خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره خانه آیت الله سیستانی در نجف

با وجودی که عراقی ها سال ها آن کوچه و آن محله را می شناسند و می دانند که خانه آیت الله در آن واقع است، اما کمتر کسی تصور می کرد، مرجعیت عالی عراق، مدت 46 سال اجاره نشین است و صاحب منزل به تازگی فاش ساخت که خانه اجاره ای اش فقط 70 مترمربع مساحت دارد و همین روزها نیز اجاره آن را تمدید کرده است.

به گزارش ایرنا، ‘سید محمد امین’ فرزند خطیب سرشناس نجفی ‘سید جواد شبر’ در صفحه شخصی خود در فیسبوک فاش کرد که او مالک منزلی است که آیت الله سیستانی در آن مدت بیش از 40 سال است که زندگی می کند و آخرین اجاره بهای این منزل را ماهانه حدود 468 دلار ذکر کرده است.
منزل آیت الله سیستانی در ضلع جنوبی مرقد امیرمومنان علی (ع) در خیابان الرسول (ص) واقع در محله
‘البراق’ که مشرف به سمت باب القبله حرم حضرت امام علی (ع) است، در فاصله حدود 100 متری از حرم در یکی از کوچه های باریک بخش قدیمی شهر نجف اشرف واقع است.
این خانه درست به فاصله حدود 100 متری خانه اجاره ای یکی دیگر از علمای دین و رهبران بزرگ جهان اسلام یعنی حضرت امام خمینی (ره) واقع است، همان منزلی که در محله ‘الحویش’ برای بیش از یک دهه، حضرت امام خمینی (ره ) در آن زیست و پایه های انقلاب اسلامی را از حیث فکری و عملی پایه ریزی کرد و اکنون به عنوان یک اثر تاریخی و فرهنگی در عراق نگهداری می شود.
منزل آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق، همان منزلی است که از ‘بان کی مون’ دبیرکل سازمان ملل و رهبران سیاسی و شخصیت های جهانی و سیاسیون و مقامات عراقی و مردم عادی و علاقه مندان وی، در آنجا پذیرایی و استقبال می کند.
سید محمد امین جواد الشبر گفته است که قرارداد جدید اجاره بهای منزل با آیت الله سید علی سیستانی برای مدت یکسال به قیمت معادل هفت میلیون و 200 هزار دینار عراقی معادل ماهانه 600 هزار دینار (معادل 468 دلار) تجدید شده است.
وی افزوده است که منزلی که آیت الله سیستانی در آن از 1970 تا به امروز سکونت دارد، از موقوفات مدرسه الشبریه است که جزء مدارس معروف دینی در نجف اشرف به شمار می رود.
با وجودی که در شبکه های خبری و رسانه های عراق این خبر بازتاب گسترده ای داشت، اما در سطح شبکه های اجتماعی برخی افراد نسبت به ادعای مالک منزل ایراد گرفته و از انتشار این خبر انتقاد کرده اند و از وی خواسته اند که اصل قرارداد اجاره بها را انتشار دهد.
از طرفی برخی نیز از انتشار خبر استقبال کرده و آن را به منزله پیام روشنی برای سیاسیون عراق می دانند که به جای اهتمام به ثروت اندوزی شخصی از این مرجع عالی جهان تشیع تبعیت کرده و ساده زیستی را الگوی زندگی خود قرار دهند.
آیت الله سیستانی از سال 2003 و از روزی که کشور عراق توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی اشغال و وارد یک دوره طولانی از ناامنی، تروریسم و جنگ داخلی شد، نقش تعیین کننده ای در حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و عبور از بحران ها داشته است و اکنون نیز چشم ها به همان ‘شارع الرسول(ص)’ و محله قدیمی البراق نجف و کوچه تنگ و باریک آن دوخته شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا