خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در نشست خبری مشترک لاوروف و امیرعبداللهیان چه گذشت؟

تسنیم نوشت: ظهر امروز نشست مشترک حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ساختمان وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد.

امیرعبداللهیان درباره جزئیات گفتگوی خود با همتای روسی‌اش گفت: درباره سیاست‌های امنیتی و دفاعی، فناوری و تبادلات اقتصادی بین دو کشور گفتگو کردیم. همکاری ایران و روسیه در سال گذشته دو برابر شده است. روی اجرای پروژه شمال ـ جنوب و حل همه مسائل مربوط به آن تمرکز کردیم.

وی ادامه داد: ما همچنین در خصوص توسعه همکاری دو کشور در مجامع بین‌المللی و جهانی گفتگو کردیم. ایران 49 سند برای عضویت خودش در اجلاس آتی سران شانگهای در مجلس شورای اسلامی اتخاذ کرده است.

امیرعبداللهیان همچنین درباره تحولات منطقه قفقاز گفت: در خصوص تحولات جاری در قفقاز تمرکز ویژه در گفتگوها داشتیم. ما تداوم تنش در این منطقه را به‌نفع هیچ طرفی نه جمهوری آذربایجان و نه ارمنستان نمی‌دانیم. مداخلات خارجی و تلاش برای تغییرات ژئوپولیتیک منطقه را عاملی برای پیچیده شدن وضعیت می‌دانیم، معتقدیم که بر اساس مکانیزم 3+3 این مسائل باید برطرف شود و رایزنی کردیم که این نشست در آینده در تهران برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره جنگ اوکراین گفت: ایران عمیقاً به یکپارچگی امنیت در منطقه معتقد است. ما آخرین تحولات بحران اوکراین را مورد بررسی قرار داریم. من قبل از سفرم به مسکو از طریق گفتگو با آقای بورل مسئله توقف جنگ را مورد بررسی قرار دادیم. ایران آمادگی دارد در سطح رئیس‌جمهوران و وزرای خارجه به تلاش برای توقف جنگ ادامه دهد. تسلیح اوکراین توسط غرب به سلاح‌های متنوع را گامی در جهت پیچیده شدن اوضاع می‌دانیم.

وی همچنین در خصوص جنگ یمن اظهار کرد: ما از هرگونه ابتکار که باعث آتش‌بس این جنگ و گفتگوهای یمنی ـ یمنی شود استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه گفت: ما پیشرفت‌های خوبی را در همکاری دوجانبه دو کشور شاهد هستیم. در مرحله همکاری‌های ایران و روسیه درک متقابلی از ظرفیت‌ها و بخش‌های دیگر یک ضرورت بود، امروز به‌صراحت می‌توانیم از پیشرفت همکاری‌ها سخن بگوییم.

وی همچنین با اشاره به سیاست خارجی همسایه‌محور ایران تأکید کرد: نگاه دولت به آسیا با اولویت نگاه به همسایگان بخشی از دکترین سیاست خارجی دولت ایران را تشکیل می‌دهد، ما در این رابطه پیشرفت‌های خوبی را در ارتقای روابط با همسایگان به‌عمل آوردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: بازگشت روابط طبیعی ایران و عربستان یک گام مهم تلقی می‌شود. من دو بار در تماس با آقای فرحان در خصوص چگونگی نشست مشترک وزرای خارجه و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها تبادل نظر کردم و به‌زودی دیداری با یکدیگر خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برخی از تفاوت دیدگاه‌ها همچنان وجود دارد اما منعی برای بازگشت روابط طبیعی و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها نخواهد داشت.

امیرعبداللهیان همچنین درباره روابط با پکن گفت: ما در چارچوب سیاست خارجی خود روابط خوبی را با پکن پایه‌ریزی کردیم، روابط ما با چین در مسیر درست خود قرار دارد.

وی همچنین درباره ابتکار صلح رئیس جمهور چین برای جنگ اوکراین گفت: ما از هر ابتکاری که به پیشرفت صلح در سطح منطقه و جهان کمک شود، استقبال می‌کنیم. ما با نگاه اصولی خود که دوری از جنگ و اتخاذ راه‌حل دیپلماتیک و گفتگو است از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو توضیح داد: من در سفر اخیرم به ترکیه و سوریه با مقامات دو کشور رایزنی داشتم، امروز هم با همتای خودم آقای لاوروف در این خصوص گفتگو کردیم، این نشست هفته آینده در سطح معاونین وزرای خارجه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: طبعاً هدف این نشست نزدیک کردن دیدگاه‌های ترکیه و سوریه به یکدیگر است و روسیه و ایران در این خصوص تلاش خواهند کرد. چنانچه در گفتگوهای هفته آینده چارچوبی مشخص شود، می‌توان انتظار داشت نشست آتی در سطح وزیران خارجه برگزار شود.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص ادعا‌های آمریکایی‌ها مبنی بر هدف قرار گرفتن پایگاه‌های ایران کشور در سوریه توسط ایران گفت: آمریکایی‌ها ادعای بی‌اساسی را مطرح می‌کنند، آن‌ها قبل از اینکه اسناد معتبری را ارائه دهند، قضاوت عجولانه مرتکب می‌شوند.

وی ادامه داد: ما هم به‌دنبال درگیری و ایجاد تنش نیستیم. ایران همواره نقش سازنده و مثبت در کمک به صلح در منطقه داشته است. در خصوص اتفاقات در شرق فرات پاسخ ما به طرف آمریکایی قاطع و روشن بود.

لاوروف: خواستار ازسرگیری سریع برجام هستیم

سرگئی لاوروف نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به موضع روسیه به مسئله بازگشت به برجام گفت: با همتای ایرانی خود در مورد وضعیت برجام صحبت کردیم، ما درک مشترکی داریم که هیچ جایگزینی برای این توافق بین‌المللی که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌اتفاق آرا به تصویب رسیده است، وجود ندارد، ما خواهان ازسرگیری سریع و اجرای کامل این قطعنامه هستیم و با اقداماتی که مانع این امر می‌شود، مخالفیم.

وی در ادامه تأکید کرد: جهان همچنان منتظر بازگشت آمریکا به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای است و ما تأکید کرده‌ایم که همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران باید برداشته شود.

لاوروف با اشاره به تنش در روابط ایران و آذربایجان افزود: روسیه امیدوار است تنش‌ها در روابط ایران و آذربایجان موقتی باشد و به‌زودی برطرف شود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان ادامه داد: ما از بهبود اوضاع در منطقه خاورمیانه، از جمله با توجه به احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی که اخیراً اعلام شده است، استقبال می‌کنیم. روسیه به‌طور مداوم مفهوم امنیت جمعی را در خلیج فارس ترویج کرده است.

وی اضافه کرد: در مورد سوریه تبادل نظر کردیم و برای حل مشکل فلسطین، قفقاز، یمن و خزر با یکدیگر گفتگو کردیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. من نمیدانم مسولان کشور ما تاریخ نمیخوانند ‘ درهمین صدسال گذشته حتی در جنگ دوم جهانی که روسیه هنوز شوروی نشده بود ‘ ازنصف خاک ایران که بتصرف تزارها درامد بگذریم ‘در۱۹۴۵ روسها شمال ایران راتاقزوین وآدزبایجان بتصرف خود در اورده بود حالا چگونه میشود بفرزندان همان اشغالگران اطمینان کرد و شریک راهبردی آنها شد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا