دانند و می‌گویند این دادگاه برای روشن شدن این موضوع است که آیا سرنگونی هواپیما عمدی بوده است یا نه!

به گفته‌ی آنها «آقای حاجی زاده هم تفهیم اتهام شده اما برای او قرار منع تعقیب صادر شده است».

انصاف نیوز برای پیگیری ادعاها و سوالات طرح شده در این گفت‌وگو تلاش کرد با برخی مسئولین مصاحبه‌ای انجام دهد که مقدور نشد و همچنان آمادگی دارد که پاسخ‌های آنها را منعکس کند.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو که مربوط به نقل قولی از مسئولان است، به دلیل اینکه انصاف نیوز امکان درستی‌سنجی آنها را ندارد، با این احتمال که دقیق نباشد حذف شده است.

متن و فیلم گفت‌وگوی انصاف نیوز با دکتر محسن اسدی لاری و دکتر زهرا مجد را در ادامه ببینید و بخوانید، این مصاحبه ظهر سه‌شنبه‌ی گذشته در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است؛ جایی که عضو هیات علمی آن هستند:

به سرانجام دادگاهی که در داخل برقرار شده است، امیدوارید؟

مسیر بسیار سختی است. متاسفانه در مجموع تحقیقات کافی در زمینه‌ی این فاجعه صورت نگرفته است. من در آخرین ملاقاتی که با مسئول پرونده داشتم، خیلی صریح پرسیدم بالاخره این موضوعات قبل از فاجعه -که بعد از ترور قاسم سلیمانی بود- چه می‌شود؟! یعنی این فاصله‌ی چهار روز، که چنین تصمیمی گرفتند؛ این اصلاً در تحقیقاتشان پرداخته نشده است.

به موضوعات دیگری هم پرداخته‌اند، ازجمله موضوع اصلاح پدافند کل کشور، که یک دستوری بوده است که از بالا به آنها رسیده است و درحال کارکردن روی آن هستند، مقدار زیادی از گزارش کارشناسی به این اختصاص پیدا کرده است؛ البته واقعیت این است که ربطی هم به ما ندارد؛ یک مسئله‌ی استراتژیک و تاکتیکی پدافند کل کشور است.

ولی به موضوعات بعدی‌اش هم پرداخته نشده است؛ یعنی موضوع غارت، موضوع کتمان و موضوع اقداماتی که حتماً باید به آنها پرداخته می‌شده است اما اقدامی نکرده‌اند. بخش‌های زیادی هم مربوط به موضوعات فنی است که ما خانواده‌ها انتظار داریم در اختیارمان قرار بگیرد؛ از بعد مسئله‌ی هوانوردی، از بعد موضوع شلیک موشک، درواقع «موشک‌ها» و موضوعاتی که بخشی از آنها نظامی است و بخشی از آن هوانوردی کشوری است، بالاخره باید به اینها پرداخته شود؛ متاسفانه تحقیقات ناقص است.

دومین نکته اینکه در جریان دادگاه اصرار خانواده‌ها –از جمله خود ما- این بود که گزارش کارشناسی حتما باید در اختیار وکلا و خانواده‌ها قرار گیرد. متاسفانه ظاهراً قرار نیست گزارش در اختیار خانواده‌ها و وکلا قرار گیرد! اگر این اتفاق نیافتد، علیرغم دستوری که آقای رئیسی در زمان ریاست قوه قضائیه داده بودند و جمعه شب نیز –در دیدار یکی دوتا از خانواده‌ها در قم- مجدداً دستور دادند نیز، بعید است اتفاقی بیافتد. آقای رئیس قوه قضاییه‌ی فعلی هم با اینکه ما درخواست وقت دیدار کرده‌ایم و اصرار هم کرده‌ایم اما تا به الان درخواستمان را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

درنهایت به نظر می‌رسد اراده‌ی چندانی برای رسیدگی جامع به موضوع نباشد. البته ما این مسیر را به هر دلیل طی می‌کنیم. گرچه برای ما فوق العاده سخت و عذاب‌آور است.

بد نیست در جریان باشید که در هر دو جلسه‌ی دادگاه -که یکی در 30 آبان و دیگری در 7 آذر بود- عده‌ای از خانواده‌ها حالشان بد شد؛ بخصوص در جلسه دوم. واقعاً فشار فوق العاده زیاد است. هر مراجعه‌ای که داریم -چه به دادسرا (شعبه پنجم بازپرسی) که تا همین سه چهار روز پیش در اختیار این شعبه بود و بعد دوباره اخیرا به دادگاه برگشته است- یا جلساتی که با آقای مهران فر –رئیس دادگاه- داشتیم، یا جلسات مشابه دیگر، هربار با حال نزار می‌رویم و با حال نزارتر برمی‌گردیم. اما به هرحال این مسیر باید طی شود.

علت این حال بد چیست؟ آیا کار کند پیش می‌رود؟ یا این سختی بواسطه‌ی بازخوانی دوباره‌ی ماجرایی است که بر عزیزانتان گذشته؟

به هر حال هم فشار روانی فوق العاده زیادی است که بخاطر عزیزانمان است. منتها از آن ناگوارتر این است که متاسفانه در بعضی از مسائل می‌بینیم – چون بالاخره ما اطلاعات زیادی از پرونده داریم- اراده‌ای بر روشن کردن موضوع ندارند؛ چه در جریان این دو جلسه دادگاه و چه در جلسات دیگری که داشته‌ایم به چنین باوری رسیدیم. هر بار – نمی‌دانم این را بگویم یا نه – ولی متاسفانه مشخصاً فشار از جاهای دیگری روی دادگاه است و این اصلاً زیبنده‌ی یک دادگاه منصفانه و عادلانه نیست. بد نیست بگویم که پدر من هم در همین دادگاه حدود 48 سال پیش محاکمه شد. قبل از آن هم مهندس بازرگان و پیش از آن هم دکتر مصدق بوده است؛ ما از آن سیستم –دوره پهلوی- واقعا انتظار رسیدگی عادلانه نداشتیم، اما اینها دائم از عدل علوی می‌گویند؛ کجاست عدل علوی؟ آیا همین است؟! قطعا نیست! ما این را اصلاً زیبنده انسانیت نیست. آمال ما این است که جامعه انسانی بسازیم، جدای از اینکه اسلامی باشد.

فرمودید قرار بوده گزارش را در اختیار خانواده‌ها قرار دهند؛ تحلیل شما از اینکه این اتفاق تاکنون نیافتاده است چیست؟

بعد از 30 آبان ماه، یعنی جلسه اول، ما جلسه خصوصی با رئیس محترم دادگاه و دو مستشار ایشان داشتیم. در جلسه 30 آبانماه رئیس دادگاه گفتند که بالاخره این اتفاق خواهد افتاد، چون اعتراض وکلا و خانواده‌ها متفقا این بود که گزارش کارشناسی در اختیار وکلا و خانواده‌ها قرار گیرد. ایشان تقریبا پدیرفتند. روز هفتم آذر ماه -جلسه دوم- در دادگاه فرمودند که امروز بعداز ظهر گزارش حتماً در اختیار وکلا و خانواده‌ها قرار می‌گیرد. از آن زمان تا امروز یک ماه و هشت روز گذشته است و هیچ اراده‌ای برای این قضیه نیست. البته تحلیل‌های مشخصی داریم اما دلیل آن را باید آقایان روشن کنند. اما تحلیل ما این است که مسائلی وجود دارد که اگر روشن شود، مشخصاً تناقض‌ها با واقعیت و سایر گزارش‌هایی که منتشر کرده‌اند و تناقض‌هایش با سایر ادعاهایی که تاکنون مطرح شده است، روشن می‌شود.

خواسته‌های جمع خانواده‌ها بطور کلی چیست؟

دکتر زهرا مجد: اول می‌خواهم کل این جریان را جور دیگری برای شما ترسیم کنم. مسئله‌ی سرنگونی هواپیمای اوکراینی را نباید حادثه‌ای منحصر به آن روز و ساعت نگاه کنیم. این جریان به صورت زنجیره‌ای به دنبال حوادث 3-4 روز قبلش شکل گرفته است و در بستر آنها ایجاد شده و با حمله به عین الاسد تشدید شده و بعد هم این جریان ادامه داشته است؛ یعنی کل این مسائل باید کنار هم بررسی شود.

بعد از اینکه سرنگونی صورت گرفت، اجازه‌ی ورود خانواده‌ها و افراد به آن محل داده نشده است؛ حتی خود ما در همان ساعات اولیه رفتیم و اجازه ورود به منطقه را به ما ندادند و گفتند دست نیروهای اورژانس و هلال احمر است، حال نمی‌دانم برخی با چه عناوینی شاید رفته باشند.

نکته‌ی بعدی اینکه هیچ وسیله‌ای از بچه‌ها را به ما تحویل ندادند، جز پاسپورت سوخته‌ شده‌ی دخترم. نه موبایل، نه لپ تاپ و نه حتی پول‌های آنها تحویل داده نشده. چطور چنین چیزی ممکن است، که در صورتیکه در عکس‌ها مشخص است که حتی عروسک پارچه‌ای باقی مانده است، اما وسائل الکترونیکی از بین رفته باشد! این احتمال می‌رود که اطلاعاتی در وسائل بچه‌ها بوده و در واقع بچه‌ها شاید در لحظات آخر فیلم‌هایی گرفته‌اند و اطلاعاتی بوده است که نمی‌خواهند در اختیار قرار گیرد. اکثر خانواده‌ها همینگونه بودند و شاید چند مورد نادر در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت، که آنها هم اطلاعاتشان پاک شده است. اینها خودش جای سوال است.

یک دادگاه عادلانه، دادگاهی است که به همه‌ی این موارد نگاه کند؛ یک سقوط معمولی که نبوده است. جریان بسیار پیچیده‌تر از اینهاست.

بعد از آنکه حتی به ما اجازه ندادند وارد منطقه‌ی سقوط شویم –البته ما که آنقدر حالمان بد بود که اصلا نمی‌توانم آن روزها را بیاد بیاورم اما حداقل به اقوام درجه دوم‌مان هم چنین اجازه‌ای داده نشد- علاوه بر این روز بعد بولدزور آوردند و تمام صحنه پاک شد! در یک جنایت ساده‌ی آپارتمانی، متخصصان از آثار باقی مانده انگشت‌نگاری می‌کنند و در واقع شواهد را در کنار هم قرار می‌دهند تا به علت جنایت پی ببرند. چطور ممکن است صحنه‌‌ی جنایتی که تماما با خاک یکسان شده است امکان بررسی داشته باشد. یک مشکل اصلی ما که در هیچ کدام از این گزارش‌های کارشناسی مطرح نشده است، مسائل قبل و بعد است.

ماجرای سرنگونی هم ماجراهای بسیار زیادی دارد؛ اینکه به چه علتی، تعداد پدافندها و… یک مسائل کاملا کارشناسانه است. ما الان ماه‌هاست دسترسی‌های جزئی، به پرونده‌ها و اعترافات متهمان ردیف اول هستند داریم؛ البته از نظر آنها این افراد متهمان ردیف اول هستند، چون از نظر ما متهمان اول آمران هستند و نه کسی که پشت پدافند نشسته بوده است دستور گرفته است. 10 نفر را  بعنوان متهم معرفی کردند که از نظر ما آن ده نفر درجه چند بوده‌اند و گناهکاران اصلی کسانی دیگر هستند.

 پس نظر ما و خانواده‌های دیگر، با شدت و ضعف چنین است؛ از این جهت که برخی خانواده‌ها که کل نظام را زیر سؤال می‌برند اکثرشان و می‌گویند دادگاهی که در این نظام تشکیل شود را قبول نداریم؛ حدود صد و خرده‌ای از خانواده‌ها به دادگاه نظامی ایران شکایت کردند، به این امید که چیزی مشخص شود. اما به عبارتی با این روند، هیچکدام امیدی ندارند؛ ولی ما تا آخرین قطره خون و نفسمان تلاش می‌کنیم که حتی از دادگاه ایران بتوانیم حقایقی را در بیاوریم؛ حتی اگر حضور ما در دادگاه ما را از نظر ذهنی و روانی و جسمانی بهم می‌ریزد، اما اگر بعضی از حقایق هم از این دادگاه در بیاید برای ما ارزش دارد. امیدواریم روند به سمت اصلاح برود.

یکی از مسائل مهمی که دفعه اول دیدیم این بود که روی پلاکارد نصب شده بر روی دیوار پشت رئیس دادگاه نوشته بود «دادگاه رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی!»؛ و سر این موضوع ما با قاضی خیلی بحث کردیم و گفتیم این پیش‌داوری شما را نسبت به این مسئله نشان می‌دهد. مسئله‌ی «سانحه» سه روز اول بود که داشتید انکار می‌کردید؛ سانحه یعنی هواپیما در اثر بدی آب و هوا یا خرابی موتور سقوط کرده است. در صورتی که این جنایت و فاجعه، اگر می‌خواهید به این شدت نام گذاری نکنید، سانحه نبوده است و حداقلش «سرنگونی» بوده است. خود به خود نبوده است. خلبان بسیار ماهر بوده است و حتی با موشک اول هواپیما را کنترل می‌کند؛ افسر پدافند هم می‌گوید دیدم با اولی سرنگون نشد، دومی را زدم.

ما سه حالت داریم:

اول سانحه: که خودشان اعتراف کردند سانحه نیست و سرنگونی است.

دوم سرنگونی: ما الان بحث داریم که این سرنگونی عمدی بوده است یا غیرعمدی. نمی‌دانم سیاست رسانه‌ی شما چیست و خیلی از افراد هم نمی‌خواهند این مسئله را بپذیرند، ولی ما شواهدی جمع آوری می‌کنیم که این مساله عمدی بوده است!

در گزارش انجمن خانواده قربانیان، که اکثر آنها ساکن کانادا هستند، آمده بود که این اصابت موشک تکنیک جنگ نامتقارن بوده برای کنترل تبعات حمله به عین الاسد. دید شما نسبت به نتیجه‌ای که در این گزارش گرفته شده چیست؟

من نمی‌دانم آنها بر چه اساسی چنین چیزی گفته‌اند. ولی ادعاهای بسیار زیادی ممکن است مطرح شود. ما احساس می‌کنیم که گزارش انجمن، البته انجمن همه خانواده‌ها نیست و ما عضو انجمن نیستیم، ولی به هر حال احساس می‌کنیم آنها خیلی روی مستندات نبوده‌اند و ما مستندات قوی‌تری از این قضیه داریم.

الان امکان باز کردنش را دارید؟

الان خیلی نمی‌توانم بگویم؛ اما واقعیت این است که، اگر منظورشان از جنگ نامتقارن مثلاً بحث جنگ الکترونیک باشد، خب این هم یک فرضیه می‌تواند باشد؛ ولی فکر نمی‌کنم این فرضیه درست باشد. بررسی‌ها و صحبت‌هایی که ما کردیم فکر می‌کنم موضوع خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست. البته بعضی مسائل هست.

هواپیما دو مکان‌یاب دارد. این دو مکان یاب جفتش باهم از کار افتاده است. این ممکن است فرضیه باشد. در گزارش هوایپمایی آمده است. البته گزارش اگنس کالامارد خیلی بهتر از گزارش انجمن است. به هرحال بنظر می‌رسد موضوع بسیار ساده‌تر باشد. علتش هم  این است که احساس ما این است که یک سپر انسانی گذاشتند!

مجد: البته چیزی بیشتر از احساس است و شواهد هم داریم.

لاری: من قاضی نیستم. ولی ما واقعاً به این نتیجه رسیدیم که اینها به عنوان سپر انسانی هواپیما را زدند؛ خیلی رک بگویم، چون الان پیچیده و بارها هم گفته‌ایم، شاید می‌خواستند بزنند و بندازند گردن آمریکا. کمااینکه این کار را قبلاً در اقدامات مشابهی هم انجام داده بودند.

دفاع آنها مقابل این فرضیه چیست؟

مجد: دفاع چیست؟! اصلا خودشان این را می‌گویند.

چه می‌گویند؟

می‌گویند اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد. آمریکا حمله می‌کرد و جان ده میلیون نفر به خطر می‌افتاد

چه کسانی از مسئولین همان اوایل و بعد از آن با شما دیدار داشتند؟

مجد: ما که  حوصله‌ی دیدار کسی را نداشتیم، اما آنها بزور می‌آمدند.

لاری: از مقامات دولتی روزهای اول مفصل آمدند. مقامات سپاه را ما مشکل داشتیم و نمی‌پذیرفتیم، ولی آقای سلامی خیلی اصرار داشتند که حتما ملاقاتی باشد، ایشان آمدند. همه‌ی دولت از آقای جهانگیری، آقای واعظی؛فقط شخص آقای روحانی نیامد ولی در ارتباط بود.

فرمانده نیروی انتظامی، از مقامات قوه قضائیه آقای دکتر باقری آمد، که ارتباط شخصی و قدیمی داشتیم، می‌شود گفت که فقط از مجلس هیج ارتباطی نداشتیم، بحمدلله. واقعیت این است که راه هم نمی‌دادیم.

مجد: آقای ظریف را هم خودمان رفتیم. مجموع صحبت‌هایی که آقای ظریف کردند و… باقی ماجراها مشخص شد که یک دایره‌ی خیلی محدودی از این جریان خبر داشتند؛ حتی دایره‌ی دولت و آقای ظریف که عضو شورایعالی امنیت بودند خبر نداشتند.

مواجهه با متهمان یا سردار حاجی زاده  و کسانیکه  در آن مقطع رد راس کار بودند داشته‌اید؟

نخیر. در جلسه اول که در ردیف پشت آنها نشسته بودیم، آنهم با اصرار. چون دو ردیف اول را نیروهای امنیتی گرفته بودند؛ در جلسه بعدی هم با یک ردیف فاصله نشستیم؛ خانواده‌ها خیلی هم اصرار کردند که اینهار ا برگردانید تا ببینیم‌شان.

چون مطرح شده است می‌گویم؛ آقای خسروی که در حقیقت به عنوان اپراتور مطرح است، اما ایشان اپراتور نیست و درحد فرمانده گردان است و متخصص‌ترین فرد در ایران در این حوزه است، به اذعان همه، در ایران و در منطقه.

مجد: آخر متخصص‌ترین فردی که به دیگران هم آموزش می‌دهد اشتباهی می‌زند؟!

اسدی لاری: این را متعامدا عرض می‌کنم که ایشان متخصص‌ترین فرد در این حوزه است! سال‌ها داشته همین حوزه را آموزش می‌داده است، اما ایشان قیافه‌ای حدود سی ساله دارد و همه متعجب بودند؛ نه تنها متعجب بودند داد می‌زدند که «ایشان نیست و متهم باید احراز هویت شود» به هرحال بازپرس می‌گوید «احراز هویت شده است و…».

شاید فقط یک نفر که درجه‌اش از همه بالاتر است -آقای سیدون- که جانشین آقای حاجی زاده […] است- را دیده باشیم. این […] را هم حتما از قول من بنویسید، چون ما که شب و روز لعنت می‌فرستیم حالا شما نمی‌توانید بنویسید، ما که می‌توانیم بگوییم. سرتیپ سیدون هست، یکی دو سرتیپ از ارتش هستند و مابقی سپاه. ما هیچگونه مواجهه نداشتیم. این‌ها با ترتیبات امنیتی خاصی وارد دادگاه می‌شوند. قبل از اینکه ما وارد شویم آنها نشسته‌اند و قبل از آنکه ما از دادگاه خارج شویم، آن‌ها خارج می‌شوند.

مجد: و لباس زندانی هم به تن ندارند و همگی لباس‌های شخصی‌شان را به تن دارند.

لاری: این مهم است. همه لباس شخصی هستند و حتی متهم اصلی -مهدی خسروی- که می‌گویند زندان است هم با لباس زندان نیست، دستبندی هم ندارند؛ در حالیکه وکلا می‌گویند اینها باید دستبند داشته باشند. بنابراین به هیچ عنوان ترتیبات معمول دادگاه از این بعد وجود ندارد.

مجد: آقای حاجی زاده هم تفهیم اتهام شده اما برای او قرار منع تعقیب صادر شده است. یعنی ببینید نتیجه دادگاه چه خواهد بود. یعنی حتی اگر متهم شوند هم منع تعقیب شوند

اسدی لاری: اینهم جدید اتفاق افتاده و مربوط به سه-چهار ماه گذشته است. چون دستور از بالا رسیده بوده است که ایشان نمی‌تواند … شود.

مجد: بله! ایشان آزاد است.

اینکه گفتید کسانی تحت فشار هستند، این احساس از کجا نشئت می‌گیرد؟

لاری: منظورم از دادگاه صرف خود دادگاه نیست و فرایند دادرسی هست. یعنی از بازپرسی گرفته  تا مسائل جنبی، تا دادگاه و تا موضوعات دیگری که حتی بعد از دادگاه اتفاق افتاده است که من فعلا نمی‌خواهم بگویم.

مشخصاً عدم تحقیقات کافی یکی از ابعاد بسیار مهم است. بعضی از خانواده‌ها از کلیت سپاه شکایت کرده بودند. برخی ازفرماندهان ارشد و بعضی از مقامات اصلی مملکت شکایت کرده بودند؛ اینها رسیدگی نشد.

نکته‌ی دیگر اینکه رئیس محترم دادگاه موافقت‌هایی می‌کند اما عملی نمی‌شود. اینکه قبل از 30 آبان حدود 10 تا کار قرار بود انجام شود و از آن حدود ده مورد، شاید یکی از آن انجام شد و مابقی انجام نشد. برخی از آنها خیلی ساده بود، مانند پلاکاردی که خانم دکتر اشاره کرد.

یا وکلا بین شاکیان نشسته بودند و هیچ دسترسی نداشتند و آقای قاضی قول دادند جایگاه وکلا ایجاد شود؛ از اینها گرفته تا دسترسی به پرونده و ابلاغ گزارش کارشناسی. ابلاغ گزارش کارشناسی با این شرایط هیچ وقت اتفاق نخواهد افتاد. می‌خواستند خلاصه گزارش کارشناسی را بدهند که من گفتم به هیچ عنوان نمی‌پذیرم؛ ما خلاصه نداریم!

چندین جلد گزارش کارشناسی وجود دارد که بسیار بیشتر از پرونده است که گفتند این را نمی‌دهند و می‌خواهند خلاصه دهند؛ خلاصه هم درحد چند صفحه می‌شود؛ اینها متاسفانه مهندسی معکوس می‌کنند. یعنی دارند می‌روند اطلاعات قبلی را درست می‌کنند.

استفاده از عنوان سانحه در دادگاه ممکن است به این دلیل باشد که دادگاه تا روشن شدن ماجرا نمی‌تواند جبهه‌ای بگیرد؟

هم وکلا و هم یکی از قضات نظرشان این بود که حتی جنایت هم می‌تواند استفاده شود؛ بالاخره جنایت هم ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد. یک فردی با چاقو کشته شود این می‌تواند عمدی باشد یا شبه عمد یا غیر عمد باشد

مجد: توضیحی به شما دهم؛ مسئله‌ی سانحه همانطور که گفتم چیزی بود که همان سه روز اول مطرح بوده است. آقای حاجی زاده آمد تلویزیون و گفت «گردن من از مو باریک‌تر است و سپاه زده!» اینکه بر همه عیان است و خودشان گفتند که سانحه نیست. بلکه سرنگونی است؛ یعنی توسط موشک سرنگون شده است. الان بحث این است که چرا؟ توسط چه کسانی؟! عمدی یا غیر عمدی؟!

اتفاقاً این پیش‌داوری بسیار بدی است که گویا به روز اول برگشته‌اند. یعنی روزی که آن دروغ را گفتند. ما الان دیگر بحثی درباره سانحه نداریم! الان دادگاه برسر این نیست که سانحه بوده یا نبوده؛ سانحه به سرنگونی بدل شد و الان این مطرح است که  سرنگونی عمدی است یا غیرعمدی.

لاری: وقتی هست که می‌گویند در مستندات جهانی، همه را سانحه گزارش کرده‌اند. درست است accident می گویند، چرا؟ چون اصلاً سابقه ندارد کشوری هوایپمای مسافربری خودش را بزند؛ اصلا سابقه نداشته؛ به همین خاطر در ادبیات جهانی وجود ندارد. در حالیکه به این جریان می‌گویند Downing، سرنگونی. این هواپیما را سرنگون کردید، این جنابت بی سابقه است.

لطفا درمورد سه روز اول و اتفاقاتی که رخ داد توضیحی دهید.

لاری: روز شنبه صبح اینها اعلام کردند. توافقشان این بود که جمعه ظهر اعلام شود. جمعه ظهر را هم آقای علی عسگری انداخت به شب، شب هم گفته بگذاریم صبح اعلام شود. من که آن سه روز اول مدام می‌گفتم، «این حرف‌ها یعنی چیست؟ حرف ضدانقلاب را می‌زنید». هرکه می‌آمد می‌گفت «هواپیما را زدند» می‌گفتم حرف بیخود نگویید!

صدها نفر در خانه ما می‌آمدند. ده ها مسئول، ده‌ها دوست و آشنا؛ حرف آخر را اول بزنم، شنبه صبح ساعت 8 صبح اعلام کردند، من آنقدر بر سر خودم زدم که از هوش رفتم. نمی‌توانستم بپذیرم با موشکی که باید حافظ جان و امنیت بچه‌ها و مردم خودمان باشد، مسافران را بزنند؟ اصلاً برای من قابل پذیرش نبود.

وقتیکه اینطور برای من و بقیه غیرقابل پذیرش بود، از ساعت اول آمریکایی‌ها می‌دانستند، از ساعت اول حاجی زاده می‌دانسته. هفت صبح را خودش گفت و آن را هم به تقریب گفته؛ خب قبلش می‌دانستند. اینکه ما می‌گوییم آمران، منظور این نیست که گفته‌اند این هواپیما را بزنید، بلکه به نوعی زمینه چیده می‌شود، که آنهم می‌زند؛ یعنی کار مقدماتی دارد. آقای روحانی فرمانده پدافند کشور در زمان جنگ بود، ایشان اولین حرفی که بعنوان موضع رسمی زد این بود که «مگر می‌شود کسی بیاید همینطوری بگوید این دکمه را فشار دهید و این مقدماتی دارد». بعد از آن بود که من گفتم «آمران و عاملان». به هر حال می‌خواهم بگویم که به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

البته همان ظهر، رئیس جمهوری اوکراین به آقای روحانی زنگ زده است و گفته که، دادستان جنایی ما هم می‌آید؛ اینها چیزهایی است که در خبرها گفته شده و مسائل پشت پرده نیست، بعد از این صحبت رئیس جمهور اوکراین، اول آقای روحانی متوجه نمی‌شود که دادستان جنایی یعنی چه.

اما معنا و مفهوم این است که این اتفاق سهوی نبوده است، از روی اشتباه نبوده، همه می‌دانستند. ترودو بلافاصله بعد از ترامپ فهمیده است. ترامپ همان اول می‌فهمد. بالاخره هواپیماهای F35 بلند شده بودند و بعد دستور گرفته‌اند که بنشینند! اینکه ترامپ مصاحبه‌اش را در روز سه‌شنبه شب، که می‌شد چهارشنبه نزدیک ظهر ما، لغو کرد، پیام بسیار مهمی بود که فرماندهان ارشد ممکلت گرفتند و به تعبیری گفتند که «انگار استخر آب سردی بود که روی او ریختند، ما منتظر اقدام شدیدتری از آمریکا داشتیم ولی امریکا دیگر این کار را نکرد». اینها را کنارهم بذاریم به آن سناریو و چیزی که خدمتتان گفتم می‌رسیم، یعنی سپر انسانی و اینکه بیاندازند گردن امریکا. من امروز مقداری شفاف گفتم.

مجد: این‌ها باید در تاریخ بماند. ممکن است الان وضعیت به گونه‌ای باشد که نتوانید منتشر کنید. و متاسفانه جو به سمتی می‌رود که تحریف بیشتر و بیشتر می‌شود و متاسفانه فضای رعب و وحشت را زیاد می‌کنند. ماها الان کمتر این حالت را داریم، چون همه چیز باخته هستیم.

در این مدت تقریبا خانواده‌هایی که ساکن ایران بودند سکوت کرده بودند و یا اینقدر صریح و جدی راجع به  این مسائل صحبت نمی‌کردند، دلیلش چه بوده؟

از ترس! اگرنه همه همین نظر را دارند. اولین نفری که غش کرد و با آمبولانس بردند مادر زهرا حسنی بود که با همسرش در هواپیما بودند؛ ایشان خانمی بود که آقای خامنه‌ای به صحبتشان استناد کرد که «یکی از خانواده‌ها برای من نامه نوشته و گفته است که «ما از انقلاب نمی‌گذریم».» ببینید چه حالی شد؛ اصلا اولین نفر تا اول کیفرخواست  را شنید حالش بد شد؛ ببینید او الان چه نفرین و ناله‌هایی می‌کند. مگر کسی الان  این صداها را می‌شنود. از قول او گفته شد که خانواده‌های پرواز چنین گفته‌اند!


ویدئوی گفت‌وگو با والدین زینب و محمدحسین اسدی لاری


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام
    مساله ای که تا کنون من جایی ندیدم که بررسی شده باشد،موضوع خطای عدم تنظیم جهت سامانه پدافند است.متن گزارش به این صورت است«موقعیت شمال سامانه را به علت فراموشی تنظیم نمی کند و به همین دلیل اهداف را در صفحه رادار با تغییر فاحش موقعیت مشاهده می کرده است.».در طراحی سیستمها،فرآیندها و قطعات ،باید به گونه ای انجام شود که سیستم تا حد ممکن ضد خطا باشد . مثال آشنا برای این موضوع،وجود دو شستی استارت برای پرس های هیدرولیک است تا به اشتباه دست اپراتور زیر پرس قرار نگیرد و اپراتور برای راه اندازی دستگاه مجبور است تا با دو دست خود ،دو تا شستی پرس را فشار دهد تا استارت شود.این موضوع که تنظیم جهت سامانه تا این حد به صورت خطا پذیر طراحی شده باشد که بر اثر خطای اپراتور به اشتباه تنظیم شود و منجر به چنین فاجعه ای شود ،واقعا محل سوال است.در گزارش منتشر شده ،به این موضوع که چطور چنین خطایی رخ داده است پرداخته نشده است.موضوع دیگر در مورد خطای اپراتور این است آیا اپراتور حالت عادی داشته یا خیر و چطور ممکن است یک اپراتور آموزش دیده چنین خطای فاحش و سرنوشت سازی انجام دهد؟

    59
    47
    1. خدمت آقای اسدلاری سلام وعرض تسلیت
      در کمال تعجب و … میگویید
      سردار به انتقام راضی نیست
      خوبه با اوصافی که از شهید محمد حسین ذکر نمودید انقلابی بودن و نماز لیله دفن برای سردار خواندن اونهم دو دفعه یکبارش در فرودگاه قبل پرواز.
      و دیگر خصوصیات اون مرحوم.
      میشه ما هم بگیم شهید راضی نیست به پیگیری این جریان اینهم به این نحو و صحبتهای تعجب برانگیز شما که باعث شادشدن دشمنان ملت و اسلام و مسلمین میشود.
      و …..

      63
      239
      1. . انشالله فرزندان شما هم به آتش کشیده بشن تا ببینیم شما هم راضی به پیگیری نکردن میشید یا نه

        99
        32
      2. لعنت تو این جمله که چهل ساله تو دهن امثال شما گذاشتن که این حرفها دشمن را شاد میکند و تمامی جملات مشابه این. حرفها !!توصیه من به شما اینکه کتاب لطفا گوسفند نباشیم رو بخونید

        47
        4
      3. شما لازم نیست نظر جهان ارواح رو به ما بگی. چطوری فهمیدی که محمدحسین راضی نیست؟!
        بالاخره شفاف و واضح یک نفر پیدا شده که تحلیل و تفسیرش از این جنایت با عقل جور درمیاد. گزارش انجمن خانواده‌ها رو که قبول ندارین، صحبتهای یکی از آدمهای نظام رو هم قبول نمیکنین؟ کسی که میگه شنیدن صحبتهای حاجی زاده و خبر شلیک موشک‌ها بزرگتر از سوگ مردن بچه‌هایش بوده؟!

        39
        12
    2. چقد اين دو نفر به اصطلاح دكتررررررررر پررو تشريف دارند
      قبول داغ فرزند سنگين و اونها براي ما هم عزيز بئدن ولي نبايد ديگه با بي منطقي و از روي احساس و غرض در مورد همه چي حرف زد

      24
      92
    3. چطور ادعا میکنید خطا غیر ممکنه در حالی که در سراسر دنیا تا به حال ده ها بار این اتفاق افتاده؟ اونهایی در حوادث دیگه در جهان اپراتور بودن آیا تخصص نداشتن؟

      22
      51
    4. در این خصوص چند نکته را یاد آور میشود:
      ۱- غیر از کشور اوکراین (به دلایل معلوم) هیچ کشور دیگر و هیچ سازمان اطلاعاتی دیگری شلیک به هواپیما را عمدی نمیداند.
      ۲- مطلب بعد اینکه وقتی سیستم اطلاعاتی دیگر کشورها هم نسبت به دلیل سقوط هواپیما مشکوک بوده اند، طبیعی بوده است که ایران هم نسبت به دستکاری سیستم پدافند و همچنین دستکاری سیستم هواپیما مشکوک بوده باشد و سه روز را مشغول بررسی باشد.
      ۳-سقوط هواپیما به هیچ‌وجه به نفع ایران نبود و تماما به نفع جریان غربگرا تمام شد. چرا ایران باید کاری را که به ضررش بوده است انجام دهد؟ یعنی اصلاً امکان عمدی بودن شلیک به هواپیما منتفی می باشد.
      4-خب اگه اینطوره و طبق ادعای این خانواده اینا میخواستن بندازن گردن آمریکا،چرا تو همون سه روز سپر نکردن اینا رو و نگفتن که آمریکا زده

      متاسفانه در فضای مجازی جوری فضاسازی شده است که انگار ایران به عمد این هواپیما را زده است. در تایید غیر عمد بودن این حادثه موارد زیر را به نقل از ویکیپدیا و با درج رفرنس مینویسم:

      الف-در روز اول پس از حادثه (18 دی ماه) تمام کشورها تحلیلشان نقص فنی هواپیما بوده است:

      سازمان‌های اطلاعاتی در ابتدا معتقد بودند دلیل حادثه عیب در موتور بوده.[۱۰۲] ۸ ژانویه رویترز گزارش داد تحلیل نخست سازمان‌های اطلاعاتی غربی این است که این سانحه به دلیل نقص فنی و نه برخورد موشک رخ داده‌است.[۱۳۴] اما در ادامه با بررسی مبسوط داده‌ها این نظر تغییر کرد. ۹ ژانویه سی‌بی‌اس نیوز و سایت نیوزویک گزارش‌هایی را به نقل از دو مقام آمریکایی منتشر کردند که گفته‌اند هواپیمای اوکراینی به احتمال زیاد، به صورت تصادفی توسط ایران ساقط شده‌است.[۱۳۵]

      ب-در روز دوم پس از حادثه (19 دی) نشانه هایی از برخورد پدافند با هوا پیما گزارش شده است ولی همه اذعان دارند که شلیک غیر عمد بوده است:

      مقامات اطلاعاتی غربی در ۹ ژانویه اعلام کردند ردگیری ارتباطات توسط رادار نشان می‌دهد ایران به تصور این که این هواپیما یک هدف نظامی است به آن شلیک کردند ولی پس از سقوط آن به اشتباه خود پی بردند.[۹۸]

      اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا در ۹ ژانویه گفت اطلاعات رسیده به این کشور نشان می‌دهد دو موشک به هواپیما برخورد کرده گرچه به نظر نمی‌رسد این اقدام عمدی بوده باشد.[۱۴۷]

      نخست‌وزیر استرالیا این شلیک را غیرعمدی[۱۰۹] و مقامات کانادایی و آمریکایی آن را احتمالاً تصادفی خوانده‌اند.[۱۱۰][۱۱۱] دفتر دادستان کل اوکراین اعلام کرد در خصوص امکان کشتار و تخریب عامدانه هواپیما نیز تحقیق می‌کند.[۱۱۲]

      1
      1
  2. انصاف نیوز حروم لقمه اسراییلی . هر حکومت و سیستمی تبلیغات میکنه که خودشو موجه جلوه بده .. بی شرفا این نظام خره بیاد خودش خودشو خراب کنه و بزرگترین ضربه و شوک رو به خودش بده حروم لقمه ها

    82
    334
    1. اخه وسط تهران میان هواپیمارو میرنن که گردن امریکا بندازن؟؟
      بر چه اساسی امریکا به علت سانحه هواپیما دست از اقدام برمیداره؟؟
      هیچ دلیلی برای این حرفاشون نمیارن

      116
      200
      1. دلیلشون اینه که اشتباه امکان نداره
        اگه بلفرض اولی رو اشتباه زد نمیتونست چشم کورش رو باز کنه با دوربین دو چشمی ببینه چیو زده!!
        نمیتونه از سرعتش تشخیص بده هواپیماست؟!
        اون ادمایی که پایین بودن داشتن با موبایل فیلم میگرفتن فهمیدن هواپیماست اپراتور نفهمید؟!!
        نباید میدید مسیر موشک چجوری میتونه از سمت فرودگاه باشه؟!
        بعد موشک که داره میاد اخه اوج میگیره؟!
        بعد زرتی باید دومی رو بزنه؟!
        جمع کنید بساط چرت و دروغ ریا رو

        106
        21
        1. شما وقتی تشخیص اینه که داری به کرورپز شلیک میکنی اگر اولی نخورد قرار نیست که بلافاصله تشخیص تغییر کنه که. با همون گمان قبلی دومی رو برای منهدم کردنش میزنی. اینکه چون دوتا شلیک کرده پس عمدی بوده دلیل نمیشه

          24
          24
        2. با دوربین دو چشمی از ارتفاع چند هزار متری چی رو ببینه؟ براندازی و عقب مونده، طرف با رادار چک میکنه نه دوربین دو چشمی. اولی رو زده دیده اون شی سقوط نکرده، دومی رو زده. به همین سادگی

          23
          39
        3. با تسلیت به خانواده ها. داداش فاصله ی اپراتور تا هواپیما بیشتر از ۱۰ کیلومتر بوده و سرعتشم تو محدوده ی کروز. موضوع به این سادگی ها نیس. خانواده ها حق دارند ناراحت باشند اما احساسی کردن موضوع و فحش دادن مشکلی رو حل نمیکنه. آمریکا با اون تکنولوژی هواپیمای مسافرتی رو زد تازه به جنرالش جایزه داد . منظورم احتمال خطاست و البته تصمیم گیری در لحظه. الان حرف زدن در موردش راحته. اما کسی نمیگه اگه موشک کروز بود و مثلا میخورد تو یه منطقه ی حساس و ۱۰۰ ها نفر از بین میرفتند همین خود شما میگفتید این همه پول گرفتید و … عرضه نداشتید دفاع کنید. خدا به هممون رحم کنه که از سوز دل خانواده های داغدار دنبال مقاصد کثیف سیاسی خود هستیم

          26
          44
          1. آقای داوود. بنده مهندس برق مخابرات و گرایش میدان هستم. در سامانه ی راداری ابعاد جسم کاملا مشخص است. این اشتباه مثل این است که من شما را از نزدیک با لیوان اشتباه بگیرم و داخل شما چایی بریزم!

            40
            8
          2. واقعاً بعد از این اتفاق به خیلی چیزها و افراد و مقام ها تا حدی ظن بد داشتم ولی بعد این اتفاق تلخی که واقعا از یاد نمیره و واقعاً جانسوز ه مطمئن شدم . از همه بدتر دروغ و روراست نبودن با مردم هیچ علتی تو یک کشور اجازه نمیده به کسی بخواد دروغ بگه اگر مجبوره هیچی نگه ولی دروغ نگه سلب اعتماد مردم بدترین ضربه به نظامه

            1
            1
      2. خدا این کشته شدگان این حادثه رو رحمت بکنه
        اینجور صحبت‌های خانواده‌های این عزیزان رو میشنوم دلم میسوزه برای اون کشته شدگان قطار نیشابور که مظلومان و فراموش شدگان تاریخ ایران هستند!
        واقعا این منطق که سپر انسانی کرده جمهوری اسلامی این هواپیمارو به ذهن خود براندازه ها هم نمیافتاد!!!

        58
        28
      3. یکسری توی آمریکا و اسرائیل یک چیزی درمیارند، اینا هم مثل طوطی تکرارش میکنند. ۸۸ هم می‌گفتند خطی بودن ارا و عدم صدق در قانون بنفورد نشون دهنده تقلبه! هر کس دوزار آمار و ریاضی بلد باشه می‌فهمه چه حرف مزخرفیه. یادمه امید نقشینه با اون پشتوانه ریاضیاتی چه حرصی میخورد از این حرف مفت

        29
        70
        1. از امید نقشینه متعصبتر وجود نداره با اون ماله کشیش.
          کُشتید و طلبکار هم هستید!!؟؟ بارک الله!

          19
          6
    2. سلام اینکه عمدی می گویند کمال بی انصافیست ، این همه زحمت می کشند ،توی چهل سال یکبار متاسفانه این اتفاق افتاده .در امریکا و در همه کشور ها این اتفاق ها میفته ، البته من حق رو به پدران و مادران میدم کاملا حق با این عزیزان است و باید عاملین اشد مجازات برسند.

      30
      75
    3. … فکر میکرد که با سانحه و اشتباه انسانی خلبان و هواپیما و تمام مزخرفاتی که تو سایر سوانح هوایی میگفتن، سر قضیه هم میاد. وگرنه تا سه روز بعد که آمریکا و کانادا پته شون رو روی آب ریختن، کل اعوان انصارشون از رییس هواپیمایی تا اون افخمی کودن با تحصیلات سینما، تو صدا سیما و فضای مجازی تقصیر رو گردن کیفیت بویینگ مینداختن !!!

      80
      22
      1. اینجا سایت شدیدا چپ گرای انصاف نیوز هست. مخاطبین اکثرا با مخاطبین رادیو فردا و بی بی سی یکی هستن. مخصوصا تو این خبر به خصوص. پس تعداد لایک ها از جمعیتی با تفکر خاص هست و قابل استناد نیست

        30
        37
      2. کاوه توی زندگی نکبت بارت که یک بار رسانه خوب نخوندی و مثل طوطی جیغ زدی فقط، برو گاردین رو بخون تا اینقدر دهن گشادت رو باز نکنی و آبروت رو پیش آدم های با فهم و شعور، نه اطرافیان نفهم خودت، نبری

        13
        17
      3. خب اگه اینطوره و طبق ادعای این خانواده اینا میخواستن بندازن گردن آمریکا،چرا تو همون سه روز سپر نکردن اینا رو و نگفتن که آمریکا زده اینو؟!

        11
        7
    4. اون 3 روز اول هم همش با همین توجیه همش میگفتن امکان نداره کسی زده باشه، خودش افتاده
      دلیلش اینه که همونطور که یک زمین خالی تو عراق رو زدن، یک مصیبت ملی درست بشه تا حس ترحم ایجاد بشه و آمریکا حمله نکنه

      51
      20
      1. کسی که این حرف مزخرف رو میزنه، قطعا عقب مانده ذهنی هست. کوفی عنان دبیر کل وقت سازمان ملل در سال 2003
        گفت که حمله امریکا به عراق غیر قانونیه، ولی امریکا حمله کرد و صد ها هزار عراقی مردند. واقعا مطمئن هستم توی کله ی این براندازا، مغز نیست

        17
        18
    5. خدمت آقای اسدلاری سلام وعرض تسلیت
      در کمال تعجب و … میگویید
      سردار به انتقام راضی نیست
      خوبه با اوصافی که از شهید محمد حسین ذکر نمودید انقلابی بودن و نماز لیله دفن برای سردار خواندن اونهم دو دفعه یکبارش در فرودگاه قبل پرواز.
      و دیگر خصوصیات اون مرحوم.
      میشه ما هم بگیم شهید راضی نیست به پیگیری این جریان اینهم به این نحو و صحبتهای تعجب برانگیز شما که باعث شادشدن دشمنان ملت و اسلام و مسلمین میشود.
      و …..

      27
      125
    6. از تعداد دیسلایک ها میتونی بفهمی که چند درصد مردم با شما مخالف هستند.
      ولی گذشته از این بحث میخوام بدونم چرا چنین دادگاهی که برای مردم ایران انقدر اهمیت داره از صدا و سیما پخش زنده نمیشه ؟

      72
      19
      1. شما برو توي سايت اصولگرا. ديس لايكها برعكس ميشه. اين چه منطقيه شما داري؟ حقيقت مهمه

        15
        5
    7. لطفا کمی تعقل کنید
      تعصب به جائی نمی رسد
      لطفا دقیقا داستان قتل های زنجیره ای را‌مطالعه کنید
      عموما می گویند جملات افراد ادب و شخصیت آنها را مشخص می کند پس همه با ادب باشیم

      20
      2
      1. ظاهرا ایشون معنی سپر انسانی رو نمی دونن ‌ . الان چه ربطی به سپر انسانی داشت ؟ مگر داشتن چیزی رو با این هواپیما پوشش میدادن که میگه سپر انسانی !؟ در ثانی میگه می خواستن بندازن گردن آمریکا! پس چرا ننداختن حتی تو اون سه روز سعی نکردن بندازن ؟

        6
        12
    8. در مرام شما دروغگویی، لاپوشانی، وارونه جلوه دادن حقیقت و له کردن حق مظلوم یعنی تبلیغات موجه حکومت و سیستمی! بچه جون اگه نزدیکان خودت هم در این پرواز بودن همینو میگفتی؟ اونوقت کی حروم لقمست؟

      61
      14
    9. انصاف نیوز که از بازوهای رسانه ای داخلی ایجاد شده توسط مرحوم نخ تسبیح هست ( بازوهای خارجیش هم بی بی سی و امثالهم هستند ) فشاری شده و برای فشار به سپاه، رو به خزعبل سازی آورده. یادمون نرفته که همینا قتل عمد همسر محمدعلی نجفی رو تطهیر می‌کردند و می‌گفتند طرف پرستو بوده. اینا تنها چیزی که براشون مهمه منافعشونه و راه رسیدن به اونا وگرنه یک نفر از این ۱۷۶ نفر براشون مهم نیست

      18
      15
      1. شما چندین سال بود که منتظر روزی بودید که یک نفر درب سفارت آمریکا را بگشاید تا بلکه از این ماجراجویی ها پیشگیری شود. چنین هم شد اما چه سود پاسخی به ایمیل ارسالی از سوی وزارت امور خارجه نرسید. حالا کاسه چه کنم چه کنم تان را چه کنم؟

        1
        4
  3. نباید از روی احساس نتیجه گرفت که
    میگن زدن هواپیما سپر انسانی بوده!!!!
    که جلوی واکنش آمریکا رو بگیرند!!!
    با چه استدلالی؟ با چه منطقی؟
    یعنی برای آمریکا مثلا ده میلیون نفر تلفات با ده میلیون و دویست نفر فرق داره؟
    ضمن اینکه زدن هواپیما برای آمریکایی که تحت حمله موشکی قرار گرفته چه اهمیتی داره؟
    آیا آبروی رفته اش برگشت؟ اقتدارش نشکست؟ یا چی

    97
    176
    1. چجوری میتونید اینقدر راحت خودتون به نفهمی بزنید آمریکا یک فرمانده ارشد نظامی ایران کشت بعد ایران با اطلاع از طریق عراق پایگاه خالی رو موشک زد اقتدارش کجاش بود بعد خم که به قول خودشون مسئول پدافند این قدر هول شده بود فرق هواپیمای مسافربری و موشک جنگی نفهمیو اقتدارش کجاست مید

      139
      57
      1. سلام
        حتی گزارش پنتاگون درباره تلفات پایگاه عین الاسد با شما متفاوت است. حداقل ۱۱۰ تا مجروح رو خودشون اعلام کردن. حال سوال این است که بین صد مجروح یک نفر کشته نمی شود؟

        23
        44
        1. گزارش پنتاگون منبعش کجاست؟ لابد گزارشیه که پنتاگون به فارس نیوز داده … در ضمن اونا اونقدر برای جان شهروندانشون ارزش قائل هستند که اگر یکی از شهروندان شون از صدای یک ترقه دچار وحشت بشه هم به عنوان تروما و آسیب در نظر می گیرند… مثل شما نیستند که انسان ها براتون گوشت دم توپ هستن….
          اگر یک نفر اونجا کشته می شد رسانه هاشون کل دولت رو پایین می کشیدند. مثل کره ی شمالی(کنایه) نیست که سانسورینگ خبری داشته باشند….

          27
          20
      2. آمریکا چطور فرق هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس رو با جنگنده نفهمید!؟
        پادگان خالی و پر فرقی نداره ایران با این موشک باران حیثیت نظامی آمریکا رو به باد داد انگار لباس از تن یک نظامی دربیاری حالا چه با اطلاع یا بی اطلاع در هر صورت حیثیت به باد رفته!

        24
        56
        1. آره حیثیت شون بر باد رفته…. مخصوصا وقتی که قبل حمله به مسئولین عراقی خبر دادند که اونا به آمریکایی ها خبر بدن …. خدا این خوشی ها رو از شما نگیره …

          28
          13
      3. مرجان جان دلبندم اگه پایگاه خالی زده شده نیازی نیست بترسی که بهت حمله بشه. همون طور که مغز انیشتین رو برای بررسی بیشتر از کلش بیرون آوردند، مغزهای برانداز ها رو هم برای بررسی های بیشتر و حد غایی سفاهت باید بیرون بیارند

        16
        28
      4. نهايتا نيم ساعت تا يك ساعت قبل از حمله به عراق اطلاع داده شده پس آمريكايى ها فرصتى براى تخليه نداشتن درضمن حجم بالاى تخريب تجهيزات و مجروحيت بيش از صد نفر براساس اعتراف خود آمريكايى ها كه حتى به بعضى هاشون مدال افتخار هم دادن نفهمى شما رو نشون ميده و ايران اولين كشورى كه از بعد جنگ جهانى دوم يك پايگاه نظامى رسمى آمريكا رو مورد حمله نظامى قرار داده
        هرچند اين واكنش در تراز جنايت آمريكا در ترور شهيد سليمانى نبوده اما اقدام اوليه مهم و خوبى بود

        19
        19
        1. آمریکایی ها لاک پشت که نیستنف جمعیت شون هم توی پایگاه صد میلیون نفر نبوده که امکان تخلیه نداشته باشند. تخریب تجهیزات و مجروحیت هم همگی دروغ های یک سری رسانه ها و گروه های خاصه که اگه مدرکی داشتند تا به حال هزار بار در کل فضای مجازی و واقعی منتشر کرده بودند. فراموش نکنید که فرمانده ی سپاه قدس در به این دلیل توسط آمریکا مورد هدف قرار گرفت که چند روز قبل تر نیروهای وابسته به ایران، در یک حمله راکتی چند آمریکایی رو کشته بودند. امکان نداره که شما خون از دماغ یک آمریکایی در بیاری و بعد چند برابر جواب نگیری.
          البته شما در خیالات خودتون خوش باشید. طبیعیه که واقعیت دردناکه.
          اینکه گفتید که ايران اولين كشورىه كه از بعد جنگ جهانى دوم يك پايگاه نظامى رسمى آمريكا رو مورد حمله نظامى قرار داده هم اشتباه و دروغه. مواردی بوده که پایگاه های آمریکایی مورد حمله قرار گرفتند. مثلا در جنگ ویتنام مواردی بوده که به پایگاه های آمریکایی حمله شده. در ضمن رژیم ایران پایگاه آمریکا رو مورد حمله قرار نداد بلکه بیابان های نزدیک پایگاه رو موشک باران کرد.

          19
          10
      5. مرجان جان عزیزم، یک مقدار از اون کلت استفاده کن، آکبند بودنش بده، هرچند بعید میدونم توی کله ی برانداز جماعت مغز باشه. اگه پایگاه خالی زده شده، چه نیازی هست که ترس از حمله ی امریکا داشته باشند ؟؟ یعنی تا این حد نفهم هستی؟ در ضمن مصاحبه های مارک مایلی و اسپر و مک کنزی و پمپئو رو بخون که به قصد کشت زده شده. هرچند توان ذهنیت نهایتا در حد منوتو و توییتر و تلگرام هست

        15
        21
    2. گویا این هواپیما جاسوسی بوده و باید سرنگون میشده ولی ای واش مسافر نداشت .

      16
      115
      1. تورو خدا حرف مفت نزنید
        آخه وقتی آمریکا چندین هواپیما مخصوص جاسوسی داره که رادار گریز هم هستن یعنی اصلا شناسایی نمیشن و بدون هیچ ترسی میتونن بر فراز ایران پرواز کرده و جاسوسی کنن برای چی باید بیاد از هواپیمای مسافربری استفاده کنه؟؟؟؟؟؟
        روی چه حسابی میگید جاسوسی بوده؟؟؟؟

        48
        8
        1. چرا همه پدر مادرا بچه هاشون و نخبه میبینند تحصیل توی کانادا و اکراین با دلار 30 تومنی نخبه گی پدر و مادر طرف میرساند نه نخبگی اقازاده ها رو !!!!

          7
          7
      1. از پای منقل یا گل پاشو، مصاحبه گارلند و کولمن و مک کنزی و مایلی رو بخون تا انقدر دهن گشادت رو بیخود باز نکنی برانداز مفنگی

        13
        21
  4. در مصاحبه مدعی شده اند که هواپیماهای F35 بلند شدن برای حمله ولی به دلیل ایجاد این سپر انسانی بیخیال قضیه شده اند. خب سه روز بعد که ماجرا عیان شد و ورق برگشت و اتفاقا افکار عمومی به شدت مساعد شد برای حمله، چرا امریکا حمله نکرد؟؟؟ شاید هم تنها حافظه نظامیان امریکایی چند ساعت است و زود فراموش می‌کنند و کینه ها را دور می‌ریزند؟
    اتفاقا بهترین موقعیت بود که امریکا حمله کند و آن 52 نقطه ای که ترامپ گفته بود را بزنند چرا چنین نکردند بعد از آشکار شدن فاجعه و افتضاح سرنگونی هواپیما؟؟

    81
    69
    1. دیگه آبروی … رفته بود، بعد هم اگر یک آمریکایی تو هواپیما کشته میشد میدیدی که میزدن یا نه به همین خاطر پاسپورتها رو چک کردن که آمریکایی تو پرواز نباشه

      40
      14
      1. این علی و هرکس که میگه پاسپورت ها رو چک کردند،قطعا ضریب هوشیشون زیر 70 هست. ابله، طبق نظر خود مارک مایلی، فرمانده ستاد ارتش امریکا که بزرگترین نظامی امریکاست، ایران به قصد کشت به سمت عین الاسد موشک زده که امریکایی بکشه! بعد نگرانه یکوقت امریکایی نمیره؟! کمپ تاجی چند ماه بعد بهش حمله شد که واضحه شما عقب مانده های برانداز در حد دونستن این اخبار نیستید. در ضمن از خودت نپرسیدی از کجا مثلا فهمیدند که توی فرودگاه پرسیدن تبعه امریکا هستید یا نه؟ 176 تا اومدن به خوابشون؟

        11
        22
        1. اصغر عاشقتم خخخخخخخ خدایی میخندم فقط وقتی حرفاتو میخونم. کامنتی چند میگیری؟

          14
          2
    2. چون ایران خودش خودش را زد و آبروی خودش را برد دیگه لازم نبود زحمت بکشند و خرج کنند

      53
      10
  5. انصاف نیوز کثیف همون موقع که با مژگان نوی مامور موساد و سوپاپ اطمینان اسرائیل مصاحبه کردی دستت واسه ما رو شد.

    52
    171
    1. انصاف نیوز دلیل کارش واضحه، سپاه بهشون زیادی فشار آورده، بازمانده های مرحوم نخ تسبیح برای امتیازگیری از سپاه رو آوردن به بازی با این هواپیما.

      7
      15
  6. اگر ،.اگر،اگر باور کنیم ،سقوط هواپیما اکراینی سپهرانسانی بود،چرا؟شاید گفته شود اگر هواپیما را ساقط نمی کردند، ممکن بودامریکا بخاطر حمله موشکی به عین الاسد،چندهزار نفر را در اثر بمباران می کشتند ،پس چرا به عین الاسد حمله موشکی کردید ؟ ایا درست است که بخاطر اشتباه محاسباتی جنگی ،هواپیما را ساقط کنید؟ایا ارزش داشت ؟آقایان مسؤول،آیاشهیدحاج قاسم بعنوان یک سرباز وطن راضی به این کاربود ؟ شهید کردن حاج قاسم بعنوان سرباز وطن و یک ایرانی جنایت بود ،ولی ساقط کرد هواپیما ،جنایتی بزرگتر ، هیچ چیزی مهم تر از حفظ جان مردم مسلمان(حتی مردم بی گناه غیر مسلمان ) نیست ، حتی شهیدحاج قاسم سلیمانی و ……..وانقلاب ایران ،حفظ جان مردم مسلمان مهم ترین است،.
    رسول خدا (ص)امام علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و علی بن حسین (ع)و اولاد علی بن حسین(ع) بخاطر حفظ جان مردم مسلمان بخصوص شیعیان در برابر حکام جابر سکوت و تعامل و مماشات می کردند .
    از وظایف یک حکومت حفظ جان و مال و ناموس مردم است و هیچ چیزی مهم تر از آن نیست .
    درپایان درود می فرستم به خانواده شهدای هواپیما اکراینی و شهید حاج قاسم سلیمانی

    86
    27
  7. دوستانی که فحش می‌دین که نظام مگه خره این کارو بکنه و غیره، همین حرفارو موقع اصابت موشک هم می‌زدن که فلانی غلط کرد و مگه می‌شه خودمون زده باشیم.
    تازه ۲ سال گذشته. آلزایمر گرفتین؟

    144
    28
    1. خر اونه که وقتی اخبار سقوط هواپیما و کشته شدن هموطنان منتشر شد کسی عینش نبود ولی بعد از سه روز که فهمیدن موشک سپاه خورده عزاداریشون شروع شد!
      خر اونه که ایرباس ایرانی رو که آمریکا تو خلیج فارس به عمد با موشک زد و با فرمانده ناو مدال داد، مالی کشی میکرد

      20
      47
    2. نه عزیزم، من از همون اول تقریبا مطمئن بودم که ایران به اشتباه زده. اگه اطلاعاتی درباره این مسائل داشتید میفهمیدید که اتفاقی کاملا متداول هست که به یمن منوتو و امثال اون، مشتی عقب افتاده توی مملکت پرورده شدند

      1
      9
  8. شاید نیت سپر انسانی نبوده ولی نتیجه ( توقف عکس العمل امریکا که گفته بود ایران اقدامی کند ۵۲ مرکز را برای حمله شناسایی کرده) محقق شده .باز گداشتن پرواز ها که قطعا سپر انسانی بوده پس برایشان مهم نبوده که هواپیمایی زده شود یا نه تازه اگر زده می شد خوراک تبلیغاتی خوبی علیه امریکا می شد .این بنده خداها می بینند همه چیز گویای سپر انسانی هست جز نیت ،نیت هم قابل ارزیابی نیست بالطبع به مستندات موجود رجوع می کند و نتیجه می گیرد سپر انسانی

    68
    15
    1. آقای انصاف نیوز . اگه واقعا انصاف دارید و نفاقی در وجودتون نیست نباید با نشر این سخنان مهر تایید بهشون بزنید . خانواده ها داغ دیده هستن انتظاری ازشون نیست . اما شما نباید این حرفا هارو نشر بدید. با کمی تفکر و تعقل میشه فهمید که ازروی عمد نبوده.

      10
      47
  9. شما سایبری ارزشی که برای هر چیزی ماله بدست آماده هستی! فقط به همین سئوال جواب بدین چرا صبح روز جنایت با بولدوزر صحنه ی حادثه رو پاکسازی کردین؟ چرا؟اگه جوابی ندارین لطفا لال بشید و نمک روی زخم ملت نباشید.

    143
    34
    1. اول شما مجاهدینی ضدوطن لال شو و وطنمون رو نبر گوشه رینگ و خوش رقصی برا دشمنان وطن نکن، بعد برامون برو منبر…..
      بولدوزر و لودر هم تکذیب شده، هرکی هرچی گفت راحت قبول نکن، دوساله قضیه واقعی رو باور نمیکنید، بعد اینچیزارو راحت روش قسم میخورید؟؟؟
      اینهمه جوون برا دفاع از مملکت پرپر شدن، آب از آب تکون نخورد، حالا برا اینا ببین چه کارا که نمیکنن و چه داستانا سره هم میکنن، یعنی خون اینا رنگین‌تره ؟؟؟؟؟

      12
      39
      1. ماجرای ‌پاکسازی بولدزر کاملا واقعی بود بنده شخصا در محل شاهد بودم در کمال تعجب

        16
        5
    2. جواب به برانداز احمق. توی صحنه سقوط چی میخوای پیدا کنی؟ میخوای حکم ساقط کردن عمدی هواپیما، ممهور به فرماندهان نظامی رو پیدا کنی؟ مثل همون مزخرفاتی که زم می‌گفت. جعبه سیاه رو جمع کردند، بقیه رو نگه دارند که چی بشه؟

      7
      12
  10. چند سوال:
    ۱‐ چرا سیل کثیری از مسئولین دولت دوازدهم به دیدار خانواده مجد رفته‌اند؛ ولی برای خانواده زهرا حسنی که مجد هم در انتهای مصاحبه از او یاد میکند؛ فقط و فقط وزیر نیروی وقت، جناب اردکانیان یک پاکت تسلیت فرستاده و در خانه مادر زهرا حسنی می اندازند؟
    تفاوت این دو خانواده در چیست؟
    آیا گرایش سیاسی و توان مصادره به مطلوب این خانواده در این زمینه دخیل است؟

    25
    2
  11. سوال دوم:
    چرا نامی از مسئول شورای عالی امنیت ملی که علی‌رغم نظر نظامی‌ها، مخالف کلیر شدن آسمان بود در گزارش دادگاه نیست؟

    24
    1
  12. سوال سوم:
    چرا حسن روحانی در جواب تهدید ترامپ به زدن ۵۲ نقطه ایران، توییت زد:
    “کسانی که به عدد ۵۲ اشاره می‌کنند، باید عدد ۲۹۰ را هم به یاد داشته باشند. پرواز شمار ۶۵۵ ایران‌ایر. هرگز ملت ایران را تهدید نکنید.”
    آیا بابت این توییت کسی از رئیس دولت دوازدهم توضیح خواست؟

    23
    1
  13. سلام من تسلیت میگم به همه خانواده ها این عزیزان خطایی رخ داده و باید پاسخگو باشند ولی سوالم از آقای دکتر و خانم دکتر این هست شما و همکارانتان بیماری را جراحی میکنید و قبل از جراحی از بیمار و سرپرست بیمار به زور امضای رضایت می گیرید که اگر بیمار در حین جراحی بمیرد شماها مقصر نباشید اگر بیمار بمیرد نه تنها پزشک بلکه نظام پزشکی هم جوابگو نیست شما بیماری که زیر دستان مرده را به گردن نمی گیرید و ادعا میکنید پرونده به جایی نمی رسد و دم از عدالت علوی اینها میزنید واقعا خود شما و همکاران شما این عدالت علوی را دارید فکر نکنم داشته باشید آقای دکتر در اوایل گفته شده رادار آن هواپیما خاموش بود پس اپراتور هواپیما را شی ناشناس تشخیص داده و شلیک کرده و اگر واقعا موشک می بود چی شما باید به دنبال محاکمه روحانی می‌بودید نه سردار حاجی زاده دولت باید وضعیت را جنگی اعلام میکرد و به هواپیمای اکراینی اجازه پرواز نمی داد تا این حادثه رخ نمی داد شما میخواهید یه سردار با وفا به این آب و خاک را محاکمه کنید بروید از روحانی شکایت کنید

    14
    34
  14. و سوال چهارم:
    فیلمی که قبل از برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی گرفته شده و صحت آن توسط نیورک‌تایمز در روز اول تایید شد!!!
    توسط چه کسی گرفته شد؟
    چرا فیلمبردار در کمال خونسردی اقدام به فیلمبرداری می کند؟
    آن موقع صبح، فیلمبردار با چه نیتی در فضایی بیابان شکل و در بین ساختمان‌های نیمه‌کاره، دوربین خود را به سمت آسمان می‌گیرد؟
    چرا این فیلم دقایقی بعد به دست اپوزسیون خارج نشین می‌رسد؟
    چگونه و بر اساس کدام منبع موثق، نیویورک‌تایمز صحت این فیلم را تایید میکند؟
    و …

    16
    15
  15. با عرض تسلیت به خانواده های داغ دیده **متن مصاحبه فقط هدفش حذف سردار حاجی زاده است و تحریک مردم آقای دکتر جناب عالی عدالت و سیره علوی دیگران را زیر سوال میبری حال خودت این سیره علوی را داری یا از آن به عنوان سپر دینی استفاده می کنی تا جایی که من اطلاع دارم شما پزشکان بیماری زیر عمل جراحی شما بمیرد چه عمدی باشد چه غیر عمد آنقدر عدالت علوی ندارید که خونش را پایمال نکنید پس شماها دم از عدالت نزنید فکر میکنید سردار حاجی زاده مسافران هواپیما را به عمد زده تا از حمله آمریکا جلوگیری کند و مسئله سپر انسانی رو مطرح میکنید و هیچ خانواده دیگری از ترس جرات مصاحبه ندارند و در میان آنها شجاع شما هستید خیر شما چون از طرف اصلاح طلبها حمایت و با انصاف نیوز که اصلاح طلب هست مصاحبه میکنید تا ضربه ای به نظام و حذف یکی از سرداران شجاع و با تقوا را عملی کنید چطور میشود آقای روحانی با رئیس جمهور اوکراین صحبت میکند ولی معنی بازپرس جنابی را نمی فهمد بله آقای روحانی می فهمد معنی پدافند را و شما ترغیب میکند که این مسئله به عمد بوده دلیلش همین هست که گفتم سردار حاجی زاده همسنگر سردار قاسم سلیمانی هم به نحوی باید حذف شود در مصاحبه سپر انسانی را مطرح و سردار حاجی زاده را تخریب و در آخر میگویید هدف دادگاه عمد و غیر عمد شلیک کردن موشک هست

    14
    23
    1. ای متوهم!!!!
      به زمین و زمان زدی ولی آخرش چی!!!؟؟؟؟؟
      اگر این جنایت نبوده و کار خوبی بود پس چرا شماها و عزیزانتون سوار هواپیما نشدید تا با افتخار شهید بشید!!!!؟؟؟؟
      چرا همیشه باید از جان و مال و ناموس ملت هزینه بشه!!؟؟
      پس شماها کی میخواهید هزینه بدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      سردار سلیمانی و مسافرین هواپیما و اون هفتاد نفری که در کرمان شهید شدند همگی از ملت بودند ولی از شما یک نفر هم نیست که یک قطره خون داده باشه چه برسه به جون!
      روحانی هم جزو شماهاست. شما ۴درصدی ها شدید بلای جون ما ۹۶ درصد ملت ایران.

      11
      2
      1. نیت کشیدن حرف به “هواپیما بهانه است اصل نظام نشانست” بود که به حمد اله به کمک انصاف نیوز حاصل شد الباقی داستان و بگو مگو ها هم کشک ماجرا رو اضافه می کنه منم از کشک زیاد خوشم نمیاد

        2
        3
  16. اگر بی بی سی ، صدای اسراییل ، حتی خبر منافقین بود اینطور و یکطرفه مصاحبه را پخش نمی کرد و اتهام زنی نداشت .
    حالا یا خبرنگار یا مدیرانتان دنبال گرفتن برچسب و رفتن و اقامت کانادا هستند یا پول خوبی گرفتند و اینجا میخوااند جوج بزنند.

    15
    14
  17. والدین لاری درسته که داغدار هستند اما از غضب اینجور اظهارنظر کردن اصلا به صلاح مملکت نیست ،جناب و خانم لاری مگر نه ما این همه جوان و کشته و جانباز در طول ۸ سال جنگ رو دادیم مگر نه حاج قاسم رو به خاطر امنیت کشورمون دادیم که فرزاندان شما بتونن در امنیت در این مملکت زندگی کنن ولی امثال شما انقدر نمک خوردین و نمکدان شکسته اید که بجای اینکه فرزندانتان را طوری بار بیاورین که برای این مملکت خدمت کنند ودر سرزمین مادری خود بمانند تا به آبادی و ثمر برسد
    تازمانی که مرگ برای همسایه بود و این همه کشته از سر باز وظیفه تا فرماندهان در نقاط مرزی کشور برای برقراری امنیت بود شما چنین برداشتی نسبت به موضوع نداشتین حالا که قرعه به شما خورده اخه این انصافه که این طور یاوه گویی کنین
    آدم های دورو ومتظاهر در نقاط حساس خودشون رو نشان میدن تازمانی که همه چی بروفق مراد باشد پشت نظام ایستاده اند و هم از آخور میخورند و هم از توبره اما وای از زمانی که روزگاربرفق مرادشان نباشد میشن گاو نه من شیرده

    14
    24
  18. البته این که جناب اقای اسدی لاری سر سفره دولت حسن روحانی نشستن و نمکدان نمی شکنن، جای تقدیر داره. اما فقط، یک سوال ساده از رییس جمهوری می فرمودن که به قول خودشون یک روز مسئول پدافند هوایی این کشور بوده. اگر این کار یک دفعه انجام نمیشه و مقدمات داره، چرا سرلشکر بابایی رو تو آسمان خودمون و از قضا تو دوره ایشون زدن؟ پس از قبل مقدماتش رو فراهم کرده بودن!!!!
    دوم ایشون که آشنا به مسایل پدافند بودن، پس چرا آسمان رو در شرایط جنگی کلییر نکردن، در صورتی که مستقیم به حیطه مسئولیت ایشون برمی گشته. دیگه وقتی این خانواده عزیز صحبت می کنن، قرار نیست یک طرف رو ماله بکشن، یک طرف رو (با نهایت شرمساری از به کار بردن این جمله)، قهوه ای کنن!!!!
    در ضمن اگر اراده ای برای مقصر جلوه دادن آمریکا و لستفاده از عزیزان خودمون به عنوان سپر انسانی وجود داشت، باید از همون ساعات اولیه روش مانور میدادن. و این که روشن کنن که چرا آمریکا بعد از ماجرا باید دست از انتقام بکشه در صورتی که سه روز بعد همه چیز مشخص شده!

    14
    13
  19. انصاف را رعایت ننمودید.
    از کجا به این نتایج رسیدید
    خوبه میگی من قاضی نیستم
    اما رای و حکم صادر می‌کنی.

    30
    51
    1. ننه قمرهم فهمید که اینا فکر کرده بودند اگه به عین لاسد موشک بزنند آمریکا مقابله به مثل میکنه،اما نفهمیدن که آمریکا قبلش اونجارو تخلیه کرده،ومجبور نبوده واگرهم تصمیم داشته تا متوجه شده که به خودی زدند کنسل کرده فهمیده که ممکنه براشون بد بشه،درثانی قاضی و مسئولان اکثرا اتفاق نظر دارند که خواستند مثلا جلو جنگو بگیرند،اما نمیدونند که مامیدانیم چرا وچطور آمریکا تونست سردار رو بکشه

      2
      12
      1. آره خب فقط عقب افتاده ها ننه قمر طور این مزخرف رو باور میکنند. آنقدر و به شکل دیوانه واری عقب مونده هستید که هرچی اونوری ها تولید میکنند رو مثل انعام و احشام منتشر میکنید. آمریکایی که یک میلیون عراقی رو توی حمله به گفته کوفی عنان غیر قانونی به کشتن داد، آمریکایی که دختر سفیر کویت رو به عنوان شاهد آورد و یک دروغ شاخدار گفت، آمریکایی که یک بیلیون دز واکسن کرونا رو دپو کرده در حالی که خیلی از کشورها کمتر از ۱۰ درصد واکسینه شدند، آخرین کشوری هست که مردن بقیه براش مهم هست. در ضمن آنقدر عقب مانده اید که از یک طرف میگید پایگاه خالی رو زدن، از طرف دیگه میگید برای جلوگیری از جنگ و انتقام هواپیما رو زدند! مطمئن هم هستم که ابله تر از این حرفا هستید که مقالات رسانه هایی مثل گاردین و تلگراف رو بخونید تا بفهمید تشخیص درست از طریق رادار، ابدا کار ساده ای نیست.

        9
        8
    2. این خانواده ها در بطن ماجرا هستند
      لطفا متعصبانه ورود نکنید
      دو سال نجابت بخرج دادند و صبوری کردند که تا در موقعیت قرار نگیرید نمیتونید در موردش صحبت کنید
      فهمیدن حقیقت حق طبیعی، انسانی، عرفی و شرعی این خانواده هست.
      چه در خط نظام باشند چه در مقابل نظام
      خموش باشید

      20
      7
  20. درود. با تشکر از جرأت و جسارت شما جهت ثبت این مصاحبه در تاریخ.
    یک پیشنهاد، در سمت مصاحبه کنندگان هم میکروفون استفاده کنید. در ویدیو سوال های مصاحبه کننده زیاد واضح نیست.

    13
    8
  21. خانواده قربانی احساسی حرف میزنند و ازروی عصبانین حرف میزنند.تراوشات ذهنی آنها و مستنداتی اگه داشته باشند را به ولله تا الان دویست بار رسانه ای فارسی زبان یا دست کم اصلاح طلب منتشر میکردند.مدرکی ندارند.کسی ماله نمیکشد.اینکه میگویند فلانی بهترین فرمانده بوده را از کجا یشان درآورده اند؟ثانیا دوست مشنگی که گفت بابولدزر صحنه را صبح جمع کردند اصلا اینطور نبود بعد از یک یا حداقل چند روز این کار را کرده اند.درضمن اگر وسایلی الترونیکی را به خانواده ها تحویل میدادند آنهم با این هجم عصبانیت اینرا درفضای مجازی منتشر میکردند .قطعا خبرش میپیچید.درضمن گفته که ما با کلیت سپاه مشکل داریم.درحدی نیستید که این حرف رابزنید.اگر میتوانید بدون توهین انتقاد کنید.مگر ارتش از هم پاشیده ایران در اوایل انقلاب توان مقابله با تجزیه طلبان کرد را داشت که آنطوری کردستان اشغال شد.به لطف بازرگان پادگان های ارتش از سرباز خالی شد.درضمن اینکه میگوند سردار حاجی زاده هم متهم است چرا سردار حاجی زاده آنروز به جای اینکه در تهران باشد در سیلوهای موشکی یکی از استانهای غربی بود؟چرا آمریکا حمله نکرد.بااین قدرت تبلیغاتی و ادراکی آمریکا چرا آمریکا حمله نکرد.داغدار هستید اما دروغ نگوید.اینکه میگوند نمی دانیم انصاف نیوز چه جهتی دارد را دیگر خدا میداند.مگر میشود شما ندانید با چه کسی مصاحبه میکنید.

    19
    20
  22. خواهش میکنم شعر نگین آقا گوش کنین یک اصلا اون شب قرار نبوده پروازی انجام شه به حسن روحانی اطلاع دادن که آقا پرواز هارو لغو کن منبع معتبر دارم میگم بهش گفتن پروازی امشب انجام نشه گفتن ولی اقای روحانی کاره خودشون رو کردن و پدافند همون لحظه در حال هک شدن پرده حال باز چندتا … طرفدار شاه بچه سال بیان بگن نه اینا از دستی کردن

    9
    11
  23. باسلام،تسلیت میگم خدمت خانواده های حادثه،محض اطلاع این آقای به اصطلاح دکتر،ماجامعه ای می‌سازیم براساس آمال وآرزوهامون دقیقا منطبق بر اسلام عزیز،نظام ومخصوصاسپاه مقتدربارهااعلام کرده عمدی نبوده ولی دشمنان این کشورباغول رسانه ایشون می‌خوان القاکنن که عمدی بوده و نظام رودردنیاوپیش خانواده این عزیزان بدجلوه بدن،ولی درقضیه هواپیمای ایرباس به فرمانده ناومدال اهداکردن ولی اینجا برای یک امرسهوی دادگاه تشکیل شده و به فرماندهان نظامی تفهیم اتهام شده،کمی انصاف هم بدنیست داشته باشیم

    10
    15
  24. مهمترین دروغ این گزارش این بود که تا حالا سابقه نداشته کشوری هواپیمای مسافربری خودش رو ساقط کنه

    و یکی دیگه اینکه نگفته سریع ترین کشور در ارایه گزارش شلیک به هوایپما در جهان بودیم و دیگر کشورها یا اصلا جواب ندادن یا زیر شش ماه جواب داده نشده

    14
    16
  25. آنقدر مردم نامحرم اند که حتی دلیل کشته شدن فرزندشان را هم نباید بدانند؟ چقدر دروغ و فریب می شنویم از لحظه سرنگونی و چقدر احساس ترس می کنند از مواجهه با مردم. چقدر مقامات اکراین خوب اند، راست می گویند ، مسلمانند و چقدر دروغگوییم، مشرکیم، احمقیم. آن شب یک هواپیما با سرنشینانش سقوط نکرد. خیلی چیزها سقوط کرد. ایمان، اعتماد، امید، سرمایه اجتماعی، اعتبار حکومت و … . آن شب سرنشینان هواپیما نمردند، همه ایران مرد. ما زنده نیستیم.

    21
    12
  26. سالهای سال قبل از انقلاب و بعداز انقلاب طی هشت سال دفاع مقدس و پس از آن شهدای مدافع حرم و شهدای امنیت که همچنان در حال گرفتن پاکترین بندگان خدا هست، آیا شرم نمی‌کنید که خود را تافته ایی جدا بافته میدانید؟!!!! شرم بر شما، حاشا و کلا به غیرتتان

    11
    7
  27. سالهای سال قبل از انقلاب و بعداز انقلاب طی هشت سال دفاع مقدس و پس از آن شهدای مدافع حرم و شهدای امنیت که همچنان در حال گرفتن پاکترین بندگان خدا هست، آیا شرم نمی‌کنید که خود را تافته ایی جدا بافته میدانید؟!!!! شرم بر شما، حاشا و کلا به غیرتتان

    4
    7
  28. برای آنها که فرصت وداع نیافتند /آن کُشتگان که شکوفه های آرزوشان در آسمان وطن سوخت و بر خاک ریخت/ برای ما که سیاه بر تن ایستاده ایم/در انتظار بزنگاهِ سرخِ داوری.

    14
    4
  29. انصاف نیوز یا بلندگوی سازمان میت ترکیه؟! دم خروستون زده بیرون وطن فروشها.بی بی سی و انصاف نیوز چه فرقی میکند؟

    7
    13
  30. کاش این خانواده دقت میکردند که شاید داستان برعکس بوده!
    در واقع این آمریکا بوده که از این هواپیما به عنوان سپر انسانی استفاده کرده

    ظاهرا داستان همین بوده متأسفانه:
    mshrgh.ir/1031644

    6
    14
  31. مشخصا واقعه تلخی بود.اما مقصر کسی هست که تو شرایط ممنوعیت پرواز دستور پرواز داد واون لعنت الله علیه کسی نیست جز شخص حسن روحانی.
    حالا اینا از همه شاکی هستند جز حسن جونشون

    11
    9
  32. یعنی می فرمایید برنامه ریختن وانمود کنن چون آمریکا دید ایران خودش هواپیمارو زده از تلافی و جنگ دست برداره!!!
    آمریکا که هواپیما مسافربری رو زد و به فرماندش مدال شجاعت داد میاد بخاطر اینکار از جنگ کوتاه بیاد!! توهم زدید؟ با این استدلال شما که باید برعکس وقیحانه تر جسارت حمله پیدا میکرد و اذهان عمومی رو هم همراهش میکرد!!
    یعنی مغز فندق شما باید توهم به این بزرگی رو از کجا آورده باشه؟

    17
    10
  33. کسانیکه به این پدر و مادر داغدیده توهین میکنن، فقط لحظه ای اگه خودشونو جای آنها می‌گذاشتند و می‌دیدند که فرزندانشان، خواهر یا برادرشان یا همسرشان بر اثر اثابت موشک تکه تکه شدند و سوختند به طوریکه حتی اموالشان هم به خانواده تحویل داده نشد چه برسد به پیکرهای اربع اربأ بچه های شان.. اگه چنین سرنوشت دردناکی برای خانواده شما پیش میومد باز هم چنین حرفایی میزدید. مگر نه اینکه امام علی گفته بود آنچه را که برای خود نمی‌پسندید برای دیگران هم نپسندید… آنوقت ادعای دین و مسلمانی هم دارید..

    13
    2
  34. اینگار فقط اومدن از دولت قبل دفاع کنن و حاج آقا جهانگیری و….
    یکی به این مادر گفت از اصل وبطن جامعه به دوری ما چقدر خانواده دکتر خارج رفته با کلاس داریم که فرزند شما رو الگو بذاریم من وقتی ایشون ببینم میگم چه خانواده مرفه بی دردی فقط دغدغشون درس و…
    اونوقت میگه سردار تو این جامعه الگو نیست جوانان علاقه ندارن به اون تیپ و…یادش رفته اینجا خاورمیانه هست اگر حواست نباشه اگر سردار ها نباشن جوانایی که جوونشو تو دستشون گرفتن برای آسایش وامنیت فرصتی برای درس خوندن نداریم …..

    9
    8
  35. اگر فرزندانتان در این پرواز نبودند، امروز شما هم داشتید آمریکا را شرزنش و از نظام مورد علاقه تان دفاع میکردید! آدمها متاسفانه اینجور هستند!

    12
    5
    1. درست میگید گاهی اوقات آدم ها با اتفاقات خیلی تلخ چشمشون باز میشه. اما آیا این موضوع قابل سرزنش هست که چرا الان چشمتون باز شده؟

      3
      1
    2. دقیقا.. معلوم شد پسرش هم فوق مذهبی‌ و طرفدار سلیمانی بود، مطمعنا اگه کشته نمیشد الان کنار پدرش داشت از حاجی زاده و سرداران سپاه دفاع میکرد و برای سلامتیشون نماز‌شب میخوند

      6
      2
  36. قومی متفکرند اندر ره دین

    قومی به گمان فتاده در راه یقین

    میترسم از آن که بانگ آید روزی

    کای بیخبران راه نه آنست و نه این!

    با عرض تسلیت به تمام خانواده‌های داغدار، لازم است خدمت هموطنان گرامی عرض کنم که شرکت هواپیماسازی بوئینگ سیستم هدایت هواپیماهایش را چنان طراحی که هر آن می‌تواند کنترل آن را از اختیار خلبانان خارج کند.

    اتفاقی که در تهران برای هواپیمای اوکراینی افتاد، حادثه بدیع و جدیدی نیست.

    دولت آمریکا در جاهایی که دستش نمی‌رسد، برای تجسس از هواپیماهای مسافری استفاده می‌کند.مثلا، در سال ۱۹۸۲ یک هواپیمای مسافری کره بواسطه شکاری‌های اتحاد شوروی ساقط شد.
    چرا ساقط شد؟
    براینکه کنترل از دست خلبان خارج شده بود و به اخطارهای جنگنده‌های اتحاد شوروی نمی‌توانست عمل کند.
    بعید نیست که همین اتفاق در رابطه با هواپیمای اوکراینی در ایران افتاده باشد.
    بخصوص اینکه گفته می‌شد هواپیما تغییر مسیر داده بود.

    5
    14
    1. اینکه گفته میشود پرواز تغییر مسیر داده هم کاملا دروغ است. پرواز در اولین برخورد و دومین برخورد کاملا در مسیر مستقیم بوده بعد از اصابت موشک دوم تازه به سمت شمال و بعد به سمت فرودگاه منحرف شده.

  37. با سلام و تسلیت به خانواده های داغدار، این مسأله مهم است که آیا عقلانی است که سپاه شیرینی حمله به عین الاسد را با زدن یک هواپیمای مسافری در کام خود و مردم تلخ کند؟! سوال اصلی این است که یا توجه به اوضاع، چرا اجازه پرواز به هواپیماها داده شده است؟قطعا اوضاع عادی نبوده که پدافندهای سیار هنوز مستقر بوده و در چنین شرایطی نباید هیچ پروازی صورت می گرفت.

    12
    7
  38. سلام و درود به روح پاک عزیزانی که در این اتفاق دردناک به شهادت رسیدند
    برای خانواده ی این عزیزان آرزوی صبری شیرین دارم
    قطعا در این اتفاق سخت و جانگداز پرده هایی از عدالت و روشنگری برای اهلش گشوده خواهد شد
    منتظر عدل جهانی میمانیم
    یک نفر مانده از این قوم که برمیگردد

  39. آخه نادان! میخواست سپر انسانی درست کنه: یه هواپیمای ایرانی رو میزد، لب مرز میزد، همون اول هم مینداخت گردن آمریکا، دیگه لازم نبود سه روز صبر کنه و بعد گردن بگیره

    16
    17
  40. وقتی بر میداری سامانه آت و آشغال چینی نصب میکنی همین
    و شمایی که امدی الان واسی کشته شدهات ناراحتی باید خدمتتون عرض شود که تا قبل از این اتفاقا حکومت گل و بلبل و خوبی بود الان بد شد؟؟؟
    وقتی حذب باد باشی الانم حق اعتراض نداری

  41. کسانی که میگویند عمدی بوده دلیلشون اینه که میگن با زدن هواپیما جلوی حمله آمریکا به ۵٢ نقطه رو بگیرن…
    ١. در این صورت باید ایران این قضیه رو رسانه ای میکرد ولی شما که مدعی هستید ایران میخواست پنهان کنه!!
    ٢. آیا آمریکا میتوانست به ایران حمله کنه؟ خیر… چون چندین پایگاه و مهمتر از همه اسرائیل در تیررس ایران قرار داشت… قبل از اون هم چند بار برخورد صورت گرفت ولی جواب نداد چون شروع جنگ در حال حاضر در توان آمریکا نیست…
    پس زدن هواپیمای خودی چه نفعی برای ایران داشت؟؟؟ عقبه اجتماعی خودش رو در اوج بحران از دست بده تا به چی برسه؟؟؟
    روح شهدای هواپیما شاد… انصاف نیوز خوبه در خصوص فاجعه قطار نیشابور و صدها قربانی اون در سال ٨٢ هم اطلاع رسانی کنه اونها هم ایرانی بودند…

  42. کیه که رزومه سپاه رو ندونه؟ مگه جنگ خلیج فارس که ناو جنگی آمریکایی رو سرنگون کرد اونم تو اون سالهای اوایل انقلاب کم بود؟ سپاه مگه کم به آمریکا حمله می کنه؟ از ساقط کردن پهپاد تا پایگاه نظامی. تازه هنوز اصل انتقام انجام نشده. از اون گذشته همین سردار حاجی زاده یادتون رفته وقتی داعش وارد تهران شد و اومد مجلس به طرف مراجعین تیراندازی کرد، و حرم امام خمینی انتحاری گذاشت، یادتون رفته همین سردار حاجی زاده شیش تا موشک به مقر بغدادی شلیک کرد همونجا داماد ابوبکر بغدادی هلاک شد؟ خب چی؟ بعدش یه مثلاً هواپیما مسافری رو زد داعش آروم بشه؟ مسخره نیست؟ از همه اینا گذشته مگه برای یک ارگان و یک سازمان مثل سپاه، ترس و خوفی وجود داره اگه بخواد هدفی رو عمدی بزنه؟ هیچوقت بابت گرفتن امثال روح الله ذم عذرخواهی می کنه؟ یا عبدالمالک ریگی؟ دو فردا دیگه مصی علی نژاد رو بگیره بیاره عذرخواهی می کنه؟ یا خوشحال میشه؟ اتفاقا ما هم با اون خوشحال می شیم. اونایی هم که علیه سپاه پر و بال میدن سنگ خودشون رو به سینه می زنند!

    3
    3
  43. با سلام و تسلیت
    حال شما پدر و مادر داغدار رو درک می کنم. اما دعوتتون می کنم به تقوای الهی و انصاف. به نظر من، تا زمانی که یه موضوع براتون کاملا روشن نشده و اسناد متقنی درباره اش ندارید، قضاوت نکنید و این طور آبروی نظام و سپاه عزیز را نبرید.
    هیچ می دانید با مصاحبه امروز شما روان چند نفر به هم ریخت و چند نفر به نظام و انقلاب و سپاه بی اعتماد و بدبین شدند؟
    از لحن کلامتان مشخص است دولت روحانی و جناب ظریف را بری می دانید و نوک پیکانتان سمت کیست. کاش راجع به دستور کلیر نکردن آسمان و مسبب آن و نیز مسبب ترور سلیمانی عزیز هم سخنی می گفتید.
    خداوند هر لحظه ما را آزمایش می کند، قطعا آزمایش شما سخت تر است. پس آخرت خود را به خاطر کینه ای که از سپاه دارید، نسوزانید. کاش لااقل با یک خبرگزاری معتبر مصاحبه می کردید.
    از خداوند برای همه بصیرت آرزو می کنم و انصاف و تقوای الهی.

    4
    2
  44. بر اساس احساس حرف نزنید. شما دقیقا دارید تهمت می زنید. احساس بدون سند می شود تهمت.
    شما را به خدا، اخلاق را رعایت کنید.

    13
    12
    1. خیلی عجیبه
      اینا استاد و دکترن؟؟؟
      بعد اگه میخواستن سپر انسانی بسازن با برنامه ریزی قبلی نبوده؟؟ خب همون اول اعلام میکردن آمریکا زده، چرا ۳ روز صبر برای ریختن پته رو آب؟!!! و….
      خدا می‌دونه چقدر از این اتفاق ناراحتم هنوز اما دیگه حرف بی اساس که کنتور نمیندازه، خدا خودش به همه کمک کنه

      6
      3
  45. پدر و مادر داغدار متاسفانه، با این باور بی سند شما، امروز باور و اعتماد خیلی ها به هم ریخت. کاش فبل از هر سخن و تهمتی، کمی به عواقب بعضا دنباله دارش فکر می کردید.

    2
    2
  46. شما پدر و مادر داغدار، تحصیل کرده هستید و خیلی بعید است که با باور و حدس و گمان حکم صادر کنید. حتی قاضي هم تحقیق می کند و بعد رای می دهد. شما را به خدا تقوا داشته باشید

    3
    1
  47. آقا اگر بر فرض محال حرف های این جناب درست باشه تکلیف این همه دفاعی که امثال من از نظام کردیم و فحش هایی که داریم از بدنه جامعه می خوریم چی میشه؟ دو ساله هر جا صحبت میشه ما از نظام یکم تعریف می کنیم انگار شدیم شمر زمانه ، از زمین و آسمون فحش می خوریم ولی مرد و مردونه وایستادیم که این مهملات و چرندیات رسانه های غربی و ارازل اجاره ای داخلیشون رو مردم باور نکنن، من فقط امیدوارم نظام سفت وایسه و مدرک بیاره تا این آقا اولا رسوا زمانi بشه و دوم به جرم توهین به نظام محاکمه بشه. ولی اگر و فقط اگر یه درصد راست بگه من نمی دونم حساب ما اون دنیا گردن کیه ، خدایا خودت به نظام کمک کن روسفید بشه تا ما هم در اون دنیا سرمون بلند باشه

    3
    9
  48. من از صمیم قلب به بازماندگان و خانواده های معزز این عزیزان تسلیت عرض میکنم واقعا هیچ واژه ای نمیتونه درد بازماندگان رو تسکین بده توصیف و درک حال خانواده ها هم حقیقتا نا ممکنه خدا بهتون صبر بده اما نکته اینجاست که محال ممکنه بعنوان سپر انسانی بوده باشن و مواردی که از احتمال حمله آمریکا رو عنوان کردن که بازم محاله اما کوتاهی هایی صورت گرفت که نباید نادیده گرفته بشه علت اجازه پرواز در شرایط آسمان نا امن عدم اعلام به موقع واقعه و از بین بردن آثار باقیمانده. موارد دیگری از قبیل جواب ندادن درست و منطقی به خانواده ها این خودش باعث مسمومیت بیشتر میشه هر چند که خیلی دلایل از قبیل جاسوسی بودن حمله سایبری و….. عنوان میشه ولی باید جواب درست به خانواده ها بدن و عدالت رعایت بشه اونا عزیزانشون بر نمیگردن این داغ پیچیده تر شدن فرایند ها و عدم پاسخگویی و بوجود آوردن سوال و حساس‌تر کردن موضوع داغش کمتر از داغ عزیزانشون نیست بلکه بیشتره اگر ضعف از رده های بالاست در هر رده با تفکراتی که برای محرز نشدن هویت اون شخص یا اشخاص انجام میگیره قلب خانوادهای بازماندگان جریح تر میشه اوصاف رو طوری رهبری نکنید که اگر به هر دلیل ممکن سکرت و خیلی محرمانه بودن هم نمیشه به خانوادها گفت در صورتی که خطا یا شبه عمد بوده حداقل به زخمشون نمک نپاشید اگر خدایی ناکرده که بالا هم گفتم در ضعیف ترین حالت عمدی در کار بوده که باید هر شخص با هر مقامی توضیح بده

  49. جعبه سیاه هواپیما کجاست؟ چرا بعد از عین الاسد پرواز ممنوع رو عملی نکردید؟ چه کسی پرواز ممنوع رو غیر ممنوع کرد؟؟؟ اگر جعبه سیاه و اطلاعات هواپیما رو فرانسه برده که متوجه محتویاتش بشه، اگه مقصر خودمون بودیم، چرا رسانه ای نکردن؟ مگه فرانسه یا اکراین و یا هر کشوری که جعبه سیاه رو برده تا متوجه داستان بشه با ما دوست و هم پیمانه؟؟؟ البته چرا وسیله های شخصی افراد داخل هواپیما رو به بازماندگانش تحویل ندادن؟ مثل تکه های موبایل و … و خیلی سوال های دیگه. فکر میکنم مساله پیچیده تر از سپر انسانی هست. اینکه خودمون هواپیما رو بزنیم و بندازیم گردن آمریکا و آمریکا هم بی خیال بمباران مردم کشورمون بشه، باورپذیر نیست. ولی میتونیم به اینکه ما هنوز در جنگ الکترونیک از آمریکا عقب هستیم و اونا از ما قوی تر هستن فکر بکنیم. مثل ترور فخری زاده، که هنوز نفهمیدیم از کجا و چطوری خوردیم. آمریکا رو دست کم نگیریم.

  50. با عرض سلام و تسليت به آقاى لارى و خانم مجد بايد بگم كه ادعا و در واقع تهمت شما به نيروهاى مسلح كشور مبنى بر اينكه هواپيما عمدى مورد هدف قرارگرفته خيلى مضحك و ساده لوحانه بود و بيشتر به تحليل هاى داخل تاكسى و مترو شباهت داشت و تحليل هاي نظامى هم كه ارائه داديد با واقعيت همخوانى نداشت

    زدن عمدى هواپيماى مسافربرى خودى در تهران و انداختن گردن آمريكا رو حتى يك كودك هم ميدونه كه عاقلانه نيست و حتى امكان پذير هم نيست پس لطفا حرف هاى غير منطقى و خنده دار ضد انقلاب رو تكرار نكنيد اين حادثه تلخ يك خطاى انسانى و غير عمدى بود كه مشابه اين حادثه چندين بار در كشورهاى ديگر هم اتفاق افتاده البته بايد تمهيداتى در نظر گرفته بشه تا همچين اتفاقاتى ديگه تكرار نشه و با مقصرين هم طبق قانون برخورد بشه .

    5
    7
  51. واقعا درد این عزیزان سخت هست از مضمون مصاحبه این بزرگوار نوک پیکان رو به طرف حاجی زاده گرفته اینجا جای چند سوال هست اول اینکه آیا آقای رئیس جمهور محترم وقت مگه رئیس شورای عالی دفاع ملی نبود و چرا دستور لازم درخصوص کلیر آسمان رو نداد؟ آقای دکتر عزیز داغ شما خیلی سخته ولی با این نوع مصاحبه ها که زائده ذهن شماست داری کل کشور و تمام مسئولین رو زیر سوال میبری یک سوال از خود شما اگر شما اپراتور پدافند بودی چکار میکردی با اینکه میدونستی بچه هات تو اون هواپیما هستن و شما یک درصد هم برداشت میکردی موشک کروز یا هر شی مهاجمی دیگه باشه آیا بخاطر اینکه اون هواپیما حتما بچه های من سوار بر اون هستن و با اشتباه شما بالفرض موشک بود اشتباها تشخیص میدادی حاضر بودی 2000نفر منفجر بشن بخاطر اشتباه شما؟ حاجی زاده در اون موقع مدارک موثق ثابت کرده در همون دادگاه در کرمانشاه بوده به خاطر عدم ایجاد شبهه بیشتر جلوگیری از تنفر مردم از نظام و همدردی اومد به گردن گرفت و خودش رو فدا کرد در صورتی که هیچ قصوری متوجه شخص ایشون نیست شما که دم از عدالت علوی میزنی و دادگاه رو به اعمال فشار هم متهم میکنی آیا با اثبات حرف میزنی خود شما چقدر مطمئنی حاجی زاده مقصره که داری با عدالتی که ازش دم میزنی با گوشه و کنایه مجرمش میکنی؟ اپراتور با شرایطی که اقتضا میکرده برای خودش دستور العمل جنگی وبرنامه هایی داره مثل کسی که در جنگ با یک سلاح سبک جلوی دشمنه به محض حمله دشمن باید شلیک کنه نه اینکه برای شلیک هر فشنگ و دشمن دومی از بالاترین فرد نظامی رده اجازه بگیره پدافند هم همینطور نمیگیم قصوراتی نشده چرا کوتاهی هایی صورت گرفته داغ عزیز هم خیلی سنگینه کسی در جایگاه شما نیست که درک کنه و از بیرون به قضیه نگاه میکنه نه حال شما رو خوب درک میکنه نه این فرایند رو پس قطعا داوری هم نباید کرد شما که داری کلیت سیستم رو زیر سوال میبری اگه میدونستی اینجوری هست چرا شکایت کردید؟ عده ای از این مسئولین مملکتی عدالت محور نیستن اما نه همشون همونطور که عده ای از شما پزشکان هم عدالت محور نیستید بازم نه همتون حاجی زاده مگه فکر می‌کنید اینقدر خام و ناپخته هست یا اینقدر این سیستم اونجوری که شما فکر می‌کنید بی در و پیکر که هر کدوم از اپراتور های مستقر در سراسر مناطق با درجه های پایین میخواستن شلیک کنن زنگ میزدن به این فرمانده ارشد و ایشون از اون طرف ایران دستور آتش میداد نکنه شما فکر می‌کنید تمام اسم و فامیل تک تک پرسنل رو با شماره تلفن هاشونو میدونه؟ یا فکر می‌کنید حاجی زاده چکاره مملکت هست که بخواد تنهایی برای به قول شما سرکوب هواپیمای مسافر بری اونم به عمد و سپر انسانی برای جلوگیری از حمله آمریکا شخصا تصمیم بگیره؟ از شما بعیده این مصاحبه.. ترامپ لعنی یه غلطی کرد که میخوام چندین نقطه از ایران رو بزنم سردار سلیمانی رو ترور کردن خودشونو خراب کرده بودن به چندین کشور التماس کردن که ایران کوتاه بیاد ناو و کشتی‌ها رو 800 کلیومتر از خلیج فارس عقب بردن شما اگر مصاحبه میکنید حتما به خیلی موارد دقت کنید اونوقت حاجی زاده بخاطر چی اومد نزدیک به 180 مسافر رو تو پایتخت کشور بزنه که رسوایی برای نظام به بار بیاره و آبروشو از سر جالیز آورده بود؟ اگر ایشون با شهامت اون روز به گردن نمی‌گرفت الان شما اینطور حرف نمیزدی چرا رئیس‌جمهور محترم وقت رو مقصر ندونستی؟ چرا شورای عالی دفاع ملی مقصر نبود؟ اینها همش چرایی هایی هست که نمیدونیم اگر موشک بود و به قلب تهران می‌خورد و10000نفر کشته میداد حتما کل نیروهای مسلح باید از دار آویزون میشدن که شما فکر کردید هواپیماست اما موشک بود آقای عزیز شرایط جنگی بوده تصمیم آنی اوپراتور وقت تماس تصویری نداشته زنگ بزنه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح احوالپرسی کنه اونم دستور شلیک بده شما و هر کسی دیگه هم جای اون اپراتور بودی قطعا همین کار رو میکردی اگر نمیزد و موشک بود یا مهاجم بازم پدر اون اپراتور بدبخت رو در میاوردن الان چون ما خودمون درد شما رو نمی‌فهمیم داریم خارج از گود داغ شما رو زیاد میکنیم که ولله قسم نیت این نیست اما حرفهای شما هم خیلی هاش درست نیست جمع زیادی در این سرنگونی مقصر و کوتاهی کردن شکی نیست که باید باهاشون برخورد بشه اما شما ظاهرا خودتو جای قاضی گذاشتی. اینجا شخص آقای رئیس دولت وقت که بالاترین مسئول اجرایی و شورای عالی دفاع بوده برای کلیر آسمان.. سازمان پدافند غیر عامل.. سازمان نیروهای مسلح در عدم اعلام بموقع سازمان هواپیمایی کشوری صدا و سیما نهاد های امنیتی سازمان هوا فضای سپاه و…. که هر کدام به میزان و فراخور نوع مسئولیتی که داشتن قصور داشتن اما این میزان و کیفیت و کمیت را بایستی دادگاه صالح مشخص کنه اگر واقعا آمریکا حمله می‌کرد و اون نقاطی که حرف مفت زده بود رو میزد دها هزار نفر کشته میداد موشکی که ساعت یک و نیم به عین الاسد خورده تا صبح حدود ساعت 6 آمریکا 5 ساعت جرأت نکرده از پناهگاه هاشون بیرون بیان و مشغول جنازه کشی و ضربه مغزی جمع کن بودن چه معنی داره آقای حاجی زاده تو قلب کشور هواپیمایی رو برای خوش گذرانی و به قول شما سپر انسانی تو آسمان حامل نزدیک به 180 هموطن رو منفجر کنه؟ خب می‌گذاشت ترامپ بزنه که بعدا نیاد گردن کج بکنه و امروز مجرم هم قلمدادش کنن در پایان هم از خدا صبر براتون طلب میکنم چون تسلیت واقعا واژه کمیه براتون خود خدا کمکتون کنه و هر کسی یا کسانی مقصر واقعی که قصور و تقصیر به هر طریقی متوجه اونا بود ه ولو حاجی زاده باید جواب بدن و محاکمه بشن اما قصاص قبل از جنایت نکنیم

    4
    1
  52. سلام
    ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدیده و درخواست صبر از خداوند برای قلب آنها چند نکته را یاد آور می شوم:
    سپاه در آنروز چندین مرتبه تعطیلی پروازها رو درخواست کرده بود و دولت مخالفت کرده بود. اینرو حاجی زاده در مصاحبه اعلام کرد. اگر هدفشان سپر انسانی بود که این درخواست رو نمی کردند.
    نکته دیگر اینکه اگر اینجوری بود پس از ساقط کردن پهباد آمریکایی هم باید آنرا تکرار می کردند.
    اونهایی که میگویند عین الاسد خالی بوده خودشون رو به خواب زده اند. به تازگی دولت آمریکا در برنامه ای رسمی به نیروهای عین الاسد که دچار آسیب های روانی و مغزی شده اند رو جایزه داد و مصاحبه هایی هم از چند تن از نیروهای ارشد عین الاسد پخش شده که در نت قابل دیدن است.
    ما در این حمله ابهت آمریکا را خورد کردیم و اگر این اتفاق نمی افتاد، سپاه محبوبیت بالاتری در بین مردم پیدا می کرد.

    5
    2
  53. کسی بحثی بابت از کترل افتادن مکان یاب را نکرده که می گویند دو تا مکان یاب داره و هر دو همزمان از کار نمی افتد. اتفاقا مکان یاب کار می کرده و حرکت هواپیما را به عنوان هدف متخاصم با حرکت از غرب به شرق نشان می داده. موضوع عدم رعایت دستورالعمل بهره برداری توسط اپراتور و عدم تنظیم اولیه بوده که جهت حرکت را درست نشان نداده.

  54. شما که تو این انقلاب سهم داشتی اونم تک وزارت بهداشت نخبه های خدابیامرزت و میذاشتی کنکور بدهند ن دانشگاه های درجه چندم اوکراین!! اونم دلار فلان قدر !!! بعد راستی مدارک دانشگاه های اوکراین مورد قبول شماست که تو وزارت بهداشت هستس یا باید تشریف میاوردند پول میدادند !!!!! در هر صورت شتباه بوده یا هرچی موقعیت جنگی بوده شما تو دولت اصلاحاتی برو ببین چرا سازمان هواپیمایی موقعیت جنگی اعلام نکرده

    3
    1
  55. خوب اگر حمله به عین الاسد باعث حمله متقابل امریکا و کشته شدن هزاران نفر میشد…..چه میازی به این حمله اونهم با اطلاع قبلی بود؟؟؟؟این خیلی مسخره هست که حمله کنیم و بعد برای اینکه امریکا انتقام نگیره ۱۷۶ نا از مردمدخودمون را بکشیم

    7
    1
  56. من به عنوان ی شهروند معترض دادگاهی کردن افراد پدافند هستم این افرادی که شما راحت بهشون تهمت میزنید تو سرما و گرما با چندغاز حقوق توی خانه های سازمانی با همه کاستی ها از مرز و بوم دفاع میکنند چ محاکمه ایی ؟! فرزندانشونم فکر نکنم بتوانند با دلار 30 تومنی جهانگیری و روحانی خارج از ایران سیر کنند !!! نباید به این افراد توهین شود اینجور باشه دیگر کسی سراغ این شغل ها نمیرود و خالصانه مشغول شود اگر اشتباه کردند از درجه ها شون کم شود یا رسته هانه عوض شود فقط همین و بس

    4
    6
  57. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا ۚ فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ ۚ وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ ۚ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

    1
    3
  58. انصاف نیوز چرا پیامهای من رو درج نمی کنی؟ اگه واقعا رسانه بی طرف هستی و داری رسالتت رو انجام میدی، وظیفه داری با بی طرفی، همه نظرات رو درج کنی.

    1
    2
  59. این دو نفر به علت تهمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و اهانت مستقیم به رهبر مظلوم و آقا و سرور ما امام خامنه ای دام براکته، باید محاکمه و از تمام مناسب خود اخراج، اموالشان توقیف و به مدت 20 سال حبس در تبعید شوند. آخر چرا به اینها اجازه میدهید صحبت کنند؟ نمک میخورند و نمک دان میشکنند. کمی از دکتر روح الامینی یاد بگیرید. اینقدر به فرزند و مال و مقام نچسبید و مانند دوران دانشجویی و قبل از این حادثه، ممنون نظام باشید که برای شما امنیت خرید. آقای اسد خودت که رزمنده و جانبازی و خانم جباری خودت که از خانواده های مومن و معتقد به نظام هستی. شما چرا به شیعیان و تنها نظام شیعه صدمه میزنید. الان مشرکین و مستکبرین در کاناد و امریکا منتظر همین بودند تا دوباره اموال مردم را بدزند و به نام خانواده عده ای معلوم الحال که از گوشت مردم ایران تغذیه کرده بودند و در بلاد کفر مشغول هوای نفس و لذات دنیوی بودند، بزنند و درواقع حق مردم شیعه را به حلق کفار میریزید. حضرت امام ره همیشه از شما و امثال شما دل خون بودند. خوب شما را میشناختند حضرت اام خمینی و امام خامنه ای. شما در آن دنیا باید جواب پس بدهید. اگر به خاطر اظهارات دروغ و فتنه افکنانه شما قطره ای خون از دماغ یک مسلمان شیعه بچکد یا از اموال بیت المال کشور زیالی به جیب این ملعونان خارج نشین یا کفار کانادایی و امریکایی و اروپایی ریخته شود، تو و زنت که ظاهر الصلاح و باطن الافاسق هستید، در دنیا و آخرت باید جواب بدهید.
    لعنت خدا بر منافقان

    5
    10
  60. الان که به صحبت پدر این کشته شده ها در مورد سپر انسانی از ترس جنگ با امریکا فکر میکنم به نظرم راست میاد !! منتهی افرادی مثل اون فرمانده پدافند و حاجی زاده ترس از جنگ ندارند و این و ثابت کردند چون کارشون جنگ احتمال داره که مردان مذاکره های بی فایده !!! استادان مذاکره که حتی قرارداد را نخوانده اند!! دستی در ساقط کردن داشته باشند چون اگر جنگ شود ویلا ها و منافع اقتصادیشان شرکت ها و …به خطر می افتاد !!!!

    1
    1
  61. اپراتوری که از ترس فرق هواپیما و موشک را ندونه وای بروزی که حمله واقعی صورت بگیره !!!!!!!!

    8
    2
  62. جای تاسف داره.
    اول اینکه این خانواده ها داغدیده هستند! باید به پاسخ سوالاتشون برسند. این حقشونه!
    صحبت های این پدر و مادر احساسیه والا مدرکی برای ادعاشون ارائه ندادن. فقط حدس و گمان یک خانواده داغداره که نمی خواد قبول کنه عزیزش جانش رو از دست داده!
    سپر انسانی؟! جلوگیری از جنگ؟! خب اینطوری که باید مینداختن گردن امریکا! 🙂
    اصن امریکا مگه براش مهمه چند نفر رو میکشه؟! که زدن هواپیما جلوی جنگ رو بگیره! 🙂 خودش مگه هواپیمای ما رو از روی یک ناو کاملاً مجهز نزد؟! چی شد؟! هرگزم عذرخواهی رسمی نکردن.
    چرا میگین اولین باره در دنیا؟! مگر همین چند سال پیش “پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی” در مرز بین روسیه و اوکراین سرنگون نشد؟! با 283 مسافر بیگناه! توسط سامانه بوک روسی.
    شلیک به خودی اولین باره؟! :)))
    من سوالم اینه چرا هر جایی صحبت زدن هواپیمای مسافربریه، نام اوکراین می درخشه؟!
    1. پرواز شماره ۱۸۱۲ سیبریا ایرلاینز
    2. پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی
    در اینکه این قضیه ابعاد گوناگون داره، شکی نیست. ولی توهم توطئه این بزرگواران حاصل اطلاع نیست، حاصل غم یار و بخشی هم حاصل روند نادرست رسیدگی به پرونده و شارژ خارجی است.
    این توهمات آقای اسماعیلیونه که داره بسطش میده به همه ی خانواده ها. ایشون نمیتونه بپذیره که این یک حادثه وحشتناک بوده، نه یک جنایت!
    این هایی که من خوندم و دیدم و شنیدم، از جنس حرفهای آقای اسماعیلیون، بی بی سی و وی او ای و امثالهم بود. اتهامات بی اساس و احساسی و با برنامه!

    4
    6
  63. داغ باعث میشه تحلیل آدم ضعیف بشه! من به عنوان یه ناظر بیرونی نگاه میکنم. ایران پایگاه آمریکا رو موشک باران کرده بعد از ترس آمریکا هواپیمای خودی رو زده؟ خب اگر میترسید چرا زد؟ اگر محل حادثه با بلدوزر پاک نمیشد شما چه شواهدی پیدا میکردید از اینکه حمله عمدی بوده یا غیر عمدی؟ اشتباه پدافندی ده ها بار تا به حال رخ داده. از ناو وینسنس بگیر تا هواپیمای روسی و… چرا میگید غیر ممکن بوده‌؟

    4
    4
  64. ضمن تسلیت به این مادر و پدر داغدار و همه اون عزیزانی که جونشون از دست دادن. آخه به یه بچه بگی خندش میگیره، اگه قرار به سپر انسانی و انداختن گردن آمریکا بود خیلی راههای دیگه بود نه وسط آسمان تهران. بعد هم مادر پدر داغدیده شما سالم ماندن عروسک با لپ تاپ و گوشی رو یکی میکنید؟ یه آزمایش ساده کنید معلوم میشه با یه ضربه محکم عروسک سالم می مونه. والله بی بی سی از شما عادلانه تر گزارش میده.

    3
    3
  65. خدا وند همه عزیرزانی که در حادثه مذکور به شهادت رسیدند رحمت کنه و به خانوادهاشون صبر عانیت کنه
    گریزی به متن و چند سوال!!
    «البته همان ظهر، رئیس جمهوری اوکراین به آقای روحانی زنگ زده است و گفته که، دادستان جنایی ما هم می‌آید؛ اینها چیزهایی است که در خبرها گفته شده و مسائل پشت پرده نیست، بعد از این صحبت رئیس جمهور اوکراین، اول آقای روحانی متوجه نمی‌شود که دادستان جنایی یعنی چه.اما معنا و مفهوم این است که این اتفاق سهوی نبوده است، از روی اشتباه نبوده، همه می‌دانستند.ترودو بلافاصله بعد از ترامپ فهمیده است. ترامپ همان اول می‌فهمد. بالاخره هواپیماهای F35 بلند شده بودند و بعد دستور گرفته‌اند که بنشینند! اینکه ترامپ مصاحبه‌اش را در روز سه‌شنبه شب، که می‌شد چهارشنبه نزدیک ظهر ما، لغو کرد، پیام بسیار مهمی بود که فرماندهان ارشد ممکلت گرفتند و به تعبیری گفتند که «انگار استخر آب سردی بود که روی او ریختند، ما منتظر اقدام شدیدتری از آمریکا داشتیم ولی امریکا دیگر این کار را نکرد». اینها را کنارهم بذاریم به آن سناریو و چیزی که خدمتتان گفتم می‌رسیم، یعنی سپر انسانی و اینکه بیاندازند گردن امریکا»
    1-میتونید بفرمایید ترامپ از کجا همان اول فهمید که این یک حادثه سهوی نبود ه و جناب ترودو هم بلافاصله بعدش ؟ وقتی اینقدر با صراحت می فرمایید که ترامپ همان اول فهمید ( با فرض صحت فرمایشات شما) قطعا اطلاعات دقیقی دارید لطفا بفرمایید از کجا و چطور مطلع و مطمئن شدند که حادثه سهوی نبوده ؟
    2-اگر واقعا ترامپ قصد برخورد شدید داشت و بقول شما وقتی فهمید میخوان زدن هواپیما رو گردن آمریکا بیندازند و منصرف شد چرا بعد از چند روز که گفته شد هواپیما توسط موشک داخلی مورد اصابت قرار گرفت کاری نکرد ؟ شما که شاهد بودید دائما هم از طرف ایران گفته می شد که نتونست و اگه اقدامی می کرد با اقدام متقابل شدید تری رویرو می شد . فرض بگیرم دو سه روز اول اینطور بود که شما می گید اما می تونید بفرمایید اگر فرضیه شما درسته و آمریکا قصد برخورد شدید داشت و فقط بخاطر این داستان ها منصرف شد !!!چرا بعد از مشخص شدن ماجرا هیچ اقدامی انجام نشد؟
    3-تمام مصاحبه شما رو خوندم تماما بر اساس حدسیات و گمانه !!!! این فرمایش شما که :« این سپر انسانی بوده و…. » ادعای بسیار بزرگیه به نظر تون با حدس و گمان میشه چنین اتهامی رو به کسی وارد کرد ؟ لطفا اگه اسنادی دارید بفرمایید اگر ندارید و این اعتقاد شخصی خودتونه خواهشا اجازه بدید هر زمان اسنادو مدارکی پیدا کردید این ادعاها رو مطرح کنید .
    در آخر گفتن این جمله در خصوص پیر زن کرد ساکن یکی از روستاهای اسلام آباد غرب خالی از لطف نیست :(برداشت آزاد)
    یکی از اقوام پیرزن : مادر، همسرت اینهمه برا این نظام جنگید و زحمت کشید حالا چی؟ یه مبلغ بخور و نمیر بهتون میدن !! اینه دست مزد زحمتاتون؟
    پیرزن : مگه ما چیکار برا این مملکت کردیم که الان باید مدعی باشیم !!! اگه کاری هم کردیم بخاطر اعتاقاداتمون بوده نه پول !!!!!
    وقتی این جمله رو از یه پیرزن بی سواد کرد (اقلیت مذهبی ) شنیدم بغض گلو مو گرفت این پیرزن کجا و ما کجا !!!!!

    9
    6
    1. 1- آمریکا مجموعه ای از ماهواره های مادون سرخ در فضا داره که پرتاب موشک های بالستیک و موشک های سامانه هایی مثل تور ام-1 رو رصد و شناسایی می کنند. این سامانه ها پرتاب موشک ها رو تشخیص دادند.
      2- چون سرنگونی هواپیمای مسافربری واقعیت … رو علنی تر کرد.
      3- از کی تا به حال در این مملکت شفافیت رسانه ای و اجازه ی انتشار اسناد و مدارک وجود داشته ؟ توی کشوری که اجازه ی انتشار اسناد وجود داره، بعد از سرنگونی هواپیما نمیان بر خلاف پروتکل های ایکائو محل رو با بلدوزر صاف کنند و از ارائه تلفن های همراه مسافرین امتناع نکرده و ارسال جعبه های سیاه رو ماه ها به تعویق نمی اندازند.

      3
      3
    2. بزرگوار صرفا جهت اطلاع، همه کردها و از جمله کردهای استان کرمانشاه، اقلیت مذهبی نیستن. مردم اسلام آبدا غرب هم شیعه هستن

      1
      2
  66. دادستان جنایی اکراین در مورد سرنگونی هواپیمای مسافری مالزی با پدافند هوایی اکراین پس از چندین سال هنوز نظری نداده؟?؟؟؟?؟؟؟؟

    6
    1
  67. سردار سلامی عزیز پاسخ ادعاهای پوچ این بزرگواران رو داد و از لفظ تحریف برای آن استفاده کرد. ببینید عمق فاجعه دروغگویی تا کجا بود که ایشان را مجبور به واکنش کرد.
    انصاف نیوز، من چه توهینی کردم یا چه حرف بی منطقی زدم که پیامهای مرا درج نمی کنید. حقا که انصاف زیبنده سایت شما نیست. فقط ادعای حق و عدالت خواهی دارید

    7
    5
  68. اگه ادعای انصاف دارید، بقیه رو هم درج کنید. نه توهین بود نه فحش. فقط همه رو دعوت کردم به تقوای الهی.
    ضمنا گفتم باور پوچ این افراد، باور خیلیها رو به هم ریخت و اعتمادشون رو به نظام و انقلاب نابود کرد.
    انصافا کجای این جملات شایسته حذف بود؟؟؟؟؟؟ شما حتی نمی تونین پیام درست از پیام غلط رو تشخیص بدین، چطور ادعای انصاف دارین؟؟؟؟؟

    1
    1
  69. متاسفانه قبلا هم از سپر انسانی به طرق مختلف استفاده کردن و هنوز هم انجام میدن

    4
    5
  70. کاش می‌ دونستید با انجام این مصاحبه و به نظر خودتون، افشاگری چه ظلمی به نظام و انقلاب کردید.
    استدلالهای پوچ و بی اساس شما منو یاد استدلال سران فتنه از جمله تئوری مضحک داماد لرستان! برای تقلب در انتخابات 88 می اندازه.

    5
    5
  71. انصاف نیوز اولین بار بود در سایت شما مطلبی می نوشتم 4 نوع کامنت گذاشتم یکیش رو به نظرم جهت دار حذف کردید پس دوباره امتحان میکنم
    مطمئن باشید افرادی چون حاجی زاده و سلامی که از گفتگوها تون القا میشد از جنگ میترسند و خوشحال شدند از این سپر انسانی به قول شما !!!اینگونه نیست افرادی که صبح تا شب کارشان نظامی گری است از هیچ چیزی ترس ندارند و بالعکس افرادی چون این خانواده درگذشته و امثالهم که کا فک و فامیلاشان و دلارهای 30 تومنی شان را خرج تحصیل فرزندان میکنند به امید اینده !! ویلا سازان !! سهام داران عمده شرکت های تولیدی در مملکت !!! که خودتان بهتر میدانید چ قماش افرادی هستند از جنگ هراس دارند نه افرادی چون اون کادر پدافند که با هیچ و برای رضای خدا کار میکنند.

    2
    2
  72. بسم الله القاسم الجارین و المنافقین و الکفار و المشرکین
    این دو نفر با لطف و هزینه نظام مقدس جمهوری اسلامی دیپلم و دکترای پزشکی و تخصص و phd در انگلستان گرفته و فرزندانشان با پول نظام به مدرسه رفته و با لطف نظام و سمتهایی که در وزارت بهداشت و اتصال به مسئولان نظام مقدس جمهورس الامی داشتند، استاد دانشگاه ایران شده و بالای شهر نشین شده و فرزندانشان را نخبه نشان داده و آنها را به دلیل ناتوانی علمی و هوشی به کانادا فرستاده و شهروند آنجا کرده اند. تک تک این مزایا از صدقه سر نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است. خود محسن اسدی لاری رزمنده و جانباز، رییس انجمن اسلامی و مسئول اعزام دانشجویان به جبهه بوده است البته امروز اصلا شک دارم که واقعا در خط مقدم بوده و جانباز واقعی باشد. ما در جبهه از این افراد که برای منفعت طلبی تا اهواز می آمدند و با صحنه سازی خود را جانباز جا میزدند زیاد دیده ایم. این دو باید اول جواب مردم را بدهند و دوم به نظام پاسخ بدهند. باقی سرنشینان این هواپیما هم کم و بیش از چنین مزایایی برخوردار بوده اند ولی شفاف نیست. امت اسلامی از اقای اژه ای میخواهند که این دو را محاکمه کنند و به اشد مجازات برسانند. دانشجویان هم دوره محسن اسدی لاری در دانشگاه علوم پزکشی شهید بهشتی رفتارهای انقلابی او را به حساب اعتقاد او به خدا و ییامبر و ائمه اطهار و انقلاب و نظام و حضرت امام ره میدانستند ولی بعدها با دست و پا زدن او برای گرفتن امتیازات متعدد برای خود و دوستانش به او شک کردند که او انسانی منافق و در جبهه کفار و وهابیون است و امروز منافق و وهابی و امریکایی بودن او زنش برای همه مشخص شد. مگر بقیه مردم بچه هایشان را در حوادث و بیماری از دست نمیدهند؟ کاش محسن اسدی لاری و زهرا جباری مجد سکوت اختیار میکردند. از که این ناسپاسان، دهان…شان را نبسته اند دل بچه حزب اللهی ها آتش گرفت. از آقا عذرخواهی میکنم. آقا قربان دلت مجروحتان چطور این ظلمها و افتراها را تحمل میکنید؟ خدایا این منافقان امریکایی را به تو می سپاریم.

    6
    8
  73. فرض کنیم همه قصه خطا بوده؛ وقتی نظام از داغدیدگان عذرخواهی و دلجویی نمی کنه، وقتی از مردم به صورت رسمی و از رسانه میلی عذرخواهی و دلجویی نمی کنه، وقتی در سالگرد این فاجعه بزرگ در رسانه … کمترین یادی از اون نمی کنه، این دیگه توجیهی نداره! …

    6
    2
    1. دیگه چطور باید عذرخواهی می کردن؟
      سردار حاجی زاده عزیز که با شهامت و شرافت گردن گرفت و گفت گردن ما از مو باریکتره و… مثل بعضی ها طلبکار نشد مه شرایط حنگ بوده و…

      4
      9
  74. خط فکری معاندین نظان در اکثر مصاحبه های انصاف نیوز که قاطعا بیش تر از نابودی باید به فکر حفظ خودش باشه دیره میشه بیش از گذشته بی انصاف شدید و بی شرمی میکنید .

    3
    3
  75. خدمت خام مجد و آقای لاری تسلیت عرض میکنم تصورش هم بسیار سخته خدا شما رو تو امتحان بزرگی قرار داده امیدوارم روح پسر و دختر عزیزتون در آرامش و رحمت الهی غرق شه. ازتون خواهش میکنم همانطور که در زمان حیات فرزندانتون بهترین ها رو براشون میخواستین الان هم بهترین ها رو براشون بخواین و انصاف و اخلاق رو رعایت کنید مبادا روح محمدحسین و زینب آزرده شه از قضاوت و تهمت و…
    البته ما هیچکدام در جایگاه شما نیستیم و شما رو قضاوت نمیکنم اما از صمیم قلب براتون آرزوی صبر و آرامش دارم و ازتون مثل یه فرزند خواهش میکنم، تمام تلاشتون رو کنید حتی برای دقیقه ای شده این حادثه رو بیطرف و از بالا به نگاه کنید شاید کمکتون کنه که خودتون قضاوتتون رو دوباره قضاوت کنید. و آخرتتون رو فدای این چند روز زندگی کوتاه و گذرای دنیا نکنید هر چند میدونم این داغ انقدر بزرگه که چه بسا چیزی بر شما نوشته نیست….

    1
    1
  76. بله هر کس حق بگوید و قانونی حرف بزند از نظر جاiلان ساده لوح، تکفیری است. مطمئنم که حتی تعریف تکفیری را هم نمیدانی. اگر سن ما را داشتی و در جریان انقلاب و جنگ و حوادث سال 59 و دهه 60 بودی الان شاید میفهمیدی این دوستمان چه گفته است. اما چاره ای نیست، همانطور که جوانان ناپخته و مغرور، هاشمی رفسنجانی را ناجی ایران و مرگ او در 88 سالگی را توطئه و عمدی میدانند، طبیعی است که موضوع دفاع و جنگ و مسائل پیچیده نظامی، امنیتی، دفاعی و سیاسی را ساده لوحانه به یک سناریوی زدن عمدی هواپیما توسط سپاه پاسدارن بدانی که شما از آن خوشتان نمی آید. شما که انهدام هواپیمای مسافربری هواپیمایی ایران توسط پیشرفته ترین ناو جنگی جهان متعلق به ایالات متحده در تیر ماه 67 و تکه تکه شدن کودکان و زنان و جوانان و اجساد شناور آنان روی آبهای خلیج فارس را به یاد ندارد. ناو وینسنس همین امروز نیز از پیشرفته ترین ناوهای جنگی و مجهز به دقیقترین رادارها و سیستمهای رهیگری بود. این هواپیما در روشنترین زمان روز توسط پیشرفته ترین ناو جنگی جهان رده شد. میدانید امریکایی ها در پاسخ به این حادثه چه کرد؟ اول گفتند که هواپیمای ارباس 54*44 متری را با اف 14 با ابعاد 19*12 متری اشتباه گرفته اند. بعد گفتند که ایران زیر هواپیماهای ارباس مسافربری موشک هاوک(؟؟؟!!!!) نصب کرده اند. در آخر هم جورج بوش پدر با دستان خودش به فرمانده ناو وینسنس برای این اقدام شجاعانه و تصمیم خطیر نشان لژیون شایستگی داد. غرامت پرداخت شده به بازماندگان 248 قربانی بی گناه این جنایت، 60 میلیون دلار بود ( یعنی هر قربانی 240هزار دلار؟؟؟!!!) در حالیکه غرامت گروگانهای امریکایی سفارتشان در تهران که از اموال مصادره شده ایران پرداخت شد ( یعنی اموال من و تو) هر نفر 4/5 میلیون دلار تعیین و پرداخت شد. تو اگر ندانی که ایران اسلامی در منظر کشورهای وابسته و وهابی منطقه و کشورهای غربی چگونه است و در طول این 43 سال پس از انقلاب چه دشمنی ها و توطئه هایی برای مردم ایران اجرا کردند و چطور سرمایه ها و جوانان برومند کشور اعم از شهدای جنگ و نخبگان را نابود نمودند، عجیب نیست ولی اسدی لاری منافق همه را به چشم دیده و از مزایای اتصال ظاهریش به نظام بهره های افسانه ای برده است. اینکه فرزندانش را به کانادا میفرستد اصلا ربطی به علم اندوزی و نخبه بودنشان نداشته بلکه فقط برای فرستادنشان به جایی مرفه برای زندگی دنیوی در نعمت و احتمالا مهاجرت خود و همسرش پس از رسیدن به سن 90 سالگی یا در شرایط بحرانی بوده و به احتمال قوی همه اعضای خانواده محسن اسدی لاری و زهرا جباری مجد منافق، شهروند کاناد هستند.
    فقط من نمیدانم چطور باید این درد را گفت، جوانانی مثل تو مایه سرشکستگی ایرانیان میهن پرست هستند زیرا حرفهای دشمنان ایران و ایرانیان مهاجر بی هویت و تشنه دیده شدن بی عرضه مانند …. شاغل در شبکه های فارسی زبان خارج از ایران را حقیقت و گفته های سران کشور را سر تا پا دروغ فرض میکنید.

  77. سایبریهای روزمزد از روز جزا بترسید که اونجا چرت و پرتهاتون جواب نمیده چون خود خدا داوری میکنه

    3
    2
  78. با آرزوی صبر برای همه خانواده های جانباختگان
    این پدر و مادر داغدارن و شاید نشه به خاطر حرفهای غیر منطقی خرده ای بهشون گرفت، شما پرونده های قتل غیر عمد ديگه رو هم که نگاه کنید خانواده داغدار مقتول ممکنه فکر کنه که قتل عمد بوده، حالا متاسفانه در این مورد به خاطر حجم زیاد تبلیغات رسانه های خارجی این فکر توطئه اندیش به خانواده این عزيزان القا شده، و البته متاسفم برای انصاف نیوز که با بی انصافی این مصاحبه یکسویه رو از پدر و مادری داغدار منتشر کرده و لابد با ادعای آزادی بیان در لابلاي اون به مدافعان امنیتمون که جان خودشون رو هميشه کف دست داشتن تهمت و توهین روا شده، سردار حاجی زاده هم که در مصاحبه ای گفته بود که به خاطر بررسی این موضوع در قوه قضائیه در این مورد صحبتی نمیکنه، و الآن شما یک سری تهمت رو به ايشون که اجازه دفاع از خودش نداره روا کردید، سردار حاجی زاده ای که ماههای اخیر خیلی از طرف رسانه های صهیونیستی تهدید به ترور شده و متاسفانه شما هم جاده صاف کن اونا تو ترور شخصیت سردار شدید،
    صحبت سردار سلامی رو هم که تحریف کردن و متاسفانه دروغ گفتن و خب دروغشون بر ملا شد

    آخه فرماندهان سپاه که زمان دفاع مقدس هم با آمریکا در خلیج فارس درگیر بودن چه ترسی از جنگ با آمریکا دارن که بخوان برای جلوگیری از اون هواپیما رو بزنن، آخه اینها با این روحیات دینی که دارن هیچ وقت برای رسیدن به هدف مقدس هم مرتکب گناه نمیشن چون میدونن در اون صورت خدا ديگه کمکشون نمیکنه که پیروز بشن، مگه همين فرماندهان در زمان جنگ با دست خالی جلوی صدام و حامیان غربی و شرقیش نايستادن؟ و مگه پیروزی ما در برابر صدام جز با یاری خدا ممکن بود؟ بعد میگین اینا میان بعد سی سال از جنگ که حالا تو تسلیحات این همه پیشرفت کردیم نسبت به اون موقع، اینا میان از ترس آمریکا گناه کبیره کشتن بیگناهان رو انجام میدن؟
    اصلا با چه منطقی آمریکا به خاطر هواپیما ممکن بود دیگه به ما حمله نکنه؟ اونا که راحت خودشون ایرباس ما رو زده بودن و از هیچ جنایتی هم ابایی ندارن
    بعدم من يادمه که روزای اول بعد اعلام سرنگونی از اینایی که ميگن عمدی بوده میپرسیدم چرا باید عمدی بزنن جوابی نداشتن بعد کلی فکر کردن تا این فکر توهم توطئه معلوم نیست به ذهن کدوم ضدانقلاب یا سرویس خارجی رسیده که حالا بقیه شون تکرار میکنن
    بعدم این پدر و مادر محترم ظاهرا چون خودشون جزو دولت روحانی بودن یک کلمه در مورد اینکه روحانی رییس شورای عالی امنیت ملی بوده و آسمان رو کلییر نکرده نمیگن
    ظاهرا مسئله تسویه حساب سیاسی با سپاه هست و گرنه مقصر واقعی اونيه که آسمون رو کلییر نکرد

    4
    6
  79. شماهات متاسفانه از یک موضوع کاملا آزاد هستید آنهم تفکر است …التماس تفکر

    1
    1
  80. چطوری زدن هواپیما احتمال جنگ با آمریکا را کمتر میکنه ؟؟؟؟؟؟؟ چطوری قرار بوده بندازنش گردن آمریکا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اگر می خواستند بندازند گردن آمریکا چرا یک هواپیما در مناطق نزدیک به مرز را نزدند چرا در تهران ؟؟؟؟من دقیقا سود حاکمیت از عمدی زدن یک هواپیما را نمی فهمم ……من متوجه نمی شم چرا باید هواپیما عمدی زده بشه … موقعیت را اینطور چیدند ؟؟؟؟یعنی چی یعنی از قبل نشستن طرح و نقشه ریختند که چطور هواپیما را نشان کنند بعد بزنند که به نظر عمدی نیاید خیلی این حرفها عجیب است ؟؟؟؟؟نمی دونم والا …..من عمدی زدن هواپیما برایم قابل حضم نیست چرا نباید عمدی بزنند ؟؟؟؟؟؟که چی بشه ؟؟؟؟؟؟؟

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا