خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرقت ٢٠٠ میلیونی از خانه‌ها در ١٠ دقیقه

روزنامه ی اعتماد گزارش داد:

مجرمی سابقه‌دار که با تخریب در ورودی خانه‌ها در شرق تهران به زور وارد آنها می‌شد و پس از ١٠ دقیقه ده‌ها میلیون تومان سرقت می‌کرد به اتهام «سرقت حدی» در دادگاه محاکمه شد. بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادستانی متهم با همراهی یکی از دوستانش به ١٢ خانه دستبرد زده و مبلغی بالای٢٠٠ میلیون تومان سرقت کرده بود.

آنها زمانی به دام پلیس افتادند که بخشی از اموال سرقتی‌شان ردیابی شد و آدرس مخفیگاه‌شان لو رفت.

شمارش معکوس دستگیری آنها اما از دی‌ ماه ٩٣ با مراجعه مردی میانسال به کلانتری شرق تهران آغاز شد. او به کارآگاهان گفت که وقتی همراه خانواده‌اش از مسافرت برگشت، در خانه‌اش شکسته و هفت میلیون تومان طلا و جواهراتش همراه یک دستگاه ال‌سی‌دی به سرقت رفته بود. با ثبت شکایت او پرونده‌ای با موضوع «سرقت از منزل» تشکیل شد و تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی شناسایی سارقان را آغاز کردند.

در حالی که چند روز از تحقیقات گذشته بود، چند مالباخته دیگر نیز که خانه‌های‌شان به شیوه مشابه مورد سرقت ده‌ها میلیون تومانی قرار گرفته بود، به پلیس مراجعه و شکایت مشابهی را تنظیم کردند. با افزایش تعداد شاکیان پرونده به ١٢ نفر تحقیقات روی مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت از منزل که به تازگی از زندان آغاز شده بودند، متمرکز شد و سرانجام با ردیابی بخشی از اموال سرقتی به دستگیری ٨ متهم انجامید. همه آنها در سرقت از خانه‌ها مشارکت داشتند اما دو نفرشان به دلیل ارتکاب بیشتر سرقت‌ها با کیفرخواست «سرقت حدی» از سوی دادستانی مواجه و پرونده‌شان برای رسیدگی به شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی حسین اصغرزاده ارسال شد.

صبح دیروز جلسه رسیدگی به پرونده در این شعبه در حالی برگزار شد که یکی از دو متهم که پیش از این با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، به دلیل عدم ابلاغ اخطاریه در دادگاه حاضر نشد و قضات مجبور شدند تنها به اتهام یکی از متهمان رسیدگی کنند.

در ابتدای جلسه نماینده دادستان جرایم متهم را «سرقت حدی و تخریب اموال» اعلام کرد و خواستار صدور مجازات قانونی آن (در مرحله اول قطع ید) شد. پس از او سه مالباخته حاضر در دادگاه شکایت خود را مطرح کردند. یکی از آنها مردی جوان بود که متهم ٢٢ میلیون تومان از اموالش را دزدیده بود.

او گفت: «شب ٤ بهمن ٩٣ بود که مستاجر طبقه بالا به گوشی‌ام زنگ زد و گفت در خانه‌تان شکسته. سریع خودم را رساندم و دیدم سرویس طلا، مروارید، ال‌سی‌دی و چند سکه از خانه‌ام دزدیده‌اند. آن موقع تازه عروسی کرده بودم. من فقط تقاضای رد مال (برگشت مال مسروقه) را دارم و قطع ید نمی‌خواهم.»

شاکی دیگر نیز گفت: «٩ شب ١١ بهمن ٩٣ بود. فقط نیم ساعت از خانه بیرون رفتم. وقتی برگشتم در ورودی تخریب شده و گردنبند طلا و گوشی‌ام به سرقت رفته بود. چیزی بین ١٢ تا ١٥ میلیون تومان خسارت خوردم. شکایت من هم رد مال است اما در مورد قطع ید نظری ندارم.»

شاکی سوم نیز که مردی بازنشسته بود خواستار بازگشت هفت میلیون تومان پولش شد تا به این ترتیب نوبت به متهم برسد. مرد ٣١ ساله که پیش از این شش بار به اتهام سرقت و نزاع به زندان افتاده، در همان ابتدا مدعی شد که تنها دو فقره سرقت انجام داده و بیشتر نقشه را یکی از دوستانش (داود، متهم غایب) عملی می‌کرد. او گفت: «یک روز داود با ماشینش دنبالم آمد و گفت بیا برویم دور بزنیم. چند دقیقه بعد جلوی یک خانه در خیابان نیروی هوایی نگه داشت و با انبرقفلی و پیچ‌گوشتی از ماشین پیاده شد. گفت کشیک دهم و حواسم به دور و بر باشد. تازه فهمیدم می‌خواهد خانه را بزند. وقتی در را تخریب کرد و وارد شد، من هم دنبالش رفتم. یک خانه چهار طبقه بود که من از واحد طبقه دومش یک ال‌سی‌دی دزدیدم. چند روز بعد هم آخرین سرقتم (دومین سرقت) را انجام دادم اما این دفعه اصلا داخل نرفتم. در ماشین نشستم و وقتی داود با اموال سرقتی آمد، فرار کردیم.»

متهم در حالی تعداد سرقت‌ها را دو فقره اعلام کرد که بر اساس تحقیقات پلیسی کمتر از شش ماه به ١٢ خانه دستبرد زده و هر بار در کمتر از ١٠ دقیقه نقشه‌اش را عملی می‌کرد. او در آخرین دفاع خود با بیان این که همدستش پس از فروش ال‌سی‌دی سرقتی فقط ١٠٠ هزار تومان به او داده است، گفت: «از فروش اموال سرقتی چیزی گیرم نیامد. از قضات می‌خواهم یک فرصت دیگر به من بدهند.»

در پایان جلسه، قاضی اصغرزاده، رییس دادگاه، تاکید کرد که احراز وقوع جرم «سرقت حدی» و صدور «حکم قطع ید» نیازمند تحقق شرایط متعددی است که قضات آن را مورد بررسی دقیق قرار خواهند داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا