خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش چمران به لیست ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران | حمزه شکیب: 1000 ساختمان مانند پلاسکو هستند

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران درباره لیست ۱۲۹ ساختمان بحرانی تهران [لینک] گفت: «من خبر ندارم که این لیست وجود دارد یا خیر چون هنوز لیستی به شورای شهر تهران ارائه شده است.»

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، او در صحن علنی شورای شهر، افزود: «باید مشخص شود که این ساختمان‌ها از لحاظ آتش سوزی ناایمن هستند یا سازه آن نیز دچار مشکل است.»

فیلم سخنان مهدی چمران را میتوانید در کانال تلگرامی انصاف نیوز ببینید.

اما پس از انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان علیرضا زاکانی، شهردار تهران به آن واکنش نشان داده و در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: «هیچ وجه نه برای این لیست منتشر شده و نه برای سایر لیست‌ها مرجعیتی وجود ندارد. لیست‌هایی که منتشر می‌شوند جز التهاب در جامعه نتیجه دیگری ندارند، خواسته شهرداری از شهروندان این است که توجهی به این لیست‌ها نداشته باشند.»

زاکانی در حالی لیست ۱۲۹ ساختمان بحرانی تهران را تکذیب کرده و قابل توجه نمی‌داند که محمدی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی در صحن شورای شهر از تهیه لیست ساختمان های پرخطر تهران خبر داده و از تهیه لیست ۱۲۹ ساختمان بحرانی در تهران سخن گفت.

1000 ساختمان در تهران مانند پلاسکو درست نگهداری نمی‌شوند

همچنین سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، صبح امروز در شورای شهر تهران گفت: پلاسکو نماد بلندمرتبه در کشور بود اما متاسفانه به علت عدم نگهداری درست فرو ریخت. 1000 ساختمان بلند در تهران وجود دارد که نگهداری درستی از آن نمی‌شود و الزامات اجرایی هم برای آن وجود ندارد.

حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور در صحن شورای شهر تهران گفت: بعد از زلزله رودبار و منجیل کیفیت ساخت و ساز بهتر شد اما ایرادات و اشکالات بسیاری وجود دارد. چرا متروپل ساخته می‌شود؟ چرا پلاسکو را از دست می‌دهیم؟ چرا ساختمان مهر کمیت زیاد و کیفیت کمی داشت؟ زلزله بم چرا یک شهرکی کاملا تخریب می‌شود؟

او با بیان این که ساختمان‌های بلند آبادان بسیار کم است، تاکید کرد: متروپل اول ساخت را شروع کرد و بعد پروانه ساخت گرفته است. در آبادان از قوانین پیروی نمی‌کند و این منطقه آزاد قوانین خود را دارد. متروپل در سال 96 پروانه ساخت دریافت می‌کند به صورت رسمی سازمان مهندسی در آن حضور نداشته است. وضعیت این ساختمان آنقدر بحرانی بود که زیر بار یک دوم از بار صقلی خود بوده و این اتفاق رخ داده است و اگر به بهره‌برداری می‌رسید افراد بیشتری در آن فوت می‌کردند.

شکیب به ساختمان پلاسکو اشاره کرده و تاکید کرد: پلاسکو نماد بلندمرتبه در کشور بود اما متاسفانه به علت عدم نگهداری درست فرو ریخت. 1000 ساختمان بلند در تهران وجود دارد که نگهداری درستی از آن نمی‌شود و الزامات اجرایی هم برای آن وجود ندارد.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پایان با اشاره به ساخت متروپل در آبادان گفت: خاک و زمین آبادان نرم و آب‌های سطحی بالاست. قطعا می‌شود ساختمان‌های بلندتر از متروپل در آبادان ساخته شود اما باید عملیات فونداسیون گسترده‌ای دارد و نیازمند به شمع‌گذاری است.

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: سازمان مهندسی ساختمان کشور اعلام کرده که 2 ماه آینده لیست ساختمان‌های ناایمن را منتشر خواهد کرد. از سوی دیگر مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که 129 ساختمان ناایمن در تهران وجود دارد که در جلسه‌ هفتگی با دادستانی به سه پرونده رسیدگی می‌شود. آیا فقط این 129 ساختمان در تهران پرخطر است؟ در سال 1401 شاهد هستیم که 33 شهروند آبادانی فوت می‌کنند و یک نقطه ای از ایران درد می‌گیرد و همه کشور قلب‌شان درد می‌کند. بنابراین خواهش و تعارف را کنار بگذاریم و عملیاتی و عریان صحبت کنیم. 10 ماه گذشته کسی منتظر ما نشده است. از ما چه کاری برمی‌آید؟


انتشار لیست ساختمان‌های پرخطر منافع برخی را به خطر می‌اندازد

همچنین یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران گفت: نباید لیست ساختمان‌های ناایمن مطرح شود چون منافع برخی به خطر می‌افتد. قوانین اصلاح نشود چون به ضرر بعضی خواهد شد!

احمد صادقی در صحن پارلمان شهری پایتخت تاکید کرد: شاهد اصلاح قوانین و مقررات هستیم اما این اصلاح از اقدامات بعدی جلوگیری می‌کند و کار با سرعت کمی پیش می‌رود.

او با اشاره به حوادثی مانند متروپل، افزود: تا زمانی که تعارض منافع افرادی که در اصلاح قوانین ذینفع هستند وجود داشته باشد، همچنان شاهد این موارد خواهیم بود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: زمانی که نقشه‌های گسلی شهر تهران را دریافت کردیم قرار بود ضوابط این ساخت و ساز در پهنه گسلی را مرکز مطالعات شهرداری تعریف و شورای عالی شهرسازی آن را تهیه و پس از تصویب آن را ابلاغ کند. اما پس از گذشت 5-6 سال هنوز این اتفاق نیفتاده است. چون افرادی که در مرکز اطلاعات مسکن نشسته‌اند خودشان از بزرگترین سازندگان و معمارهای کشور هستند که با تصویب این مقررات منافع خودشان به خطر می‌افتد. با اصلاح قوانین منافع کارشناسان شورای عالی شهرسازی به خطر می‌افتد. نظام مهندسی هم با مشکلاتی روبروست. هنوز مهر مهندس دست پیمانکار است و چاره‌ای برای آن نیندیشیده‌ایم. تا این موارد مشخص نشود، مطالعات به نتیجه نمی‌رسد. نباید لیست ساختمان‌های ناایمن مطرح شود چون منافع برخی به خطر می‌افتد. قوانین اصلاح نشود چون به ضرر بعضی خواهد شد!


شکیب: ساختمان‌های پرخطر بسیار بیشتر از لیست‌های مطرح شده است

حمزه شکیب در پاسخ به پرسش‌های اعضای شورای شهر گفت: تعداد ساختمان‌های ناایمن اعلام شده بخشی از ساختمان‌ها بوده و تعداد ساختمان‌های پرخطر بسیار بیشتر از این لیست‌های مطرح شده است.

او افزود: به عنوان مثال در یکی از استانهای ایران تخلفات آنقدر زیاد است که 120 درصد از پروانه‌های صادره در کمیسیون ماده 100 می‌آید. یعنی آنقدر تخلف مقرون به صرفه است که پس از اجرای کمیسیون ماده 100 دوباره تخلف صورت گرفته و پرونده به کمیسیون ماده 100 می رود. ما متولی شناسایی ساختمان‌های ناایمن نیستیم بلکه شهرداری ها متولی هستند. سازمان نظام مهندسی نمی‌تواند وارد ساختمان‌های ناایمن شوند و فقط تخلفات ساخت و سازها را مشخص می‌کند.

شکیب افزود: اصلاح قانون با وجود آن که در چند مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما اینبار به جدیت مطرح شده است. نظرات استانها را هم گرفته‌ایم. تعارض منافعی که در حال حاضر وجود دارد این است که اعضای هیئت مدیره کار نگیرد. برای تعارض منافع با ردصلاحیت افراد جواب نمی‌گیریم باید ساختار درست شود. افراد نباید وارد سیستم شده و کارهای بزرگ را برای افراد خاص بردارند. طرح تفصیلی در برخی شهرها اصلاح نشده است. در برخی شهرها مهندس براساس پروانه ساخت برای دو طبقه نقشه می‌کشد اما چند طبقه می‌شود و مهندس را همراه خود می‌کشاند. پروسه تخلفات در ساخت و ساخت در چرخه‌ای انجام می‌شود که باید همه با هم جلوی آن بایستیم. اگر تخلف مقرون به صرفه نباشد، هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم و جلوی تخلف را بگیریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا