خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نگران حرمت هاشمی نباشيد فيلم جلسه را منتشر کنيد»

«غلامعلی رجایی»، مشاور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در یادداشت پاسخی به سخنگوی شورای نگهبان در روزنامه ی شرق نوشت:

اگر غير از اين بود که درباره حرف‌هاي غيرواقعي، شرع مقدس سکوت را جايز نمي‌شمرد، اين نوشتار به‌عنوان پاسخ به اظهارات دکتر کدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان درباره علت ردصلاحيت آيت‌الله هاشمي در انتخابات رياست جمهوري سال ٩٢ قلمي نمي‌شد.

ابتدا مروري بر آنچه دراين‌باره گذشته است:

١- آيت‌الله هاشمي به دليل احساس تکليف و مسئوليت در برابر درخواست‌هاي مکرر اقشار مختلف مردم که ماه‌ها با حضور در مجمع تشخيص- که خود از نزديک شاهد اين اصرارها بودم که از ايشان مي‌خواستند در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام کنند- ثبت‌نام کردند و شور و شعف کم‌نظيري در ميان مردم ايجاد کردند که نمونه آن را مي‌توان در فيلم لحظه ورود ايشان به وزارت کشور مشاهده كرد.

٢- دکتر علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي و دکتر حسن روحاني که يکي از نامزدهاي اين انتخابات بود- به نزد آيت‌الله هاشمي‌ آمدند از ايشان درخواست کردند چون نمي‌خواهند به صلاحيت وي رأي بدهند، براي حفظ حرمت خود از اين کار منصرف شوند و انصراف بدهند.

٣- آيت‌الله هاشمي به هر دو نماينده اعزامي که در يک روز به منزل و دفتر کار آيت‌الله هاشمي مراجعه و پيام شورا را به ايشان رساندند، پاسخ منفي داد و ضمن آمادگي براي پذيرش اين مسئوليت با اين استدلال که من در پاسخ به درخواست مردم ثبت‌نام کرده‌ام. اگر شخصا انصراف بدهم، جواب اين مردم را چه بدهم، اگر به‌ من بگويند شما که مي‌خواستي انصراف بدهي، چرا ثبت‌نام کردي؟ بنابراين مي‌مانم و شورا هم من را ردصلاحيت کند.

٤- در روزي که جلسه شوراي نگهبان درباره بررسي صلاحيت هاشمي و چند نفر ديگر تشکيل شده بود در حرکتي غيرمنتظره که قبل و بعد از آن سابقه نداشت و تا جايي که من اطلاع دارم، هنوز هم ندارد. وزير اطلاعات دولت احمدي‌نژاد، جناب حيدرمصلحي، با چند نفر از مسئولان ارشد اين وزارتخانه به شوراي نگهبان مراجعه و خواستار حضور در جلسه مي‌شود که اين درخواست حضور با مخالفت بعضي از اعضاي شورا مواجه و در نهايت وقتي مخالفت اعضاي مخالف که اين حضور را نافي استقلال نظر و رأي شورا مي‌دانستند، روبه‌رو مي‌شود قرار بر اين مي‌شود که فقط وزير در جلسه حضور يابد و افراد همراه وي در جلسه نباشند.

٥- وزير اطلاعات در جلسه شوراي نگهبان حضور مي‌يابد و آن‌گونه که آيت‌الله هاشمي به‌تازگي در جلسه ديدار با استادان و محققان تاريخ در کشور بيان كرد- و البته قبلا هم همين را به نقل از منابعي موثق گفته بود- ضمن تأکيد بر رأي‌آوري آيت‌الله هاشمي و بيان اينکه تاکنون طبق نظرسنجي وزارت اطلاعات ايشان بيش از ٧٠ درصد رأي مردم را دارند و اگر وضع به همين منوال پيش برود، روزبه‌روز و ساعت به ساعت رأي ايشان در انتخابات بيشتر مي‌شود – آن‌گونه که به هاشمي گفته شده و ايشان هم در ديدار با استادان تاريخ نقل کرد – با بيان سه نقطه‌نظر به شورا پيشنهاد مي‌کند که با توجه به مصلحت کشور!! هرچند براي نظام هزينه دارد، بهتر است ايشان در همين مرحله از حضور در انتخابات باز ماند و تصميم در اين مرحله هزينه‌هايش کمتر از هزينه‌هاي دو پيشنهاد ديگر است. (در اين زمينه مي‌توان به سايت آيت‌الله هاشمي مراجعه کرد).

٦- پس از اظهارات وزير وقت اطلاعات، شوراي نگهبان صلاحيت آيت‌الله هاشمي را در کمال بهت و حيرت افکار عمومي جامعه رد كرد.

دکتر کدخدايي، عضو حقوق‌دان و سخنگوي شوراي نگهبان، در بيان چگونگي اين مسئله مهم که براي همه شوک‌آور بود از سال ٩٢ تاکنون در اظهاراتي متفاوت به توجيه اين مسئله پرداخته تا بلکه بتواند اين مسئله را براي عموم مردم که ردصلاحيت هاشمي را باور نکرده و هنوز هم نمي‌کنند، پذيرفتني كند.

اينک بررسي مواضع کدخدايي:

اول: پذيرش حضور وزير اطلاعات در جلسه شوراي نگهبان

کدخدايي در نشست خبري مورخه ٢٢/٣/٩٢ در پاسخ به اظهارات هاشمي مبني بر حضور مصلحي، وزير اطلاعات وقت، در جلسه شوراي نگهبان با موضوع بررسي صلاحيت آيت‌الله هاشمي با تأييد اين حضور گفته است:

«شوراي نگهبان طبق قانون براي بررسي صلاحيت‌ها مجاز است از دستگاه‌ها و مقامات مختلف درباره سوابق و عملکرد افراد استعلام کند. اين امر طبق روال عادي صورت مي‌گيرد و اين کار نسبت به بسياري از کانديداها و داوطلبان اتفاق افتاده و مطلب جديدي نيست».

دوم: بيانات مصلحي درباره هاشمي در جلسه شورا شايعه است!

کدخدايي در تاريخ ٥ مرداد ٩٢ در پاسخ به اظهارنظر هاشمي که گفته وزير اطلاعات به شورا رفته و گفته ايشان رأي بالايي دارد و حتما رأي مي‌آورد؛ درحالي‌که اين اتفاق مطلوب نيست و از اين صحبت‌ها و اينکه ايشان نبايد تأييد صلاحيت بشود و… گفته است:

«خاطرم هست که در نخستين نشست هم همين سؤال پرسيده شد. من البته تعجب کردم؛ چون بزرگان که نبايد به اين شايعات توجه کنند. ما جايگاه افراد را خيلي بالاتر از اينها مي‌دانيم که اين بحث‌هاي خيلي ساده‌انگارانه مطرح شود!!».

همان‌گونه که مي‌بينيد، ايشان اين را كه مصلحي براي صحبت درباره هاشمي به شورا آمده رد و يک شايعه و پذيرش آن را از سوي هاشمي نوعي ساده‌انگاري! تعبير کرده است.

کدخدايي چگونه احتمال نمي‌دهد فردي همانند هاشمي با آن همه ذکاوت و سابقه‌اي بيش از ٦٠ سال در انقلاب و نظام، حرف‌هايش را بر مبناي اطلاعات دقيق و موثق مي‌زند، نه براساس شايعات مطرح در جامعه!؟

سوم: تحليل مصلحي درباره مسائل ايران و بين‌الملل تأثيري بر رأي اعضاي شورا درباره هاشمي نداشت!

کدخدايي در مورخه ٢١/٨/٩٥ ضمن تأييد دعوت شورا از مصلحي گفته است:

«در انتخابات، نهادهاي رسمي بايد به ما جواب بدهند. نمي‌توانيم که مثلا به گزارش مردمي رجوع کنيم. اين امر در شأن شوراي نگهبان به‌ويژه براي انتخابات رياست‌جمهوري نيست. آن موقع گفتند خب، بايد خود وزير اطلاعات بيايد توضيح بدهد، اگر مطلبي هست».

«وزير اطلاعات آمدند يک توضيحات کلي دادند اما اصلا نسبت به آقاي هاشمي حرفي نزدند! نسبت به مباحث و حوادث پيراموني و تحليل و اوضاع و احوال کشور و بين‌المللي صحبت کردند».

دقت شود ابتدا کدخدايي از قول شورا مي‌گويد: «بايد وزير بيايد توضيح بدهد. اگر مطلبي هست» بعد مي‌گويد: «اصلا درباره هاشمي حرفي نزدند».
به اين فراز در ادامه صحبت دقت کنيد:

«صحبت‌هاي ايشان يقين دارم که هيچ اثري از اين جهت روي افراد نداشت! يعني اگر وزير هم نمي‌آمد همين تعداد رأي به ايشان- هاشمي- داده مي‌شد».

سؤال من از جناب کدخدايي اين است:

– اگر وزير اطلاعات در شورا در تحليل مسائل ايران و بين‌الملل حرف زد و اصلا درباره هاشمي صحبتي نکرده، چرا ايشان مي‌گويد اين حرف‌ها بر روي اعضاي شورا تأثيري نداشته؟ مگر بين تحليل مسائل ايران و بين‌الملل و صلاحيت هاشمي که دو موضوع غيرمرتبط هستند رابطه‌اي وجود دارد که وي منکر تأثير رابطه اين دو موضوع بر رأي و نظر اعضاي شورا شده است؟!!

– آيا شوراي نگهبان با فرصت تنگي که براي اعلام نتايج صلاحيت نامزدها در اختيار دارد درباره چنين مسئله مهمي جلسه فوق‌العاده‌اي مي‌گذارد و از وزير اطلاعات دعوت مي‌کند تا علي‌القاعده درباره سوابق و عملکرد اشخاص صحبت و به آنان مشورت و اطلاعات بدهد اما وي بي‌اعتنا به اين هدف و منظور درباره مسائل ايران و بين‌الملل صحبت مي‌کند و حتي يک نفر از اعضاي شورا هم به او اعتراض نمي‌کند و نمي‌گويد جناب وزير اطلاعات، ما که شما را براي بيان اين حرف‌ها به اينجا دعوت نکرده‌ايم!؟

چهارم: هاشمي توان دوندگي ندارد

کدخدايي در ادامه اين صحبت‌ها در اين نشست گفته: «در مجموع در توانايي‌ها بحث شد که رياست‌جمهوري دوندگي‌هايي نياز دارد» که يعني هاشمي توانايي جسمي براي رياست‌جمهوري ندارد.

پنجم: کهولت دليل عدم‌ رأي به هاشمي نبود

کدخدايي در اظهار نظري متفاوت در تاريخ ٢/١٠/٩٣ در مصاحبه با خبرگزاري فارس گفته است: «درمجموع عدم رأي آقاي هاشمي به دليل کهولت سن نبود. اما يک دليل خاص نيز بود»!

جالب اينجاست که به اين دليل خاص اشاره نمي‌کند!

ششم: مي‌خواهيم اين فيلم پخش شود

کدخدايي در مورخه ٧/٢/٩٣- در زماني که ديگر سخنگوي شوراي نگهبان نبود- درباره اين مسئله گفت:

«مي‌شنويم عده‌اي مي‌گويند آن زمان عده‌اي مخالف عده‌اي موافق- تأييد صلاحيت هاشمي- بودند تا زماني که مقامي به شوراي نگهبان آمد و رأي اعضاي شورا عوض شد؛ درحالي‌که اين‌طور نبود».

وي در ادامه در رد اين ادعا گفت:

«ما مي‌خواهيم فرصتي داشته باشيم که اين فيلم – جلسه شورا- پخش شود» و عجيب‌تر اينکه در ادامه درباره ردصلاحيت هاشمي مي‌گويد: «خبر خاصي نبود. کاري که بايد انجام ‌شد».

هفتم: مخالفت با پيشنهاد پخش فيلم با طرح دو «اگر».

کدخدايي درتاريخ ٢٠/٨/٩٥ در پاسخ به پيشنهاد و درخواست من که در ادعاي وي -که گفته بود مصلحي در جلسه درباره هاشمي حرفي نزده- گفته بودم مشروح مذاکرات شورا را درباره رد صلاحيت هاشمي منتشر کنيد – برخلاف رأي قبلي خود که گفته بود دنبال فرصتي براي انتشار مذاکرات شورا هستيم- در نشست خبري در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني ‌بر اينکه ادعا مي‌شود آقاي مصلحي در جلسه‌اي که درباره ردصلاحيت هاشمي بوده حضور داشته معتقد به ردصلاحيت آقاي هاشمي بودند آيا فيلم جلسه قابل‌انتشار است گفته:

«ما مي‌توانيم فيلم مذاکرات را منتشر کنيم؛ البته اگر به حرمت شخصي بر نخورد اگر قانون اجازه دهد ما مي‌توانيم تمام مذاکرات را منتشر کنيم».

همان‌گونه که مي‌بينيد وي عملا با طرح دو «اگر» از زير بار اين انتشار، شانه خالي مي‌کند.

در اينجا مجددا ازآقاي کدخدايي مي‌خواهم فيلم جلسه را منتشرکند و نگران حرمت هاشمي نباشد!

آقاي هاشمي چه ضعفي دارد که اين‌گونه با ابهام و کنايه‌آميز مي‌گويد حرمت اشخاص مانع انتشار فيلم مذاکرات جلسه ردصلاحيت است؟

در پايان اين نوشتار مجددا از جناب کدخدايي و شورا مي‌خواهم براي اطلاع مردم و تاريخ از اصل ماجرا، مشروح مذاکرات جلسه شوراي نگهبان در سال ٩٢ درباره ردصلاحيت هاشمي را منتشر کنند؛ چه اشکالي دارد.  اگر جناب کدخدايي معتقد است آقاي مصلحي در اين جلسه درباره آقاي هاشمي حرفي نزده و مسائل کشور و مسائل بين‌المللي را تحليل كرده!!! خب، براي اطلاع عموم مردم اين حرف‌ها را که پس از سه سال، ديگر تاريخ مصرفشان گذشته منتشر کنند!

آقاي کدخدايي که مي‌گويد اين روال شوراست که از مراجع ذي‌صلاح درباره افراد کسب نظر کند، به افکار عمومي صادقانه پاسخ دهد شوراي نگهبان جز در اين موارد در چه تاريخي و از چه مقام امنيتي براي حضور در جلسات شوراي نگهبان دعوت کرده است؟

هشتم: مصلحي آمد تا درباره سوابق افراد حرف بزند!

کدخدايي در٢٢/٣/٩٣ در نشست خبري در هتل لاله تهران در توضيح علت حضور وزير اطلاعات در جلسه شورا گفته است:

«طبق قانون شورا مجاز است براي بررسي صلاحيت‌ها از دستگاه‌ها و مقامات مختلف درباره سوابق و عملکرد افراد استعلام کند».

مگر معناي اين حرف غير از اين است که کدخدايي آشکارا مي‌گويد مصلحي وزير اطلاعات آمده تا درباره سوابق و عملکرد هاشمي!! با اعضاي شورا که مي‌خواهند درباره صلاحيت او تصميم‌گيري کنند و رأي بدهند، صحبت کند!؟

نهم: دليل رد صلاحيت هاشمي

کدخدايي در آخرين اظهارنظر در تاريخ ١٣/٥/٩٥ که در روزنامه «شرق» منتشر شد، در بياني عجيب‌تر درباره علت رد صلاحيت هاشمي از سوی شوراي نگهبان گفته است: «هاشمي به دليل وضع موجودش رد صلاحيت شد».

وي در نشست خبري مورخه ٢٢/٣/٩٢ اندکي از پرده را بالا زده و در پاسخ به سؤال خبرنگاري که از او پرسيد چرا هاشمي رفسنجاني با وجود برخورداري از سابقه حضور در مناصب مختلف رد صلاحيت شده است؟ اظهار كرد: «آنچه در شوراي نگهبان بررسي مي‌شود، وضعيت فعلي افراد است!!».

کدخدايي از کدام موضع موجود هاشمي صحبت مي‌کند؟

از اينکه هاشمي به‌عنوان قديمي‌ترين ياران امام مشاور امين رهبري است؟

از اينکه به دليل اعتماد بالاي رهبري به توانايي‌ها و دانايي‌ها و ظرفيت‌هاي وي است که ايشان را به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام گمارده است؟

آقاي کدخدايي

همه فيلم جلسه شورا درباره رد صلاحيت هاشمي را منتشر کنيد و نگران حرمت هاشمي نباشيد حرمت هاشمي نزد مردم در انتخابات اخير مجلس خبرگان در تهران معلوم شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جناب رجائي عزيز، اساسا” مشکل در جائي ديگر است. اين بيچارگان ناچارند با سرهم بندي کردن کلمات و واژه هاي بي معني، جملات بي معني تر بسازند و بجاي حقيقت يک مشت [چیز] تحويل ملت بدهند؛ يعني به مردم [چیز] بگويند بعد هم اسمش را بگذارند مصلحتي!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا