خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مذهب، تاریخ و فرهنگ چالش‌های پیش‌روی هویت اجتماعی ایرانی است»


حسین حیدری، پژوهشگر جهاد دانشگاهی در نشستی به دعوت مدرسه مطالعات هویت، ابتدا نظریات راجع به هویت اجتماعی را تبیین کرد و چالش‌های آینده مرتبط با هویت اجتماعی اقوام ایرانی را برشمرد.

به گزارش انصاف نیوز، امروز نشست «هویت اجتماعی؛ هم‌سازی یا تعارض» با سخنرانی دکتر حسین حیدری پژوهشگر جهاد دانشگاهی باشگاه اندیشه برگزار شد و ابتدا حیدری هویت را تعریف کرد و گفت: «می‌توان هویت را تلاشی مستمر و پاسخی آگاهانه از سوی یک قوم یا ملت به پرسش‌هایی از قبیل خاستگاه خود دانست.»

حیدری در ادامه تقسیم هویت به فردی و اجتماعی را توضیح داد و هویت فردی را بیشتر مقوله‌ای روان‌شناختی و آمیخته با احساسات و هیجانات فردی خواند.

هویت اجتماعی بخش دیگر سخنان حیدری بود. او نظریه برخی جامعه‌شناسان همچون گیدنز و مید در هویت اجتماعی را توضیح داد که ماحصل آن، قوام هویت به بازتاب نگرش‌های سازمان‌یافته گروهی و اجتماعی است که باعث می‌شود هویت متشکل از توجه به شباهت‌های درون‌گروهی و تمایزات برون‌گروهی باشد.

این پژوهشگر مطالعات اجتماعی به تعریف اسمیت از قومیت اشاره کرد و نام‌ها و اسامی، افسانه نیاکان و اجداد، خاطرات تاریخی، فرهنگ شخصی، سرزمین مشخص و معین، همبستگی را شش ویژگی اساسی هویت دانست که حتی خاطرات و جنگ‌ها و شکست‌ها می‌تواند موثر باشد.

پاشنه‌آشیل اقوام ایرانی اعم از ترک‌ها، عرب‌ها، بلوچ‌ها، کردها و لرها در بحث هویت موضوع دیگری بود که حیدری به آن پرداخت و گفت مذهب، تاریخ و فرهنگ سه عنصری است که می‌تواند در آینده قومیت ایرانی را با چالش مواجه کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا