خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش رسانه خارجی واشنگتن پست به قتل خبرنگار الجزیره

واشنگتن پست نوشت: اورشلیم – شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار کهنه‌کار الجزیره در اوایل روز چهارشنبه هنگام پوشش خبری یک حمله نظامی اسرائیل در شهر جنین در کرانه باختری اشغالی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. صدا و سیما و یک خبرنگار مجروح در این حادثه نیروهای اسرائیلی را مقصر دانستند.

. ارتش اسرائیل در ابتدا احتمال کشته شدن ابوعاقله در اثر تیراندازی فلسطینی های سرگردان را مطرح کرد و گفت که شبه نظامیان نیز در این منطقه حضور دارند، اما فرمانده ارتش، سپهبد آویو کوچاوی بعداً از این ادعا عقب نشینی کرد و گفت: «در این مرحله. نمی‌توانیم مشخص کنیم که او در اثر آتش چه کسی آسیب دیده است و از مرگ او متأسفیم.» ابوعاقله، 51 ساله، یک چهره محترم و آشنا در خاورمیانه بود که به دلیل پوشش واقعیت های خشن اشغال نظامی اسرائیل در سه دهه گذشته شناخته شده بود. مرگ او در سراسر منطقه طنین انداز شد و رسانه های اجتماعی را به آتش کشید. او برای کانال عربی زبان الجزیره گزارش می داد و همچنین شهروند ایالات متحده بود. وزارت امور خارجه مرگ او را “توهین به آزادی رسانه ها” خواند. او بامداد چهارشنبه در حومه اردوگاه پناهندگان جنین در شمال کرانه باختری به ضرب گلوله به سرش کشته شد. تهیه کننده او، روزنامه نگار فلسطینی، علی صمودی، پس از اصابت گلوله از ناحیه کمر، در وضعیت مطلوبی در بیمارستان بستری شد. الجزیره اسرائیل را به هدف قرار دادن و کشتن عمدی همکار ما متهم کرد. روزنامه نگاران فلسطینی که در آن زمان همراه ابواکله بودند گفتند که حضور خود را به سربازان اسرائیلی اعلام کردند و شبه نظامیان را در منطقه ندیدند.

ارتش اسرائیل گفت که نیروهای این رژیم در حین عملیات در جنین با تیراندازی سنگین و مواد منفجره مورد حمله قرار گرفتند و آنها پاسخ دادند. ارتش گفت که در حال تحقیق و بررسی این احتمال است که خبرنگاران توسط مردان مسلح فلسطینی مورد اصابت قرار گرفته باشند.

کوچاوی، فرمانده ارتش، گفت که یک تیم ویژه برای تحقیق تشکیل شده است.


اسرائیل ویدئویی از تیراندازی مردان مسلح فلسطینی در یکی از کوچه‌های اردوگاه جنین منتشر کرد و بعداً گفت که این ویدئو به منظور تقویت ادعای خود مبنی بر تیراندازی فلسطینی‌ها در این منطقه است.

با این حال، گروه حقوق بشر اسرائیلی B’Tselem ویدئوی خود را منتشر کرد که در مورد این ادعاها تردید ایجاد کرد.

ویدئوی B’Tselem توسط یکی از محققان آن گرفته شده است که بین محل ستیزه جویان در ویدئو و محل اصابت گلوله به ابوعاقله راه می رفت. همچنین مختصاتی برای این دو مکان ارائه کرد. به نظر می رسید که آنها حدود 300 متر (330 یارد) از هم فاصله داشته باشند و با دیوارها و ساختمان ها از هم جدا شده باشند.

درور سادوت، سخنگوی این گروه، گفت که شواهد آن نشان می دهد "هیچ راهی وجود ندارد" که تیراندازی نشان داده شده در این ویدئو باعث کشته شدن ابواکله شود. او گفت: "هیچ شات واضحی وجود ندارد."

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، خاطرنشان کرد که در این ویدئو، صدای یک ستیزه جو شنیده می شود که یک سرباز زخمی شده است. از آنجایی که هیچ اسرائیلی آسیب ندیده است، او گفت که این احتمال وجود دارد که افراد مسلح به جای آن به یک روزنامه نگار شلیک کرده باشند.
وی در اورشلیم به دنیا آمد و در سال 1997 برای الجزیره شروع به کار کرد. او مرتباً از سرتاسر سرزمین های فلسطینی گزارش می داد و او را به چهره ای شناخته شده در صفحه های تلویزیونی در سراسر جهان عرب تبدیل می کرد.

صمودی که به عنوان تهیه کننده او کار می کرد، به آسوشیتدپرس گفت که آنها در میان یک گروه هفت نفره از خبرنگاران بودند که برای پوشش خبری این حمله در اوایل روز چهارشنبه رفتند. او گفت که همه آنها لباس محافظ پوشیده بودند که به وضوح آنها را به عنوان خبرنگار نشان می داد و از کنار سربازان اسرائیلی عبور کردند تا سربازان بدانند که آنها آنجا هستند.

او گفت که گلوله اول آنها را از دست داد، سپس گلوله دوم به او اصابت کرد و گلوله سوم وی را کشت. او گفت که هیچ شبه نظامی یا غیرنظامی دیگری در منطقه وجود ندارد - فقط خبرنگاران و ارتش. او گفت پیشنهاد ارتش مبنی بر اینکه آنها توسط ستیزه جویان تیراندازی شده اند یک "دروغ کامل" بود.


این شبکه قطری که مدت‌ها روابط تیره‌ای با اسرائیل داشت، برای اعلام مرگ وی، پخش خود را قطع کرد. در بیانیه‌ای که در کانال خود منتشر شد، از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که «نیروهای اشغالگر اسرائیل را به دلیل هدف قرار دادن و کشتن عمدی همکار ما محکوم کرده و پاسخگو بداند».

الجزیره گفت: «ما متعهد می‌شویم که مجرمان را بدون توجه به اینکه چقدر تلاش می‌کنند تا جنایت خود را بپوشانند، به صورت قانونی تحت پیگرد قانونی قرار دهیم و آنها را به دست عدالت بسپاریم».

این فیلم ویدئویی جداگانه پخش کرد که ابواکله را نشان می‌داد که بی‌حرکت در کنار جاده‌ای در کنار دیوار دراز کشیده است، در حالی که روزنامه‌نگار دیگری در همان نزدیکی خمیده است و مردی فریاد می‌زند و آمبولانس می‌خواهد. صدای تیراندازی در پس زمینه به گوش می رسد. هر دو خبرنگار ژاکت‌های آبی به تن داشتند که به وضوح روی آن عبارت «PRESS» نوشته شده بود.

بیانیه الجزیره و دولت قطر در پی قتل خبرنگار در اسرائیل

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا