خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرونده‌ی زمین واگذاری 200 هکتاری به کیهان در دادگاه

از سال 1375، سه سال پس از مدیریت حسین شریعتمداری بر روزنامه‌ی کیهان [1372]، یعنی در سال پایانی دولت هاشمی رفسنجانی، زمینی 200 هکتاری در دماوند برای اجرای طرح کشاورزی در اختیار آن قرار گرفت و سپس بدون انجام مراحل و اجرای شرایط لازم واگذار شد و همچنان از تصرف درنیامده است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، پرونده‌ی این زمین که شرط واگذاری آن اجرای طرح درخت کاری و دامداری بود و اجرایی نشده، حالا مدت هاست در شعبه‌ی ویژه‌ای در حال پیگیری قانونی است؛ بعد از پیگیری سازمان جنگلها، رای بر فسخ انتقال قطعی واگذاری صادر شده ولی هنوز این رای اجرا نشده و از طرفی کیهان تقاضای اعاده‌ی دادرسی کرده است.

بعد از این که در سال 86، قانون اصلاحی 33 قانون حفاظت تصویب شد سازمان جنگلها اجازه داشت که اگر در این زمین‌ها طرح اجرا نشده یا پیشرفت فیزیکی آن کمتر از 40 درصد بود، در شعبه‌ی ویژه طرح دعوا کند. سازمان جنگلها به استناد همین این قانون در مورد زمین کیهان طرح دعوا کرد که منجر به رای شد. طرح کیهان به کمیسیون‌های واگذاری نرفته بود و پیشرفت فیزیکی آن هم کمتر از 40 درصد بود.

اما مقصر واگذاری چه کسی بود؟ هم کیهان به عنوان مجری که طرح را اجرا نکرده مقصر بوده، و هم دستگاه دولتی که بدون توجه به پیشرفت طرح، انتقال قطعی داده تقصیر داشته است. به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، در مقطع زمانی انتقال، دستور مستقیم وزیر وقت بر این انتقال بوده است، اما قانونی مصوب مجمع تشخیص اجازه می‌دهد که برای این موارد تعیین تکلیف شود.

موضوع دیگر درباره ی زمین کیهان، پنج سوله در آن است. این زمین در زمان واگذاری طرح مصوب نداشته است و تنها عنوان کل درختکاری و دامداری و امثال آن داشته و ساخت پنج سوله با موضوع آن همخوانی ندارد و در صورتی که مجری طرح برنامه ای برای استفاده ای غیر از کشاورزی داشته است، می بایست بعد از پایان دوره ی اجرای طرح، از کمیسیون های مربوطه مجوز جداگانه ای می گرفت.

زمین خواری در منطقه ی دماوند یک از تخلفات شایع زمین های واگذار شده به عنوان طرح کشاورزی است.

چهارشنبه شب گذشته، صداوسیما در اقدامی قابل توجه در بخش 20:30 البته بدون نام بردن از این روزنامه گزارشی را پخش کرد با عنوان: «پیدا شدن سر و کله‌ی افراد خوش اشتها در مناطق خوش آب و هوا به بهانه‌ی آباد کردن آبادی‌ها». در این گزارش به بخشی از موضوع این پرونده اشاره شده است.

دو روز قبل از آن نیز سازمان اوقاف پس از چند سال تاخیر در پرداخت اجاره‌ی یکی از ساختمان‌های وقفی که در اختیار روزنامه‌ی «وطن امروز» بود، حکم تخلیه را به اجرا گذاشت. آن روزنامه بنا به گفته ی مسوولان دولتی 870 میلیون تومان به روزنامه ی ایران بدهکار است که به زمان دولت احمدی نژاد بر می گردد.

به نظر می‌رسد مصونیتی که رسانه‌هایی مانند کیهان و وطن امروز معمولا برای خود تصور می‌کرده‌اند، در حال تغییر وضعیت است.

این روزنامه‌های حامی دولت‌های نهم و دهم به ریاست احمدی نژاد، که تاکنون وضعیت مالی و سیاسی آنها از سوی این سازمان‌ها علنی نشده بود، همواره مدعی شعارهایی از جمله سلامت اقتصادی بوده‌اند.

متن پیاده شده‌ی گزارش مجری برنامه‌ی 20:30 شبکه‌ی دو به گزارش انصاف نیوز در پی می‌آید:

مجری: صبح خروس‌خوان بود که به روستای «چنار» در دماوند رسیدیم، و با خروس‌هایی رو به رو شدیم که کرک و پرشان ریخته بود و نایی برای شکایت نداشتند! اما برعکس، اهالی روستا که ما را دعوت کرده بودند، توپشان حسابی پر بود از این که سازمان منابع طبیعی بیشتر مراتعشان را واگذار کرده و کارشان را لنگ گذاشته.

یکی از اهالی روستا: «طرح علوفه‌کاری و دامداری را به افراد خاص می‌دهند، بعد ما اینجا لنگ 1000 متر زمین هستیم، می‌خواهیم اینجا را بسازیم و گسترش بدهیم، اما نمی‌گذارند».

یکی دیگر از اهالی روستا: «همه‌ی زمین‌های ما را واگذار کرده‌اند به آقایانی که از تهران تشریف آورده‌اند، زمین‌های 100 هکتاری، 200 هکتاری، 50 هکتاری. همه را گرفته‌اند و هیچ کاری هم روی آن انجام نمی‌دهند».

یک روستایی دیگر: «تمام واگذاری‌ها را به افراد خاص می‌دهند. الان یکی [از زمین‌ها] اینجا هست که مال مطبوعاتی است یا نمی‌دانم چی است، روزنامه است یا مطبوعاتی است، چی است. طرح داده، یک اتاقک ساخته، یک افغانی توی آن گذاشته، و بهار به بهار هم اجاره‌اش می‌دهد به این چادر نشین‌ها».

مجری: در این زمین‌های واگذار شده، چند سالی می‌شود که چند سوله هم سبز شده‌اند. «در این طرح که واگذار شده، باید فعالیت هم می‌شده، بر چه اساسی این طرح واگذار کرده‌اند مشخص نبوده». حالا خود سازمان منابع طبیعی هم دل خوشی از این واگذاری‌ها ندارد.

masoud mansor«مسعود منصور»، معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع: «اینها واگذاری‌هایی بوده‌اند که بدون انجام مراحل کمیسیون‌های واگذاری صورت گرفته یا این که طرح مصوب نداشته‌اند یا طرح داشته‌اند اما اجرا نشده یا کمتر از 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته».

مجری: از آقای معاون، فلسفه‌ی وجودی موسسه‌ای که مردم می‌گفتند وسط زمین‌های کشاورزی است را هم پرسیدیم.

منصور: «موسسه‌ای را هم که سوال کردید، در سال 75 درخواستی داشته، 200 هکتار زمین در منطقه‌ی دماوند واگذاری انجام می‌شود برای طرح درخت‌کاری و دامداری؛ [اما] پنج تا اسکلت سوله در آن برپا شده! خب البته اگر طرح درخت‌کاری و دامداری باشد باید اقدامات انجام شده در عرصه هم در راستای اجرای طرح باشد. سازمان جنگل‌ها هم بر اساس وظیفه‌ای که از طرف قانون‌گذار برایش تعیین شده بود اقدام به طرح دعوا در شعب ویژه‌اش کرده است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. همین ؟!
    یه پرونده که دادگاهیش تموم نشده ؛ اونم تو زمان هاشمی تخلفش منتشر شده رو با تیتر چون به خلوت میروند منتشر کردید؟!!!

  2. کیهانیان زمینی شدند

    خوب دیگه، تافته جدا بافته بودن ، جواب گو و تحت نظارت ملت و نمایندگان ملت نبودن
    و رسالت …… رو انحصار خود دانستن و همیشه یک طرفه به قاضی و نهاد قدرت را پشتبان خود دانستن و…. .
    نتیجه همین میشود
    چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند.

  3. ما رو بگو…گفتیم میخواین چه اسناد مهمی رو فاش کنین…خب شما که دست به افشاگریتون خوبه ..چرا خونه ی ولنجک روحانی رو نمیگین یا …

    1. جناب “سید حسین”
      اصلا تعجب نکردن ، شاید از دید ایشان این حق طبیعی کیهانیان است
      ارقام زیر سه هزار میلیارد دیگه تعجب برانگیز نیست
      انصاف نیوز لطفا این رو در نظر بگیر ، بعد دست به افشا گری بزن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا