خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا دست دادن حسن یزدانی با داور زن جنجالی نـشد؟

دست دادن حسن یزدانی با داور زن در مسابقات جهانی کشتی بر خلاف موارد مشابه دیگر که در سال‌های گذشته رخ می‌داد جنجالی نشد؛ آیا این مسئله در حال حل شدن است؟

به گزارش انصاف نیوز، دست دادن زنان و مردان با جنس مخالف در مسابقات ورزشی و جشنواره‌های هنری از جمله مسائلی بوده که همواره با حاشیه‌هایی همراه می‌شد.

با وجود این حساسیت‌ها در مسابقات اخیر کشتی قهرمانی جهان دست دادن حسن یزدانی و دیگر کشتی‌گیران با داوران زن بسیار کمتر از قبل با واکنش‌های منفی همراه شده است و برخی بر این باور هستند که این مسئله در حال حل شدن است.

در نقطه‌ی مقابل، برخی دیگر با اشاره به فتاوای منتشرشده از سوی تعدادی از مراجع تقلید پیرامون این موضوع تاکید دارند که نمی‌توان به دلایلی همچون «حذف از مسابقات» یا «از دست رفتن شانس کسب مدال» یا «جریمه‌ی ورزشکاران» و مانند آن حرمت دست دادن زن و مرد نامحرم را تغییر داد.

در روزهای اخیر و با آغاز بازی‌های آسیایی، ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی با داوران زن دست می‌دهند که تصاویر آن نیز با محدودیت بسیار کمتری نسبت به گذشته از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: پروتکل‌ها را به مسئولان مسابقات بگویند تا این اتفاقات رخ ندهد

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با خبرنگار انصاف نیوز در این باره گفت: لازم است که مسئولان از قبل پروتکل‌های مربوطه را به افرادی که در این مسابقات مسئولیت دارند بگویند تا این اتفاقات رخ ندهد.

او در ادامه می‌گوید: همانطور که هنگام اهدای مدال به ورزشکاران، مسئولان تیم‌های ورزشی می‌گویند که ما مسلمان هستیم و نباید به نامحرم دست بدهیم در موضوع دست دادن به داوران هم مثل همان باید عمل شود.

آقای نصیرایی با تاکید بر اینکه «باید پروتکل‌های این چنینی از قبل به مسئولان مسابقات ورزشی اعلام شود»، گفت: اگر آنها نمی‌توانند پروتکل‌های ما را رعایت کنند یا باید داور زن را تغییر دهند و یا حداقل اگر داور دست داد ورزشکار ما نباید دست بدهد.

این نماینده‌ی مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که «در صورتی که پروتکل‌ها مورد قبول مسئولان مسابقات واقع نشود امکان تغییر دیدگاه رسمی در این باره وجود دارد؟»، گفت: اینها بحث‌های مفصلی دارد که البته باید از مجموعه‌های فقهی بپرسید.

پاسخ برخی مراجع تقلید درباره‌ی دست دادن ورزشکاران به داور زن

وبسایت «اسلام کوئست» در تیرماه 1392 استفتایی در این باره را با برخی مراجع تقلید مطرح کرده است که پاسخ‌های داده شده به آن در پی می‌آید:

پرسش:

وقتی ورزشکار مرد مسلمان در مرحله‌ٔ نیمه نهایی مسابقه‌ی بسیار مهمی باشد و داور مسابقه زن باشد که لازم است ورزشکار به داور دست دهد و داور با دست زدن به بدن وی بدنش را چک کند، ورزشکار باید چه عکس العملی داشته باشد درحالی که اگر این کار را نکند اوت می‌شود و گرفتن مدال طلای جهان را از دست می‌دهد آیا این کار وی حرام است یا خیر و آیا لزومی دارد ورزشکار به خاطر این موضوع شانس مدال طلا و افتخار برای ملتش را از دست بدهد؟ فردا هم برخی بگویند کارش خوب بود. برخی بگویند چه کار بدی کرد که دست نداد و شانس مدال طلا را از خود و افتخارش را از مردم گرفت آیا در چنین موقعی این کار یعنی دست زدن زن به مرد اشکالی ندارد؟

پاسخ‌های برخی مراجع تقلید

آیت‌الله خامنه‌ای: مصافحه و دست دادن با نامحرم جایز نیست و صِرف آنچه ذکر شده مجوّز براى ارتکاب عمل حرام نمى‌گردد.

آیت‌الله سیستانی: جایز نیست و مدال طلا ارزش مرتکب شدن گناه را ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: دست دادن با نامحرم جایز نیست و می‌بایست مسئولین ورزش قبلاً فرهنگ دینی ما را برای آنها توضیح دهند و این‌گونه مشکلات را حل کنند.

آیت‌الله نوری همدانی: دست دادن با زن اجنبیه جایز نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. طبق آیه های قرآن شیطان قدم به قدم انسان رو گول میزنه یعنی انسان باید ار گناهان کوچک پرهیز کنه تا گناهان بزرگ مرتکب نشه اصلا باید به این باور و اعتقاد برسیم با تفکر تحقیق و مطالعه که عملی که گناه هست یعنی ضررش بیشتر از نفعش هست

    28
    53
  2. خداوندا مارا نجات بده،هشت میلیارد انسان بر این کره خاکی زندگی میکنند ولی فقط ماییم که میفهمیم،،!این اوج نگاه جنسیتی است

    74
    17
  3. دهنشون سرویس نشده تا بدونن از دست دادن مدال و حذف شدن به بهانه دست ندادن با داور چه فشاری داره، نشستن و حرف مفت میزنن.

    50
    19
  4. خبرساز نشد چون توی بی دین و نامرد یادت رفته بود تیتر خبری بزنی
    اخبار بدردنخور و صدمن یه غاز کار شماست بی ناموسا

    39
    8
  5. خدا لعنت کنه مدیر شبکه۳ رو که الکی جو داد و مو به مو مسابقات کشتی جهان رو پخش کردن.
    واقعا برای کشوری که این همه مشکل اقتصادی داره و جوان بیکار مجرد، چهارتا مدال چه ارزشی داره؟!؟
    واقعا این احمق ها فکر میکنن ما با چهارتا مدال اونم تو کشتی ذوق مرگ میشیم؟!؟
    خاک بر سر جوگیرشون کنن که الکی مسائل بی ارزش رو بزرگ میکنن!

    24
    20
  6. جعم کنید ای مسخره بازیاچیه چرا دست داد چرانداد مگه چه مشکلی داره اصلا نباید درباری این چیزها حرف زد

    44
    11
    1. مشکل اینجاست که احکامی وجود دارد
      نه حکم یک انسان
      بلکه حکم خداوند متعال است
      پس نباید بر اساس احساست و افکار نادرست نظر داد
      بلکه در چارچوب دین و احکام حرف زد

      بنابراین دست دادن با زن نامحرم حتی بی دین و بی حجاب حرام است و جایز نیست طبق شریعت اسلام

      10
      23
  7. لطفا از خود فتوا صادر نکنید

    اینگونه غلط است چون نامحرم است و نباید با او دست داد حتی اگر بی دین باشد و بی حجابی نوعی از پوشش اوست

    8
    8
  8. لطفا از این الفاظ نامناسب استفاده نکنید
    بالاخره مسابقات جهانی است و
    نبردها و کشتی هایی جذاب

    3
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا