خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قدر کورش کبیر را بدانیم! | سیدعطاءالله مهاجرانی

به گزارش انصاف نیوز، «سیدعطاءالله مهاجرانی»، وزیر اسبق ارشاد در یادداشتی در وبلاگ خود نوشت:

به مناسبت روز بزرگداشت کورش کبیر، افتخار تاریخ و فرهنگ و سیاست در سرزمین ما و شکوه خرد ناب در جهان، دو فیلم متفاوت از پاسارگاد دیدم. یکی نشانی از بلاهت و دیگری نشانی از حکمت. در فیلم نخست مردم، جمعیتی که تقریبا تمامی جوان هستند و می توانند از نرده های فلزی مانع با پرشی گذر کنند، در محوطه ای دور از مزار کورش ایستاده اند و ماموران حراست از نزدیک شدن آنان جلوگیری می کنند. حتی ماموری با جلیقه خاکی رنگ با جوانی که بلیز سبز پوشیده، گلاویز می شود و به او لگد می زند. عده ای میانداری می کنند تا آن ها را جدا کنند و بعد موج جوانان حرکت می کند و ماموران حراست محو می شوند. این رفتار یعنی ممانعت جوانان از نزدیک شدن به آرامگاه کورش، نشانه ی بلاهت مضاعف است! می بایست استانداری و مراکز فرهنگی فارس خودشان ابتکار عمل را در دست بگیرند و روز کورش را در پاسارگاد با شکوه تمام برگزار کنند. برنامه ی سخنرانی و موسیقی بگذارند. کورش بزرگتر از آن است که بتوان نادیده اش گرفت! مثل کسی که بخواهد خورشید را نبیند و یا انکار کند.

ذمّ خورشید جهان ذمّ خود است
که دو چشمم کور و تاریک و بد است!

کورش کارت شناسایی ملّی ما به عنوان مردم ایران است!

فیلم دوم: جمعیتی در نزدیکی پاسارگاد جمع شده اند و یک هموطن عربِ ایرانی (نه عربِ اهوازی چنان که رسانه های عربی منطقه و العربیه ترویج می کنند) از ایران و کورش سخن می گوید. بر ایرانی بودن خود تاکید می کند و در کنار او کُرد سنندجی و کُرد کرمانشاهی و لُر بختیاری و ترک قشقایی و بلوچ و سیستانی و آذری و…ایستاده اند و نیم حلقه ای را تشکیل داده اند. می گوید ایران وطن ما و کورش پدر ماست! انصاف این است که این سخنان را اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، اندک خرد سیاسی و فرهنگی داشته باشد می بایست بارها، صد ها بار منتشر کند. به ویژه وقتی آن عربِ ایرانی با صراحت تجزیه طلبان را محکوم می کند.

این دو فیلم نشانه های روشنی است که فرهنگ ملی ما ایرانیان نمی تواند نادیده گرفته شود. عید غدیر با تمام شکوهش نمی تواند جای نوروز را بگیرد هر کدام درست در جای خود هستند. کورش رکن فرهنگ و سیاست و دفاع از آزادی ادیان و اندیشه و دیگر فرهنگ ها در جهان پیش از اسلام است. در کتاب مقدس به ویژه در کتاب عزرا، نام او بیست و سه بار به تصریح و بارها به اشاره مطرح شده است. از او به عنوان مسیحا، به نیکی و با شکوه تمام یاد شده است. به روایت و تفسیر علامه طباطبایی با اشاره به پژوهش مولانا ابوالکلام آزاد،‌ ذوالقرنین در سوره ی کهف، به عنوان یک رهبر الهی، مصداقش کورش است. ما در جهان امروز بیش از همیشه نیازمند افق دید و خرد ناب کورشیم.

نمی شود در کشوری مثل ایران برای کورش که قله افتخار فرهنگ ملی و تاریخی و سیاسی ماست، بزرگداشت برگزار نکرد و اگر هم جوانان به شکل خود انگیخته آمدند با آنان برخورد پلیسی و امنیتی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کورش کارت شناسایی ملّی ما به عنوان مردم ایران است!………
    ما در جهان امروز بیش از همیشه نیازمند افق دید و خرد ناب کوروشیم..

    بر شما جناب مهاجرانی عزیز

  2. متاسفانه در کشور آزادی که از کورش به جا مونده ما مردم ترک از خواندن و نوشتن به زبان خودمون محرومیم زبان مادری ما ترکی آذری به وضعیت اسفباری دچار شده و در حال از بین رفتنه، وقتی از حقوق فرهنگی خودمون حرف می زنیم به دید تجزیه طلب بما نگاه میشه و حتی موجودیت ما به عنو ان ترک های ایرانی با آذری خطاب شدن ، نفی میشه … درد بزرگتر اینکه در محافلی که از دموکراسی صحبت میشه و از زبان شخصیت هایی که به عنوان روشنفکر و مصلح شناخته میشن نه تنها از حق مسلمی مثل زبان مادری اقوام صحبت نمیشه بلکه واکنش منفی هم چه به لحاظ فکری و چه به لحاظ عملی نشون داده میشه ! با افسانه و اسطوره کاری ندارم احساس عمو می در مناطق ترک نشین اینه که عامل پیوند ما ترکها با فارس ها ایرانی بودن و تشیع هست … اگر بخواهیم این عوامل بیشتر بشن و مستحکمتر ، باید به همه حقوق شهروندی و همه دردها و انتظارات هم واقف باشیم مطالبه گر باشیم و ازش صیانت کنیم .

    1. سلام، دوست گرامی، خانم / آقای شهروند !
      چرا میگویید { ما مردم ترک } ؟ عزیز من ! شما متعلق به یکی از ایالات ایران هستید که نامش آذربایجان و شما هم مردمی آذری هستید. ایالت شما بدلیل همنشینی مستمر با اقوام ترک، تغیر زبان پیدا کرد و زبان آن اقوام چون بیشتر بودند و مسلط،بتدریج جایگزین زبان شما شد ! که چیزِ چندان غریبی هم نیست! بابک خرمدین ، همشهری پرافتخار شما، با خلیفه عباسی یا دیگران به زبان ترکی مکاتبه نمیکرد،زیرا اساسآ با این زبان بیگانه بود. مولانا بلخی، 400 سال پس از بابک،همچنان بر فراز منبر با مردمی که امروز خود را ترک مینامند، به ترکی سخن نمیگفت و مردم هندوستان هیچوقت مدعی نیستند که انگلیسی هستند، حال آنکه خّرد و کلان به آن زبان سخن میگویند! مردم مصر – سوریه – لبنان و… عرب نیستند، و پادشاهی یونانی ( مقدونی ! ) داشتند بنام کلئوپاترا، لاکن زبان آنها بعدها به عربی تغیر یافت ! شما هموطنان آذری ،که خودم هم یکی از آنها هستم، از نژاد ترک نیستید، بلکه فقط،و فقط زبان ما بسیار نزدیک و تاثیر پذیرفته از ترکان است ! ترک سمرقندی که ترک حقیقی است، وقتی به شیراز هجوم میبرد، میشود ، زیبا روی و شاهد شیرازی ، که دردانه خلقت ( حافظ ) از او بنام ترک شیرازی یاد میکند! و این ترک شیرازی، همان ترک تبریزی و اردبیلی و شبستری و قونیه ای میباشد! و این قصه سرِ دراز دارد !

  3. بزرگش نخوانند اهل خرد
    که نام بزرگان به زشتی برد
    ما مدعی مسلمانی ناب باور نداریم که ” وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ”

  4. از این بلاهت ها کم نبوده. امابه قول ایشان وقتی بی بی سی معاند! صحنه مربوط به ایرانی عرب زبان را پخش کرد بسیار تاثیرگذار تر بود ازهزار هزار شعار بی خاصیت و میلیارد ها هزینه ای که ایشان میکنند تاوحدت را نشان دهند . البته این جور رفتارها از ایشان و تلویزیون دولتی ایران سبب میشود ماجرایی مثل قاری قران چنین گسترده شود چون بهانه ای است برای سیلی های پی در پی به صورت ایشان و تمام کسانی که سی سال زور زدند تفکر و سلیقه خود را بر کشور حاکم کنند. فقط دل آدم برای قران و اسلام میسوزد که به شیوه ایشان مظلوم واقع شده است

  5. منظور بنده خدا از ایشان های بعد از ایشان! آقای مهاجرانی، تفکرات خشن و متحجر و خودکامه است و فقط ایشان اولی مربوط به آقای مهاجرانی روشن اندیش ایت

  6. جناب آقای مهاجرانی! اگر این هویت سازی با تخریب های عامدانه برای برجسته سازی هخامنشیان همراه نبود، تبعیت بدون تأمل شما از این سناریو چندان اهمیتی نداشت، اما زمانی که اسناد بیانگر این واقعیت اند که با هدفی خاص آثاری محو شده اند همراهی با بزرگ نمایی از این مقطع از تاریخ باستان ملت ایران، دیگر به معنای تکریم از سابقه تمدنی این دیار نخواهد بود.
    از مقاله سلیمی یمین شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا