خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رایج‌ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم

رپورتاژ آگهی

سولفات آلومینیوم با فرمول شیمیایی Al2(SO4)3 به صورت مایع یا پودر کریستالی است که در صنایع متعددی با درصد خلوص های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این بین، یکی از سوالات مهمی که افراد مطرح می‌کنند این است که رایج‌ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم چیست؟ به همین دلیل ما در این مقاله به کاربردهای آن پرداخته و شما را با یکی از بهترین شرکت ها در این حوزه آشنا می کنیم تا بتوانید با خیال آسوده آلوم و مواد شیمیایی دیگر را خرید کنید.

سولفات آلومینیوم چیست؟

سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی سفید رنگ است که با نام های دیگری همچون آلوم، کیک آلوم، زاج سفید سنتی، زاج آلوم، زاج آلومینیوم، زاج عطاری، زاج سفید عطاری، نمک آلومینیوم، آلومینیوم تری سولفات و آیوپاک هگزا دکا هیدرات در صنایع مختلف شناخته شده است. یکی از دلایلی که باعث شده این ماده در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد، قدرت منعقد کنندگی و جذب بالای آن است. مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن به شرح زیر است:

  • جرم مولکولی این ماده 342.15 گرم بر مول
  • دانسیته اتمی آن 2.67 گرم بر سانتی متر مکعب،
  • نقطه ذوب این ماده 770 درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش 330 درجه سانتی گراد

کاربردهای سولفات آلومینیوم

پس از بررسی ویژگی‌های سولفات آلومینیوم، حال نیاز است تا به بررسی کاربردهای این ماده شیمیایی انداخته و در مورد برخی از کاربردهای این ماده صحبت کنیم:

1.     کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب و فاضلاب

یکی از مهم‌ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم، در فرآیند تصفیه آب آشامیدنی، آب و پساب‌های صنعتی و فاضلابی است. از آن جایی که این ماده دارای خاصیت منعقد کنندگی بسیار بالایی است، برای ایجاد رسوب و ته نشین کردن حدود 99% از مواد اضافی استفاده می‌شود. در واقع کاربرد سولفات آلومینیوم به صورتی است که از طریق افزودن آن به آب تصفیه باعث اتصال ناخالصی‌های موجود در آب به یکدیگر می شود و از این طریق، فرآیند تصفیه کردن آب از ناخالصی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

2.     کاربرد سولفات آلومینیوم در کاغذ سازی

یکی دیگر از کاربردهای سولفات آلومینوم، در صنعت تولید کاغذ است که با استفاده از این ماده موجب افزایش استحکام و براقیت بیشتری می شود. از آنجایی که آلوم یک ماده شیمیایی با قدرت منعقد کنندگی بسیار بالا است با استفاده از آن می‌توان ذرات مختلف موجود در خمیر کاغذ را به یکدیگر وصل کرد و آن‌ها را در کنار هم ثابت نگه داشت.

انجام این کار باعث می‌شود، نیروی جاذبه بین الیاف افزایش پیدا کند تا کاغذهای تولیدی استحکام و مقاومت بالایی داشته باشند. علاوه بر این، سولفات آلومینیوم برای جذب آلودگی‌های یونی موجود در خمیر کاغذ استفاده می شود و از این طریق می‌توان اقدام به محافظت از الیاف، فیبرها و رنگدانه ها کرد. به صورت کلی کیفیت کاغذ افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کاربردهای سولفات آلومینیوم در کاغذ سازی را مطالعه نمایید.

3.     سولفات آلومینیوم در کشاورزی

همانطور که مطلع هستید، PH خاک به شما نشان می‌دهد که میزان اسیدی یا بازی بودن آن چقدر است. در صورتی که قصد دارید تا به صورت حرفه ای اقدام به کشاورزی کنید، نیاز است تا حتماً پیش از کشت محصول و کاشت گیاه، اقدام به ارزیابی خاک کرده و وضعیت آن را بررسی کنید.

برخی از گیاهان به نحوی هستند که برای رشد باید در خاکی با PH خاص قرار گیرند. در چنین شرایطی نیاز است تا برای تنظیم خاک از مواد شیمیایی چون سولفات آلومینیوم استفاده کنید. در واقع استفاده از محلول رقیق اسید سولفوریک باعث می‌شود تا بتوانید پی اچ خاک را کاهش داده و از این طریق خاصیت اسیدی بیشتری به آن بدهید.

1.     کاربرد آلوم در صنعت رنگرزی و نساجی

در صنعت رنگرزی و نساجی یکی از مهم‌ترین مراحلی که باید طی کنید، ثابت نگه داشتن رنگ و نقش روی پارچه است. این مسئله باعث شده تا افراد فعال در حوزه رنگرزی و نساجی همواره به دنبال روش‌هایی باشند تا بتوانند این فرآیند را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

یکی از روش‌های رسیدن به این هدف استفاده از رسوب ژلاتینی است. شما می‌توانید از این روش برای ثبات بیشتر و رنگرزی بهتر روی پارچه استفاده کنید. این رسوب ژلاتینی از طریق انحلال سولفات آلومینیوم در مقدار زیادی آب ایجاد می‌شود. استفاده از این ماده شیمیایی باعث می‌شود تا شاهد دوام بیشتر رنگ و چاپ روی پارچه باشیم و فرآیند رنگرزی به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

از سوی دیگر، در صنعت چرم سازی نیز به منظور ساخت چرم در ابتدا باید پوست حیوان دباغی شود و سپس با استفاده از این ماده شیمیایی فرآیند ترمیم صورت گیرد. علاوه بر سولفات آلومینیوم از مهم‌ترین مواد شیمیایی که برای ترمیم چرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد می توان به سدیم کلرید، آرد و سدیم کربنات اشاره کرد.

2.     کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت ساخت و ساز

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای سولفات آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی است. در واقع شما می‌توانید با افزودن سولفات آلومینیوم به بتن، اقدام به تنظیم و تعدیل سریع‌تر بتن کرده و از این طریق به ضد آب ساختن ساختمان‌ها کمک چشمگیری کنید.

3.     کاربرد در صنعت آرایشی و بهداشتی

سولفات آلومینیوم دارای خاصیت آنتی باکتریالی قوی است و به همین دلیل است که از این ماده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر دئودورانت‌ها، اسپری‌های خوشبو کننده بدن، محصولات ضد تعریق و… به دلیل وجود این ماده شیمیایی در ترکیبات خود خاصیت آنتی باکتریالی دارند.

4.     کاربرد سولفات آلومینوم در صنعت پزشکی

یکی از ویژگی‌های مهم سولفات آلومینیوم قابلیت منقبض کنندگی آن می باشد. به همین دلیل در حوزه پزشکی به عنوان انعقاد کننده خون نیز استفاده می‌شود.

5.     کاربرد سولفات آلومینیوم در صنایع غذایی

از دیگر کاربردهای مهمی که سولفات آلومینیوم دارد، در صنعت تولید مواد غذایی است. در واقع از این ماده شیمیایی برای خمیری کردن مخلوط کیک، بستن و سفت کردن خمیر، شفاف کردن انواع نوشیدنی‌ها، کنترل PH  در مواد غذایی مختلف و… استفاده شود.

دیگر کاربردهای سولفات آلومینیوم

از دیگر کاربردهای رایج سولفات آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید دارو
  • رنگ آمیزی چرم خالص
  • تولید فوم آتش نشانی
  • نمک و صابون
  • تولید اتان به عنوان کاتالیست
  • گلیسیرین
  • ·        فوم گچ در صنایع ساختمانی
  • جوش شیرین
  • نگهدارنده جوهر

خرید سولفات آلومینیوم با کیفیت

همانطور که مطلع هستید، آلوم یا همان سولفات آلومینیوم با درصد خلوص های متفاوتی در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو، شما باید هنگام خرید، اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بسته به حوزه کاری مواد شیمیایی خود را تهیه کنید.

علاوه بر در نظر گرفتن این موضوع کیفیت سولفات آلومینیوم بسیار مهم می باشد. از این رو ما به شما پیشنهاد می کنیم مواد شیمیایی خود را از مراکز معتبری همچون شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سولفات آلومینیوم از مجموعه تدارک صنعت کاغذ کرمان اینجا را کلیک کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا