خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فاضل میبدی: مدیران از زمان احمدی نژاد هم ناکارآمدتر هستند

روزنامه همدلی نوشت:

چند مدتی است که یک بحثی بین حامیان و منتقدان دولت شکل‌گرفته است. ازیک‌طرف حامیان دولت مدعی شده‌اند که جامعه ایران نسبت به آینده امیدوار است. آنان با استناد به یکسری آمار دولتی تأکید دارند که نه‌تنها امید مردم نسبت به آینده کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. ارگان‌های رسانه‌ای دولت می‌گویند علت این امیدواری مردم عملکرد دولت رئیسی است؛ اما در مقابل منتقدان دولت از اساس این ادعا را رد می‌کنند و معتقدند که برای سنجش امیدواری و وضعیت امروز ایران کافی است که شاخص‌های اقتصادی که خود دولت منتشر کرده بررسی شوند چراکه آمار نشان می‌دهد ایران چه تورم سنگینی را تجربه می‌کند. در این حال مهم‌ترین وعده یاران رئیسی برای افزایش ارزش پول ملی نه‌تنها محقق نشده است بلکه از سال گذشته تاکنون تقریباً 10هزار تومان نرخ ارز در ایران افزایش داشته و قیمت دلار در بازار یک رکورد تاریخی را ثبت کرده است. محمدتقی فاضل میبدی فعال سیاسی در گفت‌وگو با «همدلی» به بررسی وضعیت امید در جامعه امروز ایران پرداخته است. او نقش دولت سید ابراهیم رئیسی و مجلس یازدهم را در وضعیت امروز ایران مؤثر می‌داند و معتقد است که ضعف توان و عملکرد این دو نهاد باعث شده مردم چشم‌انداز خوبی نسبت به بهتر شدن اوضاع نداشته باشند.
فاضل میبدی در مصاحبه با «همدلی» می‌گوید: «درباره امید باید گفت که دو نوع امید داریم. یک امید کلی وجود دارد و یکی هم امید به بهتر شدن اوضاع. در قسمت اول باید گفت که هرکسی به آینده امیدوار هست. بشر در سخت‌ترین شرایط هم به آینده خودش امیدوار است. این‌یک موضوع فطری است و در همه شرایط و همه‌جاها صدق می‌کند. چراکه بشر با این امید زنده است و زندگی می‌کند؛ اما امید بعدی مربوط به دولت می‌شود، این‌که مردم به دولت حاکم امیدوار باشند که شرایط بهتری را فراهم و مشکلات را کم می‌کند. با توجه به شرایط فعلی و تصمیماتی که دولت می‌گیرد و نحوه عملکرد این دولت به نظر می‌رسد که مردم خیلی به این دولت امیدی ندارند که بتواند اوضاع را بهتر کند و راه نجاتی برای کشور پیدا کند. به نظر می‌رسد در این امید آمار بالایی نیست و رو به کاهش است.»
فاضل میبدی در تحلیل نظر خود توضیح می‌دهد: «علت اصلی این کاهش چشم‌انداز امیدوارانه نسبت به دولت این است که مسئله اقتصاد وضع خوبی ندارد. یکی از اساسی‌ترین مسائل در زندگی امروز بشر اقتصاد و معیشت است. در شرایطی که اوضاع اقتصادی خوب نیست مردم برای گذراندن معیشت خود دچار مشکل هستند؛ طبیعی است که مردم خیلی چشم‌انداز روشنی نسبت به اوضاع سال‌های آینده نداشته باشند. چراکه عملکرد دولت هم در مسیر بهتر شدن اوضاع نیست.»
این فعال سیاسی در ادامه می‌افزاید: شما ببینید که در این سال‌های گذشته مردم چقدر وعده‌ووعید دریافت کرده‌اند. چند سال است که تنها به مردم وعده می‌دهند. وعده دادند که اوضاع کشور خوب می‌شود. درباره آخرت و دنیا و جهان وعده دادند و گفتند که همه مشکلات را می‌توانند حل کنند ولی اکنون مردم می‌بینند که عمده این وعده‌ها محقق نشده است. هرچند کارهای مثبتی هم در این سال‌ها انجام‌شده باشد اما موضوع این است که این‌ها خودشان به مردم وعده‌های مختلف داده‌اند و حالا همان وعده‌ها برای مردم محقق نشده است.» 
او می‌گوید: «در کنار موضوع معیشت مردم، از همه مهم‌تر مسئله آزادی‌های فکری و فرهنگی بوده که نه‌تنها محقق نشده بلکه شرایط برای مردم سخت‌تر شده است. شما ببینید که موضوع عدالت اجتماعی به دست فراموشی سپرده‌شده است. در این سال‌ها آسیب‌های اجتماعی نه‌تنها حل‌نشده بلکه بیشتر هم شده است. مجموعه این مسائل شرایط امروز ایران را رقم‌زده است. با این سیاستی که امروز شاهد اجرای آن در کشور هستیم مردم هم ارزیابی می‌کنند که حالا شرایط بهتر می‌شود یا نه؟ در این حالت است که امید خود را نسبت به عملکرد دولت و صاحبان قدرت از دست می‌دهند. با این سیاستی که در جامعه ما حاکم است به نظر من چندان امیدی وجود ندارد. مگر اینکه حاکمان واقعیت را ببینند. دولتمردان مشکلات مردم را باور کنند و زخم مردم را ببینند و دیدگاه خود را عوض کنند. متأسفانه توهمی که معمولاً برخی از مسئولان دارند این است همه‌چیز در کشور ما خوب است و هرکسی هم خلافش را بگوید کذب گفته است. نکته این است که شما امروز امکان دارد مردم را در حال خرید در فروشگاه‌ها ببینید ولی این نشان از امید نیست چراکه همین مردم با توجه به‌سرعت تورم قدرت خریدشان در حال کاهش است و این را مردم به‌خوبی در این سال‌ها حس کرده‌اند. هر روز شاهد تورم هستیم. حتی در چنین شرایطی ثروتمندان هم ناراحت هستند و می‌گویند اگر 10میلیارد سرمایه داریم همین سرمایه به خاطر تورم ارزشش کمتر و کمتر می‌شود. به همین خاطر یک نگرانی از آینده در بین مردم شکل‌گرفته است.»
فاضل میبدی تأکید دارد: «دولت آقای رئیسی و مجلس یازدهم تا قبل از اینکه به قدرت برسند وعده‌های زیادی به مردم دادند. مثلاً گفتند که اگر ما قدرت را در مجلس و دولت به دست بگیریم و با هم یکدست بشویم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم؛ اما حالا می‌بینیم که خیلی از وعده‌هایشان پوچ بود. قبل از اینکه وارد قدرت شوند از مهم‌ترین مشکلاتی که به آن می‌پرداختند و وعده حل آن را می‌دادند مسئله گرانی و تورم بود اما حالا بعد از گذشت یک سال از عمر دولت و بیشتر از دو سال از عمر مجلس یازدهم شما در بازار هر کالایی را که قیمت کنید می‌بینید که دچار تورم شده است حتی برخی کالاها تورمی بیش از 50درصد را تجربه کرده‌اند. حالا اما می‌بینیم که دولت بهانه می‌آورد که این گرانی‌ها به خاطر تصمیمات دولت قبل بوده است. ولی این قابل‌قبول نیست. چراکه قرار بود دولت جدید بیاید که مشکلات حاصل از گذشته را حل کنند. اگر هر دولتی بیاید بگوید که هر مشکلی برای قبلی است که باید به هخامنشیان برسیم و از آنان بخواهیم مشکلات را حل کنند. هر دولتی که رأی می‌آورد در واقع می‌آید که اگر مسیر گذشته غلط بوده آن را ادامه ندهد. این دولت نه‌تنها مسیر گذشته را تغییر نداد بلکه اوضاع را بدتر کرده است. واقعاً اقتصاد ما مریض بوده است ولی جراحی که این دولت انجام داد مشکلات را بیشتر کرد.»
این فعال سیاسی معتقد است: «اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم باید بگوییم که دولت آقای رئیسی تا الان چندان موافق نبوده و از همه مهم‌تر این است که بدنه دولت را کسانی تشکیل می‌دهند که واقعاً ضعیف هستند. شما نگاهی به رفتار و عملکرد مدیران دولت مثل فرمانداران و استانداران کنید می‌بینید که این افراد در سخنرانی‌های خود چقدر اشتباهات فاحشی دارند که باعث واکنش منفی افکار عمومی شده است. این نشان می‌دهد که بدنه دولت واقعاً ازنظر علمی و اجرایی ضعیف است.»
فاضل میبدی می‌گوید: «نمی‌دانم که دولت می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد و اوضاع را بهتر کند یا نه ولی این مسیر نمی‌تواند ادامه داشته باشد. مشکلاتی که مردم دارند خیلی از مشکلات گذشته بیشتر شده است. زمان احمدی‌نژاد نابلدی بود ولی الان ناکارآمدی و نابلدی مدیران بیش از زمان احمدی‌نژاد شده است. دولت رئیسی آینده‌ای که می‌خواهد بسازد تعریف‌شده نیست. شعار می‌دهند و فقط باید می‌گویند و دستور صادر می‌کنند. درحالی‌که وظیفه دولت دستور دادن نیست، باید برای حل مشکلات طرح و ایده بدهند و من تا الان طرحی از دولت ندیده‌ام. دولت باید فشار سیاسی را کم کند. باید از نخبگان بیشتری استفاده کند. باید از کاربلدهای بیشتری استفاده کند. متأسفانه دولت آقای رئیسی توجهی به انتقادات ندارد. این دولت اگر می‌خواهد پیشرفت کند باید به انتقادات تن دهند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا