خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از جلسه‌ی امروز رئیسی و پوتین

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از جلسه‌ی امروز ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین و همچنین دیگر دیدارها و برنامه‌های رئیس دولت سیزدهم در سفر به سمرقند را در ادامه می‌خوانید:

«آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه امروز پنجشنبه، در سمرقند با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند و با مرور تفصیلی عرصه همکاری‌های اقتصادی، از پیشرفت‌های چشمگیر در روابط دو کشور بویژه در عرصه‌های بانکی، حمل و نقل زمینی و دریایی، گمرک و انرژی ابراز خوشنودی کردند.

رئیس جمهور کشورمان همکاری‌های اقتصادی تهران – مسکو را برای دو ملت و کشورهای منطقه مفید ارزیابی کرد و به مرور ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی دو کشور پرداخت.

دکتر رئیسی ضمن مرور سیاست‌‌های توسعه‌طلبانه ناتو، تحولات قفقاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه اقدامی بی‌ثبات کننده و غیرقابل پذیرش است.

آیت‌الله رئیسی با یادآوری اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در برخورد با کشورهای مستقل، تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کند هر کشوری را تحریم کند آن دولت و ملت متوقف می‌شوند، اما این یک اشتباه محاسباتی است، چرا که در عمل خودشان را محدود کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار مواضع روسیه و ایران را همگرا و هماهنگ ارزیابی کرد و با اشاره به خطرات زیاده‌خواهی ناتو و گفت: تهدیدات ناتو محدود به اروپا نیست و دیگر کشورهای جهان را نیز شامل می‌شود.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته، دستاوردهای خوبی داشته است، افزود: تمایل داریم در این زمینه‌ها همکاری داشته باشیم.

ولادیمیر پوتین با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفت و آمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خوشنودی کرد و اظهار داشت: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه توافقنامه همکاری‌های جدید تهران-مسکو در مراحل پایانی قرار دارد، برای تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های راهبردی اقتصادی میان دو کشور اعلام آمادگی کرد.

پوتین به افزایش تعاملات و رایزنی‌های مسئولان اقتصادی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه هر آنچه لازم است برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهیم، تاکید کرد: با طی کردن روند تشریفات قانونی، این مهم هرچه زودتر انجام خواهد شد.

پوتین در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های توسعه روابط دو کشور با حمایت‌ رهبر ایران در حال پیشرفت است، لذا خواهان استمرار این حمایت در آینده نیز هستیم.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود و به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به ازبکستان سفر کرده است، دقایقی پیش با استقبال «عبدالله نعمتوویچ عارف اف» نخست وزیر ازبکستان، «ابراهیم عبدالرحمان اف» وزیر نوآوری، «فاضل اف» معاون وزیر امور خارجه، استاندار سمرقند، سفیر و جمعی از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند، وارد فرودگاه شهر تاریخی سمرقند شد.
قرار است مراسم استقبال رسمی از دکتر رئیسی توسط شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان تا ساعتی دیگر در مجموعه راه ابریشم شهر سمرقند برگزار شود.

سفر آیت‌الله رئیسی به ازبکستان پس از وقفه‌ای ۲۰ ساله از آخرین سفر یکی از روسای جمهور کشورمان به این کشور صورت می‌گیرد.
از برنامه های امروز رئیس جمهور در این سفر سه روزه، انجام مراسم استقبال رسمی از سوی رئیس جمهور ازبکستان، برگزاری نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه، امضای چند سند همکاری میان مقامات دو کشور در حضور روسای جمهور و برگزاری دیدار دکتر رئیسی و میرضیایف خواهد بود.

دکتر رئیسی در این سفر، همچنین ضمن شرکت و سخنرانی در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

رئیس جمهور را در این سفر وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه و رئیس دفتر رئیس جمهور همراهی می‌کنند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی که عصر امروز در راس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، به منظور دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به شهر تاریخی سمرقند سفر کرده است، دقایقی پیش مورد استقبال رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان قرار گرفت.

در این مراسم، پس از قرار گرفتن روسای جمهور دو کشور در جایگاه مخصوص، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس دو رئیس جمهور از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند. روسای جمهور ایران و ازبکستان سپس مقامات عالی همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، روسای جمهور ایران و ازبکستان نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه را برگزار خواهند کرد و پس از آن مقامات دو کشور در حضور آیت‌الله رئیسی و شوکت میرضیایف چند سند همکاری امضا خواهند کرد. در پایان این مراسم نیز دو رئیس جمهور ملاقاتی خصوصی خواهند داشت.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در اولین بخش از برنامه‌های سفر به ازبکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با ابراز خرسندی از سفر به شهر تاریخی سمرقند و نیز تبریک فرارسیدن سالگرد استقلال این کشور گفت: ازبکستان در سال‌های اخیر و به ویژه در دوره نخست‌وزیری و در حال حاضر در دوره ریاست جمهوری جنابعالی پیشرفت‌های خوبی داشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران با ازبکستان صرفا یک روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست، افزود: روابط دو کشور، روابطی عمیق، فرهنگی، تمدنی و قلبی است، لذا ما پیشرفت‌های ازبکستان را پیشرفت خودمان می‌دانیم و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌بینیم.

آیت‌الله رئیسی گسترش روابط فرهنگی و تمدنی را از مهمترین زمینه‌های گسترش روابط دوجانبه برشمرد و گفت: گسترش روابط در حوزه تمدنی می‌تواند بستر مناسبی برای سرعت بخشیدن به گسترش روابط دو جانبه در زمینه‌های دیگر باشد.

دکتر رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی علیرغم تحمیل تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، اظهار داشت: ملت ایران اراده کرد که تهدیدها را تبدیل به فرصت کند و در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایجاد شده است که بر اساس آنها این آمادگی وجود دارد تا روابط دوجانبه را در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه تبادلات تجاری و اقتصادی افزایش دهیم.

رئیس جمهور حوزه‌های ترانزیت و حمل و نقل را از حوزه‌هایی دانست که ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها میان دو کشور دارند و تصریح کرد: در دیدار قبلی با جنابعالی در تاجیکستان هم مطرح کردم که جمهوری اسلامی با توجه به امکانات خود، در حوزه انرژی نیز زمینه و ظرفیت خوبی برای همکاری با ازبکستان دارد و امیدوارم با مذاکرات انجام شده میان مسئولین دو کشور در بخش انرژی و تفاهمات حاصل شده، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود.

آیت‌الله رئیسی امضای اسناد میان دو کشور را جلوه خوبی از اراده طرفین برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین در عرصه کشاورزی تجربیات خوبی دارد و کشاورزی می‌تواند یکی از زمینه‌‌های خوب همکاری بین دو کشور باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه با اراده موجود در مسئولین دو کشور، حجم تبادلات تجاری طرفین می‌تواند در گام اول از ۵۰۰ میلیون دلار فعلی ۳ تا ۴ برابر افزایش یابد، گفت: جمهوری اسلامی همچنین در بخش‌های بازرگانی و همکاری‌های فنی-مهندسی نیز ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری با ازبکستان دارد.

آیت‌الله رئیسی همچنین خواستار گسترش روابط در زمینه مسائل امنیتی مانند جرائم سازمان یافته، مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروریسم شد و از رئیس جمهور ازبکستان بابت نوشتن مقاله‌ای که در آن چندجانبه‌گرایی را به جای یکجانبه‌گرایی راهکار اداره درست جهان دانسته بود تقدیر کرد.

دکتر رئیسی همچنین از رای مثبت و نظر مساعد ازبکستان برای تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز تشکر کرد.

آیت الله رئیسی مسائل و مشکلات مردم افغانستان را بخشی از مشکلات موجود منطقه دانست و افزود: حضور ۲۰ ساله آمریکایی ها و سیاست های اعمالی آنها دلیل اصلی بروز این مشکلات است.

رئیس جمهور ازبکستان نظر رئیس جمهور کشورمان را درباره سهم آمریکایی‌ها در ایجاد مشکلات فعلی مردم افغانستان تایید کرد.

آقای «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان نیز در این نشست با ابراز خرسندی از اینکه در یکسال گذشته برای سومین بار با آیت‌الله رئیسی ملاقات و گفتگو می‌کند، سفر رئیس جمهور کشورمان به این کشور را تاریخی توصیف کرد و با تبریک فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور از دکتر رئیسی خواست که سلام‌های گرم وی را به مقام معظم رهبری برساند.

رئیس جمهور ازبکستان با تبریک کامل شدن روند عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای در نشست سمرقند، گفت: ما در آغاز یک راه بزرگ و طولانی با یکدیگر قرار داریم. از زمان برگزاری اولین دیدار بنده و جنابعالی دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور افزایش قابل توجهی داشته که این پایه محکمی برای توسعه بیش از پیش روابط فیمابین خواهد بود.

میرضیایف افزود: برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، تاسیس کمیسیون مشترک سرمایه‌گذاری، برگزاری چند همایش تجاری و علوم و فناوری بین دو کشور، باعث افزایش انگیزه گسترش همکاری‌ها و روابط تهران و تاشکند است. در نتیجه این تعاملات، حجم مبادلات تجاری دو کشور در یکسال گذشته ۷۳ درصد افزایش یافته است و تعداد کل شرکت‌‌های مشترک با ایران، یا شرکت‌هایی که با سرمایه ایرانیان در ازبکستان تاسیس شده به ۳۰۸ شرکت رسیده است و این موضوع باعث می‌شود که ما به توسعه روابط در آینده با امید بیشتری نگاه کنیم.

مراسم امضای ۱۷ سند و یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان از سوی مقامات دو کشور در حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شوکت میرضیایف برگزار شد و در پایان دو رئیس جمهور نیز بیانیه مشترک دو کشور را امضا کردند.

افزایش همکاری در عرصه‌های کشاورزی، انرژی، گمرک، تلاش برای توسعه همکاری‌های ورزشی، علمی، فناوری و نوآوری، افزایش تبادلات فرهنگی، همکاری در زمینه بهداشت و درمان، عملیاتی سازی حمل و نقل بین‌المللی از طریق بندر چابهار، همکاری‌های محیط زیستی، توسعه صنعت گردشگری و تسهیل صدور روادید برای تجار، اعضای محافل علمی و گروه‌های توریستی موضوع اسناد همکاری امضا شده میان مقامات دو کشور هستند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در آغاز دومین روز سفر خود به ازبکستان، در هتل محل اقامت خود، در دیدار «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، با تشریح روند اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این سازمان، ظرفیت‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های سیاسی، فناوری، اقتصادی و ترانزیتی را تبیین کرد.

آیت‌الله رئیسی آمادگی کشورمان را برای همکاری با کشورهای عضو و نیز سازمان همکاری شانگهای در عرصه‌های مختلف اشاره شده، اعلام کرد.

«ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات دبیرخانه این سازمان برای عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه منطقه‌ای، تصریح کرد: روز گذشته به همراه آقای امیرعبدالهیان معاهده پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را امضا کردیم که دارای چهل سند است. با انجام این اقدامات در سال آینده ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای در اجلاسیه شرکت خواهد کرد.

ژانگ مینگ اظهار داشت: ایران کشوری بزرگ و تاثیرگذار است که می‌تواند نقش بسزایی در امنیت منطقه و جهان ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران همچنین به عنوان یک کشور بزرگ در منطقه با تکیه بر اشتراکات تاریخی و تمدنی گسترده‌ای که با کشورهای منطقه دارد، روابط سیاسی و تجاری خوبی با اعضای سازمان همکاری شانگهای دارد.

وی با اشاره به تعاملات ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در ۲۱ سال گذشته در زمینه‌های مختلف گفت: ایران برای اعضای این سازمان ناشناخته نیست.

در ادامه برنامه‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به ازبکستان «سدیر جباروف» رئیس جمهور قرقیزستان صبح امروز پنجشنبه با حضور در محل اقامت آیت‌الله رئیسی با وی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و قرقیزستان، بر ضرورت تلاش برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه تا چند برابر سطح فعلی تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی افزود: دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه، در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای نیز می‌توانند با حضور و مشارکت کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان تلاش خود را به پیش ببرند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به پیشرفت‌های گسترده علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران با وجود اعمال تحریم‌های گسترده، گفت: ایران آمادگی دارد برای بهره‌مندی قزقیزستان از این دستاوردهای بزرگ تجربیات و دستاوردهای خود را با این کشور مبادله کند.

«سدیر جباروف» رئیس جمهور قرقیزستان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، از کمک های پزشکی ایران به مردم کشورش در دوران همه‌گیری کرونا تشکر کرد و گفت: توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در اولویت سیاست گسترش همکاری‌های دولت قرقیزستان است.

«سدیر جباروف» با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین دو کشور، تکمیل و راه اندازی راه‌آهن استراتژیک بندرعباس- آسیای میانه را عامل مهمی در گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان دانست و بر لزوم تسریع در تکمیل این پروژه نیز تاکید کرد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در جریان سفر به ازبکستان، در دیدار تجار و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم این کشور گفت: برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به میزبانی ازبکستان فرصت خوبی برای بررسی ارتقای روابط دوجانبه بود.

رئیس جمهور افزود: در مذاکرات دو جانبه با وجود رضایتمندی طرفین از روند رو به گسترش روابط، بر تلاش برای ارتقای بیش از پیش سطح تعاملات تاکید و قرار شد بخش‌های مربوطه برای افزایش چند برابری حجم مبادلات تجاری تلاش کنند.

دکتر رئیسی با جدی توصیف کردن اراده رئیس جمهور و مسئولان ازبکستان برای گسترش روابط، اظهار داشت: در دیدار روز گذشته تفاهمات خوبی حاصل و مقرر شد پیگیری‌های ویژه‌ای برای تحقق این تفاهم‌ها انجام شود.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات مبادلات مالی برای رفع دغدغه تجار و فعالان بازرگانی، دستگاه‌های مسول را مأمور پیگیری تحقق آن کرد.

رفع مشکلات مربوط به تعرفه گمرکی و فراهم کردن زمینه برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور، از دیگر ماموریت‌های رئیس جمهور به دستگاه‌های مسئول برای تسهیل شرایط توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور بود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره اطلاعات کامل و دقیق رئیس جمهور ازبکستان از پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی و علمی، از فعالان اقتصادی و تجاری خواست از ظرفیت‌های خوبی که این پیشرفت‌های علمی و اقتصادی ایجاد کرده است، در جهت تعمیق روابط دو کشور استفاده کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اعتراف مقامات آمریکایی به شکست سیاست فشار حداکثری تصریح کرد: جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های گسترده توانست این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر خود به ازبکستان، در دیدار با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، با تاکید بر اینکه توسعه روابط با کشورهای حوزه آسیای میانه بخصوص تاجیکستان جز اولویت‌های اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اشترکات بسیاری میان مردم این منطقه در حوزه های فرهنگی و تمدنی وجود دارد.

دکتر رئیسی با تاکید بر استمرار سیاست توسعه روابط با کشورهای همسایه از سوی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان تهران و دوشنبه وجود دارد.

رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیشرفت روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، بر عزم کشورش برای تداوم این روند تاکید کرد.
روسای جمهور ایران و تاجیکستان در بخش دیگری از این دیدار در مورد مسائل منطقه‌ای، امنیتی و مشکلات مردم افغانستان رایزنی و گفتگو کردند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ششمین برنامه کاری دومین روز سفر به ازبکستان، میزبان «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان بود.

آیت الله رئیسی در این دیدار یکبار دیگر فاجعه سیل اخیر در پاکستان را تسلیت گفت و برای بازماندگان و آسیب دیدگان طلب صبر و سلامتی کرد.

رئیس جمهور کشورمان با مهم توصیف کردن روابط تهران و اسلام آباد تاکید کرد: ایران برای گسترش روابط با پاکستان حد و مرزی قائل نیست.

نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه فاجعه سیل اخیر در کشورش ناشی از تغییرات آب و هوایی کره زمین است، کمک و همکاری جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با عاملان اصلی منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای خواستار شد.

در این دیدار دو طرف از همکاری‌ در حوزه انرژی استقبال و بر انجام پیگیری‌های لازم برای برداشته شدن موانع در این زمینه تاکید کردند.

سران دو کشور ایران و پاکستان توافق کردند کمیته‌ای متشکل از مسئولان مربوط دو کشور برای پیگیری و اجرایی شدن این طرح‌ها تشکیل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا