خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقادی به وضعیت اداره کل ارشاد در خراسان

سيدميكائيل محمدى، فعال فرهنگى خراسانی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

این روزها هرچند اسم خراسان بزرگ به طور اعم و خراسان رضوی به طور اخص به خاطر مسائل و صف آرایی طیف های سیاسی بر سر زبانها افتاده است اما باید گفت که این تنها مشکل خراسان بزرگ نیست و با کمال تاسف وضعيت فرهنگى و هنرى و سياست هاى حاكم در هر ٣ تا استان هاى خراسان نگران كننده است.

وضعیت نابسامان فرهنگی و هنری خراسان باعث خسران هنرمندان این خطه شده است. سرزمینی که روزگاری نه چندان دور گاهواره هنرمندان بزرگی همچون استاد شجریان بوده است، امروز دلی شکسته و تنی رنجور دارد و هنرمندانش به خصوص كسانى كه رنج كشيده و از حاميان اصلى دولت تدبير و اميد بوده ودرانتخابات مجلس ٩٤ بدون هیچ چشم داشتی پا به عرصه گذاشتند، بیش از پیش غصه و غم دارند.

با کمال تاسف به عنوان مثال در خراسان شمالی برغم تلاش استاندار پیشین و مهمتر از آن خود هنرمندان، مدیرکل اصولگرای مورد حمایت کاندیدای منتقد دولت تا سه سال پس از استقرار دولت پا برجا ماند که این خود نشان از ضعف مدیریتی نماینده داشت. بالاخره در حالی که فقط چند ماه از دولت آقای روحانی باقی مانده، در شهریور 95 بالاخره مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی تغییر کرد.

اما با روى كار آمدن مديركل جديد فرهنگ وارشاد اسلامى استان در وضعيت مديريتى همچنان تغییری ایجاد نشد و بعد از چند روز سرپرستى معاونت فرهنگى از يك اصلاح طلب طرفدار دولت گرفته و يك اصول گراى خاص كه در سال ٩٢ توسط مديرکل اسبق به دليل عدم همراهی با دولت جديد تدبير و اميد از مديریت فرهنگ وارشاد اسلامى شهرستان بجنورد بركنار شده بود دوباره به پست سرپرستى معاونت فرهنگى در دولت تدبير و اميد منصوب کرد.

اما در پاسخ مديركل فرهنگ وارشاد اسلامى خراسان شمالى كه عنوان کرده فقط از نيروهاى ارشاد استفاده خواهم كرد و از نيروهاى بيرون ارشاد استفاده نخواهم كرد؛ بايد گفت جناب آقاى مديركل در بدو تشکیل و فعالیت اداره کل ارشاد مصادف شد با 8 سال دولت های نهم و دهم محمود احمدی نژاد که همه نيروها اصول گرا در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بکارگیری شدند و عدم وجود نيروى اصلاح طلب براى استفاده مديريتى در اين دولت طبیعی است اما با توجه به رويكرد دولت و استفاده از نيروهاى حامى دولت چاره اى نيست جز استفاده از نيروهاى قوی و همگام با دولت خارج از اداره کل، بجای استفاده از نيروهاى بركنار شده همگام با دولت های پیشین به اسم ارشادى بودن اين رويه درستى نيست صرفا و بايد تفكرات خود را اصلاح كنيد.

مديركل ارشاد استان متاسفانه معاون فرهنگی و هنرى اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و تنها اصلاح طلب و حامى دولت خصوصا در انتخابات رياست جمهورى سال ٩٢ و انتخابات مجلس ٩٤ را بركنار کرده با اعتقاد به كار كردن با نیروهای رسمی اداره وزارت فرهنگ و ارشاد؛ حالا بايد ديد مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامى خراسان شمالى چه كسى را منصوب خواهد کرد آيا اصلاح طلب تر و همگام تر با دولت تدبیر و امید را منصوب می کند؟ آيا جناب فرخنده مديركل محترم فرهنگ و ارشاد استان دنبال شخصى پر نفوذ تر و همگام تر با دولت در داخل نیروهای اداره کل است قطعا در روزهاى آينده مشخص خواهد شد و ما هم منتظر خواهيم بود.

اما اگر نيرويي ضعيف و كسانى كه در دولت احمدى نژاد و همگام با سیاست های دولت او بوده اند را منصوب كند به اسم نیروی اداره کل بودن مطمئن باشيد هنرمندان استان سكوت نخواهند كرد و اینجانب نیز اعتراضم را به مسئولين در وزارت خانه اعلام خواهم كرد.

در خراسان رضوی نیز وضعیت اسفناکی حکمفرماست. تغيير نكردن مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامى خراسان رضوى در دولت تدبير و اميد، مهم ترين شاخص ضعف مديريتى سرابى مدیر کل ارشاد خراسان رضوی همراه نبودن با دولت و رضايت نداشتن هنرمندان استان از ايشان و همچنين انتصابات ناكارآمد ايشان است كه در آخرين انتصابات مديريتى شهرستان ايشان فردى كه فعال بود در مديريتى ارشاد شهرستان طرقبه و شانديز را با فشارهايي كه وجود داشت به دليل حمايت فوق العاده ايشان از هنرمندان و مخصوصا حوزه موسيقى منجر به استعفا كرد و فردى را كه ٢ دوره مسئول ستاد انتخاباتى رئيس جمهور سابق در يكى از شهرستان ها بوده به عنوان سرپرست مديريتى فرهنگ وارشاد شهرستان طرقبه و شانديز منطقه بكر فرهنگى و هنرى و گردشگرى منصوب مي کند كه واقعا آيا قحط الرجال مديريتى در استان خراسان رضوى وجود دارد آيا هيچ نيروى اعتدالى و حامى دولت وجود ندارد كه همچين فردى بايد منصوب شود و همچين به روح بودن مسائل موسيقى حتى در شهرستان هاى خراسان رضوى و بى انگيزه بودن هنرمندان استان و ضعف بزرگ در اقتصادى بودن فرهنگ وهنر استان باعث ناراضايتى شديدى شده است كه از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى كشور و جناب استاندار محترم خواستار رسيدگى هرچه بيشتر به اين مديريت ناشايست به عنوان فعالين اين حوزه خواهيم بود.

در مورد خراسان جنوبی و مدیرکل فرهنگ و ارساد اسلامی آنجا هم باید به صراحت به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که این فرد از اول هم اشتباهى مديركل فرهنگ وارشاد اسلامى خراسان جنوبى شد و نيروى صدا و سيما نميتواند موفق باشد با اينكه تلاش زيادى انجام داد. در عملكرد مديريتى انه در انتصابات موفق بود و نه اينكه حتى در برگزارى يك برنامه موسيقى ساده و در چند مورد هم كه تصميم برگزارى برنامه ها شد اما در انتها به خاطر بعضى مخالفت هاى سليقه اى برگزار نشد و اين ضعف مديريتى است که يك مدير بايد طرفدار هنرمندان باشد يك مدير بايد از هنرمندان كه قرار است سرمايه گذارى كنند در هر بخش هنرى حمایت کند اما در استان متاسفانه بايد همه مديران بالا رتبه درگير يك موضوع خيلى ساده كه مي توانست توسط يك مدير از جنس فرهنگ و هنر حل شود اما به شخص بنده نوعى سر هر برنامه بايد با هزاران نفر صحبت و رايزنى مي كردم براى هر موضوع جزئي كه اين به صلاح استان و همچين دولت نيست و به نحوى باعث زدگى يك فرد از فعاليت هاى فرهنگى و هنرى مي شود.

سياست هاى دولت تدبير و اميد اين نيست و سياست هاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى همچنين وزير جديد هم اين قطعا نخواهد بود.

آقای محبی با روى كار آمدن دولت جديد منصوب شدند اما نتوانستند شور و نشاط درست و منطقى را به فعالين اين حوزه وارد کنند. بنده به عنوان يك فعال اين حوزه خصوصا در خراسان جنوبى انتقاد جدى به نحوه عملكرد مديريتى مديركل فرهنگ وارشاد اسلامى خراسان جنوبى دارم ايشان بايد از هنرمندان تحصيلكرده استان كه در تهران هستند و مشغول تحصيل و فعاليت فرهنگى وهنرى هستند دعوت کند و شرايطى را ايجاد كنند تا بتوانند در استان زادگاه خود فعاليت كنند، نبايد از محل تولد خود زده بشوند اين به نفع دولت و وزارت ارشاد نيست ولى متاسفانه هنرمندان بومى و كسانى را سراغ دارم كه كلا زده شدند و هيچ حمايتى از مجموعه مديريتى استان نمي شوند و نااميد هستند، حالا سوال من از استاندار جديد خراسان جنوبى و وزير جديد فرهنگ وارشاد اسلامى كشور اين است كه چه كسى پاسخگوى نحوه ى مديريتى اين مديركل غير بومى و نا آشنا بودن به مجموعه فرهنگ و هنر استان و هنرمندانش و عمل نكردن به سياست هاى دولت تدبير و اميد و همچنين ايجاد كردن شرايط بى روح و خشك در مجموعه ارشاد استان و فضاى استان كيست؟ مردم و هنرمندان بومى اين استان نيازمند تغيير هستند، تغيير مديريتى مطلوب و در شأن هنرمندان استان كه بتوانند دل به يك حامى داشته باشند كه مدير فرهنگى و هنرى مناسبى باشد به شخصه خودم بعد از چندين اجراى برنامه در استان كه با هزاران پيگيرى و ديد و بازديدهاى مختلف برگزار كردم به يك تجارب ارزنده ای رسيدم كه مشكلات در حوزه فرهنگى و هنر را فقط يك مديرلايق با سوابق مديريتى مختلف مي تواند درك كند كه مي تواند به هنرمندان استان هم كمك حال زيادى باشد. اين جوانان پر شور و نشاط حامى دولت در استان دنبال انگيزه هاى جديد هستند كه بتوانند فعاليت هاى مختلف را پيگيرى كنند. لطفا وزير جديد فرهنگى ارشاد اسلامى كشور دكتر صالحى اميرى كه قطعا هم مديرى لايق هستيد كمى بيشتر به فكر خراسان ها باشيد تا جوانان خصوصا حاميان دولت تغييرات را بيشتر احساس كنند و انگيزه هاى فراوانى براى فعاليت هاى فرهنگى و هنرى خود در حوزه هاى مختلف در استان هاى مربوط خود داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا