خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقوی حسینی درمورد شورای میانه‌روها: بعضی از این افراد اصلا میانه‌رو محسوب نمی‌شوند

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: سیدحسین نقوی حسینی، ‌نماینده‌ی اصولگرای سابق مجلس، می‌گوید انتخاب افراد حاضر در شورای میانه‌روها مهم است و بعضی از این افرادی که شما در این شورا نام بردید به عنوان شخصیت‌های سیاسی خیلی تندی مطرح هستند. او می‌گوید: به اعتقاد من فقط آقای لاریجانی به این چارچوب می‌خورد یا مثلا آقای پزشکیان در تناسب است با این ایده‌ی میانه‌روی چون آدم معتدلی است. سایر این افراد که من در رسانه‌ها دیده‌ام یک زمان مواضعی داشته‌اند که بسیار تند بوده و تندرو بوده‌اند.

آقای نقوی حسینی در گفتگویی کوتاه با انصاف نیوز از دیدگاهش راجع به شورای میانه‌روها گفته است:

  • در هفته‌های گذشته ایده‌ای تحت عنوان شورای میان‌روها مطرح شد. شما نظری در مورد این شورا دارید؟ به نظر شما آیا این شورا با محوریت میانه‌روها خواهد توانست در شرایط فعلی کشور راهگشا باشد؟

اگر دوره‌ی آقای خاتمی و آقای روحانی را به اصلاحات نسبت بدهیم و آقای احمدی‌نژاد و آقای رئیسی را به اصولگرایان ما تا به حال شاهد دو دهه فعالیت هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور بوده‌ایم. نتیجه‌ی این دو دهه فعالیت نشان می‌دهد که این‌ها عملکرد رضایت‌بخشی نداشته‌اند و باید اتفاقات دیگری رخ بدهد. همین دلیلی شده که عده‌ای از کالبد اصلاح‌طلبی و اصولگرایی خارج شده‌اند و جریان سومی را به نام شورای میانه‌روها ایجاد کنند.

منشا این ایده‌ی میانه‌روها در مجلس است. در دوره‌ی نهم و دهم مجلس فراکسیونی به نام فراکسیون مستقلین شکل گرفت و همین فراکسیون محور چنین تفکری است که می‌گوید نه با اصولگرایان هستیم و نه با اصلاح‌طلبان.

میانه‌رو به این معنا نیست که شخصی از آسمان بیاید و این جریان را شکل دهد بلکه افرادی از همین دو جریان هستند. جریانات سیاسی یک طیف هستند و یک سر طیف با سر دیگر بسیار متفاوت است. برای مثال اصلاح‌طلبان از طیف آدم‌های میانه‌رو با منش آرام و منطقی شروع می‌شود تا این سر طیف که آدم‌های بسیار افراطی‌ای هستند و اصلا از ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی هم عبور کرده‌اند. اصولگرایان هم به همین منوال طیفی از آدم‌های مختلفند یک سر طیف آدم‌های معتدل و اهل تعاملی هستند و سر دیگر طیف که آدم‌های بسیار بسته‌ای هستند و چارچوب خاصی دارند. میانه‌روها برشی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی هستند که مشی اعتدالی دارند و به هم نزدیک می‌شوند.

یکی از شعارهایی هم که در این تجمعات شنیده می‌شد همین بود که «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» بنابراین جریان میانه‌روها هم با آگاهی از رویکرد مردم و اینکه دیگر تمایلی به اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان ندارند ایجاد شده است.

انتخاب افراد این جریان مهم هستند. بعضی از این افرادی که شما در این شورا نام بردید به عنوان شخصیت‌های سیاسی خیلی تندی مطرح هستند. به اعتقاد من فقط آقای لاریجانی به این چارچوب می‌خورد یا مثلا آقای پزشکیان در تناسب است با این ایده‌ی میانه‌روی چون آدم معتدلی است. سایر این افراد که من در رسانه‌ها دیده‌ام یک زمان مواضعی داشته‌اند که بسیار تند بوده و تندرو بوده‌اند.

البته جریان میانه‌رو هم یک طیف است؛ میانه‌روهای تند، کند یا میانه!

  • انصاف نیوز: پیش‌بینی می‌کنید این جریان میانه‌رو با اقبال مردم هم روبرو خواهد شد؟ حتی با افرادی که شما اسمشان را میانه‌رو می‌گذارید.

مردم الآن گرایشات مختلفی دارند. تصور بخشی از مردم الآن این است که هیچ کدام از این جریانات نمی‌توانند برای آن‌ها کاری کنند و مایوسند. این مورد تایید من نیست؛ یاس که مشکلی را حل نمی‌کند و معتقدم حتما راه برون رفت از این شرایط برای ما وجود دارد. کسانی که از یاس می‌گویند از آینده‌ی خودشان ناامیدند.ما حق نداریم به عنوان آدم‌های انقلابی تبلیغ یاس کنیم.

گروه دیگری از مردم هم می‌گویند نه آن اصلاح‌طلبی افراطی که از چارچوب نظام خارج می‌شود و نه آن اصولگرایی افراطی که راه‌های تعامل با دنیا را بسته هیچکدام نجات‌بخش نیست بنابراین اگر یک جریان معتدل، منطقی و میانه بیاید که این بدی‌ها را نداشته باشد شايد بهتر بتواند به مردم خدمت كند.

بله، اين گرايش بين مردم وجود دارد ولی اگر انتظار دارید با به وجود آمدن این جریان همه‌ی مردم بیایند و پای این علم سینه بزنند؛ خیر، چنین خبری نیست. شما اگر بین محاورات سیاسی رسانه‌ها، نشریات وسیاسیون هم دقت می‌کنید می‌بینید که همه معتقدند که اگر افراد معتدل و صاحب برنامه بیایند شاید بتوانند بخشی از این مشکلات را حل کنند.

  • انصاف نیوز: آیا راهی وجود دارد که چنین شورایی اعتماد از دست رفته‌ی مردم را بازگرداند و مردم را جذب کند؟

سمبل ظهور و بروز یک جریان سیاسی صندوق رای است. آن‌جا باید یک جریان خود را نشان بدهد که چقدر توانسته افکار عمومی را جذب کند. صندوق رایی که پیش روی ماست صندوق مجلس است. در مجلس آینده اگر توانست رای مردم را جذب کند قطعا می‌تواند در انتخابات بعدی هم ظهور و بروز داشته باشد؛ بنابراین به نظر من یکی از راه‌هایی که این جریان می‌تواند خود را اثبات کند همین آمادگی برا انتخابات مجلس است. در حوزه‌های مختلف انتخاباتی کار کند و اشخاصی را که به میانه‎‌روی و اعتدال شهرت دارند و می‌توانند آرا مردم را جمع کنند به آن‌ها معرفی کنند. اشخاصی که این جریان انتخاب می‌کند باید در زمینه‌های مختلف برنامه ارائه دهند.

  • انصاف نیوز: البته اگر تایید صلاحیت شوند!

این مکانیزمی است که همه باید از آن عبور کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا