خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سانسور ساترا انتشار «جیران» را به تعویق انداخت!

بنا بر اعلام پخش‌کننده‌ی اینترنتی سریال جیران به دلیل «ملاحظات ‌نهاد ناظر در خصوص ممیزی» پخش قسمت نخست این سریال به تعویق افتاد.

به‌گزارش انصاف نیوز، در حالی که بنا بر اعلام تیم تهیه و تولید سریال «جیران» قرار بود قسمت نخست آن صبح جمعه، ۲۴ دی ۱۴۰۰، منتشر شود این اتفاق رخ نداد.

برخی رسانه‌ها علت این اتفاق را شکایت مهرداد غفارزاده، کارگردان سریال «آهوی من مارال» از عوامل تولید سریال «جیران» به دلیل «نقض حقوق مالکانه» اعلام کرده‌اند اما ساعاتی قبل «فیلیمو» با صدور اطلاعیه‌ای خبر داد: «۴٨ ساعت قبل از پخش سریال، نامه‌ای خلاف روال و فرایند‌های معمول ساترا به فیلیمو ارائه شد که مشتمل بر ملاحظاتی جدید در خصوص ممیزی این سریال نسبت به سریال‌های دیگر بود».

متن کامل این اطلاعیه در پی می‌آید:

«انتشار سریال «جیران» که قرار بود جمعه ٢۴ دی پخش شود حداکثر تا هفته آینده -یک بهمن- به تاخیر افتاد.

۴٨ ساعت قبل از پخش سریال، نامه‌ای خلاف روال و فرایند‌های معمول ساترا به فیلیمو ارائه شد که مشتمل بر ملاحظاتی جدید در خصوص ممیزی این سریال نسبت به سریال‌های دیگر بود که طبق قواعد اداری و حقوقی این موارد عطف‌ به‌ماسبق نمی‌‌‌شود و طبیعتا نباید مشمول قسمت یک این سریال می‌شد.

کما اینکه اصلاحات ساترا در خصوص قسمت اول این سریال از سوی تیم تولید در موعد مقرر، مورد اعمال قرار گرفته بود.

فیلیمو امید داشت تا با توجه به موارد مطرح شده و مذاکراتی که تا ١٢ ساعت قبل از زمان انتشار با ساترا داشت، بتواند قسمت اول را در تاریخ و زمان مقرر منتشر کند؛ اما به دليل برخی ملاحظات ‌نهاد ناظر در خصوص ممیزی این سریال، پخش آن حداکثر تا یک هفته به تاخیر افتاد.

فیلیمو ضمن عذرخواهی از کاربرانی که در سه روز گذشته اشتراک تهیه کرده‌اند، متعهد می‌شود به منظور حفظ حقوق ایشان سه روز به اشتراک آنها اضافه کند».


توضیحات سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به نقل از خبرآنلاین در پی می‌آید:

«۱. حمایت از زیست‌بوم رسانه‌های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی، همواره راهبرد کلیدی ساترا بوده است. برای نیل به آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزشی تولید تا انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت‌های قانونی هنرمندان هستیم.

۲. سریال «جیران» از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه زیست‌بوم محتوای بومی و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.

۳. ناظر به این دیدگاه و با توجه به این‌که تولید سریال «جیران» هنوز به اتمام نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا با توجه به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوایی سریال به رسانه فیلیمو، برنامه‌ریزی دقیق انتشار، انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش است و این برنامه‌ریزی در تعامل سازنده رسانه و ساترا شکل گرفته است. لذا تصمیم ساترا مبنی بر به تأخیر انداختن قسمت اول سریال به رسانه فیلیمو ابلاغ شده است.

۴. همچنین با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال «جیران»، با توجه به عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال «جیران»، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

۵. امید است با حل مسائل باقی مانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را در جهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند به انجام رساند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا