خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اختصاصی | لیست 129 ساختمان بحرانی تهران [+ گفت‌وگو با محسن هاشمی و ناصر امانی]

پریسا هاشمی، انصاف نیوز: صبح شنبه لیست ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران به دست انصاف نیوز رسید که آن را در زیر می‌بینید. این گزارشی است که شورای شهر پنجم از آتش نشانی می‌گیرد و شهرداری وقت را ملزم می‌کند که آن را در سامانه‌ی شفافیت منتشر کند و با مالکانش به نوعی برخورد شود. اما پیروز حناچی، شهردار وقت تهران، به خواست برخی نهادها که انتشار آن را مصلحت نمی‌دانستند تمکین می‌کند. تمکین او در حالی بود که لیست این ساختمان‌ها نه طبقه بندی خاصی دارد و از سوی دیگر انتشار آن، مصوبه‌ی شورای شهر را هم داشت.

انصاف نیوز همزمان با انتشار این لیست برای اولین بار، با رئیس سابق شورای شهر و همینطور یک عضو فعلی شورا درباره‌ی این لیست گفت‌وگو کرده است.

محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر درباره‌ی این لیست که مربوط به سال ۹۹ است، گفت که «مسئولان امنیتی با انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر تهران موافق نبودند». ناصر امانی، عضو فعلی شورا نیز گفت که «شنبه شب دادستان کل کشور اعلام کرد که با آزادی انتشار اطلاعاتی که وجود دارد منعی برای انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر تهران وجود ندارد».

آخرین روز دی 1395، روزی که ساختمان پلاسکو بر سر تهران و آتش‌نشانانش آوار شد هرگز از تاریخ تهران و اذهان ایرانیان پاک نمی‌شود. در همان روزهای بحرانی شهرداری تهران از وجود ساختمان‌های ناایمن پرخطر در پایتخت خبر داد.
اما در 10 تیر 1399 و با انفجار کلینیک سینا دوباره وجود ساختمان‌های ناایمن در تهران برسر زبان‌ها افتاد. اینبار اما مدیران شهری از شناسایی بیش از 33 هزار ساختمان ناایمن و تهیه لیست 129 ساختمان بحرانی در پایتخت خبر دادند. متروپل باردیگر ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران را به صدر خبرها بازگرداند و مطالبه انتشار این لیست بیش از پیش مطرح شد.

لغو بهره‌برداری از ساختمان‌های ناایمن

وزیر کشور در بخشنامه‌ای خطاب به استانداران سراسر کشور، بر لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی و اصول فنی و کنترل ساخت و سازها تاکید کرده و از آنها خواست با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، ضمن برخورد با تخلفات ساختمانی، از بهره‌برداری ساختمان‌های ناایمن جلوگیری کنند. احمد وحیدی در این بخشنامه از استانداران خواسته است پیرو دستور موکد رئیس جمهوری، «با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله سازمان‌های نظام مهندسی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، اتحادیه‌های صنفی، ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری و سایر دستگاه‌های ذیربط» نسبت به پیشگیری از حوادث مشابه اقدام کنند.

وجود 539 مرکز درمانی پرخطر

کامران عبدولی، معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، سال گذشته در گفت‌وگو با «شهر» اعلام کرده بود: با توجه به مصوبه شورای شهر و فرمول سازمان آتش نشانی ساختمان‌های پایتخت براساس ریسک حریق به بسیار پرخطر، پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم‌بندی شدند. از تعداد ساختمان‌های شناسایی شده 129 ساختمان بسیار پرخطر شناسایی شده است. این ساختمان ها یا باید به سرعت پلمب شوند یا اقدام فوری در رفع خطر انجام شود. سازمان آتش‌نشانی 539 مرکز درمانی پرخطر را در شهر تهران شناسایی و دستورالعمل‌های لازم را به آنها ابلاغ کرده است. وزارت بهداشت نیز به ایمن‌سازی این ساختمان‌ها ورود پیدا کرد اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و ازدحام در مراکز درمانی، سرعت پیشرفت ایمن‌سازی بسیار پایین است و چه بسا برخی از مراکز ورود پیدا نکرده اند. لازم است که وزارت بهداشت و مسئولان به صورت جدی به آن ورود پیدا کند چون مراکز درمانی بسیار حساس است و 539 مرکز درمانی پرخطر در شهر تهران داریم. برخی از این مراکز بسیار پرخطر هستند که اگر حادثه‌ای در این مراکز درمانی رخ دهد نمی‌توان هیچ اقدامی برای آن انجام داد.»

او روز یکشنبه ۸ خرداد نیز با حضور در صدا و سیما، در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: سالانه ساختمان‌های پرخطر را بازبینی می‌کنیم. در حال حاضر 129 ساختمان در تهران بحرانی است. بسیاری از مراکز درمان در لیست ساختمان‌های پرخطر هستند. بیش از 200 ساختمان ایمن سازی شده‌‌اند. متاسفانه دستورالعمل‌های آتش‌نشانی کارایی ندارد. طبق مصوبه شورای دوره گذشته شهر تهران، ساختمان‌های شهرداری نیز باید وارد پروسه ایمن‌سازی شوند.

عبدولی در پاسخ به این سوال که چه کسی به شما اجازه انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر را نمی‌دهد؟ گفت: اما فعلا اجازه انتشار اسامی این ساختمان‌ها به ما داده نشده است. مراجع قضایی این اجازه را به ما نداده‌اند.

بار ریختن ساختمان متروپل به تهران

محسن هاشمی رفسنجانی
محسن هاشمی رفسنجانی

اما سوال اینجاست که چرا مصوبه دوره گذشته شورای شهر تهران مبنی بر انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر به مرحله اعلام نرسید؟ محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران در پاسخ این سوال به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در آن زمان مسئولان امنیتی در تهران موافق انتشار چنین لیست‌هایی نبودند. نمی‌دانم امروز موافق انتشار این لیست هستند یا خیر اما فکر نمی‌کنم نظرشان تغییر کرده باشد.

او افزود: ساختمان‌های ناایمن تهران، بلندمرتبه‌های قدیمی هستند که در طول این سال‌ها، طبق آیین‌نامه‌های قدیم ساخته شده و آیین‌نامه‌ ۲۸۰۰ ساخت و ساز در آن رعایت نشده است. شورای شهر دوره پنجم به این نتیجه رسید که جهت ایمنی شهر مقابل یک زلزله بزرگ بررسی ساختمان‌های تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که ساختمان‌های قدیمی در برابر زلزله پایدار نیستند یا در برابر آتش‌سوزی ایمنی کافی را ندارند. اما انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مشخص شود هر کدام از چه جهت ناایمن هستند؟ بنابراین در یکی از نهادهای مسئول امنیت جو روانی شهر باید درباره انتشار این لیست تصمیم گرفته شود. چرا که ساختمان‌های ناایمن مختص تهران نیست و در تمام کلانشهرهای ایران وجود دارد. این کلانشهرهای طی چند سال اخیر ساخته نشده‌اند و قدمت چندصد ساله دارند. به عنوان مثال هنوز ساختمان‌های دوره قاجار در شهرهای مختلف وجود دارد که آیین‌نامه‌های جدید را رعایت نکرده‌اند اما باید به عنوان میراث فرهنگی حفظ ‌شوند. ساختمان‌های دوره قاجار، پهلوی اول و دوم و ابتدای دوره اسلامی زمانی ساخته شدند که آیین نامه ۲۸۰۰ ساخت و ساز تدوین نشده بود، بنابراین باید از نظر سازه و آیین‌نامه ایمنی آتش‌نشانی بازبینی و اصلاح شوند.

شهرداری ملزم به تهیه لیست ساختمان‌های ناایمن

ناصر امانی: شهرداری وعده‌های بزرگ داده است

ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز تاکید کرد: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، رئیس حقوقی و نظارت شورای شهر تهران و بنده از شهرداری خواستیم که این لیست‌ به روزرسانی شده و در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد تا به اطلاع مردم برسد.

او افزود: شورای شهر تهران پیگیری جدی می‌کند تا این لیست منتشر شود. چیزی در این زمینه که مسئولان امنیتی خواستار عدم انتشار این لیست هستند به ما اعلام نشده است. فعلا پیگیر هستیم تا شهرداری لیست 129 ساختمان پرخطر را به شورای شهر تهران بدهد چون در حال حاضر این لیست در اختیار شهرداری است.

امانی تاکید کرد: شنبه شب نیز دادستان کل کشور اعلام کرد که با وجود آزادی انتشار اطلاعات در ایران، منعی برای انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر تهران نیست و عزم تمام مسئولان شهری بر انتشار این لیست است.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به جز این ساختمان ها برج های زیادی هم هستند که در کوچه و خیابان های تنگ و باریک قرار دارند و اکثرا یادگار دوران طولانی مدت شهرداری آقای قالیباف هستند که همچون بمب ساعتی به جان مردم افتاده اند. و اگر زلزله بیاید خون صدها هزار انسان بی گناه بر گردن مدیران ایشان خواهد بود. و در عجبم از بچه مسلمان هایی که به دلیل گره خوردن تقدساتشان با لیدرهای سیاسی سعی در تبرعه ایشان دارند. دعا کنید در تهران زلزله نیاید.

    12
    1
  2. نهادهای امنیتی جلو انتشارش رو گرفتند تا شایعات و ترس حاکم نشه ولی جلو مقاوم سازی و نظارت شهرداری که نگرفتند . اصلا لزومی نداشت که حتما منتشر بشه . شهرداری باید برخورد میکزد. برخورد می‌کرد و مقاوم سازی و اصلاح میشد منتشر هم که نمیذ اشکالی نداشت ملت راضی بودند. اصل کاری مقاوم سازشان بود

  3. من جدیدا به مجتمع تجاری بوستان رفتم و ماشینم را در پارکینگ مسقف این مجموعه گذاشتم. یه جاهایی برای خروج از پارکینگ سقف انقدر کوتاه شد که چیزی به سقف ماشین میخورد. ماموران پارکینگ بسیاری هم در این مجموعه به کار مشغولند. اگر امکان ریزش این مجتمع تجاری وجود دارد با توجه به تعداد بسیار زیاد مغازه داران و همچنین شهروندانی که هر روز به این مجتمع مراجعه میکنند ابعاد فاجعه انسانی دست کمی از متروپل نخواهد داشت. استدعا میکنم که نوع خطر را هم به لیست اضافه کنید پای جان آدم های زیادی در میان است و لطفا اقدامات لازم برای رفع این خطرها را هم اطلاع رسانی کنید.
    با تشکر

  4. سلام خواهشمندم ، به جای واژه “لیست” از واژه “فهرست” استفاده کنید (مردم با هر سلیقه ای متفاوت از شما ، هر چه که در سخنتان است تکرار می کنند)

  5. این لیست هم ماند لیست ابربادهکاران بانکی رو هم که شده باشد، منتظر می مانیم تا این ساحتمانها هم مانند متروپل خودشان از دست خودشان راحت شوند.

  6. طبق معمول ، فهرست عجیب غریبی است بسیاری از ساختمانها مراکز عمومی هستند مثلا ادارات مالیات و ثبت یا بیمارستان ها مثل بوعلی یا حتا دانشگاه شاهد؟؟؟ که باید نوساز باشد یا احتمالا نظامی هستند مثل ساختمان ۰۶، دارندگان این بناها پیدا هستند یعنی خود دولت است بعضی بناها فرسوده اند مثل بناهای بازار تهران ، یا مواردی در تجریش ، بعضی شگفت آورند مثل پاساژ قائم!!!!خلاصه این فهرستی یک دست نیست و راه یکسانی هم ندارد چراغ اول هم گویا باید از دولت روشن شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا