خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخابات آزاد، اعتماد ملی، اعتلای ایران

مهدی یزدانیان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «انتخابات آزاد، اعتماد ملی، اعتلای ایران» نوشت:  

شهید مرتضی مطهری درباره‌ی انتخابات مجلس در مورد تحمیل کاندیدا به مردم، توصیه کرده است: اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می ‏ماند.

این سخن ایدئولوگ انقلاب است. همان شخصیتی که امام درباره اش فرمود آثارش صد درصد اسلامی است و نگذارید آثار این متفکر با دسیسه ها فراموش شود.

یکی از اعتراضات امام به شاه یکه تازی حزب رستاخیز در عرصه سیاسی بود. شاه در جهت یکدست سازی حکومتش و ساکت کردن مخالفین و منتقدین حزبی یکپارچه از موافقین و متملقین تاسیس کرد و چاره مخالفان این اقدام را خروج از ایران اعلام کرد.

اگر احزاب ملتزم به قانون اساسی  از آزادی کامل برای شرکت در انتخابات برخوردار بودند  و مردم در انتخاب نماینده و رئیس جمهور، آزاد بودند مشکلات جامعه را نتیجه رای خودشان می دانستند. نمایندگانی که یکبار صلاحیتشان برای مجلس تایید شده برای مجلس بعدی رد صلاحیت می شوند. مگر مجلس شورای اسلامی است یا محفل زد و بند رانت و فساد که دهها نماینده با یکبار عضویت در مجلس صلاحیتشان از بین می رود.

قرار بر ایجاد حکومتی بود که پایین ترین شخص مملکت از بزرگترین مسئول مملکت حقش را بدون لکنت بگیرد. ولی در عین حالی که سخن را با کلام شهید و متفکر انقلاب آغاز کردم، باز قلمم می لرزد که فردای انتشار چه بر سر من خواهد آمد (اگر منتشر شود)

علمای اعلام و فضلای فرهیخته!

مردم با شما بسیار سخن دارند. بیش از صد سال از مشروطه می گذرد و هنوز مردم صاحب رای در انتخابات آزاد نیستند.

یاد خلفای صدر اسلام که برای خلافتشان باید بیعت مسلمین را می داشتند و اگر آزاده ای مثل حسین بن علی بیعت نمی کرد با شمشیر بیعت می گرفتند.

البته در مثال مناقشه ای نیست؛ قطعا حضرات نماینده و رئیس جمهور مورد اقبال بخشی از جامعه هستند. ولی رهبران انقلاب در سالهای ۵۶ و ۵۷ وعده انتخابات آزاد را داده بودند. نه انتخاباتی که قهرا منتهی به یکدستی حاکمیت شود.

عرضی نیست غیر از اینکه پروژه مهندسی انتخابات تعطیل شود تا بیشتر از این به کشور و انقلاب خسارت نزده است.

انتخابات آزاد =  ۱- افزایش اعتماد مردم به حاکمیت
۲- افزایش شور و نشاط سیاسی
۳- استفاده از تمام ظرفیت نخبگانی
۴- هر مسئله ای که موجب رشد و شکوفایی و اعتلای ایران اسلامی شود

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یادمون نرفته از نظر عده ای ملاک ومعیار انتخابات ازاد اعلام انتخاب خود وطیفشونه
    والا به راحتی میشه انتخابات ازاد زیر سوال بیره
    درسته حاکمیت توانتخابات اخیر درمسیر اشتباهی قدم گذاشت اما مگه جماعت همیشه طلبکار راهکاردیگه ای پیش پاش قراردادن؟!

  2. موافقم بگید سیستم انتخابات را تناسبی کنند لطفا واقعا خوب میشه عمیقا با اصلاحطلبها موافقم اما در زمانه ای هستیم که نه حاکمیت گوش میده یک سری زامبی براندازم که کلا گوش نمی دند منطق واقعا منطق

  3. آقایان اصلاحطلب تکلیف ما که نه براندازی می خواهیم نه وضع موجود چیه مگه شما نماینده ما نیستید چرا کاری نمی کنید حرفی نمی زنید قشنگ با صدای بلند صحبت کنید از نیاز به انتخابات درست بگید عجیبه ها کجایید یک بخشی از ملت اصلا نماینده هاش خوابند چکار کنه این بخش از دست شما

  4. جواب شرایط موجود در ایران فقط برگزاری انتخابات آزاد نیست . تجربه نشان داده است که انتخاباتی که خیلی محدود آزاد بوده و اصلاح طلبان در آن برنده شده اند نیز به نتیجه نرسیده است . چاره ای باید تدارک دیده شود که منتخبان مردم ، برای عمل به وعده های خود به رای دهندگان ، بازهم دچار ممنوعیت و یا محدودیتهای که مغایر با حقوق نمایندگان مردم است، نشوند . البته منظور از انتخابات آزاد نباید فقط حضور اصلاح طلبها در انتخابات باشد بلکه لازم است همه جریانهای فکری ، حق داشتن نامزد را داشته باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا