خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین واکنش ها به تلاش برای بازداشت محمود صادقی

مراجعه ماموران با حکم جلب به منزل محمود صادقی

حدود ساعت 23 یکشنبه شب، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تلاش ماموران برای جلب او در مقابل درب منزل خبر داد.

به گزارش انصاف نیوز، محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب او از مقابل درب منزل، گفت: حدود یک ساعت پیش هنگامی که به منزل بازمی‌گشتم، ماموران با حکم جلب سعی در بازداشتم داشتند که باتوجه به این‌که این مسئله مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، با مقاومت خود را به داخل منزل رساندم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با این حال ماموران همچنان مقابل درب منزل منتظر هستند.

محمود صادقی روز گذشته با اشاره به شکایت دادستان تهران به‌دلیل اظهارنظرهای او درباره یاشار سلطانی و همچنین شکایت سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان درباره پرونده خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان و پرونده بورسیه‌ها، بر لزوم طی شدن روند قانونی شکایت از نمایندگان مجلس تاکید کرده بود.

پزشکیان و مطهری، پیگیر وضعیت محمود صادقی

نواب ریاست مجلس شبانه ماجرای مراجعه ی ماموران برای بازداشت شبانه ی «محمود صادقی»، نماینده ی مردم تهران را پیگیری کردند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، دکتر مسعود پزشکیان و دکتر علی مطهری بلافاصله پس از اطلاع از مراجعه ی مامورانی که قصد بازداشت آقای صادقی را داشتند، پیگیری هایی را انجام داده اند.

آقای مطهری با آقای صادقی تلفنی صحبت کرده و از شرایط او مطلع شده است.

پزشکیان نیز که در حال حاضر در سفر مشهد است، تلفنی رایزنی هایی را در این باره انجام داده است.

پزشکیان: اقدام به جلب صادقی، بی‌احترامی به مجلس و مردم بود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام شبانه و نامتعارف برای جلب نماینده مردم تهران، دکتر محمود صادقی گفت: از همه‌ی مسوولان هم انتظار می‌رود که با سعه‌ی صدر بیشتری برخورد کنند، لااقل شان مجلس را رعایت کنند و روال‌های قانونی برای هر رفتاری رعایت شود.

به گزارش انصاف نیوز، دکتر مسعود پزشکیان در واکنشی تلگرامی نوشت:

• اقدام شبانه برای جلب نماینده‌ی مردم تهران آقای صادقی بدون اطلاع مجلس، اول از همه بی‌احترامی به مجلس شورای اسلامی و مردمی است که به آنها رای داده‌اند. این رفتار را حتما پیگیری خواهیم کرد و از حیثیت مجلس دفاع می‌کنیم.

• از همه‌ی مسوولان هم انتظار می‌رود که با سعه‌ی صدر بیشتری برخورد کنند، لااقل شان مجلس را رعایت کنند و روال‌های قانونی برای هر رفتاری رعایت شود.

• اتفاقات اخیر، چه نحوه‌ی مواجهه با اظهارات این نماینده و چه لغو سخنرانی آقای مطهری که نایب رییس مجلس است جای تاسف دارد. مردم انتظار دارند که نمایندگان منتخبشان حق اظهارنظر داشته باشند و طبق اصول قانون اساسی هم نمی‌توان جلوی آنها را گرفت.

• اگر انصاف را در قضاوت‌ها و رفتارها رعایت نکنیم، مردم به ما اعتماد نمی‌کنند.

• همه باید به قانون احترام بگذاریم و درچارچوب قانون رفتار کنیم.

بادامچی، نماینده تهران: «محمود صادقی تنها نیست»

به گزارش انصاف نیوز، محمدرضا بادامچی، نماینده ی اصلاح‌طلب تهران در مجلس، در واکنشی اینستاگرامی به خبر مراجعه ی شبانه ی ماموران برای بازداشت محمود صادقی، نوشت:

اقدام به بازداشت همکار خوبم آقای دکتر محمود صادقی، نقض نص صریح قانون اساسی است. این اقدام غیرقانونی آن هم در شب رحلت حصرت رسول اکرم، قلب ملت را به درد آورد.

از رییس جمهوری محترم می‌خواهم طبق قانون، به مسئولیت صیانت از قانون اساسی عمل کرده و از مجلس دفاع کند.

از رییس محترم مجلس، می‌خواهم با اقدام سریع و قاطع، حریم مجلس شورای اسلامی را حفظ و از حریت و حرمت نمایندگان ملت دفاع کند.

امیدوارم این قانون‌شکنی علنی و هتک حرمت نمایندگان ملت، هیچ زمانی تکرار نشود.

محمود صادقی تنها نیست، ما نمایندگان مجلس، در کنار فرزند شجاع ملت هستیم.

محمود صادقی: حکم انفصال قاضی صادرکننده حکم جلب را خواهم گرفت

خبرگزاری فارس در ضمن مصاحبه ای که بامداد دوشنبه با محمود صادقی انجام و منتشر کرده، نوشت:

«حکم جلب صادره برای آقای صادقی به دلیل شکایتهای خصوصی از جمله تعدادی از دانشجویان است که چندین ماه است علیه او به دلیل نشر اکاذیب شکایت کرده اند. محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی چندی پیش، پس از شکایات پی در پی به دلایل مختلف با اطلاع اعضای هیات رئیسه مجلس به دادسرا احضار شد. امروز – شنبه – پس از عدم حضور او در موعد مقرر، حکم جلب وی از سوی شعبه چهار بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران صادر شد.

در حالی که محمود صادقی نماینده تهران گفته است به دلیل طرح سئوال پیرامون قوه قضائیه حکم جلب او صادر شده، خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع مطلع» که نامی از او نیاورده، نوشت:

«حکم جلب صادره برای آقای صادقی به دلیل شکایتهای خصوصی از جمله تعدادی از دانشجویان است که چندین ماه است علیه او به دلیل نشر اکاذیب شکایت کرده اند. طی چندماه اخیر مطابق رویه جاری قضایی برای آقای صادقی احضاریه های متعددی ارسال شده اما وی از حضور در دادسرا برای پاسخگویی به اتهامات وارده به خود از سوی شاکیان خودداری کرده است. همانند روال متعارف اخیرا از طریق هیات رئیسه مجلس نیز برای حضور آقای صادقی پیگیری شده اما وی کماکان از قانون تمکین نمی کند. بدلیل عدم تبعیت این نماینده مجلس از رویه های جاری و متعارف، پس از چندماه حکم جلب وی صادر شد که ماموران دادستانی امشب در کمال احترام این حکم را به وی ابلاغ کردند اما وی با استنکاف مجدد از پذیرش حکم قضایی به داخل منزل رفته و از آنجا ضمن تماس با رسانه ها شروع به فضاسازی کرد. عدم تمکین به قانون و گردنکشی در قبال نهادهای قانونی که پیگیر شکایت افراد و اشخاص هستند، برای نماینده ای که باید نماد پایبندی به قانون باشد هیچ مزیتی محسوب نمی شود و آقای صادقی نهایتا باید برای رسیدگی به شکایت شاکیان خصوصی و مدعی العموم – در قبال مسائلی که ربطی به ایفای نقش نمایندگی او نبوده – در پیشگاه قانون شود.

صادقی: کار اینها غیرقانونی است و حکم انفصال قاضی مذکور را خواهم گرفت

صادقی دقایقی قبل در این باره به فارس گفت: ساعت 22:30امشب و پس از بازگشت از مراسم عزاداری متوجه شدم ماموران درب خانه بنده ساعتی است توقف کرده اند.

وی افزود: از ماموران خواستم و دعوت کردم به منزل بیایند و در آنجا توضیح دهند که موضوع چیست ولی آنها قبول نکردند و من مجبور شدم همانجا درب منزل بمانم که خانواده هم آمدند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حکم جلب سیار است. ادامه داد: بنابر حکمی که اکنون در دست بنده است نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علت اصلی حکم جلب بنده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد : من با ماموران همراهی نکردم. برای چه باید با آنها بروم؟ کار اینها غیرقانونی است و حکم انفصال قاضی مذکور را خواهم گرفت.

واکنش عارف به ماجرای محمود صادقی: دعوت به آرامش

محمد رضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس در یادداشتی که در تلگرام خود منتشر کرده، نوشت:

با عرض تسلیت رحلت پیامبر رحمت(ص) و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) بدینوسیله ضمن تشکر از همراهی و احساس مسئولیت جوانان و مردم عزیز، با توجه به شرایط کشور و ضرورت پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و هزینه ساز برای نظام، از آنجا که موضوع پیش آمده برای همکار عزیزمان جناب آقای دکتر محمود صادقی می بایست در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس تشخیص هیات مزبور اقدامات بعدی انجام پذیرد، لذا همگان را دعوت به آرامش نموده و از دستگاه محترم قضایی تقاضامندیم مستندات مربوطه را مطابق تشریفات قانونی جهت تعیین تکلیف به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال نمایند که بر طبق نظر هیات مزبور، اقدامات بعدی صورت پذیرد. در پایان خود و همگان را دعوت به عمل به مر قانون می نماییم.

درخواست وکیل محمود صادقی: مردم بهانه دست فرصت‌طلبان ندهند

وکیلِ محمود صادقی، نماینده مردم تهران از پیگیری جلب موکلش توسط رییس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: از مردم می خواهیم دیگر مقابل منزل آقای صادقی تشریف نیاورند و خدایی ناکرده بهانه دست فرصت طلبان ندهند.

محسن صادقی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اتفاقات امشب و حضور ماموران مقابل درب نماینده تهران برای جلب وی عنوان کرد: با کمال تعجب امشب ماموران با حکم جلب سیار  آقای صادقی آن هم در شب روز تعطیل برای جلب نماینده تهران مراجعه کردند که با مقاومت آقای صادقی ایشان در منزل ماندند.

او افزود: طبق حکم ماموران اتهام آقای صادقی توهین و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی عنوان شده بود با انتشار این خبر هم جمعیت زیادی مقابل درب منزل آقای صادقی تجمع کرده و خواستار جلوگیری از جلب ایشان شدند.

وکیل نماینده تهران خاطرنشان کرد: ما هم از مردم خواستیم به منازل خود بروند بهانه دست کسی ندهند.البته هنوز هم جمعیتی مقابل منزل هستند. نظر آقای صادقی این است که ضمن تشکر از آگاهی و حمایت مردم تاکید دارند که در این مقطع تجمع ضرورتی ندارد و این کارها از مجاری قانونی پیگیری میشود.

او ادامه داد: نطق آقای صادقی بر مبانی قانونی بوده اگر بخواهند با آن برخورد کنند مراجعی هم هست که از آنها نیز سوال کند. برای همین هم از مردم می خواهیم دیگر مقابل منزل آقای صادقی تشریف نیاورند و خدایی ناکرده بهانه دست فرصت طلبان ندهند.

صادقی با بیان اینکه به محض انتشار این خبر تعدادی از نماینده های استان تهران به منزل آقای صادقی آمدند، گفت: آقای عارف و وکیلی هم در همین رابطه با آقای صادقی تماس داشتند. آقای مطهری و علی لاریجانی نیز پیگیر مساله هستند.

رایزنی معاون پارلمانی رییس‌جمهور برای ممانعت از جلب صادقی

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنی معاون پارلمانی رییس‌جمهور به‌منظور ممانعت از جلب نماینده مردم تهران، گفت: بی‌توجهی به رویه قانونی احضار نمایندگان بر حساسیت‌ موضوع می‌افزاید.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، ضمن ابراز تاسف نسبت به نحوه صدور حکم جلب محمود صادقی و عدم رعایت قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در این راستا، اعلام کرد: دقایقی پیش به‌صورت تلفنی با دکترصادقی صحبت کردم که گویا درپی شکایت دادستانی تهران برای این نماینده مردم تهران در مجلس حکم جلب صادره شده و با توجه به این‌که نسبت به عدم رعایت روند قانونی اعتراض داشتند، از پذیرش این حکم جلب استنکاف کردند.

او با ابراز تعجب نسبت به جلب بی‌سابقه این نماینده مجلس یادآور شد: در شرایطی که برای یک متهم معمولی هم شبانه و آن هم شب پیش از تعطیل رسمی اقدام نمی‌شود، بدون رعایت حرمت افراد، حتی نسبت به رعایت قانون مربوط به بازداشت نمایندگان نیز بی‌توجهی می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: نحوه جلب دکتر صادقی به‌عنوان یک نماینده مجلس بی‌سابقه است و اتفاقاً بر حساسیت‌های این ماجرا خواهد افزود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس در پاسخ به سوالی درباره تماس علی مطهری با علی لاریجانی به‌منظور رایزنی درباره این مسئله یادآور شد: به هر حال دکتر لاریجانی به‌عنوان رییس مجلس از پیش از این نیز در جریان بودند؛ در واقع پروتکل و رویه احضار نمایندگان این است که درصورت شکایت از یک نماینده، پرونده باید از طریق هیات رییسه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ابلاغ شود.

او گفت: همچنین حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در حال پیگیری این مسئله به‌منظور حل کردن آن است.

رحیمی در پایان تصریح کرد: ظاهراً به لحاظ عدم ارتباط موضوعی، رییس قوه قضاییه در جریان نحوه اجرای حکم جلب نیست.

استدلال حقوقی محمود صادقی در رد اقدام دادستانی

محمود صادقی نماینده تهران در صفحه توییتر خود با اشاره به مواد قانونی نظارت بر رفتار نمایندگان، به استدلال در رد اقدام دادستانی پرداخت.

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: براساس تبصره 2 ماده 9 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضایی حسب مورد مستوجب مجازات انتظامی از درجه 5 تا 7 است. همچنین براساس تبصره یک ماده 9 قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تشخیص مصادیق موضوع اصل 86 قانون اساسی و ماده 75 آیین‌نامه داخلی مجلس با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است. همچنین براساس ماده 9 این قانون نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد هستند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد. همچنین وظایف نمایندگی شامل نطق، بحث‌های داخل دستور، بحث‌های کمیسیون‌ها و اظهارنظراتی که برای اعمال اصل 84 قانون اساسی انجام می‌شود و سایر موارد نظارتی و قانونی است.

واکنش عضو هیأت رئیسه: پیگیریم

یک عضو هیأت رئیسه مجلس با تکذیب حضور نمایندگان تهران در منزل محمود صادقی گفت: هیأت رئیسه مجلس پیگیر موضوع است.

محمد علی وکیلی در گفت وگو با آنا، درباره تلاش مأموران برای بازداشت محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید گفت: بهتر بود اجازه می دادند مسائل از طریق گفت و گو و در شرایط عادی پیگیری شود. اینکه شبانه به منزل نماینده مجلس مراجعه کنند بازخورد خوبی ندارد و برای نظام جاشیه سازی می شود.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب او از مقابل درب منزل، گفت: حدود یک ساعت پیش هنگامی که به منزل بازمی‌گشتم، ماموران با حکم جلب سعی در بازداشتم داشتند که باتوجه به این‌که این مسئله مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، با مقاومت خود را به داخل منزل رساندم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با این حال ماموران همچنان مقابل درب منزل منتظر هستند.

محمود صادقی روز گذشته با اشاره به شکایت دادستان تهران به‌دلیل اظهارنظرهای او درباره یاشار سلطانی و همچنین شکایت سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان درباره پرونده خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان و پرونده بورسیه‌ها، بر لزوم طی شدن روند قانونی شکایت از نمایندگان مجلس تاکید کرده بود.

«با پیگیری رییس مجلس، ماموران از بازداشت صادقی منصرف شدند»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تماس یکی از اعضای هیات رییسه، از پیگیری رییس مجلس و توقف روند جلب محمود صادقی خبر داد.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تلاش ماموران برای جلب محمود صادقی اعلام کرد: درپی مطلع شدن از این مسئله به‌همراه سیدفرید موسوی دیگر نماینده مردم تهران به منزل دکترصادقی رفتیم و خوشبختانه پس از صحبت‌هایی که انجام شد، ماموران فعلاً از جلب ایشان منصرف شدند.

او گفت: احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس تماس گرفتند و از پیگیری رییس مجلس برای حل کردن این مسئله خبر داده و گفتند که آقای لاریجانی موضوع را پیگیری کرده و در نتیجه ماموران از ادامه تلاش برای جلب دکترصادقی فعلا منصرف شدند.

عضو هیات رییسه کمیته حقوقی فراکسیون امید با بیان این‌که این روند جلب یک نماینده مجلس، فاقد مبنای حقوقی است، اعلام کرد: مقامی که چنین تصمیمی را گرفته، مرتکب تخلف انتظامی شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: بنابر ماده ۱۷۹ قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی می‌توان متهم را جلب کرد که بدون عذر موجه در دادگاه و یا دادسرا حضور  پیدا نکند، و ماده ۱۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری هم موارد جلب ابتدایی و قبل از صدور احضاریه را در جرائم بسیار سنگین یا در مواقعی که محل اقامت و کسب و یا شغل متهم معین نباشد، پیش‌بینی کرده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درحالی که دکتر صادقی اولاً فردی است کاملاً شناخته‌شده که محل کارش معین است و ثانیا اتهامی که به او وارد شده، اتهام سنگینی نیست که مجازات آن سلب حیات، قطع عضو یا حبس ابد باشد که بنابر قانون بتوان بدون احضار اولیه، نسبت به جلب متهم اقدام کرد و ثالثا طبق ماده ۱۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری جلب متهم به استثنای موارد ضروری باید در روز بعمل آید.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا نباید قانون نظارت بر رفتار نمایندگان ملاک برخورد با نمایندگان باشد، خاطرنشان کرد: درصورتی که احراز شود عمل انجام شده توسط نماینده مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی نبوده هم مقام قضایی حق احضار و جلب نماینده را ندارد و بنابر صریح تبصره ۱ ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، تشخیص موضوع و مصداق مواردی که عمل نماینده مجرمانه بوده در صلاحیت هیات نظارت مجلس است و در این فرض هم که احراز ارتکاب عمل مجرمانه توسط هیات نظارت مجلس صورت گرفته باشد، دادسرا با توجه به شخصیت دکتر صادقی و عنوان اتهامی توهین و نشر اکاذیب حق صدور حکم جلب قبل از ابلاغ احضاریه را ندارد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اتهامی که ازسوی بازپرس عباسی از شعبه۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به دکترصادقی وارد شده، توهین و نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی بوده و این درحالی است که در چنین اتهامی، صدور حکم جلب سیار آن هم در شب رحلت پیامبر رحمت برای یک نماینده مجلس در تغایر آشکار با حقوق و آزادی‌هادی فردی تضمین شده در قانون اساسی است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعای یکی از خبرگزاری‌ها درخصوص بی‌توجهی محمود صادقی به شکایت‌های متعددی که در چند ماه گذشته از او صورت گرفته و در این پرونده نیز پیش‌تر برای صادقی احضاریه ارسال شده، یادآور شد: البته اطلاعی از این مسئله ندارم اما بر فرض هم که احضاریه ارسال شده باشد، صدور حکم جلب برای یک نماینده مجلس در شب پیش از تعطیلی، و با این عنوان اتهامی غیرمنطقی است.

او خاطرنشان کرد: قانون‌گذار در موارد خاصی اجازه صدور حکم جلب در ساعات شب داده و به نظر می‌رسد این اقدام از سوی هر کسی صورت گرفته، بی‌تدبیری بوده و موضوع در دادسرای انتظامی قضات قابل‌ طرح است.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: اگر تعقیب دکتر صادقی راجع به نطق وی در خصوص ضرورت شفاف سازی حسابهای قوه قضاییه باشد ،این گونه اقدامات دادسرای عمومی و انقلاب تهران، مشروعیت پارلمان و فلسفه وجودی آنرا دچار چالش می‌کند و کارآمدی مجلس در اجرای وظیفه تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را به مخاطره می‌اندازد.

فتحی در پایان گفت: پس از توقف ماموران، ضمن تشکر از مردمی که مقابل درب منزل دکترصادقی تجمع کرده بودند، خواهش کردیم که این محل را ترک کنند تا خدایی‌ناکرده  این مسایل  مورد سوءاستفاده بیگانگان قرار نگیرد.

پایان تجمع مقابل منزل محمود صادقی

[حدود ساعت 2 بامداد یکشنبه، ایسنا]

تجمع مقابل منزل محمود صادقی دقایقی پیش پایان یافت.

به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان دانشجویی سیاسی و مردم که در پی اعلام خبر تلاش دادستانی برای بازداشت محمود صادقی مقابل منزل وی تجمع کرده بودند با درخواست برادر این نماینده مجلس متفرق شدند.

علی صادقی برادر محمود صادقی که به همراه محمد جواد فتحی و سید فرید موسوی در جمع تجمع کنندگان مقابل منزل محمود صادقی حضور یافته بود در سخنانی اظهار داشت: در شرایط کنونی مملکت ، جمهوری اسلامی بیش از همه نیاز به آرامش و وحدت بین صفوف مختلف مردم دارد.

وی افزود: هدف آقای صادقی جز اصلاح شرایط نیست و به عنوان یک نماینده وظایفی داشتند که انجام دادند، اما قصد ایشان خدای ناکرده تشویش اذهان عمومی و اتهام زنی به شخص خاصی نبوده است. زیرا مقام عالی ریاست قوه قضاییه، دادستان و همه عزیزان برای ما محترم هستند.

صادقی ادامه داد: ما برای استقرار نظام جمهوری اسلامی خون داده ایم، شهید داده ایم، آقای صادقی خودشان جانباز و فرزند شهید و مطیع ولایت هستند. عزیزان بسیج و سپاه نور چشم ما هستند و ما نمی خواهیم این موضوع بهانه ای دست اجانب، معاندین و دشمنان بدهد. ما در نظام جمهوری اسلامی با هم متحد هستیم و از عموم مردم میخواهیم اتحاد خود را حفظ کنند.باید اصلاح طلب و اصولگرا دست به دست هم بدهیم تا مملکت را آباد کنیم.

وی یادآور شد: اگر بنا بر این باشد که بر طبل تفرقه و نفاق بکوبیم به جایی نمیرسیم. ما الان باید دولت تدبیر و امید و آقای ظریف را در این شرایط حمایت کنیم. وظیفه داریم مقام معظم رهبری را حمایت کنیم، اختلافات را کنار بگذاریم و صفوف را متحد کنیم.

برادر محمود صادقی ضمن قدردانی از پیگیری های محمدرضا عارف، علی لاریجانی، علی مطهری و برخی نمایندگان از جمله سید فرید موسوی و محمد جواد فتحی، اضافه کرد: آقای صادقی دعوت به آرامش کردند. اگر هم شکایت و سوءتفاهمی باشد، باید مجاری قانونی خود را طی کند و از طریق هیات رییسه مجلس پیگیری شود.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت جلوگیری از تنش، اظهار کرد: ما نمی خواهیم بهانه دست بیگانگان بدهیم، مملکت نظم و قانون دارد. ایشان که به جرم تشویش اذهان عمومی تفهیم اتهام شدند، به عنوان نماینده مجلس از پشت تریبون جلسه علنی مجلس صحبت کردند و به هیچ عنوان قصدتضعیف ارکان نظام و قوای محترم را نداشتند.

به گزارش ایسنا، در جریان تجمع مقابل منزل محمود صادقی، یک خودروی گشت انتظامی با فاصله از منزل این نماینده مجلس، توقف کرده بود و تعدادی  نیروهای لباس شخصی در اطراف منزل وی  به چشم میخوردند.

متن پیام صوتی محمود صادقی پس از اتفاقات

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
ربّ انّی لما أنزلت الیّ من خیرٍ فقیر

با تسلیت ایام رحلت جانسوز پیامبر خاتم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) ضمن انتقاد از اقدام غیرقانونی بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران که بر خلاف نص صریح اصول 84 و 86 قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس و ماده 9 قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، بدون طی مراحل قانونی مبادرت به صدور دستور جلب اینجانب کرد، از همه دوستداران نظام جمهوری اسلامی تقاضا دارم با عمل به قانون از بهانه دادن به فرصت طلبان و دشمنان این مرز و بوم جلوگیری کنند.

اینجانب ضمن اینکه مطابق قانون حق تعقیب مقام قضایی یاد شده را برای خود محفوظ می دانم، از حمایت های مردمی و پیگیری های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه جناب آقای دکتر عارف رئیس فراکسیون امید و هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی سپاس گزاری کرده و همه هم وطنان عزیز را به آرامش و قانون مداری دعوت می کنم.

بی تردید پیشرفت، اقتدار و حفظ امنیت بی نظیر کشور در گروی عمل به قانون و حفظ آرامش، اتحاد و انسجام هر چه بیشتر مردم و مسئولین است.

علی اللّه توکّلت و الیه أنیب
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، 8 آذر 1395

روایت صادقی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی مجلس

نماینده مردم تهران با بیان اینکه برای حفظ کیان مجلس با مأموران دادستانی همکاری نکردم، گفت: رئیس مجلس نیز اعلام کرد طبق قانون موضوع باید از طریق هیأت رئیسه و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شده و باید از جلب نماینده مجلس خودداری شود.

محمود صادقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به وقایع شب گذشته (یکشنبه، 7 آذرماه) و حضور مأموران مقابل درب منزل خود برای بازداشت وی اشاره کرد و گفت: حدود ساعت 10 و 30 دقیقه شب گذشته بود که در حال بازگشت به منزل، مشاهده کردم عده ای در تاریکی کمین کرده اند بعد به بنده نزدیک شدند و گفتند حکم جلب شما را داریم.

توضیح به مأموران دادستانی درخصوص اقدام غیرقانونی آنها برای جلب نماینده مجلس

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنها پرسیدم حکم شما از کجاست که گفتند از بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه و وقتی درباره موضوع آن پرسیدم توضیحی نمی دادند که با اصرار توانستم حکم جلب آنها را ببینم که موضوع اتهام درباره توهین، تهمت و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از شعبه 4 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه بود.

وی افزود: در ادامه به مأموران اعلام کردم کار آنها طبق قانون نظارت بر رفتار نمایندگان غیرقانونی است و مرجع قضایی باید هرگونه شکایتی که از نمایندگان می شود به هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده تا در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شود و با تشخیص این هیأت اگر مورد خارج از حیطه وظایف نمایندگی تشخیص داده شد شخص به دادسرا فرستاده شود که در حال حاضر این مراحل درباره من طی نشده است.

ترک محل ازسوی مأموران دادستانی بعد از حضور نایب رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان تهران برای رسیدگی به موضوع

صادقی همچنین اظهار کرد: در ادامه حتی از آنها خواستم به داخل منزل بیایند اما به زور متوسل شدند تا من را با خود ببرند که خانواده ام به پایین ساختمان آمدند و همسرم بین من و مأموران حائل شد تا توانستم وارد منزل شوم؛ در ادامه ظاهرا مأموران بسیار تلاش داشتند که از طریق تماس تلفنی حکم ورود به منزل بگیرند.

پیگیری تلفنی نایب رئیس مجلس

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: بعد از آن آقایان عارف و مطهری و تعدادی از نمایندگان تهران تماس گرفتند تا قضیه را پیگیری کنند همچنین مردم که مطلع شده بودند جلوی منزل تجمع کرده بودند و تعدادی ماشین آتش نشانی در محل حضور یافتند که در نهایت حدود ساعت 3 بامداد بود که مأموران دادستانی همچنین نیروی انتظامی محل را ترک کردند.

شاکی خصوصی ندارم/ روش جلب به صورت غیرمعمول بود

وی در ادامه با بیان اینکه برخی ادعا کرده اند حکم جلب ازسوی شاکی خصوصی بوده است، عنوان کرد: تاکنون هیچ شکایتی چه خصوصی ، چه مدعی العموم، و یا از طریق هیأت رئیسه مجلس به من نرسیده است و از مفاد حکم نیز اینگونه بر می آید که قطعا از طرف شاکی خصوصی نیست و احتمالا مربوط به تذکر بنده در نطق میان دستور به قوه قضاییه بوده است.

صادقی افزود: از آن جایی که رئیس قوه قضاییه اظهارات بنده را تهمت به خود تلقی کرده بودند به نظر می رسد این حکم بازداشت به علت همان موضوع باشد اما مسأله این است که چرا به خاطر یک سری اظهارات اینگونه حکم به روشی غیرمعمول حکم جلب صادر می کنند گویی جرم و جنایتی صورت گرفته است.

تأکید دکتر لاریجانی به ادامه رسیدگی به قضیه از طریق هیأت رئیسه مجلس و نه دادستانی

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: علت عدم همکاری بنده با مأموران دادستانی به خاطر شخص خودم نبود بلکه به خاطر اصرار بر حفظ کیان، حرمت و شأن جایگاه نمایندگان مجلس بود که نباید مخدوش شود.

وی همچنین اذعان کرد: آخرین خبری که نایب رئیس مجلس به بنده اعلام کرد این بود که دکتر لاریجانی رئیس مجلس نیز نظرشان این است که طبق قانون موضوع باید از طریق هیأت رئیسه و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شده و باید از جلب نماینده مجلس خودداری شود ،البته بنده نیز در پیامی که شب گذشته دادم ، اعلام کردم مطیع قانون هستم و از مردم خواستم زمینه را برای فرصت طلبان ایجاد نکنند.

برگزاری جلسه فراکسیون امید با تعدادی از اعضای هیأت رئیسه مجلس جهت رسیدگی به موضوع بازداشت

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: پیش از ظهر امروز نیز آقای عارف تماسی با بنده داشت که گفت صبح فردا هیأت رئیسه فراکسیون امید به همراه تعدادی از اعضای هیأت رئیسه مجلس در محل مجلس شورای اسلامی جلسه ای برای پیگیری این موضوع تشکیل می دهد.

بیانیه دبیرکل حزب اتحاد

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در نامه ای به محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پافشاری جنابعالی بر حقوق قانونی نمایندگان موجب دلگرمی و امید برای همه مردم است.

به گزارش جماران، در نامه علی شکوری راد به نماینده تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آمده است: خبر اقدام ماموران دادستانی تهران برای بازداشت شما موجب نگرانی بسیار در بین مردم گردید. جنابعالی در مدت کوتاهی که از آغاز بکار مجلس می گذرد بخوبی نشان داده اید نماینده واقعی و صدای مردم در مجلس شورای اسلامی هستید و به وظایفی که به عنوان وکیل مردم برعهده گرفته اید آگاه و پایبند می باشید.

نماینده دوره ششم مردم تهران در ادامه با بیان این که جای تعجب بیشتر است که چرا اینگونه بی محابا به سراغ شما که خود حقوقدان بوده و کاملا با حقوق خود به عنوان یک شهروند و یک نماینده مجلس آشنا هستید، آمده اند، از عدم خویشتنداری در این قبیل اقدامات ابراز تاسف کرده و آورده است: بازداشت موقت افراد در قانون(ماده ۲۳۸ آئین دادرسی) صرفا برای مواردی که آزاد بودن متهم موجب از بین رفتن آثار و ادله جرم و یا بیم تبانی و فرار وی یا اخلال در نظم عمومی باشد، جایز شمرده شده است.

شکوری راد با انتقاد از آنچه «نوعی تنبیه و حرمت شکنی که در حقیقت نوعی مجازات قبل از صدور حکم(دادنامه) » در بازداشت موقت خوانده، افزوده است: این امر چندان رویه و رایج شده است که در بسیاری از مواقع از بیان آن نیز پروا نشده و گاهی به عنوان تهدید نیز استفاده می شود.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ادامه با این که این بی‌پروایی ها بی هیچ هزینه ای در مورد متهمان عادی صورت می گیرد، یادآور شده است: خوشبختانه وقتی با اشخاص معنون که با حقوق خویش آشنا هستند و ایستادگی می کنند مواجه می شود در جامعه بازتاب می یابد و موجب توجه مسئولین و ارتقاء آگاهی و دانش حقوقی مردم می گردد. لذا باید این فرصت ها را مغتنم شمرد و بخوبی از آن استفاده کرد.

در پایانِ نامه شکوری راد به محمود صادقی آمده است: تقاضای من از جنابعالی در شرایطی که مردم و مسئولین به موضوع بازداشت موقت و حق قانونی نمایندگان در پرسشگری و تفحص در همه موضوعات کشور توجه پیدا کرده اند این است که بیش از پیش به تبیین و ترویج حقوق قانونی مردم و نمایندگان همت بگمارید تا آنان نیز در استیفا و پاسداری از حقوق قانونی خود جدیت بیشتری به خرج دهند. بی تردید پافشاری جنابعالی بر حق قانونی نمایندگان در اظهار نظر و تفحص در امور کشور و شفافیت در همه امور بخصوص مالی و اقتصادی موجب دلگرمی و امید برای همه مردم است.

سخنگوی «اعتماد ملی»: حکم جلب، صورت مسأله حسابها را پاک نمی کند

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: برخورد شتاب زده دستگاه قضایی با نماینده محترم مجلس جناب آقای محمود صادقی، اصل قانون اساسی را مبنی بر مصونیت قضایی نمایندگان مجلس، خدشه دار کرده است.

اسماعیل گرامی مقدم در گفت و گو با انصاف نیوز در این باره افزود: حتی شکل ظاهری حکم قضایی نیز، زیر سوال است چرا که اگر نماینده محترم مجلس علیه شخصی اقدام کرده بود شکایت شخصی قابل درک بود، این در حالی است که جناب آقای صادقی نماینده محترم مردم بر علیه یک جایگاه حقوقی یعنی دستگاه قضایی سوالاتی را مطرح کرده است و قانون اجازه نمی دهد برای یک نماینده مجلس که در حوزه نظارت انجام وظیفه می کند حکم جلب صادر شود.

وی همچنین گفت: به هر حال وجود حساب های بانکی به گونه ای که وزارت اقتصاد و خود رییس قوه قضاییه توضیح داده یک واقعیت است و چگونگی کارکرد این حسابها مورد سوال قرار گرفته است. شایسته آنست که مسوولین محترم قضایی به نمایندگان ملت پاسخ قانونی دهند. صادر کردن حکم جلب و یا اقداماتی از این دست نه تنها صورت مسأله را پاک نمی کند بلکه به ابهامات و تردیدهای جدی قانونی این حسابها مي افزايد. امیدواریم رئیس محترم قوه مقننه، رئیس محترم قوه قضائیه را به خویشتن داری فرا خواند.

توضیحات دانشجویان بورسیه شاکی از محمود صادقی

«مجمع دانشجویان و دانش آموختگان بورسیه» که جزو بورسیه های دکترای دولت احمدی نژاد هستند، درباره ی اظهارات اخیر دکتر محمود صادقی، نماینده ی مردم تهران در مجلس و نیز مراجعه ی شب گذشته ی ماموران برای بازداشت وی، بیانیه ای صادر کردند.

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن به انصاف نیوز ارسال شده، در پی می آید:

پیرو اتفاقات و حواشی اخیر که در اثر اظهارات و جنجال های آقای محمود صادقی در پوشش عنوان شریف نمایندگی مجلس شورای اسلامی به وقوع پیوسته است لازم دیدیم مطالبی را خطاب به افکار عمومی٬ نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مسيولان محترم قضایی اعلام نماییم.

حدود ۶ ماه از ثبت شکایت دانشجویان بورسیه از محمود صادقی گذشته است و آن زمانی که شکایت مذکور طرح شد هنوز اعتبار نامه این شخص تصویب نشده بود که مشمول مصونیت قضایی باشد. و تاکنون ۳ بار احظاریه برا ی آقای محمود صادقی ارسال شده است که وی متاسفانه از حضور در دادسرا امتناع می ورزد و حاضر نیست در دادسرا حضور یابد.

برخی نمایندگان مجلس باید بدانند قانون فصل الخطاب است هوچی گری را باید پایان دهند. متاسفیم برای وکیل الدوله هایی که چشم خود را بر واقیعت ها می بندند و کورکورانه از نماینده ای که با نشر اکاذیب، تهمت و افترا دشنام و… آبرو و حیثیت دانشجویان بورسیه را خدشه دار می نماید دفاع می نمایند.

آقایانی که دم از دفاع از حیثیت مجلس فریاد می زنند چرا روزی که این فرد آقای محمود صادقی به دانشجویان بورسیه تهمت و افترا زدند از حیثیت دانشجویان در مقام نمایندگی مجلس دفاع نکردید؟

این چه منطقی است که هر فردی با تکیه بر صندلی سبز مجلس می تواند با خیال راحت به افراد تهمت و دشنام دهد و مصونیت قضایی داشته باشد و کسی نباید با وی برخورد نماید.

مردم افرادی که به دنبال اشتهار کاذب هستند را خوب می شناسند. از عده ای از اعضای هیات رییسه مجلس که از بی قانونی و هرج و مرج در جامعه حمایت می کنند باید پرسید آیا تهمت و افترا و جار زدن ادعاهای بی سند و ایجاد خوراک رسانه ای برای اغراض سیاسی نیز جزو وظایف نمایندگی مجلس محسوب می شود؟

نمایندگان و اعضای هیات رییسه محترم مجلس شورای اسلامی آیا نباید خود راسا فکری به حال این شخص هتاک و دروغگو کنند تا بیش از این٬ مصونیت های مصرح قانون اساسی توسط ایشان مورد سو استفاده قرار نگرفته و آن را به سخره نگیرد؟

فلسفه مصونیت های قانون اساسی که به نمایندگان اعطا شده است تنها برای دفاع از حقوق ملت است نه این که با سواستفاده از این اصول برای تضییع حقوق و بردن آبروی نزدیک به ۴۰۰۰ دانشجوی بورسیه و خانواده های آنان که جزو همین ملت هستند استفاده شود.

ما از مسوولین محترم قوه قضاییه و هیات نظارت بر نمایندگان درخواست می کنیم به شکایت دانشجویان بورسیه خارج از فضا سازیهای عده ای وکیل الدوله رسیدگی نمایند.

موضع صریح احمد توکلی درباره ی «برخی اقدامات دادستان تهران»

یک نماینده سابق مردم تهران در مجلس گفت: براساس نص‌صریح قانون اساسی کشور بازداشت نماینده مجلس باید با اطلاع رئیس مجلس انجام شود که در این مورد اطلاع رسانی به وی انجام نشده بود.

احمد توکلی که از فعالان سیاسی اصولگراست در گفت‌وگو با خبرگزاری اصولگرای تسنیم، با اشاره به برخورد قوه قضاییه با محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مردم تهران، اظهار کرد: متأسفانه مدتی است که دادستان تهران برخی اقداماتی را انجام می‌دهد که وجهه قانونی ندارد.

وی ادامه داد: این اقدامات دادستان تهران برای نظام مسئله‌سازی می‌کند و قوه قضائیه را در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد و این اقدامات به مصلحت دادستان و قوه قضائیه نیست.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به اتفاقات شب گذشته درباره این نماینده اصلاح طلب مجلس، گفت: محمود صادقی نماینده مردم است صرف از اینکه نماینده چه کسی است و چه گرایش دارد باید نهایت احترام را نسبت به شان آن انجام داد و طبق نص‌صریح قانون اساسی کشور بازداشت نماینده مجلس باید با اطلاع رئیس مجلس انجام شود که در این مورد  اطلاع رسانی به ایشان انجام نشده بود.

توکلی با اشاره به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، تصریح کرد: طبق قانون ابتدا باید بازپرس با نگارش نامه ای خطاب به این هیئت درباره نماینده مدنظرش استعلام کند که آیا موضع‌گیری نماینده در راستای ایفای وظیفه نمایندگیش بوده است یا خیر؟.

وی افزود: اظهارنظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حجت است و قانون تصریح می‌کند که اگر قاضی بدون استعلام از این هیئت اقدام به تعقیب یک نماینده کند به دلیل اظهار نظرش، جرم مرتکب شده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دادستان و قوه قضائیه که خود مسئول اجرای قانون هستند اگر قانون را نادیده بگیرند امنیت برقرار نمی‌شود، گفت: اگر یک نماینده را به دلیل اظهار نظرش بازداشت کنند آیا با این اقدام مجلس در رأس امور است و با این شکل می‌توان کشور را اداره کرد؟

توکلی گفت: بر اساس ولایتی که حکم امر به معروف و نهی از منکر در مسائل شرعی برای هر مسلمانی قائل می‌شود، بر اساس ماده ۸ قانون قانون امر به معروف و نهی از منکر به دادستان نصیحت می‌کنم دست از این رفتارها بردارد و بر قانون تمکین کند و به وظیفه‌ خود که حسن اجرای قوانین است، عمل کند.

جناب لاريجانی! ياد کروبی بخير!

به گزارش انصاف نیوز، «علی شکوهی»، روزنامه نگار درباره ی ماجرای اقدام به بازداشت شبانه ی آقای محمود صادقی یادداشتی تلگرامی نوشته که بخشی از آن در پی می آید:

در خبرها خوانديم که مقامات قضايي براي دستگيري جناب آقاي دکتر محمود صادقي نماينده شجاع مجلس اقداماتي را انجام دادند. شخصا اميدوارم عقلانيت به خرج داده شود و چون قدرت وجود دارد انجام هر کاري مجاز دانسته نشود ولي اين روزها انتظار وقوع هر حادثه‌اي را بايد داشت.

دستگيري نمايندگان مجلس به خاطر انجام وظايف نمايندگي کاملا خلاف قانون است. حق ندارد اقدام به دستگيري نماينده‌اي کند که با طرح سئوالي درباره عملکرد، کاملا مطابق وظايف قانوني خود عمل کرده است. طبعا اگر در اين ماجرا کار خلافي صورت نگرفته باشد با توضيحات وزير مربوطه يا دستگاه قضا، روشنگري مي‌شود و نه تنها مجلس بلکه همه مردم هم قانع خواهند شد. سئوال حق نمايندگان است و در همه حيطه‌هاي کشور مي‌توانند نظارت کنند و توضيح بخواهند. معنا ندارد که نمايندگان شجاع را ترسو و منفعل بپسنديم. مجلس سازوکار نظارت بر تخلفات نمايندگان را در اختيار دارد و اگر دلايلي مبني بر وقوع تخلف از سوي يک نماينده مجلس را در اختيار دارند، بهتر است آن را به مجلس منعکس کند.

جناب آقاي لاريجاني رياست مجلس در اين مقطع مسئوليت مهمي بر دوش دارد. ايشان نبايد اجازه دهد که رويه دستگيري نمايندگان مجلس شروع و به تدريج به قاعده تبديل شود. روزگاري رياست مجلس را فردي مانند جناب آقاي کروبي بر عهده داشت که به هنگام دستگيري يکي از نمايندگان (لقمانيان) حاضر نشد جلسه مجلس را تشکيل دهد مگر اين که نماينده دستگير شده را ابتدا آزاد کنند. در اين مسير به هيچ قول و وعده‌اي هم تمکين نکرد و آنقدر ايستاد تا لقمانيان آزاد شد و بعد مجلس کارش را از سر گرفت.

واکنش یک اصولگرا: محمود صادقی سوپرمن نیست

مهدی محمدی، دستیار سعید جلیلی در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی دولت محمود احمدی نژاد، در توجیه اقدام برای بازداشت محمود صادقی، نماینده ی مردم تهران در مجلس، نوشت: «تبدیل شدن به شعبه داخلی صدای امریکا هم اسمش «ایفای وظایف نمایندگی» نیست».

به گزارش انصاف نیوز، این فعال رسانه ای تندروی اصولگرا در یادداشتی تلگرامی نوشت:

«اینجا لیان شامپو نیست آقای محمود صادقی هم سوپرمن نیست. مامورانی با حکم قانونی به منزل صادقی مراجعه کرده و از او خواسته اند با آنها برود. از سر شب معرکه گرفته که «از دستشان گریختم». دوران بزن و در رو احتمالا گذشته است. ایشان شاکی خصوصی دارد، به عالی رتبه ترین مقام قضایی هم تهمت زده و قاعدتا با هیچ منطقی نمی تواند بگوید هر کار دلم بخواهد می کنم، به کسی هم جوابگو نیستم. تبدیل شدن به شعبه داخلی صدای امریکا هم اسمش «ایفای وظایف نمایندگی» نیست. ظاهرا آقای صادقی فکر نمی کرده کار به اینجا برسد. پیش خود محاسبه کرده بوده معرکه ای می گیریم، اسمی در می کنیم و خلاص! چند ماه قبل بود که جناب ایشان به صدها دانشجوی بورسیه هر چه خواست گفت. همین حالا هم یک نماینده مجلس شاکی اوست. اگر به خود مطمئن است، نیازی به شلوغکاری نیست و اگر نیست، باز هم شلوغکاری مشکلی از وی حل نخواهد کرد».

مدیر روزنامه جوان: محمود صادقی از سران فتنه حمایت می کرد

عبدالله گنجی، مدیر مسوول روزنامه ی اصولگرای «جوان» در واکنش به اتفاقات اخیر درباره ی محمود صادقی، نماینده ی اصلاح طلب مجلس و مراجعه ی ماموران برای بازداشت شبانه ی وی [لینک]، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

محمود صادقی تنها کاندیدای اصلاح طلب تهران بود که در میتینگ های انتخاباتی اش علناً و رسما از سران فتنه حمایت می کرد، تنها آخوندی بود که در دهه ۸۰ داوطلبانه خود را خلع لباس کرد. وجه مشترک او و علی مطهری فرزند شهید بودن آنان است.

این دو هم می خواهند روشنفکر باشند و هم در قدرت حضور یابند که اجماع این دو ویژگی محال است.

عطش جناب صادقی به رسانه و دیده شدن بسیار عجیب بود.

سوژه هایی را بر می گزید که در شعاع حداکثری دیده شود. کار دومش این بود که خود را نماینده تراز اصلاح طلبان نشان دهد و خود شاخصی باشد که از درون جریان مثال برای بقیه لیست امید ی شود که اکنون به اتهام بی خاصیتی تحت فشار جریان هستند.

بر حقوق اشرافی ندارم و به اعمال مجرمانه احتمالی وی وارد نمی شوم اما معتقدم قوه قضاییه نسبت به جرایمی که خصوصی محض نیستند و به عرصه اجتماعی و سیاسی ربط می یابند و ممکن است برای افراد و نظام سرمایه اجتماعی تولید یا سرمایه سوزی کند نمی تواند ملاحظات ذیل را رعایت نکند:

اذهان منتظر را از انتظار خارج کند
روش مواجهه
زمان مواجهه
آورده آن اقدام برای نظام و مردم

را با ملاحظه اصل مردم سالاری بسنجد،

سناریوهای اجتماعی که در مواجهه با یک تصمیم حقوقی و قهریه محتمل است را پیش بینی و پیشگیری نماید.

خبرگزاری میزان: محمود صادقی ۸ شاکی خصوصی دارد

خبرگزاری قوه قضاییه، «میزان»، حدود ساعت ۵ بعدازظهر دوشنبه نوشت:

«

در پی راه اندازی جنجال رسانه‌ای از سوی محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، مبنی بر اجرای حکم جلب وی از سوی ماموران اجرای احکام یک منبع آگاه به خبرگزاری میزان گفت: با وجود اینکه این فرد از شب گذشته با همکاری برخی عناصر و رسانه‌های معلوم الحال در حال تبلیغ علیه دستگاه قضایی است اما باید این نکته را مد نظر داشته باشد که در پرونده قضایی تشکیل شده علیه وی در دادستانی تهران تاکنون ۸ شکایت خصوصی وجود دارد که همه این شکایت‌ها به قبل از آغاز دوران نمایندگی وی برمی‌گردد.

به گفته این منبع آگاه در پرونده محمود صادقی سه اعلام جرم عمومی نیز دیده می‌شود.

برخي از كارشناسان حقوقی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان عنوان کردند که طبق قانون اساسي قوای سه گانه از هم مستقل بوده و مرجع تشخيص جرم قوه قضاييه است نه مجلس.

»

توضیح دادستان تهران درباره محمود صادقی: دستور جلب باقی است

دکتر عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اعلام کرد دستور جلب صادره از دادسرای فرهنگ و رسانه مطابق با موازین قانونی بوده و کماکان به وقت خود باقی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی وانقلاب تهران، دادستان تهران گفت در پرونده مطروحه علیه آقای محمود صادقی هشت فقره شکایت خصوصی و سه فقره اعلام جرم عمومی مطرح شده و از طریق مجلس شورای اسلامی و کارگزینی دانشگاه تربیت مدرس احضاریه ارسال شده است و برای اطمینان خاطر روز شنبه(۶/۹/۹۵) موضوع تلفنی به آقای دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی لزوم حضور محمود صادقی در دادسرا اعلام شد و هم چنین با آقای وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس در چند نوبت مذاکره تاکید شد برای پرهیز از سوء استفاده برخی افراد و جریان ها، محمود صادقی در دادسرا حضور یابد که به لحاظ امتناع نامبرده علیرغم اطلاع از احضاریه شعبه بازپرسی و انجام مصاحبه های متعدد که حکایت از اطلاع وی از احضار به دادسرا داشت، بازپرس دادسرا دستور جلب وی را صادر کرده است.

دکتر جعفری دولت آبادی تاکید کرد که دکتر صادقی با توجه به رشته تحصیلی خویش به خوبی می‌داند که طبق اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی ایران، تمام افراد در قبال قانون مساوی بوده و مصونیتی که متهم به آن استناد می کند در موارد اظهارنظر یا دادن رای در مقام ایفای نمایندگی است و شامل مواردی که نماینده در حین انجام وظیفه نمایندگی مرتکب جرم گردد نمی شود. ماده‌ی ۹ قانون نظارت بر نمایندگان نیز صرفا ناظر به مواردی غیر از ارتکاب جرم است، زیرا در غیر اینصورت موجب تداخل وظایف قوا می گردد به علاوه تشخیص جرم بودن موضوع مورد شکایت با مراجع قضایی است، نه با هیات نظارت بر نمایندگان مجلس.

دادستان تهران تصریح کرد صدور دستور جلب همواره به منزله بازداشت متهم نخواهد بود زیرا ممکن است اظهارات متهم نزد بازپرس موجب اثبات بی گناهی گردد. دادستان تهران افزود: رویه جاری مراجع قضایی در مورد افراد جلب شده این است که در صورت مقاومت یا پنهان شدن اذن ورود به محل سکونت صادر می گردد این در حالی است که دادستانی برای حفظ شان و منزلت نمایندگان مجلس از اذن ورود به منزل متهم خودداری کرده است. حسب گزارش کتبی پلیس متهم یکشنبه شب(۷/۹/۹۵) با مقاومت در برابر مامورین و با سروصدا مانع اجرای دستور شده و سپس با تمرد در مقابل مامورین و ارسال پیامک و انتشار در سایت ها و کانال‌های خبری داخلی و بازنشر آن در سایت‌های ضدانقلاب خواستار کمک و حضور افراد در مقابل منزلش را فراهم کرد که نوعی تحریک مردم به درگیری با مامورین بوده که با خویشتن داری مامورین مستقر در محل و ترک موقعیت و تاکید دادستانی برای خودداری از درگیری با افراد، اجرای دستور موقتا متوقف ماند.

جعفری دولت آبادی در خصوص نقش هیات نظارت بر نمایندگان اظهار داشت: حسب نص اصل نود و هشتم قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می شود و شورای نگهبان در تفسیر رسمی خود به شماره‌ی ۳۰۳۶/۲۱/۸۰ مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۸۰ در مورد اصل ۸۶ قانون اساسی از جمله در بندهای اول و پنج که مقرر می دارد:

۱- «مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصل هشتاد و ششم، حاکی از اینکه مصونیت ریشه اسلامی ندارد و تمام مردم در برابر حق و قانون الهی یکسان و برابرند، و هر فردی که در مظنه گناه یا جرم قرار گیرد قابل تعقیب است و اگر شکایتی علیه او انجام گیرد دستگاه قضایی باید او را تعقیب کند.»

۲- «نظر مبارک حضرت امام خمینی(ره) به عنوان ناظر و راهنمای تدوین قانون اساسی دایر بر ضرورت پرهیز از هتک حرمت اشخاص و لزوم جبران آن در مجلس و رسیدگی توسط قوه قضاییه، اصل هشتادو ششم قانون اساسی در مقام بیان آزادی نماینده در رابطه با رای دادن و اظهارنظر در جهت ایفای وظایف نمایندگی، در مجلس است و ارتکاب اعمال و عناوین مجرمانه از شمول این اصل خارج می باشد و این آزادی منافی مسؤولیت مرتکب جرم نمی باشد.»

تصریح دارد ایفای وظیفه نمایندگی ملازمه با ارتکاب جرم ندارد. دستگاه قضایی معتقد است به لحاظ پذیرش اصل تفکیک قوا در قانون اساسی ایران، مرجع تشخیص جرم مرجع قضایی است و نمایندگان نمی توانند با استناد به مصونیت پارلمانی مرتکب جرم شوند.

دکتر جعفری دولت آبادی مجددا تاکید کرد از برخی نمایندگان مجلس انتظار می رود به جای حمایت از یکدیگر از قانون تبعیت نموده و اجازه ندهند فردی با اقدامات غیرمتعارف موجب تجری دیگران گردد.دادستان تهران اعلام کرد: اقدامات محمود صادقی در مقاومت در قبال مامورین و تحریک افراد برای حضور و اجتماع در مقابل منزل وی اخلال در نظم عمومی جرم محسوب و بر اتهامات قبلی وی افزوده خواهد شد و نامبرده باید به آن پاسخگو باشد.دادستان تهران خاطرنشان کرد از آقای صادقی انتظار می‌رود به دستور قضایی احترام گذارد و خود را به مراجع قضایی معرفی کند و در غیر اینصورت مامورین موظفند متهم را جلب و به دادسرا معرفی کنند.

بيانيه جمعی از وكلای دادگستری در حمايت از محمود صادقی [لینک به اسامی]

جمعی از وکلای دادگستری در حمایت از دکتر محمود صادقی، نماینده مجلس و وکیل دادگستری بیانیه‌ای صادر کرده‌اند.

متن این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته به همراه اسامی امضا کنندگان در پی می‌آید:

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن ینتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ۞ سوره احزاب؛ آیه ۲۳
از مومنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند. بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خود دگرگون نکرده‌اند.

در تاریخ یکصد و ده ساله پارلمان در ایران، نام نمایندگان ملت با فریاد حق طلبی و عدالت جویی ماندگار شده است و خاطره جمعی ملت ایران نیز نمایندگان آزاده و شریف خود را محدود به یک دوره و یک دوران نمی‌داند.

جناب آقای دکتر محمود صادقی، جانباز جنگ تحمیلی و فرزند شهید، یکی از این آزادگان است. نماینده‌ای که به عهد خود با مردم متعهد و پایبند است و در این راستا از ایفای وظایف نمایندگی‌اش دریغ نکرده است. به ویژه اینکه ایشان تاکنون قضاوت شخصی‌اش را در انجام وظایفش دخیل نکرده و تنها به ذکر سؤال از مسئولین رسمی پاسخگو به مجلس اکتفا کرده است.

امضا کنندگان این طومار اعتقاد دارند:

اقدامات و اظهارات جناب دکتر محمود صادقی نماینده مردم تهران در حدود وظایف نمایندگی ایشان بوده است.
روند بررسی پرونده و تعقیب این نماینده ملت، به دلایل زیر فاقد وجاهت قانونی است:
اصل ۸۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد: هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید. و اصل ۸۶ نیز بیان داشته: نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.

تبصره ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان بیان می‌دارد:

تبصره ۱ ـ تشخیص مصادیق موضوع اصل هشتاد و ششم (۸۶) قانون اساسی و ماده (۷۵) آیین نامه داخلی مجلس با هیأت است.

تبصره ۲ ـ تخلف از مفاد این ماده از سوی مراجع قضائی حسب مورد مستوجب مجازات انتظامی از درجه پنج تا هفت است.

در نتیجه تا زمانی که نظر هیات مذکور دایر بر ضرورت تعقیب این نماینده نباشد، اقدامات قضایی شروع نخواهد شد. از این رو، از مقامات قضایی تقاضای توقف تعقیب و رعایت اصل مصونیت نمایندگان مجلس را داریم.

امضا کنندگان این طومار از دستگاه قضایی دقت و آرامش بیشتر و از نمایندگان ملت ایفای بی دریغ وظایف نمایندگی مجلس را خواستار هستند.

بیانیه‌ی حمایت دانشگاهیان از محمود صادقی [لینک به اسامی]

جمع کثیری از فعالان دانشگاهی از جمله یکصد و چند تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای مشترک از محمود صادقی، نماینده‌ی مردم تهران حمایت کرده و به تلاش برای بازداشت او اعتراض کردند.

متن این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

“وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ” (سوره توبه – آیه ۷۱)

آن روز که تلاش‌های شبانه روزی و بی دریغ وکیل راستین ملت در مجلس شورای اسلامی برای احقاق حقوق تضییع شده و حمایت از آزادی‌های قانونی فعالان دانشجویی و مبارزه با فساد ریشه دوانده در تار و پود نظام آموزش عالی را از نزدیک شاهد بودیم، هرگز گمان نمی‌کردیم که نماینده ملت به علت پیگیری مطالبات ما دانشجویان، شب هنگام (در حالی که قانون، حتی جلب مجرمین و بزهکاران را هم در آن زمان مجاز نمی‌شمارد)، […] به منظور جلب و بازداشت غیرقانونی مواجه شود.

آن روز که دانشجویان برای تظلم خواهی و گلایه از برخوردهای غیرقانونی به مجلس شورای اسلامی –که به حق پناهگاه ملت است- رفته و از نزدیک شاهد پیگیری‌های دلسوزانه و اقدامات جسورانه چند نماینده مجلس بودند، هرگز گمان نمی‌کردند که روزی قانون آن چنان بی پناه شود که بر خلاف اصول متعدد قانون اساسی و مواد قانونی بسیار دیگر، […] این چنین به ساحت نمایندگی مجلس تجاوز شود.

مگر نه این است که نماینده در اظهارنظر در کلیه مسائل کشور آزاد است؟ مگر نه این است که نظارت بر امور مملکت نه تنها حق، بلکه وظیفه قانونی نمایندگان است؟ مگر نه این است که مجلس می‌تواند در تمامی امور تحقیق و تفحص کند؟ مگر نه این است که نمایندگان حق طرح سؤال و تذکر و حتی استیضاح دارند؟ و مگر نه این است که مجلس خانه ملت است؟

اما بر خلاف تمام آنچه گفته شد، در شب رحلت پیامبر اکرم (ص) به حریم نمایندگی ملت تجاوز شد و اصول متعدد قانون اساسی و قوانین کشور پایمال شد؛ آن هم در حالی که انتظار می‌رفت روسای قوای سه گانه برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی و خصوصاً رئیس جمهور، اجازه وقوع چنین اتفاقاتی را ندهدند و از جایگاه و شأن نمایندگی مجلس صیانت کنند، تا اصل مهم مصونیت پارلمانی نماینده مجلس، این چنین در ورودی درب منزل نماینده شجاع و آزاده مردم در مجلس شورای اسلامی لگدمال نشود.

اینجانبان ضمن ابراز مراتب تأسف و اعتراض خود نسبت به این قبیل اقدامات، مجدداً اعلام می‌داریم که شیوه برخورد با فعالان مدنی و اجتماعی و صاحب نظران و اساتید در سال‌های گذشته بسیار سخت، خشن و نگران کننده بوده و البته غالباً از طرق غیرقانونی صورت گرفته است؛ اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید، توقیف فله‌ای نشریات دانشگاهی، احضارهای قضایی و امنیتی دانشجویان، بازداشت فعالان دانشجویی، برخوردهای خشن و غیرقانونی انضباطی، تهدیدها و تحدیدهای روزافزون و ایجاد انواع و اقسام ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در عرصه‌های گوناگون فعالیت دانشجویی از قبیل برگزاری برنامه‌ها و مراسمات و یا اظهارنظر و یا تشکیل مجامع و کانون‌ها و انجمن‌ها و …، که نهایتاً حاصلی جز امنیتی شدن فضای جامعه و حاکمیت جو خفقان و رخوت و دلسردی در میان مردم و دانشجویان در بر نداشته و آینده کشور را به بن بست خواهد کشاند.

لذا اینجانبان به عنوان جمعی از فعالان دانشجویی، مشفقانه و همدلانه از مسوولین محترم می‌خواهیم که با عزم در تغییر رویه‌های سابق و پافشاری بر ضرورت بازگشت حاکمیت قانون به کشور و تلاش در راستای تضمین آزادی‌های قانونی و تأمین حقوق عمومی شهروندان و تأکید بر افزایش سعه صدر و روحیه تحمل و مدارا و انتقادپذیری و تمکین به خواست ملت (که در دو انتخابات گذشته به خوبی نمایان شده است)، از تعرض به حقوق و آزادی‌های ملت در نهادهای زیرمجموعه خود جلوگیری کرده و پشتیبان مطالبات به حق و قانونی شهروندان و دانشجویان باشند.

ضمناً مراتب حمایت خود را از نماینده شریف مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر محمود صادقی که از بدنه اساتید دانشگاهی متعهد و خوش فکر و همواره گوش شنوا و همراه قشر نخبه دانشگاهیان بوده‌اند، اعلام می‌کنیم و برخوردهای عجیب و بی سابقه اخیر را نشان از تمرکز درست و بجای ایشان بر روی برخی تخلفات و قانون شکنی‌ها می‌دانیم و امیدواریم با همراهی و توجه ویژه دیگر نمایندگان و هم چنین بدنه دولت، اقدامات و تلاش‌های ایشان در راستای مقابله با برخوردهای غیرقانونی با دانشگاهیان و فساد رخنه کرده در نظام آموزش عالی و …، به ثمر بنشیند.

والسلام علیکم و رحمت الله

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در سایت‌ها اومده بود که چند نفر از آقای صادقی شکایت کردند. اگه ایشون یک خلاف غیر فکر و اندیشه‌ای داشته، مثلاً خدای ناکرده دزدی کرده، خوب باید پاسخگو باشه و این ربطی به مجلس نداره. ولی اگه اون چند نفر بخاطر مسائل فکری و سیاسی از ایشون شکایت کردند و ایشون باید پاسخگو باشه، خوب این دقیقاً دخالت در وظایف نمایندگی ایشونه و قطعاً سؤال برانگیزه. به همین خاطر یک پیشنهاد: چه عیبی داره مجلس هم یک دادگاه (نه گروه نظارتی!) خاص خودش رو داشته باشه که البته قضاتش دوره‌ای و از حقوقدانان مجرب و از همه سلایق باشند و در فرایندی که مردم مستقیماً دخالت داشته باشند، انتخاب بشن. اینطوری دیگه هر کسی از نماینده‌ای شکایت داشت، می‌تونه مستقیماً به اون دادگاه شکایت کنه … اینطوری دیگه کسی نگران این نخواهد بود که فلان قوه الان با چه سلیقه‌ای اداره می‌شه.

  2. این اقا تهمت زده و دلیل و مدرک مستندی هم برا حرفاش نیاوورده. حالا شما خودتون رو به در ودیوار بزنین ک نباس بازداشت بشه. ضعیف اون اون نیروی انتظامی ایه ک بخاطر 50 یا 60 نفر قشون شده جلوی خونه ی صادقی نخواد ایشون رو بازداشت کته. فقط یادتون باشه یه هفته موضوع مطهری بود یه هفته هم اینه و همینطور پیش میره تا برسه به انتخابات و همینجور ذهن مردم رو به مسائل حاشیه ای سرگرم می کنن. 96 ک مردم اون اقا رو از دفترش پرت کردن بیرون می بینین این حاشیه ها جواب نداده.

    1. اینجا هر کس از دزدی آقایون حرف بزنه به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی متهم میشه. اینجا همه باید لال باشن و بذارن آقایون کارشونو بکنن و اذهان عمومی رو مشوش نکنن و کسی خبر دار نشه چقدر دزدی میشه!

  3. اگر هر شخصی از قانون تمکین کنه خیلی از مشکلات حل میشه
    اما ی سوال اگر خدایی نکرده […] خبطی کنه ایا امکان پیگیری قانونی هست (نعوذ باا…)؟

  4. ممکنه یکی شفاف بگه شکایت دانشجویان بابت چیه چون زمزمه است که بورسیه های انچنانی که اصلا معلوم نیست وابسته به کجا هستند شکایت کردند اگر چنین باشه باید تو دهن دزدهای پرزور زد که یقه صاحبخانه را نگیرند اما اگر مطلب دیگری است که اگر مامردم نامحرم نیستیم بگذارید بدانیم

    1. سلام ،
      عبدالله خان ! ایشان، یعنی نماینده مجلس ( آقای محمود صادقی ) سئوال کرد که چرا؟ خب بعدش هم حکم جلب این نماینده صادر شد تا یکوقت خیال نکند که مجلس در رآس امور است ! همین و همین !

  5. این آقای امیر علی کدوم کشور زندگی میکنه؟ تو ایران که چند وقت پیش مردم نشون دادن کیا رو ریختن بیرون و باز نشون میدن، شاید منظورشون کشور دیگه ای ها؟!؟!

    1. ميترا خانوم ، ايشون هنوز در کابوس هستن! يعني يکبار از خواب بيدار شدن و وقتي ديدن مردم اونا رو به چه افتضاحي کشوندن، دوباره و سريع خودشون رو بخواب زدن و هنوز در خوابن و البته کابوس ها هر از گاهي خوابشان را آشفته ميکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا