خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستور قرآن برای مقابله با اهانت به مقدسات چیست؟

حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در کانال تلگرامی خود نوشت:

کمتر کسی از مخالفت قرآن با توهین به مقدسات دیگران و حرمت ناسزا گفتن حتی به بت‌ها و خدایان دروغین بی‌اطلاع است (انعام، ۱۰۸)؛ اما بسیاری از دینداران اهل مطالعه نیز به‌درستی نمی‌دانند این کتاب چه روشی را برای مقابله با اهانت به مقدساتش توصیه می‌کند.

برخلاف مشهور، نه‌تنها هیچ آیه‌ای در قرآن از برخورد قهرآمیز با توهین‌کنندگان به مقدسات سخن نمی‌گوید، بلکه دو بار (نساء، ۱۴۰ و انعام، ۶۸) با تعابیری روشن، وظیفهٔ مسلمانان در قبال رفتار زشت هتاکان را صرفاً ترک کردن محل و جدا شدن از جمع آنها اعلام می‌کند.

شاید به‌نظر برسد برخورد نکردن با هتاکی، بی‌حرمتی‌ها را افزایش می‌دهد؛ ولی قرآن چنین تحلیلی را نمی‌پذیرد و واکنش مناسب در برابر تبلیغات زهرآگین را صبوری و خودسازی (ق، ۳۹) و ارائهٔ چهره‌ای زیبا از دین برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها یا تبدیل آن به دوستی می‌داند. (فصلت، ۳۴)

سیرهٔ پیشوایان دین در مواجهه با آزارها و اهانت‌ها نیز حاکی از گذشت و خویشتن‌داری آن بزرگواران در برابر زشت‌ترین رفتارها و تأثیر شگفت‌انگیز این شیوه در تحول و ندامت بسیاری از بدکاران و جذب آنهاست؛ نتیجه‌ای که از هیچ‌ برخورد قهرآمیزی به‌دست نیامده و نخواهد آمد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یکی از پیشنهادهای بسیار ارزشمند قرآن کریم برای پیشگیری از توهین دیگران به مقدسات مسلمانان، پرهیز مسلمانان از توهین به مقدسات آنان است حتی اگر بتها باشند : « به آنچه که بجای خدا میخوانند دشنام ندهید تا با دشمنی ( تلافی) بدون علم به خدا دشنام دهند … ( قرآن کریم : سوره انعام : آیه 108)

  2. متاسفانه در متن بالا دروغ زیاد هست و پرداختن به آنها بی نتیجه! چون وقتی یک روحانی دروغ بگوید و رسانه هم کور و کر باشد سخن گفتن سودی ندارد. همین قدر که بدانیم در قبال دشمنان دین همیشه برخورها نسبت به افراد متفاوت بوده و اگر شخصی از یک حدودی خارج میشد با او با شدت عمل رفتار میکردند و این در سیره و رفتار پیامبر و جانشینان وی و امامان شیعه کاملا دیده میشود …

  3. ایه ای بدین مضمون در قران مجید امده که بندگان شایسته کسانی هستند که متواضعانه و متین گام بر میدارند و هر گاه افراد نادان و جاهل انها را مورد خطاب قرارمی دهند(الفاظ و کلمات ناشایست بکار میبرند) انها می گویند سلام علیکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا