خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد شاگرد آیت‌الله منتظری از مستند «حسینعلی ۲»

حجت‌الاسلام مجتبی لطفی، از شاگردان و مسوولان دفتر مرحوم آیت‌الله منتظری در کانال تلگرامی خود نوشت:

«دو سال پیش با هجوم ماموران اطلاعات سپاه، مستند در حال ساخت با عنوان “حسینعلی” توقیف شد و وسایل الکترونیکی، موبایل، لب تاپ، هارد، کتاب، جزوه و… از منزل آقای عمادالدین باقی در تهران و من در قم، برده شد و تاکنون بازپس داده نشده است.

مجموعه توقیف شده حاوی مطالب بکر است که بسیاری از شبهات را پاسخ داده و دلیل اصلی حساسیت روی آن و ممانعت از انتشارش همین پاسخ‌های قاطع و مفید است.

پس آن و امروزه با مستند دیگری با عنوان “حسینعلی۲” مواجه هستیم.

هنگامی که تهیه‌کنندگان این مستند برای مصاحبه اصرار داشتند و می‌گفتند در پی تهیه تاریخ شفاهی انقلاب هستند، من تمایلی به قبول نداشتم زیرا جوانانی علاقمند به تاریخ بودند که رزومه‌ای در این زمینه نداشتند تا شاهد توان کارگردانی و سناریو نویسی آنان باشیم. قرار بر ساخت مستند نبود بلکه توافق بر این بود که سایتی تاسیس و مصاحبه‌ها به طور کامل و بدون کم و زیاد در آن بارگذاری شود. اما بر خلاف قرار قبلی، تبدیل به مستند شد و بر اساس فرضیه از پیش تعیین شده، گفتگوها مورد چینش و تدوین قرار گرفت که با هدف تضعیف ساخته شده و در قسمت‌های بعدی ادامه خواهد یافت و نه نقل بدون سانسور تاریخ!

عدم اعتنا به تذکرات اصلاحی و از سویی بزرگنمایی برخی موضوعات بی ثمر شک برانگیز است! از همه شگفت‌تر اینکه در گفتگوهای انجام شده با تعدادی از اشخاص، پاسخ‌های مستند و محکمی به همین ابهامات و اشکالات داده شده اما ابهامات و اشکالات را ذکر و پاسخ‌ها را فرونهادند که خود موجب افزودن شک و تردیدهایی شده است.

به مرور این فرضیه تقویت شد که کار از دست تهیه‌کنندگان اولیه خارج و به دلایل هزینه‌های امنیتی و مالی، و با کارگردانی پشت صحنه به دنبال ساخت مدل دیگری از مستند قائم مقام هستند در قالبی دیگر! و این خط دور از دید ما نبود.

امید است مصاحبه کنندگان و شوندگان، متن کامل گفتگوهای خود را در فرصت مناسب بطور مستقل منتشر کنند تا مخاطبان خود ببینند و داوری کنند که چه مطالبی و چرا حذف شده‌اند؟!

دستگاه امنیتی-قضائی با تسامح در باره این مستند برخورد نمودند! ولی با توجه به اینکه فقط تشابه اسمی با مستند توقیف شده حسینعلی دارد آیا دستگاه قضایی و امنیتی اجازه انتشار مستند حسینعلی اصلی را خواهند داد؟

منتظر می‌مانیم تا دلیل بدقولی اولیه، افت و ضعف محتوایی مجموعه، به ویژه سناریوی دخیل در تدوین و اراده سوار بر پروژه مشخص شود».


[مستند «حسینعلی ۲» را می‌توانید در [لینک] ببینید]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا