خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تازه ترین اخبار مربوط به جنگ: پوتین خود را با پتر کبیر مقایسه کرد | وزیر دفاع انگلیس در کیف |سوردونتسک صحنه نبرد جدی روسیه و اوکراین | 22000 نفر کشته در ماریوپل

چه نقاطی از اوکراین تحت اشغال روسیه است؟

 درگیری‌های شدید در شرق اوکراین ادامه دارد و مکان‌های کلیدی زیر بمباران شدید نیروهای روسی قرار دارند.

به نقل از بی بی سی، در اینجا آخرین تحولات آمده است:

نیروهای روسیه مناطق مسکونی شهر سورودونتسک در شرق این کشور را کنترل می کنند
نیروهای روسیه به حملات خود به مواضع اوکراین در شمال شهر خارکف ادامه می دهند
گفته می شود که در جنوب، ماریوپل در معرض خطر شیوع گسترده وبا قرار دارد


-----------------------

ویرانی در ماریوپل

وادیم بویچنکو، شهردار اوکراینی ماریوپل، روز جمعه گفت که نیروهای روسی که شهر ویران شده ماریوپل اوکراین را اشغال کرده اند، 1300 ساختمان آپارتمانی بلند را بدون دقت در بیرون آوردن صدها جسد مدفون شده در زیر آوار تخریب کرده اند.

به گزارش سی ان ان بویچنکو  که از ماریوپول به سمت قلمرو تحت کنترل اوکراین فرار کرده است - که در تلگرام شورای شهر صحبت می کرد، گفت که افرادی که در داخل شهر باقی مانده اند به او گفته اند: "در ابتدا، اشغالگران ساکنان ماریوپل را با دقت در از بین بردن آوار مشارکت دادند."

اما بویچنکو گفت وقتی روس‌ها تعداد واقعی اجساد پیدا شده در زیر آوار را دیدند، بلافاصله ساکنان محلی را از منطقه دور کردند.

بویچنکو گفت: "تعداد واقعی اجساد زیر آوار خانه های ویران شده ترسناک است. تقریباً 50 تا 100 نفر در زیر هر خانه ویران شده کشته شدند و 1300 ساختمان بلند در ماریوپول ویران شدند."
بویچنکو گفت که از آنجایی که تخریب ساختمان ها به صورت بی رویه انجام شده است، اجساد ساکنان ماریوپل که در درگیری کشته شده اند همراه با آوارهای بتنی به محل دفن زباله منتقل شده است.

در 25 مه، یکی از مشاوران شهردار، پترو آندریوشچنکو - که او نیز به مناطق تحت کنترل اوکراین نقل مکان کرده است - به CNN گفت که مقامات شهرداری ماریوپل معتقدند حداقل 22000 نفر از ساکنان شهر در طول سه ماه جنگ کشته شده اند.

شهردار بویچنکو روز جمعه گفت: «متاسفانه، تعداد واقعی کشته‌شدگان در شهر ممکن است بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که ما گزارش کرده‌ایم.

سی‌ان‌ان نمی‌تواند به‌طور مستقل تعداد افراد کشته شده در ماریوپول را تأیید کند، زیرا مطبوعات آزاد اکنون نمی‌توانند به شهر دسترسی داشته باشند و آن‌هایی که هنوز در داخل هستند بیش از حد می‌ترسند که آشکارا صحبت کنند.

ریاست جمهوری اوکراین تعداد غیرنظامیان کشته شده در این شهر را ده ها هزار نفر توصیف کرده است.

محکومیت به اعدام 3 خارجی در جمهوری خودخوانده دونتسک
دو شهروند انگلیسی آیدن آسلین، چپ، و شان پینر، راست، و براهیم سادونه مراکشی، در مرکز، پشت میله‌های زندان در دادگاهی در دونتسک، در قلمرو تحت کنترل دولت جمهوری خلق دونتسک، شرق اوکراین، در ژوئن نشسته‌اند. 9. (AP)
فرانسه اواخر روز جمعه اعلام کرد که از محکومیت اعدام سه مرد - دو بریتانیایی و یک مراکشی - که از رزمندگان داوطلب نیروهای مسلح اوکراین بودند، "بسیار نگران" است.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای محاکمه آنها را "شور" توصیف کرد و گفت که با این سه خارجی "باید طبق قوانین بین المللی بشردوستانه رفتار شود."

فرانسه همچنین از روسیه و نیروهای نیابتی آن در اوکراین خواست به تعهدات خود در این زمینه احترام بگذارند.

دادگاهی در جمهوری خودخوانده مردم دونتسک (DPR) که طرفدار روسیه است، شهروند مراکشی براهیم سادونه و آیدن آسلین و شان پینر شهروندان بریتانیایی را روز پنجشنبه پس از متهم کردن آنها به "مزدور بودن" برای اوکراین به اعدام محکوم کرد.

وزیر کشاورزی آلمان: روسیه از گرسنگی و قحطی به عنوان سلاح استفاده می‌کند

جم اوزدمیر در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین در 7 ژوئن صحبت می کند. (فابیان سامر/ اتحاد تصویر از طریق گتی ایماژ)
جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی آلمان روز جمعه گفت، روسیه با مسدود کردن بنادر اوکراین “عمدا از گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می کند.”

اوزدمیر در جریان بازدید از کیف در روز جمعه به شبکه تلویزیونی N-TV وابسته به CNN گفت: “مسیرهای جایگزین هزینه بسیار زیادی دارد.”

اوزدمیر راه های جایگزین صادرات غلات از اوکراین را با همتای اوکراینی خود میکولا سولسکی گفت و گو کرد.

اوزدمیر گفت: «برای اوکراین یک کامیکاز است که بدون ضمانت‌های نظامی معتبر و مؤثر مبنی بر تضمین امنیت بنادر و کشتی‌های اوکراینی به سخنان پوتین تکیه کند.»
اوزدمیر به N-TV گفت: “من به هیچ وجه به سخنان پوتین اعتماد نمی کنم؛ او ثابت کرده است که یک دروغگوی بدنام است.”

پیشینه: در زمان های عادی، اوکراین حدود سه چهارم غلات تولیدی خود را صادر می کرد. بر اساس داده های کمیسیون اروپا، حدود 90 درصد از این صادرات از طریق دریا، از بنادر دریای سیاه اوکراین حمل شده است. روسیه در حال حاضر دسترسی دریایی به بنادر دریای سیاه را که در اختیار اوکراین است مسدود می کند، به این معنی که حتی غلاتی که هنوز تحت کنترل اوکراین است نمی تواند به بسیاری از کشورهایی که به آن متکی هستند صادر شود.

به گفته سازمان ملل متحد، جنگ روسیه در اوکراین می تواند تا 49 میلیون نفر را به قحطی یا شرایطی شبیه به قحطی بکشاند، زیرا تأثیر مخرب آن بر عرضه و قیمت جهانی مواد غذایی است.

به طور جداگانه، کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان در کنفرانس اهداکنندگان برای ساخت یک مرکز توانبخشی برای معلولان جنگی در روز جمعه در Lviv شرکت کرد. آلمان از کارگاه های کانتینری برای ساخت اندام های مصنوعی حمایت خواهد کرد.

لائوترباخ گفت حدود 200 پزشک آلمانی آماده کمک به جراحی و تروما درمانی در اوکراین هستند.

لاوترباخ گفت: «این که ببینیم این کشور چقدر از جنگ تجاوزکارانه که با بربریت هم مرز است رنج می برد ناراحت کننده است.
اولاف شولتز صدراعظم آلمان به اوکراین سفر نکرده است. پس از آنکه مقامات اوکراینی به دلیل تردید آلمان در ارسال کمک نظامی به اوکراین از سفر فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان به کیف رد شد، شولز تاکنون از سفر به اوکراین خودداری کرده بود. وزیر امور خارجه آنالنا بائربوک در 10 می از بوچا و کیف بازدید کرد.


احتمالا ماکرون به اوکراین سفر کند

یک منبع کاخ الیزه روز جمعه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از تصمیم اتحادیه اروپا در پایان ژوئن در مورد درخواست کیف برای پیوستن به این اتحادیه، می‌تواند اولین سفر خود را از اوکراین پس از تهاجم روسیه انجام دهد.

ما منتظریم تا کمیسیون نظر خود را به ما بدهد. این منبع می‌گوید که تصمیم می‌تواند اعطای وضعیت نامزدی اوکراین باشد.

این منبع افزود: ما زمان بازدید را با توجه به این پارامترها تعیین خواهیم کرد.

منبع الیزه تاکید کرد که ماکرون می‌خواهد از اوکراین به بهترین شکل برای این کشور بازدید کند.

از زمانی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را آغاز کرد، بسیاری از رهبران غربی از جمله بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از این کشور دیدن کردند. اما مکرون علیرغم نقش فعالی که در طول بحران ایفا کرده است، هنوز به کیف سفر نکرده است.

ماکرون اخیراً از سوی رهبران اوکراینی به دلیل اظهاراتی که در آن گفته بود «ما نباید روسیه را تحقیر کنیم» برای پیگیری دیپلماسی مورد انتقاد قرار گرفت.

سرویس اطلاعاتی اوکراین: روسیه حداقل یکسال دیگر می‌تواند جنگ را با همین سرعت ادامه دهد

اداره اطلاعات نظامی اوکراین معتقد است که روسیه می تواند یک سال دیگر به درگیری ادامه دهد و هشدار می دهد که اوکراین به طور قابل توجهی در خط مقدم شکست خورده است.

اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین از طریق تلگرام اعلام کرد: «رهبری کرملین احتمالاً تلاش خواهد کرد تا جنگ را برای مدتی متوقف کند تا غرب را متقاعد به لغو تحریم‌ها کند، اما سپس به تجاوز ادامه دهد». منابع اقتصادی روسیه به کشور اشغالگر اجازه می‌دهد تا یک سال دیگر به جنگ با سرعت کنونی خود ادامه دهد.
وادیم اسکیبیتسکی از اداره اطلاعات اصلی در مصاحبه ای با گاردین که توسط اداره اطلاعات اصلی توزیع شده است، گفت: «اوکراین دارای یک توپخانه تا 10 تا 15 قبضه توپ روسی است. بنابراین اکنون همه چیز به این بستگی دارد که شرکای غربی چه سلاحی به ما می دهند.

با این حال، او گفت که اوکراین معتقد است روسیه در حال تمام شدن تسلیحات مدرن است.

اسکیبیتسکی گفت: ما متوجه شده ایم که روسیه حملات موشکی بسیار کمتری انجام می دهد و از موشک های Kh-22 استفاده کرده است. آنها موشک های قدیمی شوروی دهه 1970 هستند. این نشان می‌دهد که روسیه موشک‌های با دقت بالا رو به اتمام است.»

سفر وزیر دفاع انگلیس به اوکراین
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، که این هفته یک سفر غیرمنتظره به کیف داشت، در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور، موافقت کرد که «حتی نزدیک‌تر» با اوکراین کار کند. (رئیس جمهور اوکراین)
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، که این هفته از کیف اعلام نشده بازدید کرد، در دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور و الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع، موافقت کرد که «حتی نزدیک‌تر» با اوکراین کار کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت دفاع بریتانیا، این سه نفر توافق کردند که در جهت حمایت از هدف مشترک خود برای آزادسازی اوکراین از اشغال غیرقانونی روسیه، حتی نزدیک‌تر کار کنند. آنها همچنین در مورد طیف وسیعی از تجهیزات و آموزش هایی که بریتانیا در حال حاضر ارائه می دهد و اینکه ما می توانیم چه حمایت بیشتری برای کمک به نیروهای اوکراینی برای دفاع از کشورشان ارائه دهیم، بحث کردند.

مشخص نیست این دیدار چه زمانی برگزار شده است. وزارت دفاع گفت که این سفر دو روزه "این هفته" انجام شد و زلنسکی بعدازظهر جمعه ویدئویی از این دیدار را در کانال رسمی تلگرام خود منتشر کرد.

زلنسکی در این دیدار به والاس گفت که «جنگ مظهر بزرگی است از اینکه دوستان واقعی ما چه کسانی هستند» و بریتانیا خود را ثابت کرده است.

"من برای چنین کار واقعاً متحدی بسیار سپاسگزارم. زلنسکی گفت: این سخنان دائماً در حال انجام است و این تفاوت بسیار مهمی بین روابط اوکراین با بریتانیا و سایر کشورها است. تسلیحات، امور مالی، تحریم‌ها سه موردی هستند که بریتانیا همواره رهبری خود را در آنها نشان داده است.»
در این گزارش انگلیسی آمده است که این نشست‌ها بر این موضوع متمرکز شده است که چگونه بریتانیا می‌تواند به ارائه «کمک‌های کشنده از نظر عملیاتی مؤثر که تهدیدهای کنونی و آتی پیش روی اوکراین را برآورده می‌کند» ادامه دهد، زیرا جنگ «ورود به مرحله‌ای متفاوت» می‌رود.

پتر کبیر و پوتین
یک مقام اوکراینی روز جمعه به ادعای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پاسخ داد که سرنوشت او مانند پیتر کبیر، «پس گرفتن و تقویت» سرزمین روسیه است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، "اعتراف پوتین به تصرف زمین و مقایسه خود با پتر کبیر ثابت می کند: "درگیری" وجود نداشت، فقط تصرف خونین کشور به بهانه های ساختگی نسل کشی مردم انجام شد. از طریق توییتر گفت.

او گفت: «ما نباید درباره «نجات چهره [روسیه]»، بلکه درباره امپریال زدایی فوری آن صحبت کنیم.
پودولیاک احتمالاً به اظهارات هفته گذشته امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مبنی بر اینکه جهان «نباید روسیه را تحقیر کند» برای امکان گفتگوهای دیپلماتیک اشاره می کرد.

پوتین روز پنجشنبه استدلال کرد که پیتر کبیر در حال فتح نیست، بلکه بر سر سرزمینی می جنگد که حقاً به روسیه تعلق دارد.

"چرا او [پتر کبیر] به آنجا رفت؟ او پس گرفت و مستحکم شد. و به نظر می رسد سرنوشت ما این است که "پس بگیریم و مستحکم کنیم".

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه از بی‌بی‌سی پخش شد، تاکید کرد که «هدف این عملیات علنی اعلام شد.» «این بی‌طرفی اوکراین، غیرنظامی‌سازی و نازی‌سازی این کشور بود. و آزادسازی دونباس هدف اولیه بود که در حال حاضر در حال اجراست.

نبرد سنگین در سوردونتسک

به گفته مقامات اوکراینی، نبرد برای شهر سورودونتسک همچنان ادامه دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که نیروهای این کشور شهرهای مهم خط مقدم در دونباس، یعنی سورودونتسک و لیسیچانسک را «نگه‌دارند».

در اینجا آخرین تحولات آمده است:

سورودونتسک: به گفته مقامات اوکراینی، درگیری های خیابانی در شرق شهر ادامه دارد و هیچ تغییر عمده ای در روز گذشته گزارش نشده است. رئیس اداره نظامی منطقه سورودونتسک گفت که وضعیت "بسیار متشنج" است.
شیوع احتمالی وبا: بر اساس گزارش اطلاعاتی بریتانیا که روز جمعه منتشر شد، شهر ماریوپول در معرض خطر شیوع گسترده وبا قرار دارد زیرا روسیه در حال تلاش برای ارائه خدمات اولیه در بحبوحه وخامت شرایط بهداشتی در این شهر است. بر اساس این گزارش، خرسون همچنین «احتمالاً با کمبود شدید دارو مواجه است».
محکومیت احکام اعدام: رهبران جهان از دادگاه طرفدار روسیه در جمهوری خودخوانده مردم دونتسک به دلیل محکومیت سه مرد - یک شهروند مراکشی و دو شهروند بریتانیایی - در روز پنجشنبه پس از متهم شدن آنها به "مزدور" برای اوکراین انتقاد کردند. . سازمان ملل گفت که از احکام اعدام "نگران" است، در حالی که دولت‌های اوکراین و بریتانیا خواستار آن هستند که تحت کنوانسیون ژنو به عنوان اسیر جنگی تحت درمان قرار گیرند.
"پیتر کبیر": ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خود را به خوبی با پیتر کبیر، پادشاه روسیه از اواخر قرن هفدهم مقایسه کرد. پوتین با فتح سوئد توسط پیتر کبیر تشابهاتی را ترسیم کرد - گفت که پادشاه در حال فتح نبود، بلکه بر سر سرزمین هایی که حقاً به روسیه تعلق داشت می جنگید - تا تهاجم کنونی به اوکراین را توجیه کند.
آتش دائمی: شهر کریویی ریح واقع در بخش مرکزی اوکراین زیر آتش مداوم نیروهای روسی قرار گرفته است. روستاها و شهرهای این منطقه «به دلیل گلوله باران مملو از مهمات خوشه‌ای هستند» که ردی از مشکلات تامین گاز، برق و آب را نیز بر جای می‌گذارد.
اوکراین پوتین را تحریم کرد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دیگر مقامات بلندپایه تحریم‌های شخصی اعمال می‌شود. این محدودیت ها شامل مسدود کردن دارایی ها، ممنوعیت ورود به اوکراین و لغو یا تعلیق مجوزها و مجوزها است.
تاراس ویسوتسکی، معاون وزیر سیاست کشاورزی و غذای اوکراین، پنجشنبه به سی‌ان‌ان گفت: برداشت کاهش یافته: برداشت سال آینده در اوکراین ممکن است تا 40 درصد به دلیل تهاجم مداوم روسیه کاهش یابد

توضیح زلنسکی از شهر های صحنه نبرد

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در 9 ژوئن از دفتر خود در کیف اوکراین صحبت می کند. (رئیس جمهور اوکراین)
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که وضعیت در شهرهای کلیدی خط مقدم در منطقه دونباس «بدون تغییرات مهم» یکسان است.

وی روز پنجشنبه در یک سخنرانی شبانه گفت: «سورودونتسک، لیسیچانسک و دیگر شهرهای دونباس که اشغالگران اکنون آنها را اهداف کلیدی می‌دانند، نگه داشته شده‌اند».
ما در منطقه زاپوریژیا نقطه مثبت خاصی داریم، جایی که ما موفق می شویم نقشه های اشغالگران را خنثی کنیم. ما به تدریج در منطقه خارکف به جلو می رویم و سرزمین خود را آزاد می کنیم. ما دفاع را در جهت میکولایف حفظ می کنیم."

کشته شدن چند ده غیر نظامی

والنتین رزنیچنکو، رئیس اداره نظامی منطقه دنیپروپتروفسک اوکراین، می‌گوید که شهر کریوی ریه، واقع در بخش مرکزی این کشور، اکنون زیر آتش مداوم نیروهای روسی قرار دارد.

جوامع Zelenodolsk و Shyrokiv بیشترین آسیب را می بینند. متأسفانه، شش نفر در آنجا جان باختند – 179 خانه، دو مدرسه، یک مهدکودک و یک بیمارستان ویران یا آسیب دیدند.
رزنیچنکو گفت که روستاها و شهرها در کریوئی ریه “به دلیل گلوله باران مملو از بمب های خوشه ای هستند” و مشکل تامین گاز، برق و آب وجود دارد.

در خارکف: به گفته اوله سینیهوبوف، رئیس اداره نظامی منطقه ای خاکوف، در حملات روسیه پنج نفر کشته و 14 نفر زخمی شدند.

سینیهوبوف گفت: «امروز دشمن به منطقه خارکف، به ویژه شهرک‌ها در جهت‌های شمالی و شمال شرقی حمله کرد.

سینیهوبوف روز پنجشنبه در یک پرسش و پاسخ زنده که از تلویزیون ملی اوکراین پخش شد، گفت: “پنج خانه ویران شد. دشمن امروز به منطقه چوهویو نیز حمله کرد.”

سینیهوبوف گفت که نیروهای مسلح اوکراین “مواضع خود را در جهات شمالی و شمال شرقی حفظ می کنند.”

وحشت بر غیرنظامیان: وقتی از سینیهوبوف پرسیده شد که چرا ارتش روسیه زیرساخت های غیرنظامی را گلوله باران می کند، با وجود اینکه در حال حاضر هیچ رویارویی قابل مشاهده ای بین ارتش های روسیه و اوکراین در منطقه خارکف وجود ندارد، سینیهوبوف پاسخ داد که نیروهای روسی «توجه خود را بر ترور منطقه متمرکز کردند. جمعیت غیرنظامی.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا