خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدارهای سعید زیباکلام به شورایعالی امنیت ملی

سعید زیباکلام، استاد اصولگرای دانشگاه تهران در کانال تلگرامی خود نوشت:

ای‌کاش شورایعالی امنیت ملّی در سال ۱۳۹۳ به سرگشادۀ ۳۴۴ نمایندۀ مجلس نمایندگان کنگرۀ آمریکا خطاب به اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، توجه تام و تمامی کرده نکات فوق‌العاده مهم و محوری‌اش را نصب‌العین قرار می‌داد. 

ای‌کاش شورایعالی امنیت ملی در سال ۱۴۰۱ اهمیت راهبردی تذکرات رسمی و مکتوب ۳۴۴ نمایندۀ کنگره از کلّ ۴۳۵ نماینده را بدرستی فهم کرده آنها را نصب‌العین خود قرار دهند. 

با توجه به اینکه اکثریت رسانه‌ها و شخصیت‌های غربگرای وطنی علی‌الدّوام از دولت و نظام می‌خواهند که هر چه زودتر تحریم‌ها را برداشته گشایش اساسی در امر معیشت عموم مردم فراهم کنند (گویی کلید رفع و لغو تحریم‌ها در دست نظام است و هرگاه اراده کند می‌تواند به طرفه‌العینی نظام تحریم‌ها را رفع کند) ضروری دیدم آن نکات محوری را مطرح کرده به شورایعالی امنیت ملّی و نیز به مردم ایران هشدار دهم که به عوض تن‌دادن به فوران احساساتِ بی‌حسابِ بی‌فرجامِ کودکانه، نکات راهبردی این سرگشادۀ قانون‌گذاران آمریکا را بسیار بسیار جدّی بگیرند. 

  1. «دولت شما خود را متعهد کرده که بطور کامل تحریم‌های ”مرتبط با هسته‌ای“ را بمنزلۀ بخشی از توافق ۱+۵ با تهران رفع کند. لیکن مفهوم تحریم‌های منحصرا تعریف‌شدۀ ”مرتبط با هسته‌ای“ ایران، در قوانین آمریکا وجود ندارد. تقریبا تمام تحریم‌های مرتبط با برنامۀ هسته‌ای ایران همچنین با برنامۀ در حال پیشرفت موشک‌های بالستیک ایران، حمایت در حال تشدید برای تروریسم بین‌المللی، و دیگر برنامه‌های سلاح‌های نامتعارف مرتبط می‌شود».

سال‌ها پیش در زمانی که سرداران دیپلماسی دولت تدبیر و راستگویی با حمایت منظم ارکستر سمفونی رسانه‌های غربگرایان در حال کسب دستاوردهای مشعشع بودند از لابلای تحلیل‌های کارشناسان اتاق‌های فکر و سیاست‌گذاری آمریکا بدین نتیجه رسیده و بارها اعلام کرده بودم که چنانچه رژیم آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را بتواند از مجموعۀ درهم‌تنیدۀ کلّ نظام تحریم‌ها تفکیک کند هرگاه اراده کند می‌تواند آن تحریم‌ها را ذیل لوای سه دسته تحریم‌های دیگر جایگزین کند. اما اعتراف می‌کنم که هیچ‌گاه به این نکتۀ فوق‌العاده راهبردی نمایندگان کنگرۀ آمریکا نرسیده بودم که اساسا تحریم‌های هسته‌ای از سایر تحریم‌ها تفکیک‌ناپذیر است. 

نکته‌سنجی چشمگیر این ۳۴۴ نمایندۀ مجلس نمایندگان این است که اساسا نمی‌توان ”تحریم‌های هسته‌ای“را از سایر تحریم‌های سه‌گانۀ دیگر تفکیک کرد. و این، یعنی رفع و لغو تحریم‌های هسته‌ای ـــ ولو تا کوچک‌ترین پیچ و مهره‌های کلّ تاسیسات هسته‌ای را بازکرده در کشتی‌هایی به مقصد بندر نیویورک بفرستیم ـــ امکان‌پذیر نیست مگر آنکه تمام تحریم‌های سه‌گانۀ دیگر نیز لغو شود. اگر تردیدی در این نکتۀ راهبردی وجود دارد خوب است به سخن صریح نمایندگان کنگره رجوع کنیم:

  1. «پایان‌یافتن دائمی و قابل راستی‌آزمایی تمام این فعالیت‌ها ـــ نه فقط برخی از آنها ـــ پیش‌شرط رفع دائمی اکثریت تحریم‌های مصوّب کنگره می‌باشد. این واقعیتِ اغلب مغفول، تعامل گسترده با کنگره را ضروری می‌کند پیش از اینکه پیشنهادات رفع تحریم‌ها به ایران طرح شود. و مستلزم اقدام کنگره می‌باشد اگر بنا بر رفع دائمی تحریم‌ها باشد». 

این یعنی، لغو دائم تحریم‌های هسته‌ای به تنهایی ممکن نیست. تحریم‌های هسته‌ای را در صورتی می‌توان بطور دائم لغو کرد که تمام تحریم‌های مرتبط به برنامۀ موشکی ایران، تحریم‌های مرتبط به سیاست خارجی منطقه‌ای ایران، و نیز تحریم‌های مرتبط با رعایت حقوق بشر در ایران همگی تماما لغو شوند. 

  1. با توجه به نکات راهبردی مجلس نمایندگان آمریکا، شخصیت‌ها و رسانه‌هایی که مدام رفع نظام تحریم‌ها را کلید حل تمام یا اکثر مشکلات و مصائب مردم تلقین می‌کنند (بدون کمترین اشاره‌ای به فساد سیاسی و غارت گستردۀ بیت‌المال توسط بسیاری از مقامات و رجال) یا از اقدامات و تحولات در عرصۀ سیاست خارجی آمریکا کمترین اطلاع موثقی ندارند و یا با آرمان‌های عزتبخش انقلاب عناد دارند و اهل کین‌ورزی و خصومت‌اند. 
  2. در هر حال، آیا نباید شورایعالی امنیت ملّی و رسانۀ موسوم به ملّی و سایر رسانه‌های میهن‌دوستِ پایبند به آرمان عزتبخش استقلال و حاکمیت ملّی، روی این قبیل هشدارهای راهبردی قانون‌گذاران آمریکا حساب جدّی‌ای باز کرده، دست به تجدیدنظری راهبردی بزنند؟ و فضای سیاسی انتظار روزانه برای رفع تحریم‌ها را واقع‌بینانه کنند؟    
    ”و ما علینا الّاالبلاغ المبین“

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا