خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش مدیرعامل و هیات مدیره خانه سینما

اعضای هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما، با حضور در جمع خبرنگاران، درباره برنامه‌های خانه سینما و اقداماتی که در ماه‌های اخیر در این نهاد صنفی صورت گرفته است، توضیحاتی ارائه کردند.

نژلا پیکانیان در خبرآنلاین نوشت: آتیلا پسیانی، محمدرضا موینی، ابراهیم مختاری، کامران ملکی، سیدمهدی خادم، عبدالله اسفندیاری، شادمهر راستین، ‌بهمن اردلان از اعضای هیات مدیره‌ و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما در این جلسه که صبح دوشنبه دوازدهم مهرماه برگزار شد، حضور پیدا کردند.

بیمه هنرمندان و صندوق اعتباری هنر

ابراهیم مختاری در ابتدای صحبت هایش با اشاره به استقبال بی نظیر هنرمندان و اهالی رسانه از هجدهمین جشن خانه سینما گفت: «بیش از 6 هزار نفر از هنرمندان در جشن امسال شرکت کردند و برگزاری با شکوه تری را نسبت به سال‌های قبل داشتیم.»

مختاری در ادامه به موضوع تغییر آیین نامه جشن خانه سینما پرداخت و افزود: «تغییرات آیین نامه‌ای به شکلی بود که هر گونه شائبه لابی در آرا را کاهش می داد. از طرف دیگر هیئت مدیره تمام تلاشش را می کند تا آیین نامه شکل جدیدش را هر چه زودتر به دست بیاورد.»

مسئله مهم دیگری که رئیس هیئت مدیره خانه سینما در صحبت هایش به آن پرداخت بحث بیمه تامین اجتماعی هنرمندان و بیمه های تکمیلی بود، مختاری در این باره تصریح کرد: «مسئله بیمه تامین اجتماعی هنرمندان خوشبختانه تا حد زیادی حل شد و بیمه شدن هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر نیز روند تازه ای به خود گرفته و با توجه به توافق نامه جدیدی که بین خانه سینما و صندوق اعتباری هنر لحاظ شده راه برای حل مسائل بیمه باز شده. ما نیز امیدواریم مسائلی که باعث وقفه در این روند شده بود را زودتر از بین ببریم. خوشبختانه بیمه تکمیلی هم مراحلش انجام شده و امیدواریم همین اتفاق در سال آینده نیز ادامه پیدا کند.»

غیر از صندوق اعتباری هنر که به افراد متقاضی وام پاسخ می دهد خانه سینما نیز درگیر پاسخگویی به این موارد است که معمولا اعضا از طریق تشکل ها مبه خانه سینما معرفی می شوند و مدیریت با تاسیس کمسیونی به این درخواست ها پاسخ می دهد. مختاری همچنین افزود: «در مجموع می توان گفت بودجه خانه سینما در بخش ستادی و حتی در بخش برگزاری جشن خانه سینما کاهش پیدا کرده، گرچه امسال جشن اسپانسر و حامی نداشت اما برعکس بخش رفاهی افزایش داشته که نشان از گرایش مدیریت در پاسخ به نیازهای رفاهی اعضا است.»

ابراهیم مختاری در ادامه خبر از تصویب تاسیس باشگاه کارورزان داد و گفت: «با توجه به گرایش به تولید آثار فرهنگی که در کشور بالا رفته و این مسئله موجب توسعه اقتصاد فرهنگی نیز شده نیاز به نوعی سازمان دهی وجود داشت که اشخاصی که به تازگی می خواهند وارد حوزه تولید آثار سینمایی بشوند بتوانند راه مناسبی برای شروع پیش رویشان داشته باشد و از  این رو ایده تاسیس باشگاه کارورزان شکل گرفت و حالا هم خوشبختانه به مرحله تصویب رسیده است. این باشگاه متشکل از سازندگان فیلم های کوتاه بلند و فارغ التحصیلان رشته های سینمایی دانشگاهی است که امیدوارم آیین نامه اش به زودی تصویب شود و به اطلاع همگان برسد. مختاری همچنین افزود: این باشگاه همچنین پل ارتباطی بین نورسیده های این حرفه با حرفه ای های سینماست.»

گویی مدیریت طایفه‌ای در سینما حاکم است

ابراهیم مختاری در ادامه سخنانش با ابراز خوشحالی از اینکه یک معمار در جمع هیات مدیره حضور دارد، ادامه جلسه را به شادمهر راستین عضو هیات مدیره و معمار سپرد.

راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما با همکاری ناصر عنصری گفت: «سازه این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی که داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود که در شان سینمای ایران باشد به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت. ما نگران طبقه دوم این ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازی هایی صورت گرفت. البته ما در تلاش هستیم که این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم. به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجه ای را تامین کرد که ما سعی می‌کنیم بودجه های دیگری نیز اضافه کنیم.»

مختاری درباره مساله صدور پروانه نمایش و ساخت و ایستادگی دولت پای مجوزهایش نیز گفت: «دو موضوع دیگر یعنی تزلزل در سندیت پروانه نمایش و پروانه ساخت می تواند آرامش موجود در سینما را متزلزل کند. گاهی با وجود آنکه پروانه ساخت یک فیلم صادر می شود، برخی به آن اعتنا نمی کنند. در این هنگام وقتی صاحبان فیلم برای تامین بودجه فیلم هایشان به مراجع و نهادها مراجعه می کنند آنها می گویند ما ابتدا باید سناریو را بخوانیم. این در حالی است که پروانه ساخت آن فیلم ها از پیشتر تایید شده است. این نشان می دهد که پروانه ساخت ضمانت ندارد. گاهی هم با وجود آنکه پروانه نمایش فیلم ها صادر شده است، این امر از سوی صادرکنندگان زیر پا گذاشته می شود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالن های خود نمی دهند. گویی مدیریت طایفه ای بر سینما حاکم شده است. این موضوع باید از بین برود زیرا ما حاکمیت ملی در سینما داریم. باید وجاهت پروانه ساخت و پروانه نمایش از طریق نهادهای دیگر پذیرفته و اجرا شود.»

او افزود: «ماموریت عمومی مجمع خانه سینما، ثبت تشکل ها در خانه سینما بود، هیئت مدیره با استفاده از تجربه پیشین اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد، که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.»

این عضو هیات مدیر خانه سینما تاکید کرد: «ماموریت عمومی مجمع خانه سینما ثبت تشکل ها بود که هیات مدیره با استفاده از تجربه پیشین از اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.»

مختاری در ادامه این نشست درباره حمایت خانه سینما از سینماگران برای مشکلاتی که در زمینه اکران فیلم‌های آنها رخ می دهد، توضیح داد: «زمانی که اتفاقی برای فیلمی رخ می دهد پیش از هر چیز شاکی خصوصی باید اقدام کند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل می شود و سپس خانه سینما در مورد مشکل مورد نظر اقدام می کند. البته در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام می دهد که نمی خواهد بازتاب مطبوعاتی داشته باشد؛ چراکه ممکن است این بازتاب به نفع جریان ایجاد شده نباشد.»

برخی مسائل به عمد رسانه‌ای نمی‌شود

محمدرضا موینی نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه این نشست ضمن تسلیت آغاز ایام محرم و تبریک آزادی و بازگشت صدرا محقق روزنامه نگار زندانی که چند روزی است آزاد شده از حضور اهالی رسانه در این نشست تشکر  و قدردانی کرد.

بعد از سخنان ابراهیم مختاری و شادمهر راستین نوبت به پرسش های خبرنگاران حاضر در جلسه رسید و در ادامه ابراهیم مختاری در پاسخ به پرسش خبرنگاری راجع به واکنش دیر هنگام خانه سینما نسبت به توهین هایی که به هنرمندان صورت می گیرد و به نوعی جایگاه خنثی خانه سینما گفت:  «معمولا وقتی اتفاق هایی از این دست برای اشخاص می افتد در درجه اول خود فرد به عنوان شاکی خصوصی باید اقدام کند و بعد از او تشکل یا صنفی که به او وابسته است وارد عمل می شود و پس از آن پای خانه سینما به میان می آید. بعضی وقتها مدیریت خانه سینما اقداماتی در این راستا انجام می دهد اما اساسا علاقه مند نیست بازتابی داشته باشد آن هم به این دلیل که صلاح دانسته شده گشایش مشکل به این شکل باشد. در نهایت و شاید پایان کار است که خانه سینما مجموعه تشکل خودش را درگیر می کند. رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه افزود: اما ذکر این نکته لازم است که همه مسائل رخ داده در این زمینه ها دیده بانی و رصد می شوند و خانه سینما نیز وارد عمل خواهد شد که بازتاب خبری برخی از آنها را می بینید و می شنوید و برخی مسائل نیز به عمد رسانه ای نمی شوند.»

سوال دیگری که در نشست امروز خانه سینما مطرح شد بحث استفاده از کارت های صنفی خانه سینما بود که مختاری در این باره نیز توضیح داد: «ابتدا باید این توضیح را بدهم که کارت های صنفی با کارت اعضای خانه سینما متفاوت است و رسیدن به کارت صنفی شرایطی دارد که اساسا کمی سخت تر از شرایط صدور کارت اعضا در تشکل هاست. طبیعی است که وقتی شرایط مورد نظر احراز شود کارت صنفی صادر می شود و در غیر این صورت نیز صدوری صورت نمی گیرد. مختاری ادامه داد: دور تازه صدور کارت صنفی به زودی آغاز می شود، البته هنوز زمانش مشخص نشده ولی سیستم و ضابطه آن مشخص است.»

موئینی نائب رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه صحبت هایش گفت: «در ادامه بحث استفاده از کارت های صنفی این نکته را نیز باید خاطر نشان کنم که رئیس صندوق اعتباری به ما اطلاع دادند افراد زیادی بی آنکه حرفه ای سینما باشند از طریق وزارت ارشاد در دوره گذشته یعنی در دولت نهم و دهم عضو صندوق شدند و آنها از خدماتی استفاده می کنند که خدمات هنرمندان است، البته که قرار بود این افراد پالایش شوند. »

مویینی همچنین افزود: «نکته دیگری که باید به اشاره کنم مطالبی است که در برخی نشریات منتشر می شوند، نشریاتی که آداب روزنامه نگاری را نگه نمی دارند و هیچ حریمی برای خودشان فرض نمی کنند. این نشریات فکر می کنند از جانب گروه هایی حمایت می شوند که اتفاقا می شوند. بدیهی است که خانه سینما از اعضای خودش دفاع می کند و شکی در این قضیه نیست، اما نحوه اعلام و شیوه و منش برخورد ها با هم فرق می کند. بیانیه دادن همیشه چاره یک رفتار اشتباه و راهکار حل کردن همه مسائل نیست. معینی در ادامه صحبت هایش به فیلم هایی که با وجود دارا بودن پروانه نمایش اجازه اکران پیدا نمی کنند اشاره کرد و  افزود: در مورد فیلم هایی که پروانه نمایش دارند نیز همین مسئله صدق می کند، خانه سینما حقوق مالکانه ای برای صاحب اثر متصور است و همین حق باعث می شود شخص خودش در ابتدا برای حل مسئله به وجود آمده اقدام کند.»

در ادامه نشست مویینی تصریح کرد: «در پاسخ به سوال دوستان که می گویند چرا خانه سینما در برخورد با برخی مسائل به وجود آمده عاجل برخورد نمی کند نیز باید بگویم ما باید فرصت دهیم تا صاحب اثر و مالک حقوقی آن اقدام خودش را انجام دهد، شاید او در حال رایزنی و گفت و گو باشد و اگر ما قبل از کسی که مالک حقوق اثر است دخالت داشته باشیم در روند حل مسئله خلل ایجاد شود. اگر همه راه های رفته جواب ندهد طبیعتا خانه سینما وظیفه خودش می داند که از آثار پروانه نمایش دارند و اجازه اکران نمی گیرند دفاع و حمایت کند.»

مویینی اینطور ادامه داد: «علاوه بر حقوق مالکانه که متعلق به صاحب اثر است، خانه سینما خودش را موظف می داند که در این شرایط وارد عمل شود که این موضوع نیز خود نیازمند یک بازه زمانی است. البته که من همچنان معتقدم اقدام فقط به معنای بیانیه صادر کردن نیست، بلکه اعتقاد من این است که باید به دنبال راه حل های پایدار بود.»

در ادامه بحث های مربوط به حق مولف ابراهیم مختاری نیز یادآور شد: «در بحث حقوق مولف همیشه بحث های زیادی وجود داشته و دارد، اما کار تشکیلاتی نسبت به احقاق آن صورت نگرفته است. در این دوره هیئت مدیره سعی کرد تشکل هایی که صاحب حق مولف هستند را با هم متشکل کند. تشکل  آهنگسازان، فیلمنامه نویسان و تشکل کانون کارگردانان از جمله تشکل هایی بودند که با آنها صحبت شد و موافقت کردند که ما در حد بضاعتمان مقدمات اتحادیه تشکل های دارای حق مولف را فراهم کنیم و از این به بعد انتظار داریم دیگر تشکل های دارای حق مولف نیز با ما همکاری کنند تا در نهایت به این راهکار برسیم که چطور می شود در سینمای ایران به حق مولف پایبند بود.»

ما با فراغ خاطر اینجا هستیم

در ادامه نشست خانه سینما آتیلا پسیانی سخنگوی هیئت رئیسه خانه سینما با اشاره به بحث واکنش های دیرهنگام خانه سینما درباره مسائل پیش آمده گفت: «اتفاق هایی که در دوره قبل افتاد باعث شد هیئت مدیره قبلی نسبت به ترکیب فعلی هیئت مدیره ای واکنش‌گرا باشد و حملاتی که خانه سینما می شد را به خوبی دفع کرد و حالا که ما با فراغ خاطر اینجا هستیم مدیون آن دوستان هستیم. اما هیئت مدیره فعلی از بدو تشکل و انتخاب و دور هم جمع شدنش تصمیم گرفت بیشتر هیئت مدیره ای کنش گرا باشد و نه واکنش گر. در واقع تصمیم بر این شد تا مسائل را طراحی کند و آنها را پیش ببرد. طبعا همه مسائل مربوط به سینمای ایران مورد علاقه و رصد کردن این هیئت مدیره هست اما وظایفی که هیئت مدیره برای خودش در نظر می گیرد الویت صنفی دارد.»

منوچهر شاهسواری مدیر عامل جدید خانه سینما در اواسط این نشست به دعوت اعضای هیئت رئیسه به جمع آنها پیوست تا در ادامه او نیز مستقیما پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف باشد. شاهسواری بعد از خوشامدگویی به اهالی رسانه به جشن هجدهم اشاره کرد و درباره هزینه های برگزاری این مراسم گفت: «ما برای جشن امسال یک دوره تقریبا یک ماه و نیمه نمایش فیلم با بیش از 450 داور داشتیم. بخش جشن فیلم کوتاه را نیز با تعداد زیادی داور داشتیم که مراسم مستقل خودش را داشت، همچنین بخش فیلم های مستند و بزرگداشت ها را نیز داشتیم. در جشن بزرگ سینما نیز بیش از 6 هزار نفر از هنرمندان  و دوستان اهالی رسانه در میدان مشق حضور داشتند و ما اعتراف می کنیم که حضور این جمعیت بااینکه همه شان از خانواده سینما بودند اما برای ما یک ارزش بزرگ بود که برای ما قابل احترام است.»

شاهسواری در ادامه صحبت هایش درباره هزینه های برگزاری هجدهمین جشن خانه سینما افزود: «مراسم جشن خانه سینما با همه اجزایش یعنی هزینه های جاری، پذیرایی، سالن، پخش های تلویزیونی، ساخت کلیپ ها و فیلمهای بزرگداشت ها و … مبلغی حدود 600 میلیون تومان شد که فکر می کنم برای کسانی که آشنا به هزینه اجرای چنین مراسمی هستند می دانند این عدد مبلغی بسیار ناچیز در مقابل حجم کاری که انجام شده است.»

سخنگوی خانه سینما حرفی نمی‌زند که مجبور به اصلاح آن شود

در ادامه پرسش های خبرنگاران سوالی مبنی بر در دسترس نبودن آتیلا پسیانی به عنوان سخنگوی هیئت مدیره مطرح شد که مختاری در این باره توضیح داد: «سیاست و تصمیم هیئت مدیره جدید بر این اساس بوده که اخبار اتفاق ها در صورتی از طرف سخنگو مطرح شود که هیئت مدیره با آن موافقت کرده باشد. از طرف دیگر فکر می کنم دوستان مطبوعات هنوز به شرایط قبل عادت دارند، اما اکنون شرایط فرق کرده است. پس از دورانی که تنش‌بار بود و مدیرعامل خانه سینما و رئیس هیأت مدیره به طور مداوم در حال گفت‌وگو با رسانه‌ها بودند شرایط با دوره ای که ما سر کار آمده ایم متفاوت است.»

در ادامه این مبحث آتیلا پسیانی نیز که به دلیل پاسخگو نبودنش مورد انتقاد یکی از خبرنگاران قرار گرفته بود توضیح داد: «در شروع این دوره تفکیکی را قائل شدیم و از نظر ما بین سخنگوی هیأت مدیره با رابط مطبوعاتی تفاوت وجود دارد. سخنگو باید نظرات هیأت مدیره را فقط در صورتی که هیأت مدیره تشخیص بدهد، اعلام کند اما اینکه دوستان رسانه‌ای انتظار دارند برای هر اتفاقی و نیز انجام مصاحبه سخنگو در دسترس باشد از وظایف او نیست چون وظیفه مسئول مرتبط با رسانه‌ها در خانه سینماست.البته دیدگاه ما نسبت به سینما با مطبوعات مشترک است ولی رویکرد و عملکردمان متفاوت است.»

شادمهر راستین دیگر عضور هیئت مدیره نیز در این باره اظهار کرد: «خانه سینما رفتاری را پیش گرفته و قرار نیست به هر خبری واکنشی داشته باشد. اینجا پایگاه سینماست و قرار است پایداری را بروز دهد. ما در اینجا نقش جدیدی را ایفا کردیم و از شما اهالی رسانه نیز می‌خواهیم در این باره همکاری کنید، چون نمی‌خواهیم مرکز شایعات سینمایی باشیم. ما می‌خواهیم اینجا امنیت وجود داشته باشد تا بخش خصوصی برای حضور در سینما همکاری کند.»

راستین همچنین افزود: «آیا باید مدام به موضوعات واکنش نشان دهیم تا ناامنی را نشان داده باشیم. یکی از اتفاقاتی که خانه سینما به آن ورود پیدا کرد اما نخواستیم کسی متوجه شود اتفاقی بود که برای خانم معتمدآریا رخ داد و دقیقا همان شب با دعوت از ایشان موضوع پیگیری‌ شد. در واقع رفتار سخنگوی ما در حد سخنگوی یک وزارتخانه است و مثل سخنگوی وزارت ارشاد نیست که وقتی حرفی می‌زند بعد از آن مجبور به درست کردن و اصلاح آن باشند.»

در ادامه منوچهر شاهسواری در پاسخ به پرسشی دیگر درباره بودجه سالانه خانه سینما توضیحاتی داد و گفت: «طبق سال‌های گذشته به طور معمول در پایان هر سال مالی حساب‌رسی رسمی انجام و مجموعه فعالیت‌های خانه سینما فهرست و ارزش‌گذاری مالی می‌شود. در این باره در تفاهم‌نامه‌ای با سازمان سینمایی عددی به تفاهم می‌رسد که رقم آن در سال‌های مختلف متفاوت است.»

شاهسواری همچنین ادامه داد:  «امسال برای بیمه تکمیلی دو میلیارد و 800 میلیون تومان تفاهم‌نامه داریم و حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان هم برای هزینه‌های دیگر خانه سینما که شامل هزینه‌های جاری، جشن و کمک‌های رفاهی می‌شود، تفاهم داریم.»

مدیرعامل خانه سینما نیز در ادامه نشست به همکاری خانه سینما و صندوف اعتباری هنر اشاره کرد و گفت: «براساس قانون، صندوق اعتباری هنر برای پوشش قرار دادن کلیه هنرمندان تأسیس شد و یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این صندوق خانه سینما با بیش از 4000 عضو است، اما دلگیری‌هایی بوجود آمده بود و دوستان در خانه سینما برای جلوگیری از خسارت احتمالی به اعضای خود توانستند برای سال 95 بیمه تکمیلی را به طور مستقیم مدیریت کنند که خوشبختانه بیمه موثری هم بود. اما تداوم این بیمه و نیز بیمه تأمین اجتماعی که جز از طریق صندوق اعتباری هنر امکان‌پذیر نیست باید از طریق گفت‌وگو دنبال شود. همچنین لازم به ذکر است در این راستا با مدیرعامل جدید صندوق (ارجمندی) گفت‌وگو و کارگروهی متشکل از خانه سینما و صندوق تشکیل شد و پیگیری‌ها برای بهره بردن از امکانات و استفاده از بیمه تکمیلی سال آینده انجام می‌شود.»

حقوق مالکانه اثر در هیچ بخشی رعایت نمی‌شود

شاهسواری در ادامه صحبت های مطرح شده در نشست به حقوق مولفین اشاره کرد و گفت: «یکی از بزرگترین مشکلات سینمای ایران همین است که حقوق مالکانه اثر تقریبا در هیچ بخشی رعایت نمی‌شود. در واقع ما از وقتی فیلم می‌سازیم تا زمانی که در مرحله سالن سینماست حداقل‌هایی را برای تضمین کار داریم اما وقتی وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود، حقوقی را برای صاحبان اثر نمی‌توان تصور کرد.این اتفاق هم در سایت‌هایی که غیرقانونی از فیلم‌های سینمایی استفاده می‌کنند و هم در شبکه‌های ماهواره‌ای دیده می‌شود که در این باره مجموعه شکایات وسیعی علیه آن‌ها در دادگاه تشکیل شده است.شاهسواری همچنین تاکید کرد:  تا وقتی که حقوق مالکانه آثار سینمایی ایران از سوی همه نهادها و حوزه‌ها به رسمیت شناخته نشود برای ایجاد امنیت حرفه‌ای و گسترش کار دچار مشکل خواهیم بود و این یک تقاضای جدی است چون ما دچار یک نوع تاراج و غارت اموال سینماگران هستیم که امیدوارم با شکل‌گیری سامانه نمایش خانگی که کمیته آن مدت‌هاست، تشکیل شده از این گره عبور کنیم.»

ابراهیم مختاری در ادامه صحبت هایش درباره سازمان سینمایی گفت: «یکی از ایرادهای ما از سازمان سینمایی این است که الزاماتی را برای مدیران دولتی وضع کند و نیز در صف هیأت وزیران موضوع را به تصویب برساند که در این باره پاسخگویی‌هایی هم اتفاق بیفتد. مثلا این الزام وجود داشته باشد که فارابی پرداخت‌های خود را اعلام کند چرا که این اتفاق یک بار رخ داد ولی پس از آن دیگر تکرار نشد.»

رئیس هیت مدیره خانه سینما ادامه داد: «اگر قرار باشد هر کسی در خیابان کاری کرد هیأت مدیره خانه سینما واکنش نشان دهد، پس شأن سینما کجا می‌رود؟ ما تا زمانی که مشکلات و چالش‌ها از طریق رسانه‌ای حل می‌شود، همراه خواهیم بود. اما یک زمانی هست که موضوعی رسانه‌ای نمی‌شود در حالی که پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. هدف ما این است که شرایط به گونه‌ای باشد که وقتی خانه سینما وارد موضوع می‌شود با چنان قدرتی باشد که آن را تمام کند و الان حرمت خانه سینما را بیش از چند وزارتخانه می‌دانیم.»

در ادامه نشست مختاری در پاسخ مجدد به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره توهین هایی که در یک نشریه به هنرمندان صورت گرفته گفت: «ما با آقایان ایوبی و جنتی قطعا موارد اختلافی داریم و مکاتباتی را هم انجام داده‌ایم که برای روز مبادا نگه می‌داریم، حتی مواردی را هم به گوش آقای روحانی رسانده‌ایم. با این حال درباره تصمیمات حوزه هنری معتقدیم این نوع مدیریت ملوک‌الطوایفی به جایی نمی‌رسد و راه حل هم این نیست که شورای عالی سینما راه بیندازد چون دولت که به تنهایی خودش از پس حل این مسئله برنمی‌آید و باید یک جایی طراحی شود که مسائل در آن حل و فصل شود. ما اختلاف خود با آقای ایوبی را که زیاد هم نیست به خودش عرضه می‌کنیم اما ماجرا این است که شاکی از متشاکی به خود او شکایت می‌برد و سوال این است که چطور می‌توان در این شرایط حاکمیت ملی را در سینما ایجاد کرد؟»

مختاری همچنیین تاکید کرد: «این موضوع چشم اسفندیار سینمای ایران است، تا وقتی حاکمیت ملی در سینما استقرار نیابد وضع تا ابد همین است. باید افکار عمومی از این قضیه آگاه شوند تا شاید جایی مثل حوزه هنری هم تغییری در کارش ایجاد کند. برای این کار تنها کار تأسیس مرکز ملی سینمای ایران است و جایی مثل شورای عالی سینما که ساخته مدیریت قبلی بود و از اساس مشکل داشت راه چاره نیست.»

خانه سینما بازگشت عقب نخواهد داشت

سوال دیگری که در پایان این جلسه پرسیده شد درباره نبود نماینده‌ای از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در هیأت مدیره خانه سینما مطرح شد که محمدرضا مویینی در پاسخ به آن گفت: «این سوال چرا در سال 89 مطرح نشده است؟ آن هم در دورانی که می‌خواستند خانه سینما را مصادره کنند.من و آقای مختاری از دوره قبل در هیأت مدیره خانه سینما مانده‌ایم و بنا هم نداشتیم که بمانیم چون چهار سال سخت را سپری کردیم.»

مختاری نیز این توضیح را افزود: «ما علاقه‌مند به حضور یک تهیه‌کننده در ترکیب هیأت مدیره بودیم و حتی خواستیم اگر می‌شود بازرسی را معرفی کنند که در نهایت بخشی از نگرانی ما از عدم حضور آن‌ها با انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما کاهش پیدا کرد.»

شادمهر راستین نیز در پاسخ به این سوال گفت: «خانه سینما دیگر برگشت به عقب نخواهد داشت، و تهیه‌کنندگان برای آمدن به هیأت مدیره باید تلاش کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا