خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی به 86 درصد رسید

رکوردشکنی تورم به روایت گزارش جدید مرکز آمار ایران

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: مرکز آمار ایران در اولین روز مردادماه، شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیرماه گذشته را منتشر کرد که بر اساس آن نرخ تورم نقطه‌ای در تیرماه 1401 به 54 درصد رسیده است: «یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 54 درصد بیشتر از تیر 1400 برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم در تیرماه 1/5 واحد درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است اما نکته تکان‌دهنده، تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی‌ها و دخانیات است که به 86 درصد رسیده. تورم «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» هم به مرز 37 درصد رسیده است.

باز یکی دیگر از تکان‌دهنده‌ترین اقلام گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیرماه سال‌جاری، این اسن که خانوارهای روستایی کشور بیش از خانوارهای شهری تحت فشار افزایش قیمت‌ها بوده‌اند. یعنی در حالی که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری در مرز 53 ((52/8 درصد بوده، خانوارهای روستایی تورم حدودا 61 درصدی را تجربه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تنها جایی که عدد تورم کاهش را نشان می‌دهدتورم ماهانه است که از 25/4 درصد خرداد ماه در گروه خوراکی‌ها به 5/7 درصد در تیرماه رسیده است. تورم کل از 12/2 درصد به 4/6 درصد کاهش داشته است. اما هم تورم سالانه و هم تورم نقطه‌ای نسبت به ماه قبل رشد نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش، ملت ایران خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را 7/7 برابر گران‌تر از سال 1395 تهیه می‌کنند. عدد این شاخص در این 6 سال، از 100 به 768 رسیده است.

در فهرست مرکز آمار از بهای اقلام خوراکی، روغن‌ها و چربی‌ها با بیش از 91 درصد بیشترین رشد قیمت را دارند. سبزی‌ها و حبوبات در رتبه بعدی افزایش قیمت (67/6درصد) قرار دارند و شیر و پنیر و تخم مرغ (با رشد 65/2درصدی) جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.  

تورم نقطه ای در تیرماه 1401 به 86 درصد رسید. تورم سالانه هم به مرز 55 درصد نزدیک می شود

نکته قابل توجه در سبد مصرفی خانوار، سهمی است که مرکز آمار برای مسکن درنظر گرفته. طبق بررسی کارشناسان مرکز آمار، مسکن 28/1 درصد، اجاره 27/9 درصد، خدمات نگه‌داری و تعمیر واحد مسکونی 41/6 درصد و آب و برق و سوخت 24/1 درصد رشد قیمت داشته‌اند و با انعکاس این ارقام در سبد خانوار، رقم کلی تورم استخراج شده است در حالی‌که گزارش‌های میدانی خبرنگاران انصاف‌نیوز و گزارش‌ها و شکایات شهروندان از سراسر کشور، نشان می‌دهد تورم مسکن در یک‌سال گذشته در هیچ منطقه‌ای کمتر از 50 درصد نبوده است. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد مرکز آمار به اتکای آمارهای رسمی (که انگیزه‌ای برای انعکاس واقعیت‌های بازار اجاره‌بها و خرید و فروش مسکن ندارد) رشد قیمت مسکن را بسیار کمتر از رشدهای واقعی آن منعکس می‌کند و باز هم در این شرایط، تورم از مرز 50 درصد عبور کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا