خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ آیت‌الله منتظری به پرسش رادیو بی‌بی‌سی در مورد برگزاری رفراندوم و نظارت نهادهای بین‌المللی

کانال نشر آثار و اندیشه آیت الله منتظری با تیتر «پاسخ آیت‌الله منتظری به پرسش بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی در مورد برگزاری رفراندوم و نظارت نهادهای بین‌المللی (۱۴ دی ۱۳۸۳)» نوشت:

بسمه تعالی
حضرت آیت‌الله منتظری
با سلام
همان‌طور که مستحضر هستید ظرف چند روز گذشته در مورد موضعگیری حضرتعالی درباره فراخوان ملی برگزاری رفراندوم که از طرف عده‌ای از دانشجویان و فعالان سیاسی و از طریق سایت اینترنتی “شصت میلیون دات کام” راه‌اندازی شده مطالب مختلفی منتشر شده است. از آنجایی که حضرتعالی پیش از این حمایت خود را از برگزاری هرگونه رفراندومی اعلام نموده‌اید، لطفاً نظر صریح خود را در مورد فراخوان یاد شده که به “شصت میلیون دات کام” معروف شده و زمان برگزاری آن، همان‌گونه که در فرمایشات حضرتعالی با دانشجویان مطرح شده بیان بفرمایید.
در همین حال لطفاً نظر خود را در مورد برگزاری رفراندوم با نظارت نهادهای بین‌المللی با هدف تغییر قانون اساسی در ایران بیان بفرمایید.

(بسمه تعالی)
پس از سلام، در غیر معصومین(ع) ثبوت حاکمیت برای فرد و بقا و شکل آن تابع انتخاب و آرای مردم است، و انتخاب مردم یک زمان و قوانین مصوبه آنان برای نسل بعد اعتبار شرعی و قانونی ندارد.

اینجانب بارها این مطلب را در کتابها و نوشته‌های خویش بیان کرده‌ام و مرحوم آیت‌الله خمینی پس از بازگشت به ایران در بهشت زهرا(س) فرمودند: “پدران ما حق نداشتند سرنوشت ما را تعیین نمایند.”

تعیین سرنوشت هر نسلی در اختیار خود آن نسل است؛ و رفراندوم آزاد و ملی یکی از طرق انتخاب است، و تشخیص نظارت نهادهای بین‌المللی نیز حق خود مردم است.
البته از نظر کتاب و سنّت در حاکم منتخب مردم شرایطی معتبر است که مردم مسلمان و متعهد به اسلام طبعاً آنها را رعایت خواهند کرد.

۱۳۸۳/۱۰/۱۴ – حسینعلی منتظری

(کتاب #دیدگاهها ، جلد دوم، صفحه ۳۸۲)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا