خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متهم ردیف دوم بولتن سازی؟

دوستی «۲۰:۳۰» و «فارس» به هم خورد

مطهره شفیعی در آرمان ملی نوشت: هوای این روزها در اردوگاه اصولگرایی سردتر است و هر طیف و گروهی به گوشه‌ای پناه برده تا از هجمه طیف‌های دیگر در امان باشد. شاید تصور شود که حضور در قدرت سبب چالش شدید میان اصولگرایان شده که قابل انکار نیست، اما از سوی دیگر باید توجه داشت که در این مقطع اختلاف‌ها دارای سویه متفاوت‌تری است که نمونه آن بازداشت قائم‌مقام خبرگزاری فارس و واکنش طیف رسانه‌ای اصولگرا بود. آنچه این روزها در میان اصولگرایان رخ می‌دهد مصداق اظهارات چندی پیش عزت‌ا… ضرغامی است که گفته بود: «برخی اصولگراها، استاد پیاده‌کردن آدم‌ها از قطار هستند.» 
  بولتن‌سازی علیه رفیق قدیمی
 کمتر فردی تصور می‌کرد که روزی خبرگزاری فارس سوژه خبری 20:30 شود؛ اما شد. ماجرا از زمانی آغاز شد که گروهی به‌نام «بلک ریوارد» یا همان «پاداش سیاه» اقدام به حمله هکری به خبرگزاری فارس و پس از آن انتشار مطالبی ادعایی مرتبط با آن خبرگزاری کرد که همان بولتن‌های دردسرساز بود. آنطور که همشهری آنلاین نوشت: «این بولتن‌ها سال‌هاست که توسط قائم‌مقام این خبرگزاری توزیع می‌شود و وی پیش از حضور در خبرگزاری فارس نیز به‌صورت شخصی چنین بولتن‌هایی را تولید کرده و به‌صورت محدود توزیع می‌کرده است» تلاش برای تکذیب محتوای بولتن‌ها ادامه داشت تا اینکه عباس توانگر، قائم‌مقام خبرگزاری فارس بازداشت شد. شامگاه دوشنبه صداوسیما در گزارشی که توسط آمنه‌سادات ذبیح‌پور تهیه شده است، اعلام کرد «ع.ت» تهیه‌کننده بولتن جنجالی خبرگزاری فارس بوده است. در این گزارش عنوان شده که او «قبلا هم دست به جعل اخبار و بولتن‌سازی زده و به‌علت اشتباهات زیادش مورد تذکر قرار گرفته و هم‌اکنون در بازداشت است.» صداوسیما ع-ت را خبرنگار خبرگزاری فارس معرفی کرده، در حالی‌که او در زمان افشای بولتن قائم‌مقام خبرگزاری فارس بوده است. منظور صداوسیما از «ع – ت»، عباس توانگر است. هنوز مشخص نیست فرد دیگری در تهیه این بولتن‌ها با توانگر همراه بوده و شاهد بازداشت فرد دیگری خواهیم بود یا نه.
  واکنش‌ها به صداوسیما
 پس ازانتشار این گزارش بود که واکنش‌ها آغاز شد به‌ویژه اعضای خبرگزاری فارس به ذبیج‌پور هجمه بردند. علی‌اکبر غلامی، از مدیران خبرگزاری فارس نوشت: «با توجه به شناختی که از حاج‌عباس توانگر دارم حتما وظیفه شرعی دفاع از ایشان برگردنم است و با وجود انتقاداتی که به ایشان در حوزه خبر دارم و داشتم، گزارش صداوسیما را دروغ می‌دانم.» یا وثوق‌کیا از اعضای تحریریه فارس با انتشار عکس مراسم تقدیر خبرگزاری فارس از آمنه‌سادات ذبیح‌پور، مجری صداوسیما که گزارشگر برنامه تلویزیون علیه عباس توانگر، سازنده «بولتن محرمانه» بود، ذبیح‌پور را به ناسپاسی متهم کرد. او نوشت: «آمنه سادات ذبیح‌پور جواب تقدیر چند سال قبل در خبرگزاری فارس را داد: یادم هست در روزنامه که بودم در برابر اصرار مدیران برای گزارش مثبت از اقدامات این خانم کلی مقاومت کردم و کار را نکردم، ولی دوستان عجول تقدیر کردند و این طور جواب گرفتند.» فارغ از عیان‌شدن چالش میان صداوسیما و خبرگزاری فارس، نباید فراموش کرد نام آمنه‌سادات ذبیح‌پور خبرنگار حاشیه‌سازی است مانند اینکه چندی پیش، برخی سلبریتی‌ها با انتشار تصویری از پیامک‌های تهدیدآمیز در شبکه‌های مجازی مدعی شدند که این پیامک‌ها از سوی آمنه‌سادات ذبیح‌پور خبرنگار صداوسیما به آنها ارسال شده است. در نهایت باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما خبر داد: «فردی که با جعل نام آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صداوسیما برای تعدادی از بازیگران و چهره‌ها پیامک جعلی ارسال کرده بود، دستگیر شد.»
  سابقه بازداشت در میان اصولگرایان
 چندی پیش گروهی دیگر از افراد به‌دلیل انتشار اخبار مشابه در برخی کانال‌های تلگرامی دستگیر شدند و پرونده آنها در دستگاه قضایی مفتوح است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی دادگاه آنها برگزار شود. پیش از این علی قلهکی، فعال رسانه‌ای هم بازداشت شد. پس از این بازداشت بود که مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتی نوشت که آنان از سوی حفاظت سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. شریعتی همچنین نوشت: «امیدوارم به‌زودی گزارش اسامی افراد عامل و خصوصا آمر این حلقه خطرناک، سوابق فعالیت‌ها و عناصر حامی‌شان در مراکز مهم دارای دسترسی به اطلاعات حساس که اختلاف در کشور را به‌ویژه میان مسئولان پخش می‌کردند، برای مردم شفاف و برای دیگران مایه عبرت شود.» خردادماه هم رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی در ایران خبر دادند که سازمان اطلاعات سپاه، ادمین‌های کانال‌های «نیمه محرمانه»، «سرائر» و «سایه‌نویس» را به اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و تشویش اذهان عمومی دستگیر کرده‌اند. در این خبر آمده بود که «افراد بازداشت‌شده درصدد بودند از طریق انتشار اسناد طبقه‌بندی شده، اعتماد بخشی از مخاطبان را کسب کرده و سپس با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولان کشور ایجاد اختلاف کنند.» همچنین اعلام شد که «دستگیرشدگان سه نفر هستند که در مدت فعالیت خود، با سوءاستفاده از خلأ قانونی موجود در مدیریت فضای مجازی کشور و از بستر پیام‌رسان تلگرام، اقدامات مذکور را صورت داده بودند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا