خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرنوشت مبهم «طرح ایتالیایی ها» برای نجات بافت شیراز

پیام ما نوشت:
«طرح جامع حفاظت بافت تاریخی شیراز» که به «طرح یوکا» یا «طرح ایتالیایی ها» نیز معروف است، در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ تهیه شد. شیرازی‌ها و کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند این طرح که آن زمان بیش از یک میلیارد تومان برایش هزینه شده نیز می‌تواند بافت تاریخی این شهر را که در معرض تخریب قرار دارد، نجات دهد. اکنون پرسش پیش آمده برای بسیاری این است که سرانجام آن طرح چه شده و چرا تاکنون مسکوت و بی‌نتیجه مانده است؟
به گزارش ایسنا، کارفرمای «طرح حفاظت یکپارچه، پایدار و همه‌جانبه بافت تاریخی شیراز» شرکت عمران و بهسازی به نمایندگی وزارت راه و شهرسازی و طرفیت آن با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بود. به گفته آگاهان، این طرح از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد. بنا بر اظهارات مدیر پروژه طرح حفاظت از بافت تاریخی شیراز نیز برای تهیه و مطالعات این طرح، در آن زمان حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان هزینه شد.
طرح، محدوده بافت ۳۶۷ هکتاری شیراز را دربرمی‌گیرد که شامل محله‌های لب آب، دروازه کازرون، بالاکف، بیات، اسحاق بیگ، سردزک، سنگ سیاه، درب شیخ و درب شاهزاده است. کارشناسان آگاه از این طرح می‌گویند: طرح حفاظت بافت شیراز حتی به مرحله اجرا در یک محله به عنوان پایلوت رسید. ایتالیایی‌ها با همراهی مرمتگران و معماران ایرانی آن را در محله «اسحاق‌بیگ» اجرا کردند که اکنون ردپای مرمت‌ها در این محله دیده می‌شود.
اما پرسش این است که سرانجام «طرح حفاظت یکپارچه پایدار و همه‌جانبه بافت تاریخی شیراز» چه شد؟ چرا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن را تاکنون مسکوت و بلاتکلیف گذاشته و تصویب و ابلاغ آن را پیگیری نکرده است؟ چرا پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که در جریان «طرح ساماندهی بافت اطراف حرم شاهچراغ» طرف نظرخواهی بوده، چنین طرحی را تاکنون به مسئولان شهری شیراز پیشنهاد نکرده و درباره وضعیت آن روشنگری نکرده است؟
به‌ویژه آن‌که حفاظتگران، مرمتگران، معماران و کارشناسانی که زمانی در تهیه و مطالعات آن طرح نقش داشتند و از محتویات مطالعات و تحقیق‌های ایتالیایی‌ها آگاهند، اکنون بر این باورند که اجرای «طرح حفاظت یکپارچه پایدار و همه جانبه بافت تاریخی شیراز»، با توجه به تهدیدهای پی‌درپی که بناها و بافت تاریخی شیراز را در معرض خطر تخریب‌های قاصرانه و عامدانه قرار داده است، اکنون می‌تواند راهی برای حفظ بافت تاریخی شیراز و نجات آن از وضع موجود و مرهمی بر زخم‌های آن باشد.
مهیار قدوسی ـحفاظت‌گر و مرمتگر در شیرازـ می‌گوید: این طرح قرار بود برای جلوگیری از دخل‌وتصرف‌ها در بافت تاریخی شیراز، به‌عنوان طرحی بالادستی مورد توجه قرار بگیرد که اکنون هیچ‌کسی به آن دسترسی ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا