خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا گرفتن کد رهگیری املاک برای مشاورین هزینه دارد؟

کیارش خمسی، انصاف نیوز: این سوال که «آیا گرفتن کد رهگیری املاک برای مشاورین هزینه دارد؟» یا «آیا املاک می‌تواند برای اخذ کد رهگیری از مشتری هزینه‌ی اضافه‌تر دریافت کند؟» اندکی می‌تواند گمراه کننده باشد، زیرا باید برای پاسخ به این سوال دو حالت مختلف را بررسی کنیم.

۱. اگر خریدار و فروشنده یا موجر و مستاجر یکدیگر را پیدا کرده باشند و تنها برای نوشتن قرارداد به یکی از دفاتر املاک مراجعه کرده باشند، دفتر املاک از آنها «حق التحریر» این معامله را دریافت می‌کند که توافقی است و از میزان تعرفه املاک نیز بسیار کمتر خواهد بود. اگر بخواهند قرارداد این معامله تنها به صورت دستی نوشته شود، دست مشاور املاک باز خواهد بود زیرا نیازی به پرداخت مالیات و همچنین سهم اتحادیه املاک نیست اما اگر طرفین معامله مبایعه نامه/اجاره نامه چاپی با کد رهگیری بخواهند، مشاور املاک در زمان صدور باید مبلغ مالیات و حق اتحادیه را بپردازد و البته مبلغ هولوگرام که ناچیز است و حدود ۵ هزار تومان است.

عبدالله اوتادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک می‌گوید: مشاوران املاک برای دریافت کد رهگیری مبلغی را باید به سامانه پرداخت کنند و زمانی که این عدد پرداخت می شود، اداره مالیات مبلغ کامل مالیات را دریافت و کد رهگیری صادرمی‌شود. هر مشاور املاکی که آن را رعایت نکند، مرتکب تخلف صنفی شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، وی همچنین می‌گوید: هزینه کد رهگیری و کمیسیون مشاوران املاک کشور نیم درصد معامله برای هر دو طرف محاسبه می شود. مبلغ هزینه کمیسیون و کد رهگیری نیم درصد و اجاره بهای ماهیانه باید یک چهارم باشد. 

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور، اگر میزان اجاره یک واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان باشد، هزینه کمیسیون و کدرهگیری با ارزش افزوده ۹ درصد ۵۰۰ هزار تومان و هزینه کمیسیون یک میلیون تومان، اجاره هم ۲۵۰ هزار تومان می شود که در مجموع با ۹درصد ارزش افزوده میزان کمیسیون و کد رهگیری به مبلغ ۸۳۰ هزار تومان هر یک از طرفین می شود.

۲.اما اگر دفتر مشاور املاک اقدام به پیدا کردن طرفین معامله و به اصطلاح «جوش دادن قرارداد» کرده باشد، کمیسیون از طرفین گرفته شده است و نیازی به دریافت مبلغی اضافه نیست.

در خبری در همین ارتباط از خبرگزاری تسنیم آمده بود:

 «بر اساس اطلاعات سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور تعرفه صدور کد رهگیری برای قراردادهای مبایعه‌نامه 10 هزار تومان است. این هزینه برای اجاره‌نامه، اجاره‌ به شرط تملیک، انتقال سرقفلی و پیش‌فروش به ترتیب 5 هزار تومان، 10 هزار، 10 هزار و 10هزار تومان است.

هزینه صدور کد رهگیری برای قراردادهای وقف، هبه و صلح رایگان و برای قراردادهای واگذاری تعاونی مسکن و انبوه‌سازان 10 هزار تومان است. همچنین هزینه صدور کد رهگیری برای قراردادهای دولتی و حکم قضایی 10 هزار تومان است.

برای قراردادهای توافقی، معاوضه ملک، قراردادهای غیررسمی قبل از اول بهمن 87 و قراردادهای غیررسمی بعد از اول بهمن 87 نیز صدور کد رهگیری 10 هزار تومان است. ضمن این‌که صدور کد رهگیری تمام قراردادهای بخش مسکن مالیات بر ارزش افزوده ندارد.

با وجود اعلام هزینه صدور کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور اما برخی بنگاه‌های املاک برای صدور این کد هزینه‌های بالایی را از 2 طرف معامله مطالبه و دریافت می‌کنند.

به‌عنوان نمونه طی چند سال اخیر دولت برای حمایت از مستاجران پرداخت وام ودیعه مسکن را تصویب کرد که باعث شد بخشی از مستاجران که به هر دلیلی قراردادهای آنها فاقد کد رهگیری بود برای دریافت این کد به بنگاه‌های املاک مراجعه کنند.

برخی از بنگاه‌های املاک نیز در قبال صدور این کد مبالغ بالا بعضا تا 5 میلیون تومان را از مستاجران دریافت کرده‌اند. در مثالی دیگر نیز صدور کد رهگیری برای اجاره‌نامه جهت ثبت نام مدارس نیز هزینه‌های سنگینی را روی دست قشر مستاجر قرار می‌دهد».

اگر یک معامله فرضی اجاره را در نظر بگیریم که شامل ۳۰ میلیون تومان رهن و ۱۰ میلیون تومان ماهانه اجاره است مبلغ کمیسیون حدودی آن حداکثر سه میلیون تومان برای یک طرف و مجموعا ۶ میلیون تومان می‌شود و هزینه ای که دفتر مشاور املاک هنگام اخذ قرارداد براساس برخی از محاسبه‌گرهای آنلاین باید در سامانه بپردازد مبلغی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.

در یک معامله فرضی فروش نیز اگر ثمن معامله ده میلیارد تومان باشد کل هزینه پرداختی به سامانه املاک در حدود ۷ میلیون تومان خواهد بود که کمیسیون این معامله براساس تعرفه در حدود ۵۰ میلیون تومان است اما حق التحریر متفاوت و کمتر خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا