خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تماس تلفنی زاکانی با نمایندگان آتش‌نشان‌های معترض

فارس نوشت: «سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به تجمع امروز آتش‌نشانان اشاره کرد و گفت: نمایندگان آتش‌نشانان معترض طی تماس تلفنی با شهردار تهران صحبت کردند.

سال ۹۲ قانون زیان آور بودن شغل آتش نشانی در مجلس تصویب شد اما این قانون تنها به کام آتش نشانان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی شیرین شد و اغلب آتش نشانان تهرانی که زیر پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران هستند از این قانون بی بهره‌اند و حالا تعداد زیادی از آنها با تشکیل کمپینی خواستار رسیدگی به این مشکل شده‌اند.

هر حرفه‌ای سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد. اماسختی و دردسر بعضی شغل‌ها نسبت به بقیه بیشتر است، آتش‌نشانی یکی از این شغل‌هاست. در واقع آتش‌نشانان به دلیل ویژگی‌های شغل خود همواره در معرض آسیب‌های جسمی و حتی روحی قرار دارند. این مشاغل چون اغلب با مرگ و زندگی افراد سر و کار دارند مسلماً افراد فعال در آن استرس زیادی را متحمل می‌شوند.

آتش نشانان در هر مأموریت به طور معمول در معرض چندین عوارض از جمله عوارض ناشی از استرس ترافیک، عوارض ناشی از اثرات دود و گازهای سمی در محل های عملیات، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، عوارض ناشی از ترشح هورمون های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی ازحرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یون ساز وتشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند.

این حال علیرغم وجود مصوبات مجلس شورای اسلامی (مجلس دهم) در خصوص سختی کار آتش‌نشانان و اجرای آن در بیشتر شهرهای کشور که دارای صندوق بیمه تامین اجتماعی است، این مهم تاکنون در آتش‌نشانی تهران محقق نشده و مسوولین ذیربط به بهانه‌های واهی ازجمله اینکه بیمه آتش‌نشانان تهران (صندوق بیمه رفاه شهرداری) است و هموار کردن این مشکل مستلزم اختصاص بودجه جداگانه و یا تبدیل صندوق بیمه رفاه شهرداری به تامین اجتماعی است اجرای این مهم را معطل نگه داشته و پیگیری‌های همکاران آتش‌نشان به جایی نرسیده است.

امروز آتش نشانان تجمعی برای رفع مشکلاتشان مقابل شهرداری داشتند. با علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

امروز آتش‌نشانان در خصوص وضعیت معیشت، مسکن و مشکلات بیمه ای مقابل شهرداری تهران تجمع و خواستار رسیدگی به مشکلات‌شان شدند.شما به جمع آتش نشانان رفتید علت تجمع چه بود؟

در مهر ماه همزمان با روز آتش‌نشان تعدادی از همکاران شورا در بین آتش‌نشانان حضور پیدا کرده و مشکلات آنها را شنیده بودیم اما اتفاق خاصی رخ نداده بود. آتش‌نشانان معتقد بودند که هر از چند گاهی مسئولان به جمع آنها می‌آیند و مشکلات را می شنوند؛ بعد می‌روند و اتفاقی هم نمی افتد.

بنده در شورای شهر تهران در خصوص وضعیت آتش‌نشانان چندی پیش تذکری دادم البته برخی از همکاران هم تذکراتی داده بودند. ما احساس می‌کردیم اتفاقاتی در حال رخ دادن است و مسئولین در حال رفع مشکلات هستند. امروز آتش‌نشانان تجمع کرده و خواستار رفع مشکلاتشان شدند. بنده به جمع آتش‌نشانان رفته و با آنها صحبت کردم و مهم‌ترین مشکل آنها بحث مسکن بود.

تماس تلفنی شهردار با آتش نشانان معترض/از 2 ماه پیش رفع مشکلات در دستور کار بود

آتش‌نشانان جزو نیروهای واکنش سریع مدیریت بحران شهر هستند. برخی از این نیروهای آتش نشانی به دلیل مشکل مسکن به حاشیه شهر رفته و مجبورند از راه‌های دور به تهران بیایند و بعد باید در عملیات‌های سریع هم شرکت کنند.

برخی تصور می کنند آتش نشانان فقط آتش خاموش می کنند اما فعالیت آنها بسیار متنوع است.فکر کنید یک آتش‌نشان یک جسد مچاله شده را از داخل یک ماشین خارج می کند چقدر اذیت می‌شود، واقعاً کارشان سخت است و باید همیشه آماده نجات جان شهروندان باشند.

فردا سالروز پلاسکو است و جالب است تمام آتش‌نشانانی که امروز آمده بودند می‌گفتند که آماده شهادت هستند پس ما باید برای این جان برکفان یک محیط کار مناسب و رضایت شغلی فراهم کنیم. اگر اینها شهادت طلب هستند و جانشان را فدا می کند، نباید بگذاریم سخت زندگی کنند باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که بتوانند مسئولیت‌شان را به درستی انجام دهند.

تقریباً در تمام کشور آتش‌نشانان از مزایای 10 سال سنوات ارفاقی استفاده می کنند به جز آتش نشانان تهرانی

یکی دیگر از مطالبات آتش‌نشان بحث بیمه سخت و زیان‌آور است؛ تقریباً در تمام کشور آتش‌نشانان از مزایای 10 سال سنوات ارفاقی (با توجه به اینکه شغل آتش نشانی جزو مشاغل سخت است) استفاده می‌کنند اما در تهران این امر رخ نمی‌دهد. این در حالی است که بار آتش‌نشانی در تهران از همه جا بیشتر است.

اگر به جهت قانونی باید مواردی رفع شود باید مسئولین انجام دهند و در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.

من همین‌جا حقیقتی را می‌گویم من نمی‌خواستم فقط در حد یک تذکر در صحن شورا دکمه میکروفن را روشن کنم و یک تذکر به شهردار بدهم. چند نفر از آتش‌نشانان معترض به نمایندگی ازدیگران آمدند و بنده در حضور آنها به شهردار تهران زنگ زدم.

شهردار در جلسه هیأت دولت بود و پاسخ نداد. مدتی بعد شهردار زنگ زد. بنده هم تلفن را روی بلندگو گذاشتم و شهردار با نمایندگان آتش‌نشانان تجمع کننده صحبت کرد و به آتش‌نشانان گفت که از دو ماه پیش درگیر مسائل آنها بوده و رفع مشکلات آنها را در اولویت کاری قرار داده است.

آقای زاکانی قول دادند که روز جمعه با تعدادی از آتش‌نشانان جلسه‌ای داشته باشند

البته جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم در این جلسه حضور داشت. در خصوص بحث مسکن، سختی‌کار و معیشت صحبت‌هایی شد و شهردار اعلام کرد که ما قبلاًَ این موضوعات را در دستور کار قرار داده‌ایم. آتش‌نشانان خوشحال شدند که قبل از تجمع آنها شهردار به فکر رفع مشکل بوده و دستوراتی در این زمینه داده است.

البته آقای زاکانی قول دادند که روز جمعه با تعدادی از آتش‌نشانان جلسه‌ای داشته باشد که این موضوع باعث دلگرمی آتش‌نشانان شد.

البته این را هم بگویم آتش‌نشانانی که امروز تجمع کرده بودند نگران بودند که بعداً با آنها برخورد شود اما بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت که شما برای رفع مشکلات‌تان این کار را انجام داده‌اید و می‌خواهید حق‌تان را بگیرید و حتماً روی مجموع حساب کرده‌اید که مشکل شما را حل خواهد کرد که اینجا آمده‌اید حتماً کسی با شما برخورد نمی‌کند و اگر کسی هم بخواهد برخورد کند ما با آنها برخورد خواهیم کرد.

بعد از شنیدن صحبت‌های بهرامی و صحبت‌های شهردار تهران نمایندگان آتش‌نشانان به جمع تجمع‌کنندگان رفتند و دقایقی بعد جمعیت پراکنده شدند. ما باید بدانیم نه تنها در مجموعه آتش‌نشانی بلکه در سایر مجموعه‌های شهرداری باید رسیدگی به وضعیت پرسنل در اولویت قرار گیرد چرا که اگر ما بخواهیم کاری در این شهر انجام دهیم توسط این عزیزان است و حتماً باید ما به وضعیت آنها رسیدگی کنیم.

آتش‌نشانان جان‌شان را در کف گرفتند پس شغل‌شان حائز اهمیت است و باید شهرداری تهران به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی کند که در این زمینه برنامه‌هایی وجود دارد.

بیش از یک سال است که شورای عالی استان‌ها طرحی را برای رفع مشکلات آتش‌نشانان تهرانی به مجلس برده است اما چون فوریت نداشت این طرح در دستور قرار نگرفته است چه برنامه‌ای دارید که مجلس این موضوع را در دستور کار قرار دهد؟

از آقای قالیباف و نمایندگان انتظار داریم طرح را در دستور کار قرار دهند

با توجه به اینکه در حال حاضر محمد باقر قالیباف که قبلاً شهردار تهران بوده و شهردار موفقی هم بودند در رأس قوه مقننه قرار دارند و موضوعات را می‌دانند و اشراف کامل دارند ما از قالیباف و نمایندگان می‌خواهیم این مشکل را برطرف کنند و لایحه را در دستور بررسی قرار دهند و به آن فوریت دهند.

حوادث در تهران زیاد است. فکر کنید اگر یک زلزله در تهران رخ دهد باید نیروهای آتش‌نشان و اورژانس به محل اعزام شوند. شغل‌شان اهمیت خاصی دارد. ما حمایت آقای قالیباف و نمایندگان را در این زمینه می‌خواهیم تا هرچه زودتر لایحه‌ای که شورای عالی استان‌ها به مجلس برده‌اند را در دستور کار قرار دهند. البته مسئولین شهرداری هم این موضوع را پیگیری می‌کنند.

روز گذشته بودجه 1401 شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد. برای رسیدگی به وضعیت معیشت، مسکن و … آتش نشانان مواردی دیده شده است؟

باید اصلاحاتی صورت گیرد و مشکلات آتش‌نشانان را برطرف کنیم. با یک مشکل بزرگتری هم در سازمان آتش‌نشانی روبه‌رو هستیم و آن بحث کمبود نیروی انسانی است. در حال حاضر تجهیزات و خودروها در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از نیروها بیشتر است و تناسبی در این زمینه وجود ندارد. البته بنده قبلاً تذکری در این زمینه داده‌ام.

قطعاً در کمیسیون برنامه و بودجه و خدمات شهری شورای شهر تهران بنده به عنوان سخنگوی و در کمیسیون فرهنگی اجتماعی دغدغه‌ آتش‌نشانان با نگاه اجتماعی دیده می‌شود و قطعاً در بودجه به این موضوعات توجه می‌شود.

وقتی امروز صحبت‌های شهردار تهران را شنیدم متوجه شدم که مدتی است روی این موضوع کار کردند و این محل دلگرمی بود و قطعاً در بودجه هم دیده شده است.

برخی از آتش‌نشانان طی تماس با فارس اعلام کردند که بسیاری از مزایای آنها داده نمی‌شود و در روزهای تعطیل هزینه پایینی دریافت می‌کنند و از این روند گله‌مند بودند.

در حوزه عدالت اجتماعی عقب‌ماندگی‌هایی داریم/بسیاری از آتش‌نشانان امروز می‌گفتند درست است که ما تجمع کرده‌ایم اما بدانید که ما کار مردم را بر زمین نمی‌گذاریم

مهم‌ترین چیز بحث تبعیض است؛ ما به عنوان حکومت اسلامی مهم‌ترین دغدغه‌مان عدالت اجتماعی است و طبق فرمایشات حضرت آقا در حوزه عدالت اجتماعی عقب‌ماندگی‌هایی داریم. ما باید این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و تبعیض‌ها را از بین ببریم. برخی از پرسنل یک مدل پرداختی دارند و برخی به روش دیگر؛ باید ضوابطی در نظر گرفته شود و آتش‌نشانان از بسیاری از مزایا که برخی از پرسنل دریافت می‌کنند بهره نمی‌برند. این در حالی است که زحمات بیشتری هم می‌کشند.

البته این را هم بگویم که همه مشکلات به این برنمی‌گردد که این قانون در مجلس تصویب شود بلکه قبل از اینکه کار به مجلس و شورا هم بکشد می‌توان در هیأت مدیره آتش‌نشانی برخی از مشکلات را بر طرف کرد. روز گذشته هیأت مدیره سازمان آتش‌نشانی تشکیل و قرار شد در خصوص وضعیت پرسنل اقداماتی صورت گیرد و ما امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان مشکلات برطرف شود.

بسیاری از آتش‌نشانان امروز می‌گفتند درست است که ما تجمع کرده‌ایم اما بدانید که ما کار مردم را بر زمین نمی‌گذاریم. این فکر خیلی حائز اهمیت است و ما باید قدر این نیروها را بدانیم آنها فقط برای رفع مشکلات معیشتی‌شان تجمع کرده بودند و قطعاً مدیران شهری مشکلات آنها را برطرف می کنند.

تعداد زیادی از آتش نشانان تهران با ثبت سوژه خود جهت پیگیری مطالباتتشان با عنوان مطالبه سختی کار، مسکن و ترمیم حقوق آتش‌نشانان تهران درخواست رسیدگی به این موضوع را دارند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا