خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شورای میانه‌روها | مازنی: توپ در زمین نهادهای حاکمیتی است اما …

حجت‌الاسلام احمد مازنی، نماینده‌ی مردم در مجلس دهم درباره‌ی ایده‌ی تشکیل شورای میانه‌روها گفت: در حال حاضر توپ در زمین نهادهای حاکمیتی است اما اگر اراده‌ای برای اینکه مردم را در سرنوشت خودشان از طریق صندوق رای مشارکت دهند شاهد باشیم در کوتاه مدت امکان شکل‌گیری یک ائتلاف بزرگ برای مشارکت حداکثری و رسیدن به نتایج حداقلی می‌تواند وجود داشته باشد. همه‌ی افرادی که به دیدگاه حاکمیت قانون، حاکمیت گفت‌وگو بر فرآیند تصمیم گیری برای مسائل و مشکلات جامعه و مشارکت همه‌ی مردم در سرنوشت خود معتقدند می‌توانند ائتلافی بزرگی شکل دهند.

آقای مازنی در گفت‌وگو با انصاف نیوز با اشاره به انتخابات مجلس دوازدهم که سال آینده برگزار خواهد شد، گفت: برای انتخابات قدم اول را باید نهادهای حاکمیتی بردارند و چراغ سبزی را به مردم نشان دهند که بنا نیست انتخاباتی از جنس انتخابات سال 1400 تکرار شود و بناست که بر اساس قانون اساسی همه‌ی مردم و قشرهای جامعه در انتخابات مشارکت کنند. احزاب هم در صورتی که نگاه‌‌شان نگاه درازمدت باشد که جامعه از روش های خشونت‌پرهیز و حداقل هزینه‌ها بتواند به اهداف خودش برسد می‌شود. همه‌ی افرادی که به دیدگاه حاکمیت قانون، حاکمیت گفت‌وگو بر فرآیند تصمیم گیری برای مسائل و مشکلات جامعه و مشارکت همه‌ی مردم در سرنوشت خود معتقدند می‌توانند ائتلافی بزرگی شکل دهند. ائتلافی که حداکثر مشارکت و حداقل نتیجه را مدنظر داشته باشد.

مازنی در ادامه با اشاره به انتخابات ۷۶ گفت: همانطور که در سال 76 پیش‌بینی آقای خاتمی وقتی وارد عرصه انتخابات شده بودند این بود که هفت تا هشت میلیون رای می‌آروند و این رای مقدمه‌ای برای فعالیت‌های آینده می‌شود  ولی رای بیست میلیونی آوردند و دور بعد هم انتخاب شدند‌. یا در انتخابات مجلس دهم هم تقریبا شرایط همینطور بود؛ پیش‌بینی‌ها این نبود که لیست تهران یکپارچه رای بیاورد. ما از آن انتظارات و مطالبات حداکثری باید به مطالبات و انتظارات حداقلی اکتفا کنیم ولی همزمان باید آن اصلاحاتی در عرصه‌ی اجتماعی و اصلاحات ساختاری شکل بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «اصلاحات ساختاری را در شرایط فعلی استفاده از ظرفیت‌های دمکراتیک قانون اساسی می‌دانم»، گفت:  در حال حاضر توپ در زمین نهادهای حاکمیتی است؛ اگر اراده‌ای برای اینکه مردم را در سرنوشت خودشان از طریق صندوق رای مشارکت دهند باشد در کوتاه مدت امکان شکل‌گیری یک ائتلاف بزرگ برای مشارکت حداکثری و رسیدن به نتایج حداقلی می‌تواند وجود داشته باشد.

مازنی با اشاره به ایده‌ای دیگر با عنوان «شورای گفت‌وگوی ملی» گفت: من روی اینکه چه افرادی در چنین شوراهایی باشند هیچ تاکیدی ندارم که شورا دارای چه ترکیبی باشد اما آنچه روی آن تاکید دارم این است که باید در یک فرآیند گفت‌وگومحور و با مشارکت همه‌ی شخصیت‌ها از طیف‌های مختلف و همچنین از نسل‌های مختلف زمینه را برای عبور از بحرانی که الان در آن قرار داریم فراهم کنیم. محور این حرکت می‌تواند هم در بالاترین سطح نظام، رهبر معظم انقلاب باشد و همینطور در جبهه اصلاحات جناب آقای خاتمی می تواند این کار را انجام دهد.

او در ادامه افزود: البته بایداز بین زنان و جوانان و دانشگاهیان و حوزویان و کارگران و قشرهای مختلف هم عناصری باشند تا یک شورای گفتگوی ملی در ابتدا شکل بگیرد و این شورا برای عبور از بحرانی که در آن قرار داریم استفاده شود و در نهایت نیز نظر آحاد مردم و همه‌ی قشرها از طریق این شورا حاصل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که «واکنش جامعه به تشکیل چنین شوراهایی چیست؟»، گفت: مردم نگاه می‌کنند به اولا میزان صداقت کسانی که با آنها وارد گفت‌وگو شدند و ثانیا به این موضوع که در این فرآیند گفت‌وگو محور آنچه که مطرح می‌شود بر اساس کشف حقیقت و تحقق عدالت باشند.

مازنی در توضیح ایده‌ی شورای گفت‌وگوی ملی گفت: از همه‌ی قشرهای مردم باید در این شورا حضور داشته باشند؛ در ابتدا یک هیئت موسس شورای گفت‌وگوی ملی شکل بگیرد و در نهایت از طرف خود مردم انتخاب شوند. شاید دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی به دلیل ثباتی که در آنجا وجود دارد و هم به رهبری متصل است و هم با نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور مرتبط است برای شروع چنین کاری مناسب باشد و بعد خانه احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکلهای مردمی باید وارد شوند. وقتی چنین حرکتی از ناحیه‌ی خود مردم شکل بگیرد و با صداقت و اعتمادافزایی و همچنین تجربه‌ای که از قول و فعل این افراد دارند نگاه می‌کنند به هر حال متناسب با آن عکس العمل نشان خواهند داد.

این نماینده‌ی سابق مجلس با بیان اینکه «شورای گفتگوی ملی را دور از دسترس نمی‌دانم» گفت: در جلسه‌ای که در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی از فعالان سیاسی برای بررسی روندی که منجر به اعتراضات و شرایط فعلی شد دعوت شده بود  این پیشنهاد را مطرح کردم و اتفاقا از اصل پیشنهاد هم استقبال شده است و می تواند زمینه‌ی تحقق آن خیلی زود فراهم شود به شرط اینکه اراده تحقق آن وجود داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا