خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه پیرامون دستگیری دو فرانسوی، سارقان بانک ملی، سند تحول، نخل خواری بهبهان، کاسپین و فرشتگان، رمز ارز دریک، ادعای قاضی زاده و اختلاس جهاد کشاورزی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: «پرونده ۲ جاسوس فرانسوی مربوط به وزارت اطلاعات است و ضابط خاص در این قضیه ورود کرده است، اقدامات قانونی برای کشف جرم صورت گرفته و تعقیب براساس دستور مقام قضایی انجام شده و در حال حاضر، رسیدگی در مرحله دادسرا است.»

به نقل از پایگاه خبری قوه قضاییه، مسعود ستایشی روز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادگاه آن‌ها چه زمانی تشکیل می‌شود، تصریح کرد: در حوزه داخلی و بین المللی کل فرایند رسیدگی مطابق شرایط قانونی است با دقت و سرعت کامل انجام می‌شود که موضوع آن قابل قیاس با فرایند پرونده آقای نوری و اسدی در خارج از کشور نیست؛ این‌ها با قاطعیت در موردشان اتخاذ تضمیم می‌شود در ۱۸ اردیبهشت تفهیم اتهام شده اند و اقدام علیه کشور اتهام آن‌ها بوده و تحقیقات در حال انجام است و به محض نتیجه اعلام می‌کنیم.

سوابق سارقان بانک ملی و پرونده سرقت در قائمشهر
وی درباره سرقت از بانک ملی تصریح کرد: مختصر عرض می‌کنم که دو نفر از متهمان بانک ملی در سال گذشته به بانکی در شهرستان قائمشهر دستبرد می‌زنند به وسیله نیرو‌های فراجا شناسایی و دستگیر می‌شوند. به موجب مقررات براساس رسیدگی در دادسرا برای این متهمان قرار تامین قانونی بازداشت موقت و وثیقه صادر می‌شود که پس از بازداشت این افراد و براساس شرایطی که ایجاد می‌شود، براساس قانون جاری یکی از آن‌ها پرونده قرارش به وثیقه تبدیل می‌شود و تا تودیع وثیقه آزاد می‌شوند.

وی تصریح کرد: این فرایند به این شکل صورت گرفته است، اما ریاست قوه قضاییه به این موضوع بسنده نکرده و بخاطر اینکه شائبه و ابهامی در فرایند نباشد دستور دادند از طریق مراجع انتظامی این موضوع بررسی شود و اگر به موردی رسیدند که دال بر تخلف انتظامی بود باید مرجع انتظامی تشخیص دهد و گزارش دهند و به صورت قانونی و کامل مطابق قانون رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه چرا ممنوع الملاقات نشدند، اظهار داشت: موضوع ممنوع الملاقات موضوع قانون آیین دادرسی کیفری است و تشخیص آن با قاضی است و اینکه تشخیص درست بوده است در موارد مسایل انتظامی است و رسیدگی می‌شود و به محض مشخص شدن مسایل را مطرح می‌کنم.

آخرین وضعیت سند تحول قوه قضاییه
ستایشی درباره سند تحول قوه قضاییه نیز گفت: این یک سند مترقی است و ما تکلیف داریم به بهترین شکل آن را عملیاتی و اجرایی کنیم، اما از مجموع ۲۰۹ راهکاری که در سند تحول آمده تاکنون ۱۲۲ راهکار اقدام حسب مورد زمان‌بندی در سند به طور کامل اجرا شده است.

وی درباره میزان پیشرفت راهکار‌ها و اقدامات این سند نیز گفت: از باب اقدامات ویژه‌ای که صورت گرفته تشکیل بانک اطلاعات ویژه مجرمان و سامانه جامع عملکرد بازرسان است که مقرر شد تا پایان تیرماه وضعیت سند به ریاست قوه تقدیم می‌شود و اگر تصویب شد اطلاع رسانی در این زمینه صورت می‌گیرد. سند تحول را منتشر کردیم که مورد تدبیر قرار گیرد و اکنون هم در قسمتی از گزارش‌های اجرایی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

پرونده نخل خواری بهبهان
سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده نخل خواری بهبهان گفت: این پرونده مربوط به ۲۶ هزار مترمربع از بستر نهر آب طبیعی است که با نخاله‌های ساختمانی نیز مسدود شده و تغییر کاربری به مسکونی صورت گرفته است و کسانی که در این قضیه نقش داشتند با این شگرد آن را به فروش رسانده‌اند. چهار نفر در این رابطه شناسایی و برای آن‌ها تامین قرار قانونی صادر شده است و برای پنجمین نفر هم قرار صادر شده است، فرایند تفهیم اتهام و صدور قرار تعقیب صورت گرفته است و به دادگاه خواهد رفت و رسیدگی قانونی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله اول بازداشت موقت و بعد از آن وثیقه به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال صادر شده که آزاد شدند تا احکام قانونی آن‌ها صادر شود. یکی از این افراد از کارکنان ثبت اسناد، یکی دیگر بازنشسته در حوزه ثبت و دیگری یکی از افرادی است که عضو هیات مدیره تعاونی مسکن بوده است. خدمات خوبی در سازمان ثبت و اسناد صورت گرفته، اما دستگاه قضایی در برخورد با افراد هیچ اغماضی نخواهد داشت.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین به موضوع هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس توسط آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: در این حادثه متاسفانه تعدادی از کودکان به دست آمریکای کودک کش کشته شدند.

ستایشی با بیان اینکه اعتقاد دارم دولت آمریکا یکی از ناقضین حقوق بشر است، ادامه داد: ایران در دفاع از حقوق انسان‌ها هیچ تبعیضی را روا نمی‌دارد و قوانین اساسی ما برای همه مشخص است و در صیانت از حقوق ملت ایران هیچ تسامحی نمی‌پذیرد و مبارزه با ستم را وظیفه خودش می‌داند.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه در این دوره نقد پذیر است و تلاش دارد در فضای نقد و مسائل چالشی امور را به نحو احسن انجام دهد، افزود: رییس قوه نیز تاکید دارند که این اقدام به صورت یک حرکت خوب پذیرفته شود، و در این راستا دبیرخانه‌ای در معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده و جشنواره نقد برتر برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ۵۵۰ مقاله به دبیرخانه این جشنواره ارائه شده است، اظهار داشت: ۳۲ درصد نقد‌ها در رابطه با موضوع رسیدگی به تظلمات و نقدها، ۲۳درصد در رابطه با نظارت بر حسن اجرای قوانین، ۱۹ درصد اجرای حقوق عامه و ۱۸ درصد پیشگیری از وقوع جرم، ۳ درصد مسایل مدیریتی قوه و ۵ درصد مربوط به سایر موضوعات است.

وی ادامه داد: اما از نظر مجازات‌های جایگزین، پابند الکترونیک چیزی است که می‌تواند دادگاه نسبت به آن حکم بدهد. ارقامی که در این زمینه داریم صعودی و رو به رشد است. تجهیزات کافی و جدید هم تهیه شده و از همین تریبون از همه قضات عزیز و شریف درخواست دارم که از این مجازات‌ بهره ببرند تا بتوانیم شاهد افزایش و رونق استفاده از مجازات‌های جایگزین باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهادکشاورزی، درخصوص نحوه رسیدگی به این پرونده و اینکه از مسئولان قبلی یا فعلی کسی بازداشت یا احضار شده است؟، ابزار کرد: گزارش بازرسی را که رییس سازمان بازرسی محضر رییس محترم قوه قضاییه، ارائه کردند، مشاهده کردید. ما نسبت به این موضوع اعتقادمان این است که باید پیگیری و رسیدگی شود. مطالب توسط سازمان نظارتی بازرسی کل کشور باید تا انتهای کار تعقیب و پیگیری شود.

وی ادامه داد: در این پرونده ناظر بر اقدامی که سازمان تعاون روستایی در فروردین ۱۴۰۱ در رابطه با قرادادی با یک شرکت‌ خصوصی صورت داده، تعهداتی تبادل شده در حوزه گندم، جو، روغن، ذرت، کنجاله‌ سویا و.. و ان‌شاءالله امید داریم با پیگیری‌هایی که اکنون سازمان مربوطه و مسئول دارد انجام می‌دهد، کار به سرانجام برسد و پرونده مهیای ارجاع به واحد قضایی مربوطه در دادسرای تهران، شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده شبکه میرکاظمی، عنوان کرد: پرونده شبکه میرکاظمی و‌ متهمانی که در این پرونده بودند رسیدگی شده، حکم‌ محکومیت صادر شده است. نسبت به حکم برخی از محکومان آن کسانی که اتهام شان معاونت در جرم بوده اعتراض صورت گرفته و قرار است پرونده کامل شده و رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص محدودیت‌های اعمال شده در خصوص حمید نوری، ابراز داشت: تماس‌های حمید نوری با خانواده‌اش نسبت به قبل محدودتر شده است. خانواده نوری اخیرا به سوئد سفر کرده‌اند اما باز هم به آن‌ها اجازه ملاقات نمی‌دهند. حتی وکلایی که او آن‌جا دارد ارتباط حداقلی با نوری دارند. اعمال محدودیت‌ها علیه حمید نوری ذیل سازمان زندان‌های سوئد انجام می‌شود و این سازمان باید به تکالیف خود عمل کند.

ستایشی در واکنش به سوالی پیرامون حواشی اخیر ایجاد نسبت به تقلب در کنکور و بازداشت برخی متقلبان کنکور امسال، عنوان کرد: در استان تهران ۲ نفر دستگیر شدند. تبلیغاتی در رابطه با فروش تجهیزات شنود در فضای مجازی صورت گرفته بود و تعدادی از داوطلبان متأسفانه از این تجهیزات استفاده کردند و افرادی که در مقام رسیدگی و تحقیق بودند، نکاتی را بررسی کردند و مشخصات خریداران بررسی و شناسایی شدند و از رفتن ۴۵۰ داوطلب که از این تجهیزات استفاده می‌کردند، ممانعت به عمل آمد. در استان آذربایجان غربی هم دو مورد بررسی و ورود قضائی انجام شد.

سخنگوی دستگاه در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قطار مشهد- یزد، ضمن بیان تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، بیان کرد: پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و تخلفات  افرادی از جمله رئیس قطار و لوکوموتیوران و همراهش، راننده بیل مکانیکی مورد بررسی قرار گرفت. براساس اظهارات گفته شده در ۲۰ خرداد جهت تحقیقات در شرکت سوانح، تحویل مقامات شده و به زندان عودت شدند و کسانی که با تودیع وثیقه می‌توانستند، آزاد شدند. همچنبن نظریه کمیسیون ریلی این است که در ۷ مورد مطالب احصا و درصد تقصیر بررسی شده و بر این اساس اقدامات قضایی انجام می‌شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین اقدامات در خصوص  جایگزین احکام با حکم حبس و زندان در راستای زندان‌زدایی، گفت: در این زمینه نگاه اصلی ما این است که جمعیت کیفری کاهش پیدا کند. افتخار دستگاه قضایی زندانی کردن کسی نیست اما افتخار ما این است که با کسانی که مستحق زندان رفتن هستند، برخورد کنیم که مصداق آن اراذل و اوباش، مخلان امنیت، برهم زنندگان نظم عمومی و …هستند.  در بحث حوزه بهداشت و درمان در زندان و خارج از زندان، حرفه‌آموزی و شغل‌آفرینی در زندان و خارج از زندان مهم است. در بحث مسائل اقدامات حمایتی و تأمینی یکی از موارد برنامه حمایتی راهنمایی و مشاوره برای زندانیان است. دومین اقدام آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی به زندانیان در شرف آزادی و بازگشت به جامعه است. برنامه میانجیگری و شوراهای حل اختلاف برای حل و فصل اختلافات و صلح و سازش، اشتغال خانواده زندانیان از طریق پرداخت تسهیلات با استفاده از ظرفیت‌های کمیته امداد و موارد دیگر از جمله این اقدامات است اما از نظر مجازات‌های جایگزین، پابند الکترونیک چیزی است که می‌تواند دادگاه نسبت به آن حکم بدهد. ارقامی که در این زمینه داریم صعودی و رو به رشد است. تجهیزات کافی و جدید هم تهیه شده و از همین تریبون از همه قضات عزیز و شریف درخواست دارم که از این مجازات‌ بهره ببرند تا بتوانیم شاهد افزایش و رونق استفاده از مجازات‌های جایگزین باشیم.

سخنگوی دستگاه قضایی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی گفت: پرونده در ناحیه ۳۴ دادسرای عمومی انقلاب ویژه سرقت قرار دارد. تعداد ۱۳ نفر دستگیر و ۲ نفر متواری شدند. رئیس و معاون بانک تفهیم اتهام شدند و قرارهای تأمینی صادر شده و همگی بازداشت هستند. نسبت به استرداد دو متهم متواری هم تلاش‌هایی در حال انجام است و  نسبت به برگرداندن اموال هم باید گفت که  قسمت عمده اموال کشف شده است. موضوع نیاز به تحقیق و بررسی دارد که در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کاسپین و فرشتگان گفت: ما هم نسبت به این پرونده که کثیرالشاکی است، یا قرض الحسنه فرشتگان دغدغه داریم و به آن پرداختیم و تعقیب کردیم و یکی از مسایل در سند تحول پرونده‌های کثیرالشاکی است تا این پرونده ها در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد اما کار ساده ای نیست.

ستایشی ادامه داد: پرونده کاسپین و فرشتگان در شعبه دوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفته و حکم صادر شده است؛ در این حکم کسانی که مسئول بودند بنا به اتهامات منعکس در پرونده که در حوزه اخلال در نظام اقتصادی است، محکومیت حاصل شده است. هفت نفر در این پرونده نقش داشتند از آقای محمدعلی تفکر و سایرین نقش داشتند و محکومیت در رابطه با مباشرت، مشارکت و معاونت صورت پذیرفته شده و محکوم به حبس و جزای نقدی و شلاق تعزیزی شدند. در قسمت اخیر دادنامه صادره بجز تصمیمات که در اجرای مقررات موضوع بحث اخلال‌گری در نظام اقتصادی داشته و رسیدگی کردند در اجرای مقررات ماده ۱۴۸ قانون دادرسی آیین کیفری و ۲۱۴ و ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی تدابیری در رای اتخاذ کردند که مالباختگان از اموال و دارایی محکوم علیه به حق‌شان برسند و مبالغی که در قبال پرداخت صورت گرفته از حقوق دولت از این محل تادیه شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید اخیراً اعلام کرده که در بانک زیرمجموعه بنیاد شهید ۵ هزار میلیارد اختلاس شده است. آیا گزارشی از این موضوع به دستگاه قضا ارسال شده است؟ گفت: نسبت به بانکی که زیرمجموعه بنیاد مورد بحث است پرونده‌ای مطرح بوده  و با صدور کیفرخواست این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده و قضات شعبه نسبت به موضوع نقایصی مطرح کردند که به ناحیه ۲۸ دادسرای کارکنان دولت عودت داده شده است. نقایصی مطرح است که در صورت رجوع در اختیار قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده  متروپل گفت: در این پرونده ۱۶ نفر بازداشت هستند و اجساد انگشت نگاری  و تعیین هویت شدند. نسبت به حسین عبدالباقی هم تمام مسائل مربوط احراز شده است.  ۶ کارشناس در حیطه معماری و زمین و غیره انتخاب شدند و مشغول تدوین گزارشی در این رابطه هستند. ضابط خاص ما در حال بررسی و تکمیل گزارش است. آن دسته از افرادی که اقدامشان تخلف بوده هم در مرجع مربوطه رسیدگی می‌شود و نسبت به توقیف اموال مالک هم دستوراتی صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه گفت: تصمیم قانونی در این رابطه اتخاد شده و برای اجرا به مرجع مربوطه ارسال می‌شود. این پرونده ۱۷ متهم داشت.

ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت برخورد با متخلفان در حوزه رمز ارز و معاملات فردایی گفت: در ارتباط با حوزه بازداشتی‌های بازار ارز ۴۶ نفر که عمدتاً اخلال در نظام اقتصادی در معاملات فردایی در حوزه طلاهای آب شده داشتند، شناسایی و بازداشت شدند. برخی از اینها با تودیع وثیقه، آزاد و برخی همچنان بازداشت هستند. ۷۷ حساب متعلق به ۴۹ شخص حقیقی مسدود شده و  ۱۱۷ فقره حساب مربوط به اتباع با گردش مالی بالا در این رابطه مسدود شد و  ۳۴ فقره حساب مربوط به مرتبطین هم مشمول انسداد شد. تمام تلاش ما این است که در حوزه معاملات فردایی، با قاطعیت با اخلالگران برخورد قانونی کنیم.

وی درباره پرونده رمز ارز دریک نیز  گفت: کیفرخواست متهم ردیف اول رمز ارز«دریک» به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، بدون قصد مقابله با نظام از طریق کلاهبرداری و  متهم ردیف دوم به اتهام معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال شد.  پرونده رمز ارز دریک ۱۵۴۹ نفر مالباخته دارد و  مبلغ یک هزار و۱۵۷ میلیارد ریال از متهمان توقیف شده است و غیر از این وجه نقد، اموال غیرمنقول دیگری نیز از آنها توقیف شده است ومتهمان به منظور اغوای اشخاص به سرمایه گذاری و خرید  این رمزارز، از طریق کانال تلگرامی خود به نام  «بورس پول» و «فیوچرز نفت خام» به تبلیغات گسترده اقدام کردند و هر دو متهم در خرید و فروش و افزایش قیمت هر واحد از ۴ میلیون تومان به ۴۲ میلیون تومان، نقش داشته اند.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره  تخلف یک شبکه به نام زیتون قم  گفت: موضوع این پرونده این است که  در ۱۱ اردیبهشت ماه به شعبه چهار بازپرسی دادسرای قم با موضوع تغییر کاربری اراضی زراعی می رود و اتهام مالک مجتمع زیتون است و پنج نفر دیگر با وی هستند و این رسیدگی مقدماتی در شعبه بازپرسی در تاریخ ۱۰ خردادماه به نتیجه می رسد.  نتایج آن اطلاع رسانی می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا