خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تصفیه‌ی دانشگاه‌ها در دولت رئیسی | آرش اباذری و محمد فاضلی کنار گذاشته شدند

سرویس سیاسی انصاف نیوز: «آرش اباذری» استاد گروه فلسفه‌ی علم دانشگاه صنعتی شریف با عدم تمدید قرارداد خود از سمت وزارت علوم مواجه شده و عملا از دانشگاه کنار گذاشته شده است.

در چند روز گذشته اخباری مبنی بر کنار گذاشته شدن آرش اباذری استاد فلسفه علم دانشگاه شریف شنیده می‌شد. پیگیری‌های خبرنگار انصاف‌نیوز حکایت از آن دارد که این استاد برجسته به صورت قراردادی با دانشگاه کار می‌کرده، اما قرارداد آن‌ها در وزارت علوم دولت جدید تمدید نشده است. به همین منظور سراغ برخی از دانشجویان گروه فلسفه علم و ریاست این گروه یعنی دکتر ابراهیم آزادگان رفتیم تا علت این ماجرا را جویا شویم.

دکتر «ابراهیم آزادگان» رییس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار انصاف‌نیوز از اعمال نفوذ دکتر «مهدی گلشنی»، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، در کنار گذاشتن «آرش اباذری» استاد فلسفه‌ی علم این گروه خبر داد.

دکتر گلشنی مانع ایجاد کردند

آقای آزادگان در گفتگوی خود با انصاف‌نیوز ماجرای کنار گذاشته شدن دکتر آرش اباذری را این‌طور روایت کرد:«ورود دکتر اباذری به گروه با ماجراهای بازنشستگی دکتر گلشنی همزمان شده بود و گروه‌های طرفدار دکتر گلشنی با پذیرش آقای اباذری مخالفت می‌کردند؛ با اینکه دکتر اباذری رزومه‌ی بسیار عالی‌ای داشتند. ایشان دکترای فلسفه‌ی خود را از یکی از بهترین دنشگاه‌های دنیا، جان هاپکینز، دریافت کرده بودند.

در سال 97 که اباذری به گروه وارد شد، پرونده‌ی ایشان را برای پذیرش به وزارت علوم فرستادیم. بعد از یکسال به ما گفتند که دکتر اباذری بخاطر نامه ای که در سال 88 در اینترنت امضا کرده بوده صلاحیت ندارد. بعد که ما اعتراض کردیم، وزارت علوم گفت ایشان باید نامه ای بنویسد و بگوید به آن نامه ای که امضا کرده اعتقادی ندارد. این کار انجام شد و دکتر اباذری هم برایشان این نامه را نوشت [در حالی که اساسا آن نامه را در ۸۸ امضا نکرده بود].

یک سال بعد از این، دوباره اعلام کردند که ایشان صلاحیت ندارد و این عجیب بود. مشخص شده بود که دکتر گلشنی مانع ایجاد کرده اند. حتی به گروه زنگ زده و گفته بودند که من نمی‌گذارم اباذری در گروه باشد. ما برای سومین بار به وزارت علوم اعتراض کردیم اما این بار هم نتیجه ای نگرفتیم. در جلسه ای هم که با دکتر جلیلی ریاست دانشگاه داشتیم ایشان گفتند که از دست من کاری ساخته نیست».

او در ادامه با اشاره به اینکه اعتراض خود را تا شورای عالی انقلاب فرهنگی برده اند از نقش دکتر گلشنی در این ماجرا گفت :«چند ماه پیش هم به همراه دکتر حسینی و خود دکتر اباذری به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم و آنجا هم صحبت کردیم و اعتراض کردیم اما فعلا خبری نشده است. جالب است وقتی از آنجا بیرون آمدیم مسوول  دفترم با من تماس گرفت و گفت دکتر گلشنی با  وی تماس گرفته و گفته می‌دانم به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته اید، اما من نمی‌گذارم اباذری اینجا بماند. درواقع دکتر گلشنی مانع اصلی جذب ایشان در گروه بوده اند».

دکتر ابراهیم آزادگان در آخر از تمایل اباذری برای کار در ایران حرف زد و گفت:«دکتر اباذری تمایل دارد در ایران بماند و کار کند و الا ایشان می‌توانند به راحتی در هرجای دیگری مشغول به تدریس شوند. مهم است که دکتر اباذری بتوانند در ایران کار خود را پیگیری کنند. در دولتی که به دنبال جذب نخبگان هست این اتفاق شایسته نیست و توقع می‌رود جلوی این اعمال نفوذ ها گرفته شود». 

اجازه‌ی حضور اساتید غیرهمسو را نمی‌دهند

چند نفر از دانشجویان گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف هم که نخواستند نامشان ذکر شود در گفتگو با انصاف‌نیوز با تاکید بر اینکه اخراج اساتید در قالب عدمِ تمدیدِ قرارداد به یک رویه تبدیل شده است، درباره‌ی علت اخراج آرش اباذری گفتند:«یک استاد بازنشسته و یک استاد حاضرِ گروه فلسفه علم برای حذف اباذری اعمال نفوذ کرده اند. این دو با استفاده از نفوذی که در نهاد حاکمیتی درون دانشگاه داشته اند در حذف این استاد نقش ایفا کرده اند».

این دانشجویان در ادامه با ذکر مثال‌هایی از رفتن اساتید مطرح دیگر مانند «مهدی نسرین» و «حسین شیخ رضایی» و «علیرضا فتح‌اللهی» اعتقاد دارند:«کنار گذاشتن اساتید مطرح در گروه فلسفه علم به یک روند تبدیل شده است. این دو استادی که از آن‌ها نام بردم با استفاده از نفوذی که در نهاد حاکمیتی درون دانشگاه داشته اند اجازه‌ی حضور اساتید غیرهمسو را نداده اند و هر یک به نوعی از اینجا رفته اند».    

از سوی دیگر اخباری هم از کنار گذاشته شدن محمد فاضلی استاد مطرح جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی شنیده شد. شنیده‌های خبرنگار انصاف‌نیوز حکایت از آن دارد که فاضلی هم با عدم تمدید قرارداد خود روبرو شده است. یکی از دانشجویان گروه جامعه‌شناسی بهشتی در گفتگو با انصاف‌نیوز مدعی شد که این کنار گذاشتن به علت همکاری های فاضلی با دولت قبلی بوده است.

هنوز هیچ پاسخ رسمی از سمت وزارت علوم و یا دانشگاه‌ها در اینباره منتشر نشده است.  


آرش اباذری استاد مطرح فلسفه علم دانشگاه شریف، در کنکور رتبه‌ی نه را بدست آورده و عضو بنیاد ملی نخبگان است. او کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه Essex انگلستان و دکترایش را در دانشگاه John Hopkins آمریکا گذرانده است. وی همچنین کتاب خود را با عنوان «Hegel’s Ontology of Power» را در انتشارات معتبر دانشگاه کمبریج به چاپ رسانده است. اباذری پیش از پرداختن به فلسفه، در دانشگاه تهران پزشکی می‌خوانده و دکترای حرفه‌ای پزشکی‌اش را از این دانشگاه اخذ کرده است. اباذری همچنین سابقه‌ی تدریس در دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه تهران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی(IPM) دارد.

محمد فاضلی جامعه‌شناس ایرانی و استاد دانشگاه شهیدبهشتی است. او مشاور وزیر نیرو بوده است. همچنین او رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بوده است.


دو بیانیه‌ی اعتراضی به کنار گذاشتن آرش اباذری از دانشگاه شریف

انجمن علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و انجمن علمی فلسفهٔ دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌هایی جداگانه به کنار گذاشته شدن دکتر آرش اباذری از گروه فلسفهٔ علم دانشگاه صنعتی شریف واکنش نشان دادند.

متن بیانیهٔ انجمن علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در این باره در پی می‌آید:

بر اساس خبرهایی که رسیده است، دکتر آرش اباذری، دانش‌آموختهٔ فلسفه از دانشگاه جان هاپکینز و استاد محبوب و خوش‌نام گروه فلسفهٔ علم دانشگاه صنعتی شریف، که در جهان فلسفه و سطح بین‌الملل چهره‌یی موجه و شناخته‌شده‌اند، در اقدامی ناموجه و خلاف سلوک دانشگاهی، از ادامهٔ تدریس محروم و کنار گذاشته شده‌اند؛ پدیده‌‌یی که بارها و بارها در مقاطع مختلف تاریخی تکرار شده و ساحت مقدس دانشگاه را جولانگاه مداخلات و تصمیم‌گیری‌های غرض‌ورزانه و غیرعلمی کرده است.

از سال پیش، و پس از مصاحبهٔ دکتر مهدی گلشنی با خبرگزاری فارس، تلاش‌های عده‌ای برای جلوگیری از رشد فضای دگراندیشی و نقد در گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، بیش از پیش آشکار شد و نتیجه‌ی این تلاش‌ها در سال جاری به کنار گذاشته شدن یکی از بهترین و محبوب‌ترین اساتید گروه فلسفه علم منجر شد. به باور ما کنار گذاشتن استادان دانشگاه به بهانه‌های واهی، نتیجه‌یی جز دلسردی و نومیدی قاطبهٔ نخبگان ندارد. دانشگاه محل گردهماییِ اساتید و دانشجویان جهت تبادل افکار و باروری اندیشه است.

ما معتقدیم ارزش‌های دانشگاه باید به صورت درونی و توسط اعضای خود آن تعیین شود. ادامه‌ی این روند بدون شک به افت علمی، یاس بیشتر فضای دانشجویی و تنش‌های بیشتر در سطح دانشگاه منجر خواهد شد. ادارهٔ فرمایشی دانشگاه اگر دستاوردی داشته باشد، فقط و فقط بدخواهان این مملکت را خوش می‌آید‌؛ خروج نخبگان، کارشناسان و همهٔ آنان‌که دغدغهٔ ایران را دارند، پیامدی جز تضعیف گوهر و کیان ایران و فروپاشی فزایندهٔ این پیکر نحیف ندارد.

انجمن علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، هرگونه دخالت در رویه‌های آکادمیک و حرفه‌یی از سوی نهادهای خارج از دانشگاه و گماشتگان دانشگاهی‌شان را محکوم می‌کند و با جدیت پیگیر این موضوع خواهد بود و خواستار توضیح شفاف و روشنِ مدیریت دانشگاه درخصوص علتِ کنار گذاشتن دکتر اباذری، این استاد با اخلاق و محبوب از گروه فلسفه علم است.


متن بیانیه‌ی انجمن علمی فلسفهٔ دانشگاه تهران هم پیرو کنار گذاشته شدن آرش اباذری به این شرح است:

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر کنار گذاشته شدن دکتر آرش اباذری از گروه فلسفهٔ علم دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است. اظهار نظرهای برخی افراد در گذشته، این شائبه را برای اهالی فلسفه به وجود آورده است که علت این اتفاق مسائل غیرعلمی و غرض‌ورزی‌های شخصی بوده است. ما به عنوان مطالبه‌ای صنفی به هر گونه دخالت عوامل غیرحرفه‌ای و/یا سیاسی در جذب اساتید دانشگاه قویاً معترضیم.

دانشگاه محل اجتماع آزادانهٔ محققان است و نهادهای سیاسی حق هیچگونه دخالت در امورات داخلی آن را ندارند. بنابراین گزینش اساتید دانشگاه باید صرفاً بر مبنای ملاحظات حرفه‌ای باشد و هر گونه تخطی از این اصل مطلقاً غیرقابل‌پذیرش است.

از اساتید فلسفه می‌خواهیم که محافظه‌کاری را کنار بگذارند و اعتراض شدید خود به چنین رخدادهایی را اعلام کنند، چرا که تضعیف نهاد علم شکستی برای همهٔ محققان و پژوهشگران خواهد بود.


اصلاح در ساعت ۱۱: یک جمله‌ی تکمیلی از سوی مصاحبه شونده به انتهای پاراگراف پنجم اضافه شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به درک که اخراج شدن
    اندازه سر سوزنی غیرت ملی ندارن
    یه خاین وطن فروش کمتر
    فقط در جهت منافع غرب تلاش می کننن

    8
    21
    1. غیرت ملی؟؟؟چقدرگزاف می سرایی؟؟این چند روز غیرت ملی که خوب تعریف شد وبه منصه ظور رسید…

      5
      1
    2. … تو اصلا اباذری رو از نزدیک دیدی میگی غیرت ملی؟ پشم روی ساعد دستش میرزه به کل بود و نبودت!

      3
      2
    3. شفاف است که شما (حححح) با فحاشی دروغین، در حال به ایجاد بهانه برای حامیان دکتر اباذری هستید. به نظر می رسد که شما در حقیق از حامیان دکتر اباذری هستید.

    4. … فاشیست! غیرت ملی! همیشه با این مزخرفات فاشیستی بهترین افراد را طرد و به حاشیه برده اید. هیچ درک درستی از نهاد علم ندارید و همه چیز رو در راستای قدرت و منفعت خودتان می‌بینید.

  2. ادعای آقای آزادگان مبنی بر اینکه گلشنی به دفتر من زنگ زده و اینها کذب محض است٬ بنده با دکتر گلشنی تماس گرفتم و پرسیدم. لطفا هر خبری را منتشر نکنید٬ یا حداقل حرف دو طرف را منتشر کنید. اسم رسانه خود را انصاف نیوز گذاشته اید!!!!! انصاف را رعایت کنید.

    10
    10
    1. جدا بی‌انصاف‌تر از انصاف نیوز در انتشار اخبار بی‌اساس ندیدم،
      پیشنهاد می‌کنم به سردبیر انصاف نیوز که اسم سایتشون رو به “بی‌انصاف نیوز” تغییر بدن، اونوقت اخباری که منتشر می‌کنن قابل درک تر هست،
      شاید هم بشه یه پویش راه‌اندازی کرد برای تغییر اسم این سایت،

  3. آقای دکتر آزادگان خودشان با نفوذی که داشتند و به حب ریاست گروه فلسفه علم دکتر گلشنی را بعد از آن سخنرانی معروف حذف کردند، پس قدرتی فراتر از دکتر گلشنی دارند.
    اینگونه مسائل هم نیاز به سند دارد. لطفا هر شنیده‌‌ای را منتشر نکنید.

  4. دیگه خبری که مینویسه «دکتر گلشنی» ولی به دو تا استاد دیگه میگه «اقای» تکلیفش معلومه.

    1. شایستگی یعنی چی از نظر شخص … چون شما. داشتن رتبه عالی، تحصیل در بهترین دانشگاه های داخلی و خارجی و کتاب بسیار خوب ایشان شایستگی نیست. فقط چون آزاد اندیش هستند و … نیستند می‌شوند ناشایست! کمی فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا