مولوی عبدالحمید به رییس جمهور: از شایستگان اهل‌سنت استفاده شود

مولوی عبدالحمید در نشست جمعی از علمای اهل‌سنت کشور با دکتر روحانی، ضمن بیان خواسته‌ها و انتظارات اهل‌سنت از دولت تدبیر و امید، بر لزوم تامین آزادی‌های مذهبی، استفاده از شایستگان اهل‌سنت و پیگیری مسجد اهل‌سنت تهران تاکید کرد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به بیان ویژگی‌های اهل‌سنت کشور پرداخت و گفت: اهل‌سنت ایران جزو اصیل‌ترین افراد ملت ایران هستند که در طول تاریخ آبا و اجدادشان برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور شهید شده‌اند. اهل‌سنت ایران در کنار برادران شیعه، در هشت سال جنگ تحمیلی جانانه از وطن خودشان دفاع کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: اهل‌سنت ایران همواره از نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده‌اند و در تمام صحنه‌ها ازجمله انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی حضور فعال داشته‌اند. اکنون هم اهل‌سنت ایران که بیشتر به‌صورت پراکنده در مرزها سکونت دارند، این آمادگی را دارند که قبل از برادارن شیعه‌ی خود هر دستی را تحت هر عنوانی به‌سوی میهن اسلامی ایران دراز شود، قطع کند.

وی افزود: اهل‌سنت کشور در وحدت و امنیت ملی نیز نقش برجسته‌ای ایفا کرده‌اند و همواره در مقابل افراط‌ گرایی و قدرت‌های استکباری از خود ایستادگی نشان داده‌اند. در شرایط بحرانی و حساس کنونی نیز اهل‌سنت علی‌رغم مشکلاتی که دارند، در حد توان‌شان اجازه‌ی هیچ‌گونه ناامنی را به هیچ فرد یا گروهی نداده‌اند.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه‌ی بیاناتش به مشکلات و خواسته‌های جامعه اهل‌سنت اشاره کرد و گفت: اوضاع اجتماعی کشور به نحوی است که به‌جز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اهل‌سنت در پست‌‌‌های مدیریتی در مرکز کشور از قبیل وزیر، معاون وزیر و… حضور ندارند که از این طریق بتوانند مشکلات و دردهای اهل‌سنت را در مرکز پیگیری کنند.

وی افزود: به‌کارگیری اهل‌سنت در مناطق سنی‌نشین نیز بسیار معدود است، حتی در برخی از مناطق هیچ استفاده‌ای از شایستگان اهل‌سنت نشده است. در بعضی ادارات از ۳۰۰ تا ۴۰۰ پرسنل آن، ۱۰ تا ۱۵ نفر را اهل‌سنت تشکیل می‌دهند. این درحالی‌ست که زمینه توسعه در مناطق سنی‌نشین فراهم است و توسعه بدون به‌کارگیری شایستگان اهل‌سنت و مشارکت آنان امکان‌پذیر نیست.

این عالم برجسته اهل سنت تاکید کرد: اجرای عدالت نیازمند ابزار است و استفاده از نیروهای بومی فریقین یکی از راه‌های اجرای عدالت است. لذا وقت آن رسیده است که از شایستگان اهل‌سنت استفاده شود تا برای همیشه دشمنان اسلام را که همواره دنبال ایجاد اختلاف هستند مأیوس کنیم.

مولوی عبدالحمید که در بین اهل سنت ایران لقب شیخ الاسلام دارد بر لزوم تامین آزادی‌های مذهبی تاکید کرد و گفت: آزادی مذهبی که از حقوق شهروندی اهل‌سنت است و در قانون اساسی نیز تصریح شده است، متاسفانه در بسیاری از مناطق به‌ویژه در تهران با مشکل مواجه است و فشارهای مذهبی در حال افزایش است.

وی موضوع مسجد اهل‌سنت تهران را نیز مطرح کرد و گفت: چرا در شهری که کلیسا و معابد سایر ادیان وجود دارد، اهل‌سنت نباید مسجدی داشته باشند و چرا وقتی اهل‌سنت به‌خاطر نداشتن مسجد، در نمازخانه‌های استیجاری در این شهر پهناور نماز می‌خوانند، نمازگزاران مورد مزاحمت قرار می‌گیرند یا کسانی که منازل‌شان را بدین منظور اجاره داده‌اند مورد تهدید قرار می‌گیرند که اگر قراردادشان را فسخ نکنند منزل‌شان مصادره می‌شود، این کارها سبب بروز اختلاف و تفرقه می‌شود.

مولوی عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: ما از رئیس‌جمهور محترم تقاضا داریم شخصاً به مسائل و مشکلات اهل‌سنت رسیدگی کنند و به موضوع آزادی‌های مذهبی اهل‌سنت ورود پیدا کنند و دست پدرانه‌ی خودشان را بر سر اهل‌سنت بکشند. جامعه اهل‌سنت ایران با رأی خودشان به دکتر روحانی از ایشان حمایت کرده‌اند، لذا انتظار توجه و رسیدگی دارند. ملت ایران جناب دکتر روحانی را به‌خاطر نگاه وسیع، فرامذهبی، فراقومی و فراجناحی ایشان دوست دارند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: از ریاست محترم جمهور به‌خاطر سفرشان به استان سیستان‌وبلوچستان و کلنگ‌زنی پروژه‌های بزرگی همچون راه‌آهن، گاز و صنایع سنگین تشکر می‌کنیم. این پروژه‌های اشتغال‌زا در دست اجرا هستند و به‌زودی گاز به زاهدان هم می‌رسد. از ایشان درخواست داریم از این پروژه‌ها به‌طور کامل حمایت نمایند تا به ثمر برسند و در زمان افتتاح آنها به زاهدان سفر کنند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در پایان سخنانش علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان را فردی توانمند، باهوش و دارای نظری وسیع توصیف کرد و از دکتر روحانی به‌خاطر انتخاب چنین استانداری تشکر کرد.

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب مولوى عبدالحميد بزرگوار ! مگر مساجد موجود ارث پدرى شيعيان است ؟ در فرهنگ اسلامى مساجد اساساً خانه خدايند و هيچگاه سابقه نداشته پيروان مذاهب مانع استفاده ديگران از مسجد شوند ؟! باحتمال قوى در سيره يا فقه مذاهب اهل سنت هم بعيد است كه مقرر شده باشد اهل هر مذهب مساجد اختصاصى داشته باشند در غير اين صورت تكليف آيه شريفه : اَنّ المساجدِ للّه فلاتدعو مع اللّه احدا چه ميشود ؟ يا آيه ۱۸ سوره توبه كه فرموده است : انّما يعمرُ مساجدالله مَن آمَن بالله و اليوم الآخر و اقامَ الصّلوة و آتى الزّكوة و لٓم يخشُ الّا الله فعسى اولئك اَن يكونوا من المهتدين . ترجمه: مساجد خدا را تنها كسى آباد ميكند كه به خدا و روز قيامت و اقامه نماز و پرداخت زكات ايمان داشته باشد و جز از خدا نترسيده باشد پس اميد است كه از هدايت يافتگان باشد . پس ملاحظه مى فرمائيد در قرآن كريم هيچ بحثى از سنى و شيعه نيست و بهمين دليل شيعيان ساير ممالك هم چنين درخواستى به مخيله شان خطور نمى كند چه رسد به اينكه تصور كنند اگر قصد اقامه نماز در مسجد برادران اهل سنت داشته باشند كسى مانعشان شود ! از اينها گذشته مگر ما و شما در كشورى زندگى نميكنيم كه مسؤلانش ملتمسانه از پيروان شيعه و سنى تقاضا دارند تا وحدت داشته باشند ؟ چه ايرادى دارد اگر برادران و خواهران اهل سنت به همين مساجدى كه هست مراجعه و به ائمه جماعات موجود اقتدا كنند ؟! مگر اينكه عده اى بخواهند سفره خود را جدا كنند يا اصولاً به اتحاد مسلمين اعتقادى نداشته باشند !

  2. قابل توجه جناب سپهر؟اولش درخواست ساخت مسجد اهل سنت درتهران قبلاانقلاب وبعداز پیروزی شکوهمندانقلاب اسلامی مدت ۳۷ساله خواسته جامع اهل سنت ایران وحدودایکمیلیون شهروندان اهل سنت ساکن مقیم تهران پیگیری میشود اوایل پیروزی انقلاب باموافقت رهبرکبیرانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (قدسره)زمین ساختمان شیشه ای جاجم صداوسیما فعلی واگذارمیشوددراثنای اقدام پیگیری مراحل قانونی دریافت پروانه ساخت ازشهرداری تهران به دلایلی،، بدون هیچ توضیحی جلوگیری ومتوقف میشود!؟دومش باتوجه به اقدام فوق وایجادحساسیت درجامع اهل سنت دلیل اینهمه اصرارمسولین به عدم واگذاری زمین وجلوگیری ساخت یک مسجد اهل سنت در پایتخت کشوری اسلامی و بانظام جمهوری اسلامی وباقانون اساسی براساس شریعت قران واسلام چیست!؟انکه میفرماییدبرادران اهل سنت در مساجد موجود با برادران اهل تشیع نماز بخوانند درسته ؟ اما این برای یک یا چند نفر مسافر در انجا کفایت میکند؟ ایا شهروندان و ساکنین اهل سنت تهران باجمعیت کثیری حق داشتن یک مسجدراندارندایادر ماه مبارک رمضان میتوانند ۳۰رکعت نماز تراوه را در مسجد معتلق به اهل تشیع بخوانند!؟ اصلاخادمین بنده خدای ان مساجد انقدر صبر و تحمل را دارند این اجازه را به اهل سنت می دهند تا ۳۰ رکعت نماز تمام شود بعد درب مسجد را قفل بزند بعد برود

    1. جناب رحمانى عزيز – مطمئنيد آمار يك مليونى اهل سنت در تهران صحيحست ؟ اگر چنين باشد پانصد مسجد هم نياز برداران اهل سنت را رفع نميكند ! آل سعود را ببيند هنوز اجازه ساخت يك مسجد در مدينه النبى را به پيروان اماميه نداده است ، البته شيعيان نيز چنين درخواستى نداشته اند. اما در مورد نماز تراويح اطلاعت حضرتعالى غلط است اين نماز بنا به قول ام المؤمنين برادران اهل سنت تنها يازده ركعت است و نه بيشتر ! تنها در مسجد نبوى بيست ركعت اقامه ميشود كه لابد بر مبناى ابن تيميه حرّانى است ! […] كه همه چيزشان با ساير مسلمانها تفاوت دارد ! از اينها كه بگذريم كدام مسلمان پاك كردارى را سراغ داريد كه از نمازگزاردن ساير مسلمين – ولو در مساجد اختصاصى خود – بدش بيايد ؟ من قصد اسائه ندارم ولى باور بفرمائيد اين خواسته بيش از هر چيز رنگ و بوى سياسى به خود گرفته است، ما مسلمانها خداى واحد، قبله واحد و پيامبر واحد داريم ، مساجد هم بيوت الله محسوب ميشوند و ربطى به شيعه و سنى ندارد. مشكل خدام مساجد نيز براحتى قابل حل است !

      1. جناب سپهرطبق اطلاعات مبنای نقل قول رسانهای خبری درشهرشانزده میلیونی تهران یکمیلیون جمعیت اهلسنت تعجب وعلامت سوال ندارد؟این تعجب وانکار ازعدم اطلاعات بروزتان است؟نمازتراوه سی روزه ماه مبارک رمضان اهل سنت جمعابیست ونه رکعت میباشدبیست رکعت نمازتراوه،ونه رکعت هم نمازعادی همیشگی شبانه؟ سنت نمازی بعنوان یازده رکعت ندارد؟گویابعضابااشاره خودتان مبنی برتنهادرمسجدنبی بیست رکعت اقامه میشود؟بازهم اطلاعات ماراغلط میدانید!!

  3. جناب مولوی فرمودند: ”چرا در شهری که کلیسا و معابد سایر ادیان وجود دارد، اهل‌سنت نباید مسجدی داشته باشند و چرا وقتی اهل‌سنت به‌خاطر نداشتن مسجد، در نمازخانه‌های استیجاری در این شهر پهناور نماز می‌خوانند”
    گویا به جناب مولوی عزیزان اهل سنت اطلاعات اشتباه می دهند!
    چه کسی گفته اهل سنت در تهران مسجد ندارند؟
    آدرس مساجد اهل سنت تهران:
    ۱- مسجد صادقیه، واقع در فلکه‌ی دوم صادقیه
    ۲- مسجد تهران ‌پارس، واقع در خیابان دلاوران
    ۳- مسجد شهر قدس، واقع در کیلومتر ۲۰ جاده‌ی قدیم
    ۴- مسجد خلیج فارس، واقع در بزرگراه فتح
    ۵- مسجد النبی، واقع در شهرک دانش
    ۶- مسجد هفت‌جوب، واقع در جاده‌ی ملارد
    ۷- مسجد وحیدیه، واقع در شهریار
    ۸- مسجد نسیم‌ شهر، واقع در اکبرآباد
    ۹- مسجد رضی‌آباد، واقع در سه ‌راه شهریار
    جناب مولوی،امیدوارم اهل سنت در عمل پایبند به وحدت اسلامی باشند و فقط این طور نباشد که شیعه به اهل سنت در نماز اقتدا کند اما اهل سنت حاضر نباشند در مساجد شیعه نماز بخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن