خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد شدید پزشکیان به مدیریت طرح تحول سلامت

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، یکی از مشکلات مهم مدیریتی در کشور را برنامه‌ای عمل نکردن دانست و گفت: برنامه و طرح ارائه می‌دهیم و حرف‌هایی می‌زنیم که علمی و کارشناسی شده است اما براساس برنامه و حرف‌هایی که زده‌ایم عمل نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا مسعود پزشکیان در جمع خبرنگاران در شیراز در پاسخ به سوالی ادامه داد: مشکل مدیریتی و برنامه‌ای عمل نکردن تنها مربوط به این دولت نیست، تقریبا در تمام دولت‌ها این مشکل وجود داشته و دارد. دکتر احمدی‌نژاد هم برنامه‌ چهارم را کلا کنار گذاشت و بدان عمل نکرد و برنامه پنجم را هم که دولت او نوشته بود، اجرا نشد. در بخش بهداشت و درمان حتی 10 درصد آن‌چه در برنامه وجود داشت به اجرا نرسید. ما (مجلس) هم در نظارت کاری به کارش نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که براساس برنامه کارشناسی شده و علمی و حرف‌هایی که در زمان انتخابات و منصوب شدن عنوان می‌کنیم، عمل نکنیم رشدی را شاهد نخواهیم بود. ابتدایی‌ترین مسئولیت یک مسئول و مدیر این است که بداند کجا قرار دارد،‌ به کجا قرار است برسد و چگونه و با چه شیوه‌ای این مسیر را طی کند، اما ما معمولا با این مسائل بیگانه هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: از روز اول اجرای طرح تحول سلامت گفتیم که با توجه به تجارب دیگران،‌ این طرح با چنین رویه‌ای با مشکل مواجه می‌شود اما مسئله را سیاسی جلوه دادند. ابتدا هم خوب بود اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که یکسال است پول مراکز درمانی و پرسنل را نداده‌اند و روز به روز هم مشکلات بیشتر می‌شود. قانون هم اجازه اجرای چنین اقدامی را نداده بود. یکی از اقدامات خوب مجلس نهم تصویب بودجه 10 درصد خالص هدف‌مندی بود. این کار مجلس بود که علی‌رغم مخالف دولت وقت تصویب شد. هدف هم اختصاص این بودجه به فقرا و محرومان و حاشیه‌نشینان و مناطق محروم بود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود این پول به کسانیکه پول ندارند اختصاص یابد اما در دولت آقای احمدی‌نژاد اجرایی نشد. در مجلس دهم هم یک درصد ارزش افزوده تصویب شد که البته لایحه دولت نبود اما دولت با آن موافقت کرد. این هم برای اختصاص به روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر و حاشیه‌نشینان بود.

وی افزود: از محل یک درصد 3 هزار میلیارد تومان و از محل 10 درصد خالص هدف‌مندی هم 5 هزار میلیارد تومان به دولت رسید و چون پول در دست دولت بود طرح تحول سلامت ابتدا خوب اجرا شد اما قرار نبود به همه خدمات داده شود، قرار نبود من که پولدار هستم خدمات رایگان دریافت کنم. قرار بود خدمات عادلانه توزیع شود. من یک نفر از مجلسیان هستم، تمام مجلس نیستم، مجلس یک مجموعه است. آن زمان که گفتیم دیگران به به گفتند. آن زمان گفتیم که این طرح از پرداخت یارانه هم بدتر خواهد بود. در پرداخت یارانه ماهیانه 45 هزار تومان به هر فرد پرداخت می‌شود و این مبلغ به مرور سال‌ها به واسطه تورم ارزشش کم می‌شود. اما طرح تحول نظام سلامت اینگونه نیست.

وی درباره طرح تجمیع بیمه‌ها نیز گفت: براساس تجارب جهانی و دانش مدیریت، پول باید به کسی که خدمت می‌کند پرداخت شود. با تعدد بیمه‌ها ما پول را به ساختمان و پرسنل و خدمات اداری تخصیص می‌دهیم. از نظر تجارب بین‌المللی بهتر است که یک صندوق باشد.

پزشکیان درباره دلیل تشکیل فراکسیون آذری زبانان در مجلس شواری اسلامی نیز گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که قومیت‌ها و سلایق مختلفی وجود دارد. این‌که یک قومیت در کنار هم باشد فی‌ذاته بد نیست اما مانند چاقویی دو لبه است. یعنی اگر این واقعیت موجود به‌درستی مدیریت نشود به جای اصلاح، تخریب می‌کند. ما به‌جای مقابل موج ایستادن، بر موج سوار شدن را انتخاب کرده‌ایم. قومیت‌ها اگر هدایت شوند بسیار مفید خواهند بود و به‌جای تبدیل شدن  به یک اپوزسیون و این‌که یک قومیت اختلاف‌ساز شود، روند رشد را دنبال خواهد کرد. تجربه جهانی هم نشان داده که روش‌های غیر علمی و مستبدانه هم تداوم پیدا نمی‌کند. نمی‌توان عدالت را پیاده نکرد و ماند. باید با همه قومیت‌ها منصفانه و براساس عدالت عمل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون طرح پزشک خانواده نیز با اشاره به این‌که «در ساختار مدیریت علمی ما تصمیم‌ درست و درست اجرا کردن را داریم»، افزود: در موضوع پزشک خانواده ساختار تصمیم درست بود. این‌که برای هر جمعیت تعریف شده، خدمات تعریف شده، مسئول تعریف شده و پول تعریف شده داشته باشیم، اقدامی درست است. این‌که فقیر و غنی، دارا و ندار و… تفاوتی در گرفتن خدمات نداشته باشند، اما وقتی غلط اجرا کنیم مشکل ایجاد می‌شود.

وی با بیان این‌که «پزشک خانواده طرحی است که در جهان وجود دارد»، گفت: مشکل این است که تصمیم درست دولت در طرح پزشک خانواده، درست اجرایی نشده است. باید آن‌چه را جهان اجرایی کرده و موفق بوده است را اجرا کنیم. از خودمان چرخ ابداع نکنیم برای طرحی که وجود دارد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بحث نبود نظارت مناسب و کامل از سوی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از مشکلات ما نبود احزاب واقعی است. اگر احزاب واقعی بود می‌توانستند نظارت کنند و با جابه‌جایی نمایندگان مجلس، نظارت از بین نمی‌رفت.

وی با بیان این‌که «ما سیستم داده‌ها در کشور نداریم»، گفت: اگر سیستم داده‌ها وجود داشت، کنترل رانت و قاچاق و اختلاس و … به راحتی امکان‌پذیر بود. نباید اختلاسی حادث شود بعد ما متوجه شویم سه هزار میلیارد یا هشت هزار میلیارد اختلاس شده است.

وی با تصریح این‌که «ما برای همه این مسائل قانون داریم اما اجرایی نشده است»، گفت: یکی از گرفتاری‌های ما این است که در مجلس فقط قانون نوشته‌ایم، نظارت نمی‌کنیم که این قانون اجرا بشود، کل نظارت مجلس محدود به سئوال از وزیر و استیضاح شده است.

پزشکیان با بیان این‌که «بودجه یکی از ابزارهای نظارتی مجلس محسوب می‌شود»، تاکید کرد که از ابزار نظارتی در سیستم به درستی استفاده نمی‌کنیم. احزاب هم وجود ندارد که بتوان از این طرح نظارت را اعمال کرد.

وی درباره هیئت امنایی بودن دانشگاه‌های علوم پزشکی و نتایج این‌ شیوه مدیریت، گفت: مدیریت باید دارای اختیار و قدرت تصمیم‌گیری باشد تا در اجرای فعالیت‌ها متوقف نشود. در هیئت امنایی شدن تئوری این بود که اختیار به افراد کاردان و کارشناس واگذار و هزینه اثربخشی مناسب‌سازی شود. مشکل کار آن‌جاست که به‌جای استفاده از هیئت امنا در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، به‌عنوان ابزار امضای کارهای غیرعلمی و فردی استفاده شده است. اگر نه شیوه هیئت امنایی اداره شدن سیستم روش بد و ناکارآمدی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر راه به واسطه حادثه قطار و سایر مسائل مطرح شده، استیضاح خواهد شد؟ گفت: در روند علمی و مباحث مدیریتی هیچ وقت نباید به‌دنبال مقصر گشت همواره باید به‌دنبال مشکل و راه‌کارهای رفع مشکل رود. اما 38 سال است که در مسائل مختلف دنبال مقصر بوده‌ایم. اوایل انقلاب مدیران سالمی در کشور داشتیم، چرا این مدیران را عوض کردیم چون تجربه کمی داشتند و اشتباهاتی می‌کردند و مشکل به‌وجود می‌آمد، ما به‌جای حل مشکلات افراد و مدیران را عوض کردیم. در ترابری هم اگر مشکل به شکل ریشه‌ای حل نشود، صد وزیر هم که عوض کنیم، مشکل حل و رفع نمی‌شود. استیضاح کردن و عوض کردن وزیر و عوض کردن مدیر راهکار حل ریشه‌ای مسائل نیست. باید تلاش کنیم تا قصور کم شود.

نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: هر حرفی که بیان می‌شود باید دارای پشتوانه اطلاعاتی و علمی قوی باشد تا بتوان با استناد به پشتوانه از حرف خود دفاع کرد. اگر فردی اتهامی را متوجه کسی می‌کند، باید بتواند به استناد به مستنداتی حرف خود را اثبات کند. افراد همواره باید حق بگویند اما حق همیشه گفتنی نیست.. در بیان حق هم باید هزینه اثربخشی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا