خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محوریت گفتگوی امیرعبداللهیان و همتای پاکستانی او

روزنامه اعتماد نوشت: حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه روز گذشته ميزبان وزراي خارجه تركمنستان و پاكستان در دو ديدار جداگانه بود. بلاول بوتو زرداري، وزير خارجه جديد پاكستان كه صبح روز سه‌شنبه در فرودگاه مورد استقبال سيد رسول موسوي دستيار وزير و مديركل آسياي جنوبي وزارت امور خارجه قرار گرفته بود بعدازظهر با حسين اميرعبداللهيان ديدار كرد. اين سفر نخستين سفر يك مقام دولت جديد پاكستان به تهران از زمان روي كار آمدن اين دولت بود. اميرعبداللهيان و زرداري پس از قريب به يك ساعت رايزني دوجانبه در جمع خبرنگاران حاضر شده و توضيحاتي را درباره بحث‌هاي مطرح شده دادند.
روايت وزير خارجه ايران از پيام غيرمستقيم امريكا
مهم‌ترين بخش از سخنان وزير خارجه كه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اشاره او به روند مذاكرات وين، صدور قطعنامه در شوراي حكام و تنش جديد ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بود. حسين اميرعبداللهيان با اشاره به اينكه در گفت‌وگو با همتاي پاكستاني به مساله برجام هم پرداخته شده، گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه از ميز مذاكره فرار نكرده است. ما معتقديم مذاكره و ديپلماسي بهترين راه براي رسيدن به نقطه پاياني توافق است. ما گام‌هاي مهمي را در ماه‌هاي گذشته در مذاكراتي كه همكارم آقاي (علي) باقري با آقاي انريكه مورا (معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا) و كشورهاي 1+4 در وين داشتند و همچنين تبادل پيام‌هايي كه در اين مدت بين ايران و امريكا انجام شد، برداشتيم و اثبات كرديم كه اهل گفت‌وگو، منطق و رسيدن به توافقي خوب، قوي و پايدار هستيم. در روزهاي اخير و در پنجشنبه گذشته به‌رغم استمرار تبادل پيام‌هاي غيرمستقيم بين تهران و واشنگتن و پيشرفت‌هايي كه در مسير اين گفت‌وگوها صورت گرفته بود، ولي به يك‌باره طرف امريكايي براي اعمال فشار سياسي بر جمهوري اسلامي ايران و البته اخذ امتياز بيشتر در مذاكره غيرمستقيم، قطعنامه‌اي را در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارايه داد. به‌رغم اينكه طرف امريكايي به ما اعلام كرد كه اين قطعنامه خالي از محتواست، ولي نفس قطعنامه باعث شد كه ما طرف امريكايي را از اين كار برحذر كنيم. ما يك بسته سياسي و ابتكار جديد را روي ميز قرار داديم، طرف امريكايي اين ابتكار را پذيرفت، اما بر تصويب قطعنامه هم تاكيد داشت. در نتيجه جمهوري اسلامي ايران هم با افزايش فعاليت‌هاي هسته‌اي خود در حوزه‌هايي كه از طريق سازمان انرژي اتمي اعلام، اجرايي و عملي شد و به صورت رسمي هم قبل از صدور قطعنامه به دبيرخانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاع داده شد، اين اقدامات را انجام داد. به گزارش خبرگزاري فارس، اميرعبداللهيان گفت: اكنون نيز در كنار قطعنامه، اقدامات بيشتر هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران قرار دارد، اما ما از گفت‌وگو و مذاكره فرار نخواهيم كرد و در اين مسير ارتباطات ما در عرصه‌هاي ديپلماتيك و پيام‌هاي ما از طريق آقايان مورا مذاكره‌كننده اتحاديه اروپا و بورل مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در حال تبادل است. جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به يك توافق خوب، قوي و پايدار از منطق ديپلماسي و منطق مذاكراتي فاصله نخواهد گرفت.
با همه گروه‌ها در افغانستان در تماس هستيم
وزير خارجه در بخش ديگري از اين نشست خبري با اشاره به اينكه با وزير خارجه پاكستان درباره مساله افغانستان هم گفت‌وگو كرده، افزود: با صداي بلند بر تشكيل دولت فراگير با مشاركت همه اقوام در افغانستان تاكيد داريم. ما علاوه بر اينكه با هيات حاكمه موقت افغانستان، يعني طالبان، مناسبات لازم را به دليل مرز مشترك و همسايگي و موضوعات متنوعي كه بين ما وجود دارد، حفظ كرديم، ارتباط علني و آشكار و رسمي خودمان را با همه طرف‌ها در افغانستان همچنان پيگيري مي‌كنيم و به صراحت به هيات حاكمه موقت افغانستان گفته‌ايم كه تشكيل دولت فراگير با مشاركت همه اقوام راه‌حل اساسي برون‌رفت از چالش‌هاي موجود در افغانستان است. اميدواريم افغانستان هر چه زودتر در مسير صلح، آرامش، رفاه و ثبات قرار بگيرد. وي درباره بحران يمن نيز افزود: در مورد يمن، جمهوري اسلامي ايران از ادامه برقراري آتش‌بس در يمن حمايت كرد و ما بر لغو كامل محاصره انساني در يمن تاكيد داريم و گفت‌وگوهاي يمني – يمني را تشويق مي‌كنيم. فلسطين همچنان به عنوان موضوع اول جهان اسلام در دستور گفت‌وگوهاي ما و وزير خارجه پاكستان قرار داشت و ما نسبت به تشكيل دولت واحد فلسطيني در سراسر سرزمين تاريخي فلسطين به پايتختي قدس در جمهوري اسلامي ايران تاكيد داريم و اميدواريم نسبت به اقدامات تحريك‌آميز و خصمانه‌اي كه رژيم نامشروع اسراييل عليه جهان اسلام اتخاذ مي‌كند از وحدت رويه قوي‌تري بين امت اسلامي و جهان اسلام برخوردار باشيم.
رايزني درباره صادرات گاز و برق ايران
به پاكستان
حسين اميرعبداللهيان درباره رابطه تهران و اسلام‌آباد گفت: ما در دولت جديد مناسبات را در مسير توسعه هر چه بيشتر همكاري‌هاي دوجانبه رقم زديم. در دوره جديد و تحولات سياسي اخير در داخل پاكستان، مفتخر هستم كه اولين وزير خارجه‌اي بودم كه انتخاب همكار خوبم آقاي زرداري را كه بيشتر در كشور ما به آقاي بوتو هم معروف است، به ايشان تبريك گفتم.در كشور ما خاطرات اميدبخش و خرسند‌كننده از سفر مادر شهيدشان در دوره مسووليت‌شان به ايران وجود دارد. امروز يك هديه فوق‌العاده براي وزير خارجه پاكستان دارم و آن يك آلبوم عكس از زيارت شهيد خانم بي‌نظير بوتو در جريان آخرين سفرش به ايران و تشريف‌فرمايي ايشان به مرقد امام نور و رحمت امام رضا(ع) است. درباره مناسبات دوجانبه در ابعاد مختلف همكاري‌ها از حوزه‌هاي مرزي، پايانه‌ها و بازارچه‌هاي مرزي و توسعه تجارت محلي و همكاري‌هاي استاني تا اتخاذ رويكردها و مواضع مشترك سياسي بين دو كشور گفت‌وگو كرديم. در خصوص توسعه همكاري‌هاي فرهنگي، گردشگري، همكاري در سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي و همچنين در حوزه‌هاي اقتصادي و تجاري گفت‌وگو كرديم. در دو حوز‌ه كه از ديرباز در دستوركار دو كشور قرار دارد و اسناد اوليه‌اي درباره آن امضا شده و حتي اقدامات عملي روي زمين درباره اين موضوعات اتفاق افتاده است، بحث صادرات گاز از ايران به پاكستان و همچنين افزايش ميزان صادرات برق ايران به كشور همسايه پاكستان يا سوآپ برق به پاكستان است كه در اين خصوص گفت‌وگو كرديم. به‌رغم تحريم‌هاي يكجانبه امريكا در مسير حقوق بين‌الملل مكانيسم‌هايي هست كه بتوانيم اين همكاري‌ها را به بهترين وجه ارتقا دهيم. درخصوص موضوعات منطقه‌اي، آخرين تحولات در افغانستان، اوكراين، يمن و فلسطين را مورد بحث و تبادل نظر قرار داديم. ما مخالف تداوم جنگ در اوكراين هستيم و بر راه‌حل سياسي تاكيد داريم و به عنوان جمهوري اسلامي ايران بين اوكراين و روسيه تلاش مي‌كنيم هر چه سريع‌تر بحران اوكراين در مسير مذاكره و راه‌حل سياسي به پيش برود با درك بانيان و ريشه‌هاي اصلي اين بحران.
زرداري: مشتاق ديدن روزي هستيم كه
برجام نهايي شود
بلاول بوتو زرداري، وزير خارجه پاكستان در اين نشست خبري گفت: من به خانه و موطن خود آمده‌ام. ملت پاكستان و ايران علقه‌هاي تاريخي گسترده‌اي دارند. نه تنها همسايه هستيم، بلكه برادر و خواهر هستيم و بي‌صبرانه علاقه‌مند هستم كه با شما همكاري كنم و مناسبات في‌مابين را به قله‌هاي رفيع‌تر برسانيم. مايلم از جانب دولت و ملت پاكستان پيام حسن‌نيت و محبت را به برادران و خواهران ايراني انتقال دهم. ايران همسايه‌ مهم پاكستان محسوب مي‌شود. همسايه‌اي كه با آن داراي علقه‌هاي برادري و تاريخ مشترك هستيم. پاكستان و خودم به دنبال اين هستيم كه به عنوان اولويت روابط خود را با ايران ارتقا دهيم و بتوانيم با استفاده از شرايط دو كشور روابط را رو به جلو ببريم.ما درباره روابط دوجانبه صحبت كرديم و راه‌هاي ارتقاي روابط دوجانبه را شناسايي كرديم كه بتوانيم روابط دوجانبه را به ميزاني كه شايسته آن است، برسانيم. درباره مديريت مرزها و تبادل زائران، ارتباط مردم با مردم، ارتباطات فرهنگي صحبت كرديم. مصمم هستيم موانع اصلي بر سر راه تجارت و روابط بيشتر را‌ برداريم و بتوانيم از طريق تهاتر و تجارت مرزي بيشتري داشته باشيم و نقاط مرزي بيشتري را افتتاح كرده و بازارچه‌هاي مرزي بيشتري را داشته باشيم و فرصت‌هايي را فراهم كنيم تا روابط اقتصادي و بازرگاني را گسترش دهيم كه براي مردم دو كشور همراه با منفعت است و باعث رفاه و شكوفايي اقتصادي ملت‌هاي‌مان در مناطق مرزي خواهد شد.متعهد هستيم كه همكاري‌هاي انرژي خود را افزايش دهيم و بتوانيم برق بيشتري از ايران وارد كنيم. همچنين درخصوص امكان تبادل زندانيان صحبت كرديم، البته در چارچوب‌هاي حقوقي موجود در دو كشور. از مهمان‌نوازي ايران بسيار سپاسگزاريم و از اينكه تسهيل‌گر زيارت و سفر زوار پاكستاني هستند و درباره اينكه چگونه مي‌توانيم امكانات بيشتري براي زائران فراهم آورده و علقه‌هاي برادري بيشتري بين دو كشور ايجاد كنيم، صحبت كرديم. بلاول بوتو زرداري درباره مذاكرات وين نيز گفت: مترصد و مشتاق ديدن روزي هستيم كه برجام نهايي شود و اين حق مردم ايران است و باعث مي‌شود شرايط و فضاي مناسب‌تري براي تعامل با ايران ايجاد شود. مايل هستم بار ديگر بر اهميت مناسبات ايران با پاكستان تاكيد كنم و تاكيد كنم كه ما عزم داريم اين روابط را تقويت كنيم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا