خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آیت‌الله دکتر» ابراهیم رئیسی «عالِم ربانی» هم هست؟!

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه‌ موقت تهران در خطبه‌های نماز عید فطر رئیس دولت سیزدهم را «عالم ربانی» نامید؛ رسانه‌های نزدیک به دولت برای عنوان سیدابراهیم رئیسی از عبارت «آیت‌ الله دکتر» نیز استفاده می‌کنند.

به‌گزارش انصاف نیوز، یک سال قبل و در روزهای تبلیغات «انتخابات» ۱۴۰۰ نماینده‌ی خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اعلام حمایت انتخاباتی خود از سیدابراهیم رئیسی، از او با واژه‌هایی مانند «مدیر»، «ادامه‌دهنده‌ی راه شهدا و رهبری»، «مدبر»، «محجوب»، «متواضع» و‌ «عالم ربانی» یاد کرده بود.

اما این اولین باری نبود که کسی قاضی‌القضات سابق را «عالم ربانی» می‌خواند؛ خبرگزاری میزان، رسانه‌ی قوه قضاییه، در بهمن ۱۳۹۹ به نقل از یک «پژوهشگر عراقی» سیدابراهیم رئیسی را «عالم ربانی» خوانده بود.

این خبرگزاری متعلق به قوه قضاییه درباره‌ی سفر رئیس وقت این قوه به عراق در سال ۱۳۹۹ به نقل از ایاد الاماره، پژوهشگر عراقی نوشته بود: «رهبری و ملت ایران تحت تاثیر طرف‌هایی که خواهان بر هم زدن روابط دو کشور هستند، قرار نگرفتند؛ آیت الله ابراهیم رییسی، این “عالم ربانی” بزرگ و مجاهد مقاوم که سمت‌های مختلفی در جمهوری اسلامی داشته، صداقت، جدیت و تعهد بسیار بزرگ خود را به مبادی اصیل اسلام نشان داده است؛ آیت الله رییسی به تواضع و کمک به فقرا شناخته شده و از محبان اهل بیت عصمت و طهارت است».

چندی پیش در خطبه‌های عید فطر بار دیگر رئیس دولت سیزدهم «عالم ربانی» خوانده شد و این بار بیان چنین تعبیری بر عهده‌ی حجت‌الاسلام کاظم صدیقی نهاده شده بود.

آقای صدیقی که معمولا پس از هر سخنرانی او‌ حرف و حدیث‌هایی به میان می‌آید با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفته است: «دولت سیزدهم را با ریاست یک “عالم ربانی” سختی کشیده و با همه وجود مردم را درک کرده داریم و مردم با همه‌ی وجود به ایشان رای دادند، به صداقت و امانت او یقین داریم، اما گروه‌هایی از این گرانی افسارگسیخته در رنجند و همه جا گله می‌کنند و انتظار دارند».

به نظر می‌آید تعبیر «عالِم ربانی» نیز همچون واژه‌ی «آیت‌الله دکتر» به تدریج مورد استفاده‌ی حامیان و رسانه‌های مدافع «دولت انقلابی» قرار خواهد گرفت. پس از راهی شدن ابراهیم رئیسی به پاستور و تکیه دادن او‌ به کرسی ریاست دولت، رسانه‌های دولتی و به طور مشخص پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ترکیب «آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی» را در خبرهای مرتبط با رئیس دولت سیزدهم استفاده می‌کنند که چند نمونه‌ی آن را که مربوط به روزهای اخیر است در ادامه می‌بینید.

اما «عالم ربانی» به چه معناست و آیا می‌توان آقای رئیسی را در گروه چنین عالمانی دسته‌بندی کرد؟

خبرگزاری اصولگرای فارس در یادداشتی که در سال ۱۳۹۴ منتشر کرده بود به ویژگی‌های عالمان ربانی از نگاه قرآن پرداخته که برخی از آن ویژگی‌ها به شرح زیر است:

  • دارای مقام ویژه درعالم برزخ هستند
  • در مقام سخنگویی در روز قیامت هستند
  • دچار حسرت نشده و افق فکری بلندی دارند
  • دل آنها مخزن آیات الهی است
  • اهل عبرت‌گیری و پندپذیری هستند
  • به واسطه‌ی علم و دانش خود مغرور نمی‌شوند
  • حق را از باطل تشخیص می‌دهند و حق را می‌پذیرند
  • دارای ویژگی مدیریت و رهبری هستند
  • کمال‌جویی دارند و برای علم‌آموزی بیشتر تلاش می‌کنند
  • پاسخگوی مشکلات مردم هستند
  • راهنما و دلسوز مردم هستند
  • اهل تفکر، تعقل و تامل در امور هستند
  • و…

از سوی دیگر با نگاهی به پیام‌های تسلیت صادرشده از سوی رهبری و دیگر بزرگان شاهد هستیم که چنین واژه‌ای برای مراجع تقلید و‌ مجتهدین طراز اول به‌ کار رفته است.

برای مثال، آیت‌الله خامنه‌ای از افرادی نظیر حضرات آیات میرزا جوادآقا تبریزی، مرعشی نجفی، اراکی، بهاءالدینی، بهجت، حق‌شناس، مجتهدی تهرانی دستغیب، مروارید، خوشوقت، مصباح یزدی، علوی گرگانی، حسن‌زاده آملی و… با عنوان «عالم ربانی» یاد کرده است.

حال مشخص نیست که حامیان رئیس دولت سیزدهم او را واقعا فردی در جایگاه یک «عالم ربانی» تصور می‌کنند یا به کار بردن چنین عبارتی برای آقای رئیسی تنها بیانی اغراق‌آمیز در توصیف اوست؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. 1/ این نوع القاب که بیشتر تعارفاتیست مربوط به حوزه ها علمیه، بعد از انقلاب به میان مردم اورده شد و بعدها توسط کسانی مانند یک چارت سازمانی به خورد مردم داده شد. القابی که از ایت الله العظمی تا حجت اسلام خالی طبقه بندی شده بودند. ولی بعد از مدتی این القاب به نوعی درجات نظامی تبدیل شدند. به طور مثال وقتی یک مقام نظامی دارای درجه سرتیپی به مقامی بالاتر نصب میشود و همزمان درجه بالاتری هم میگیرد. شب یک حجت اسلام و مسلمین به سمتی منصوب میشود و از فردا مدیای هدایت پذیر یکصدا او را ایت الله میخوانند!!!!!!! و به این ترتیب همه کسانی که فکر میکردند فرق یک حجت اسلام و مسلمین با یک ایت الله در مطالعه و علم بیشتر بود، دریافتند که اینطور نبوده و این القاب و درجات به سواد ربطی ندارند و تعارف هستند! 2/ از سویی ارزش مدارک تحصیلی دانشگاهی نیز از اول انقلاب زیر سوال رفته و افشا انواع و اقسام مدارک جعلی و از دانشگاه های گمنام که توسط حکومتیان گرفته میشد ان را به حال اغما انداخته بود و در نهایت توسط مموت کبیر بیخی نابود شده بود و مدتهاست مردم حکومتیانی که القاب دکتر و مهندس و حتی عضو هیئت علمی یدک میکشند را جدی نمیگیرند. 3/ همه مسئولین در ایران حداکثر تا چند روز بعد از نصب و رسیدن به مقام، خواب نما شده و خود را نه تنها فراتر از ان جایگاه میبینند، بلکه ابروی جایگاه را نیز فروتر از ابروی خود میبینند! درست برخلاف تمام جهان ازاد.

    2
    1
  2. نخیر. حجت الاسلام رئیسی اگر هم عالم باشد، عالم ربانی نیست ولی حجت الاسلام صدیقی قبلا هم در مدح و کرامت تراشی جزء السابقون بوده است و می تواند به تنهایی به تبع تذکرة الاولیاء عطار ، تذکرة الرؤسا بنویسد

  3. لطفا یک چیز لوس نشده هم برای مردم باقی بگذارید : اجازه بدهید وقتی از عالم ربانی محمدحسین طباطبایی یاد می شود همان اوج را تداعی کند، نه هر سطح و قعری را

  4. تورو خدا این الفاظ…..رابس کنید..جامعه درحال فروپاشیست..فلان زید برای مسئولی که مسئول این وضعیت دهشتبار خطرناک این ۱۰ ماهه است عنوان می تراشد…این رفتارهای مضحک وکودکانه را بس کنید..اقایان…این برگزیده عالم بالا وپایین وانطرف واینطرفی مشمول هرعنوان میخواهیدبنامید..عجالتا نان مردم را تامین کنیدباقیش خداکریم است…

  5. به نام خدا

    با سلام و عرض ادب خدمت سران اصلاحات و طیف نزدیک به مرحوم هاشمی و دکتر روحانی و دکتر لاریجانی مطلبی را عرض می نمایم.

    با توجه به اینکه کشور در شرایط سخت تحریم نیاز به همدلی دارد از شما می خواهم که در ایدئولوژی اصلاح طلبانه تغییر حاصل کنید و با توجه به اینکه رقیب شما اصولگرا هستند به فکر ایجاد یک جریان محافظه کار مبتنی بر شکوه دوران صفویه بروید تا علاوه بر روشنفکران بتوانید مرجعیت و قشر مذهبی جامعه را همراه کنید و در انتخابات مجلس دوازدهم حضور فعال داشته باشید.

    از شما می خواهم که دانشگاه را در چارچوب و جایگاه اندیشه که در فقه دارد تعریف کنید و به وحدت برسید. اندیشه یک عبادت واجب است.

    پس از سالها از دوم خرداد مشخص میشود پروژه ی روشنفکری دینی نمی توان یک ایدئولوژی شبه مدرن برای جریان اصلاحات و اعتدال مناسب شرایط کشور ایجاد کند و وحدت بیافریند.

    از حزب Tory بریتانیا ( جد حزب محافظه کار بریتانیا ) به عنوان منبع تحقیق برای ایجاد یک جریان نومحافظه کار مبتنی بر دوران شکوه صفویه استفاده کنید. این ایدئولوژی هم در مقابل ایدئولوژی دشمن علیه تشییع قرار میگیرد و هم یک وسیله ی اجماع سازی در داخل کشور برای سازندگی است در راستای اهداف انقلاب اسلامی.

    امیدوارم با تنش زدایی با غرب در مسئله هسته ای قراردادهای اقتصادی قوی با روسیه و چین منعقد شود که بتواند تولید مشترک را در کشور ایجاد کند تا هم دانش وارد کشور شود و هم نیروکار ماهر به وجود آید و هم اشتغال ایجاد شود و هم پیوستگی با متحدین جمهوری اسلامی در راستای شعار نه شرقی و نه غربی در ایجاد جهان چند قطبی ( کشورهای بریکس ) و بردن آمریکا به گوشه ی رینگ و تضعیف آن حاصل گردد.

    امیدوارم نسل جوان این جریانات نیز این راه را برای سامان دادن به امور کشور انتخاب کنند.

    با تشکر

  6. بریتانیایی ها با روی کار آوردن رضا میر پنج و ایدئولوژی باستان گرایی و مدرنیته آمرانه به اصطلاح خودشان ایران را شبهه مدرن کردند و یک کشور با اقتصاد تک محصولی نفتی و وارد کننده کالا تحویل دادند!
    امروز باید یک جریانی در راستای اهداف انقلاب اسلامی کار را به دست بگیرد که ایدئولوژی بر اساس شکوه دوران صفویه تشکیل دهد و بیاید خودباوری را به ملت تزریق کند.بیاید بین همه ی اقشار مردم به خصوص مرجعیت و قشر مذهبی و قشر روشنفکر و سایرین اجماع ایجاد کند برای حل مشکلات!
    این ایدئولوژی سکولار نیست!

    4
    4
    1. کمی تاریخ جنایت بار صفویه ، زنده خواری آدمیان، توهم زدگی شاهان صفوی و …. رو به همراه شرح ساختارهای مدرن عصر پهلوی اول و وضعیت ایران قبل از آن یعنی قاجار رو مطالعه بفرمایید

      1
      1
  7. درست مثل زمان احمدی نژاد شده که اینقدر تعبیرات غلوآمیز از او کردند و او را تا آسمان بردند تا شد آنچه شد!
    این بیچاره را هم آنقدر تعریف و تمجید بیخود می کنند که نابودش کنند!
    و حال آنکه در آموزه های دینی آمده که بر روی متملقین خاک بپاشید! یعنی اجازه ندهید از شما بیخود و بی جهت تعریف کنند.
    خدا را شکر که کلا رئیسی مدرک کلاسیک نداره و الا مصیبتی داشتیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا