خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سازمان بهداشت جهانی: امسال کووید 19 ریشه کن می‌شود

بیش از دو سال است که از شروع کووید 19 می‌گذرد و دنیا را تحت تاثیر خود از جوانت مختلف قرار داده است.


به گزارش دیجیاتو، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، «تدروس ادهانوم» در کنفرانس امنیت در مونیخ آلمان اعلام کرد که امسال می‌توانیم به همه‌گیری کووید-۱۹ پایان دهیم. با توجه به پوشش گسترده واکسن در برخی کشورها و خطر کمتر واریانت امیکرون می‌توان گفت که به پایان همه‌گیری نزدیک‌ هستیم. اما با مرگ روزانه ۷۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر این بیماری قبل پیشگیری و درمان در حال حاضر چنین چیزی ممکن نیست.

هنوز ۸۳ درصد از جمعیت آفریقا دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند و سیستم‌های سلامت کشورها تحت فشار پرونده‌های این بیماری کمر خم کرده‌اند. هنوز ویروسی در جهان در حال شیوع است که نظارت کمی روی ردیابی تکامل آن وجود دارد. در واقع، تمام شرایط برای ایجاد سویه‌های خطرناک‌تر و با انتقال‌پذیری راحت‌تر مهیا است.

اما امسال می‌تواند سال پایانی این همه‌گیری باشد. سازمان جهانی بهداشت در این کنفرانس گفت که اکنون ابزار و دانش برای پایان همه‌گیری در دسترس است. در حال حاضر، ۱۶ میلیارد دلار کمبود بودجه برای برنامه ACT Accelerator یا برنامه «سرعت‌بخشی به دسترسی ابزار مقابله با کووید-۱۹» سازمان جهانی بهداشت وجود دارد و این سازمان از تمامی کشورها خواست تا برای مقابله سریعتر با این بیماری هر چه سریعتر این کمبود بودجه را پر کنند.

این سازمان اعلام کرد که در مقایسه با آشفتگی‌های اقتصادی امسال ۱۶ میلیارد دلار عدد ناچیزی است. به علاوه، برخی وزرای دارایی چنین عددی را خطای مالی در از دست رفتن بودجه به دلیل همه‌گیری می‌دانند.

کنفرانس امنیت در مونیخ
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «پایان این همه‌گیری باید تمرکز اصلی ما باشد و همزمان باید از آن عبرت بگیریم.» تاکنون بیش از ۲۰۰ استراتژی برای نحوه واکنش به همه‌گیری به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است و این سازمان در ماه گذشته تمام این پیشنهادها را در استراتژی‌های خود اعمال کرد و طرح‌های پیشنهادی خود را برای قوی کردن ساختار جهانی جلوگیری از همه‌گیری، آمادگی و واکنش به آن ایجاد کرد. در اواسط بهار ۱۴۰۱ این طرح‌ها توسط تمام نمایندگان کشورهای عضو مجمع جهانی بهداشت بررسی خواهد شد.

اقدامات مهم برای جلوگیری از همه‌گیری
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در این ساختار ایجاد شده سه ستون مهم وجود دارد که نیازمند توجه است. اولین آن‌ها نظارت قوی‌تر است. به جای ابهامات و سوءبرداشت‌هایی که در تمام لحظات این همه‌گیری بود، نیاز به همکاری برای مقابله با تهدیدات عمومی است که می‌تواند به کمبود اعتماد مردم منجر شود.

طی جلسه ویژه مجمع جهانی بهداشت در اواخر سال گذشته، ۱۹۴ نماینده کشورهای عضو با ایجاد ابزار قانونی برای جلوگیری از همه‌گیری، آمادگی و واکنش به آن موافقت کردند. به علاوه، سازمان جهانی بهداشت از پیشنهادات برای روسای شورای دولتی حمایت می‌کند تا سیاست‌های رهبری اقدامات سریع و راهبری شده را ارتقا دهد. در این چشم‌انداز، چنین شورایی باید به دستورات سازمان جهانی بهداشت پایبند باشد و به انسجام سیاسی، استراتژیک و تکنیکی آن اطمینان بخشد.

دومین نکته مهم، ایجاد سیستم قوی‌تر و ابزارهای جلوگیری، شناخت و واکنش سریع به همه‌گیری‌ها است. در حال حاضر، سازمان جهانی بهداشت تلاش کرده است تا برخی از این سیستم‌ها و ابزارها مثل مرکز اطلاعات پاندمی و اپیدمی برلین را ایجاد کند تا با اطلاعات همگانی بتواند نظارت جهانی را ارتقا دهد.

هم اکنون سازمان جهانی بهداشت سیستم بیوهاب (BioHub) را مدیریت می‌کند تا بتواند با این روش بهترین مواد بیولوژیکی را با کشورها به اشتراک بگذارد. در حال حاضر، چندین کشور نیز «بازنگری بهداشت و آمادگی جهانی» (Universal Health and Preparedness Review) را مدیریت می‌کنند که یک روش داوری همتا برای ارتقای آمادگی ملی کشورها است.

به علاوه، سازمان جهانی بهداشت «سرعت‌بخشی به دسترسی ابزار مقابله با کووید-۱۹» یا ACT Accelerator را پایه‌گذاری کرده است که دیدگاه‌ها و تجربیات ارزشمندی را در راستای دسترسی سریع و منصفانه در اختیار این سازمان قرار داده است.

تدروس ادهانوم
تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت برای تقویت ظرفیت‌های تولید واکسن‌های محلی و سایر محصولات بهداشتی در کشورهای فقیر و در حال توسعه «مرکز انتقال فناوری WHO در آفریقای جنوبی» (WHO Technology Transfer Hub in South Africa) را بنیان‌گذاری کرد که حالا کاندید واکسن mRNA خود را توسعه داده است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت شش کشور آفریقایی یعنی مصر، کنیا، نیجریه، سنگال، آفریقای جنوبی و تونس را معرفی کرد که توانستند با این مرکز واکسن mRNA تولید خود را استفاده کنند. به علاوه، این مرکز با ایجاد آکادمی WHO در لیون فرانسه می‌خواهد تا نیروی کار این مرکز را ارتقا دهد.

سومین ستون مهم این ساختار جهانی، تامین بودجه است. مدیرکل این سازمان گفت: «واضح است که چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی به منابع ضروری تقویت امنیت بهداشت جهانی نیاز داریم و بررسی‌های ما تخمین می‌زند که این مقدار به سالانه ۳۱ میلیارد دلار می‌رسد.»

توصیه سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت برای پایان به این کمبود بودجه برای عملکردهای ضروری از ایده‌های جدید برای ایجاد بخش مالی جدید متصل به این سازمان حمایت می‌کند تا بخش جدید تحت نظارت دستورات سازمان جهانی بهداشت، نظارت مشمول آن و تخصص تکنیکی اداره شود.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت افزود که تمامی این تلاش‌ها برای تقویت امنیت بهداشت جهانی فقط در صورتی به موفقیت ختم می‌شود که در مجموع، کل سازمان جهانی بهداشت را تقویت کند و ایجاد سیستم‌های جداگانه فقط به جداسازی این بخش‌ها و در نهایت امنیت کمتر جهانی منجر می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا