خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستاورد سفر رئیسی به روسیه را اعلام کنید

رضا سلطان زاده، مدیر مسئول هفته‌نامه‌ی آئینه یزد در یادداشتی با عنوان «آقایان ائمه جمعه! بهتر نیست دستاورد سفر رئیسی به روسیه را اعلام نمایید؟» نوشت:

در 42سال اخیر هریک از نخست‌وزیران و روسای جمهور دولت اسلامی ایران برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه و یا مذاکره و امضای معاهدات از پیش تهیه و تصویب شده به بسیاری از کشورهای جهان به‌جز اسرائیل و امریکا مسافرت نموده و احیاناً در ضیافت ناهار یا شام سران دولت‌ها شرکت کرده‌اند. معمولاً در این‌گونه مسافرت‌ها که به عنوان سفرهای کاری، تقویت روابط دوستانه بین کشورها، حسن هم‌جواری، توسعه مبادلات بازرگانی و اقتصادی و فرهنگی و یا مذاکره درباره خط‌مشی‌ مشترک سیاسی یا نظامی بین دو یا چند کشور نامیده می‌شود از سوی سران و همراهانشان درباره موضوعاتی مشخص بحث و تبادل‌نظر و قراردادهایی برابر با ضوابط و مقرراتی که کارشناسان هریک از کشورها بر آن مهر تأیید زده‌اند تنظیم و امضاء می‌نمایند.

همگان به این امر آگاهی دارند که در سفر مقامات مملکتی ادای نماز وظیفه شرعی است که هر مسلمان بویژه فردی که دومین مقام رسمی کشور می‌باشد آن هم در لباس یک روحانی باید نسبت به برگزاری آن پای‌بند باشد. روش و عملکرد مقامات در دولت‌های گذشته نیز چنین بوده و هست، در واقع این روش عادی تلقی می‌شود و نماز خواندن و رابطه بین هر فرد و پروردگار جهان در هر مقام و مرتبه‌ای که باشد دردی از شهروندان و مشکلی از گرفتاری‌های مردم را حل نخواهد کرد.

وظیفه نویسندگان و اصحاب جراید این است که به جوانان و نسل دوم و سوم انقلاب یادآوری نمایند برگزاری نماز آن هم به صورت جماعت در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط زندانیانی نظیر آیت‌ا… حسینعلی منتظری، آیت‌ا… سید محمود طالقانی، آیت‌ا… اکبر هاشمی رفسنجانی و متفکران و سیاستمداران مبارزی همانند مهندس مهدی بازرگان و دکتر یدا… سحابی و… در زندان‌های رژیم پهلوی و برپا نمودن نماز جماعت توسط روحانیونی که به شهرستان‌های دوردست و بد آب‌وهوا تبعید می‌شدند و خطراتی که در برپایی نماز جماعت و جلسات سخنرانی که با حضور مردم انقلابی و دانشجویان و فعالان سیاسی تشکیل می‌گردید و این مبارزان را تهدید می‌کرد به هیچ‌وجه با اقدام سیاستمداران و دولتمردان و یا مقاماتی که به دیگر کشورها مسافرت می‌نمایند و فریضه نماز را به‌جا می‌آورند قابل قیاس نیست. به قول دکتر شریعتی: ارزش هرکار به اندازه‌ای است که دشمن از آن کار ضرر می‌بیند.

نویسنده این سطور این افتخار را داشته است که در دو نوبت ملاقات با آیت‌ا… طالقانی و مرحوم مهندس بازرگان در زندان قصر و در دیدار با چند نفر از روحانیون تبعیدی در شهرهای گلپایگان و ایذه و ایرانشهر شاهد عظمت و ابهت و نتیجه بخش بودن و اثر این رویداد باشد.

پخش تصویر نماز خواندن سیدابراهیم رئیسی در کاخ کرملین بعضی از ائمه‌جمعه را بر آن داشت تا حالتی قداست‌گونه به نماز خواندن سیدابراهیم رئیسی در روسیه بدهند و آن را دست‌آورد مهمی در این سفر قلمداد نمایند که با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد.

بعد از بازگشت سیدابراهیم رئیسی از روسیه امامان جمعه ازجمله گفتند: «…احتمال این وجود دارد که رئیس‌جمهور ما در کاخ سفید هم نماز بخواند، زیرا این نمازی که در کاخ کرملین خوانده شد، پیام‌های مهمی در پی داشت»… «اقامه نماز اول وقت آیت‌ا… رئیسی در کاخ کرملین مهم بود و با این نماز نشان داد سخن‌گفتن با پروردگار در موعد خود مقدم بر هر مذاکره است، قطع مذاکره و اقامه نماز اول وقت آیت‌ا… رئیسی نشان داد وابسته و دل‌بسته به شرق و غرب نیستیم»… «اتحاد این دو کشور و اقامه نماز رئیس‌جمهور در کاخ کرملین لرزه بر اندام دشمنان انداخت»… «کاخ کرملین که زمانی مرکز مبارزه با اقدامات دینی بود، امروز به مکانی برای اقامه نماز رئیس‌جمهور ایران شده است»… «اقامه این نماز و ارتباط با خدا، بیانگر پابرجایی شعار نه شرقی و نه غربی است و یک نماز سیاسی و عبادی بود»… «سال‌ها قبل در اتحاد جماهیر شوروی اجازه اذان‌ گفتن وجود نداشت و امروز از رئیس‌جمهور ایران به شکل باشکوه در روسیه استقبال می‌شود»… «اقامه نماز آیت‌ا… رئیسی در کاخ کرملین بازتاب بسیاری در جهان و افکار عمومی داشته و افتخاری برای کشور، ملت ایران و اسلام است»… و در نهایت آیت‌ا… سیداحمد خاتمی گفت: رئیس‌جمهور در این سفر حدود 18 هدف داشت و به تمام این 18 هدف دست یافت. مناسب است وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مشخص نماید اهداف 18گانه که در این سفر برای مردم ایران زمین رقم خورده چیست؟ و دشمنان چه ضرر و زیانی متحمل شده‌اند.

در فضای مجازی و یا بعضی از سایت‌ها و روزنامه درباره سفر رئیس‌جمهور واکنش‌های متفاوتی نشان داده شد ازجمله نظر عده‌ای این بود که از سوی مشاوران ریاست جمهوری اطلاعات صحیحی به ایشان داده نمی‌شود سیدابراهیم رئیسی درباره گشایش‌ها در کشور صحبت می‌کند در همان حال تیتر زده می‌شود به زودی نتایج سفر مشخص می‌گردد، عده‌ای از اشغال خاک ایران توسط روسیه تزاری و تحمیل قرارداد ترکمانچای و به توپ بستن حرم حضرت امام رضا(ع) و حمایت از توده‌ای‌ها و رژیم پهلوی و دادن وسایل جنگی به صدام حسین برای حمله به ایران می‌گویند، یا نظر بعضی از نویسندگان این است که با تکرار جملات سیدابراهیم رئیسی که می‌گوید باید فقر از بین برود، وضعیت سیل‌زدگان سامان یابد، به هرحال نتایج سفرهای چندین ماهه به داخل و خارج برای مردم چه بوده است؟ گروهی معتقدند سطح تشریفات و میزبانی و استقبال از رئیس‌جمهور پایین بوده در برابر عده‌ای اظهار می‌دارند: پوتین جواب سلام رئیسی را با «علیکم‌السلام» داده است.

اما عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گوید این سفر در حوزه نفت و انرژی دستاوردهای بزرگی داشته و حاشیه‌سازان نمی‌توانند دستاوردهای آن را مخدوش کنند. عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس شورای اسلامی گفته است: «زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان مشکلات بسیار زیادی دارد جاده‌های اصلی این منطقه جزو غیراستانداردترین جاده‌های کشور است و حتی یک پل هم ندارد من از دولت و متولیان می‌خواهم که برای این جاده فکری کنند. تمامی جاده‌های روستایی به خاطر سیل از بین رفته است و ما تماشاگر هستیم… تمام زمین‌ها و محصولات کشاورزی به دلیل سیل نابود شد… برای جبران خسارت سیل، 1000میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتند و فعلاً در حد شعار است و باید اجرایی شود… در ایرانشهر مردم بایستی پارتی داشته باشند تا بتوانند نان از نانوایی خریداری کنند؛ قیمت یک عدد نان به 10هزار تومان رسیده است و صف‌های طولانی را در نانوایی‌ها شاهد هستیم… شرکت‌های حمل و نقل از آوردن آرد به حوزه انتخابیه ایرانشهر خودداری می‌کنند…»(1)

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق تذکر داد: «گفته می‌شود که بین ایران با چین و ایران با روسیه قراردادهایی بسته شده اما مجلس اصلاً در جریان جزئیات این قراردادها نیست. براساس قانون اساسی هر قراردادی که با سایر کشورها بسته می‌شود باید در مجلس به تصویب برسد. وی افزود: امروز اگر مردم از نمایندگان خود درخصوص جزئیات این قراردادها سوال کنند ما پاسخی برای گفتن نداریم. انتظار داریم رئیس مجلس در این زمینه روشن‌سازی کند. رئیس مجلس در آغاز به کار مجلس یازدهم اعلام کرد که جایگاه مجلس را ارتقا می‌دهد. اما بی‌اطلاعی مجلس از جزئیات این قراردادها به تدریج منجر به نزول جایگاه مجلس در سطح جامعه می‌شود. محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: از نظر حقوقی قراردادی بسته نشده است، وگرنه مجلس در جریان آن قرار می‌گرفت.»(3)

بنابراین از وظایف مهم هر دولتی براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و شعارهایی که هر رئیس‌جمهور قبل از انتخاب شدن می‌دهد تأمین رفاه و رعایت کرامت انسانی و حقوق شهروندی و فراهم نمودن زمینه‌هایی است که مردم بتوانند با آسایش و آسودگی خیال زندگی کنند. ای کاش حاکمان، دولتیان، مجلسیان، مدیران ارشد، سیاستگذاران، تصمیم‌گیران، ناظران و همه آنان که از دور و نزدیک دستی در اجرای امور کشور دارند، فرعیات و جزئیات را فرونهند. آنچه جنبه تظاهر و نمایش و پوپولیسم دارد را رها سازند و برای نجات مردم دردمند و مقاوم و صبور کشور که در هر لحظه و آن بر حجم گرفتاری و سختی معیشت و رنج دردهای بی‌درمانشان افزوده می‌شود چاره‌ای بیندیشند. کوتاهی، بی‌توجهی، بی‌خیالی و بی‌مبالاتی در از بین بردن آلام مردم و انباشت معضلات اجتماعی به تدریج سیلی از اعتراض خواهد شد. خوش بر احوال آنان که هدایت را بپذیرند. والسلام.

پی‌نوشتها:
1- انتخاب، 8/11/1400
2- آرمان ملی، 7/11/1400
3- روزنامه جمهوری اسلامی، 7/11/1400

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا