خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فعال اصولگرا: آیا موسوی از طراحی «فتنه 88» باخبر بود؟

«عبدالله جوانی»، مدیر مسوول روزنامه ی اصولگرای «جوان» یادداشتی با بازنشر نقل قول ثابت نشده ای از مهندس میرحسین موسوی به استناد یک رسانه ی خارجی، نوشت:

در آستانه ی ۹دی مطلب زیر را با دقت بخوانید شاید با این روایت نشنیده باشید.

سؤالی که بعد از انتخابات پاسخ آن روشن شد این بود که چگونه اعضای حزب مشارکت و سازمان مجاهدین حاضر شدند از خاتمی عدول نموده و پشت سر موسوی قرار گیرند؟ آنان به دنبال تحول اساسی در نظامات و روابط مردم و حاکمیت و دمکراسی بودند. آیا این مطالبات توسط موسوی محترم شمرده شده بود؟ آیا موسوی قول برآوردن مطالبات را به آنان داده بود؟

در بین همه سخنان آشکار موسوی از مصاحبه ۲۱/۳/۸۸ (یک روز قبل از انتخابات، پنج‌شنبه استراحت کاندیدا و ممنوعیت تبلیغات) با هفته‌نامه تایمز برمی‌آید که طراحی خطرناکی برای نظام انجام شده بود. موسوی در آن مصاحبه پرده از طرحی خطرناک برمی‌دارد و از آنجا که وی شخصی کم ظرفیت و فاقد سعه‌صدر و پیچیدگی است، ناشیانه این طرح را لو می‌دهد. خبرنگار تایمز از وی می‌پرسد: «اگر شما پیروز انتخابات شوید برای اجرای دیدگاه‌هایتان، با توجه به اختیارات رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه عمل خواهید کرد» یک انسان سیاست‌مدار و درون نظام اکنون باید چه پاسخی به یک رسانه غربی بدهد؟

اهداف طراحی انجام شده از یک سو و مشی روشنفکری وی از سوی دیگر منجر به این پاسخ می‌شود: «تجمعات چشم‌گیر هفته‌های گذشته احتمالاً ماهیت،‌ ساختار قدرت را به نحو بنیادین دگرگون خواهد ساخت در واقع این کار با فشار بر رهبری مبنی بر عقب‌نشینی نسبت به افکار عمومی صورت خواهد گرفت.» (به نقل از تایمز، سایت الف)

در جمله بالا چند مساله مهم نهفته است. اول اینکه وی در صورت پیروزی نیز به دنبال انجام عملیات سیاسی و خیابانی در داخل کشور بوده است و با صراحت از تجمعات شبانه هفته‌های گذشته به عنوان یک ظرفیت برای بعد از پیروزی نام می‌برد. دوم اینکه سطح مواجهه با نظام را با استفاده از «تجمعات چشم‌گیر هفته‌های گذشته»،«بنیادین» مربوط به «ماهیت» و «ساختار قدرت» و «دگرگون‌ساز» می‌داند. واژه‌های مذکور پیامی جز تغییر اساسی در ساختار قدرت ندارد. سوماً وی غایت حرکت خود را مواجهه با احمدی‌نژاد و رفتارهای ناجور وی در مناظرات اعلام نمی‌کند. بلکه با فرض پیروزی، از تجمعات چشم‌گیر هفته‌‌های گذشته برای «فشار بر رهبری مبنی بر عقب‌نشینی» استفاده خواهد کرد. دکتر مرندی وزیر پیشین بهداشت و درمان می‌گوید:«به موسوی گفتم این مصاحبه راتکذیب کن اما حاضر به این کار نشد»

اما سؤال دیگری که خبرنگار هفته‌نامه تایمز از موسوی می‌پرسد درباره شکست است. پاسخ موسوی حکایت از روشن بودن تصمیم بعداز شکست در انتخابات دارد. همچنین نشانگر این مسئله است که چرا موضوع جلسه ۱۷/۴/۸۷ حزب مشارکت «بررسی راه‌های به دست گرفتن قدرت» بوده است.

خبرنگار از موسوی می‌پرسد: «اگر شما در انتخابات شکست بخورید به این جوانانی که در خیابان‌ها رقص‌کنان و شادند چه خواهید گفت. اصلاً به همه طرفدارانتان چه خواهید گفت.» پاسخ یک انسان عاقل و معتقد به نظام و انقلاب چه می‌تواند باشد؟ (سؤال از شکست است نه تقلب). موسوی می‌توانست بگوید اگر شکست خودم که طبیعت دموکراسی است. اما اگر مسئله‌ای غیرطبیعی در کار باشد از همه ظرفیت‌‌های قانونی برای احقاق حقوم استفاده خواهم کرد و …. اما وی طراحی بعد از شکست را با عریانی تمام لو می‌دهد. و در جواب می‌گوید «پیام من قبلاً به آنها رسیده است (آنان که در خیابان‌ها رقص‌کنان و شادند) تغییر از مدتی قبل ‌آغاز شده است. پیروزی در انتخابات بخشی از این تغییر است، بخش‌‌های دیگر ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ عقب‌گردی در کار نخواهد بود» در این جمله چند تصمیم و برنامه قابل احصاء است. اول اینکه قرار نیست بنده شکست را بپذیرم و راحت از کنار آن عبور کنم. دوم اینکه تجمعات خیابانی هفته‌‌های گذشته برای اهدافی بعد انتخابات پیش‌بینی شده است. سوم اینکه این تجمعات سازمان یافته است (پیام من قبلاً به آنها رسیده است) و تجمع‌کنندگان هم می‌دانند که چه کاری باید از فردای انتخابات صورت گیرد. چهارم اینکه ما تغییر را شروع‌ کرد‌ایم (تمرین تجمعات) و پنجم اینکه پیروزی یکی از اقدامات ما است که در صورت عدم تحقق آن راه‌‌های دیگری را مدنظر داریم (بخش‌‌های دیگر ادامه پیدا خواهد کرد) وششم اینکه: هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند مارا از ادامه راه باز دارد. (هیچ عقب‌گردی در کار نخواهد بود) بنابراین اصرار مطلق بر ابطال انتخابات و عدم توجه به توصیه‌ها و تذکرات رهبری و دیگر دلسوزان انقلاب که به صورت مستمر با وی ملاقات می‌کردند مؤید این است که با دستگیری طراحان نمی‌تواند حلقه‌‌های فرمول طراحی شده را از امتداد هم خارج کنند و باید مسیر طراحی شده طی شود. چون دستگیری طراحان فتنه باعث خلأ مشورتی به موسوی شد و وی قادر به جایگزینی راهبرد جدید نبود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ببينم انصاف نيوز ! آيا شما نسبت به درستى و صحت مطالبى كه از ميرحسين نقل كرده ، اطمينان داريد ؟! اين شخص با استناد به مصاحبه ميرحسين با روزنامه تايمز كه در سايت الف منتشر شده ، مطالب دروغ يا لااقل غير دقيقى به وى نسبت داده كه در خود سايت الف هم كه از اصولگرياهاى معتدل به حساب مياد وجود نداره ! بعبارت ديگر سؤالى را كه مدعيست خبرنگار تايمز از موسوى پرسيده در لينك اصلى وجود نداره و ايشون قربةً الى الله و با استعانت از ذهن خيال پرداز پرسشى را ساخته و پرداخته كرده كه در متن اصلى وجود نداره ببينيد ::
    (( در جایگاه ریاست جمهوری، موسوی طبعاً کما بیش به اندازه‌ی رهبر معظم آیت‌الله علی خامنه‌ای قدرت نخواهد داشت. به خصوص در حوزه‌ی سیاست خارجی و امنیت ملی. اما او موکداً ابراز داشت که تجمعات خیابانی چشمگیر هفته‌های گذشته احتمالاً ماهیت ساختار قدرت را به نحوی بنیادین دگرگون خواهد ساخت و در واقع این اتفاق با فشار بر رهبر نسبت به پذیرش بیشتر افکار عمومی رخ خواهد داد. ما پرسیدیم اگر انتخابات را ببازد، آن وقت چه می‌شود. [او پاسخ داد:] «تغییر از مدتی قبل آغاز شده است. تنها بخشی از آن به پیروزی در انتخابات مربوط می‌شود و بخش‌های دیگر ادامه خواهند یافت و هیچ عقبگردی در کار نخواهد بود.» ))
    ملاحظه فرموديد ؟! در متنى كه الف از اين مصاحبه منتشر كرده اصلاً چنين برسشى مطرح نشده و معلوم نيست جناب نويسنده چطور به خود اجازه داده تا سؤال دلخواهش را در متن ترجمه به ملت قالب كند ؟! بقول حافظ :
    واى اگر از پس امروز بود فردائى !

  2. با اتفاقاتی که قبل از انتخابات و با استفاده از بذل و بخشش از بیت‌المال به نفع یک کاندیدای مشخص افتاد و طرفداری آشکار اعضاء نهادهایی که باید بی‌طرف می بودند از این کاندید، مردم احساس کردند باید در انتخابات حضور داشته باشند. به همین خاطر شور و شوقی در شب‌های قبل از انتخابات 88 برپا شد و مشخص بود که برای اولین بار بعد از دهه 60 حتی اونایی که با نظام قهر کرده بودند هم پای صندوق‎ها خواهند آمد، اصولگراها هم می‌دونستند چی در انتظارشونه، به همین دلیل معتقدم حتماً اینطور بوده که آقای موسوی از طراحی «فتنه ۸۸» اصولگراها باخبر بوده!

  3. واقعا باید شرمنده باشند که همچین دروغهایی رو میگن.آخه دروغ از این آشکارتر واقعا اینا مردمو چی فرض کردن.

  4. سلام. از دوستان انصاف نیوز خواهش میکنم به اصل مصاحبه ی آقای موسوی با مجله تایمز (لینک زیر) مراجعه کنید و برای آقایون مخصوصا آقای مرندی (وزیر بهداشت سابق) که از اولین پخش کنندگان این مطلب بودند، فرق نظر مصاحبه کننده با پاسخ های مصاحبه شونده (آقای موسوی) را روشن کنید. لطفا با نشان دادن متن اصلی به آقایون بگویید عبارت “در واقع این کار با فشار بر رهبری مبنی بر عقب‌نشینی نسبت به افکار عمومی صورت خواهد گرفت” جمله میرحسین نیست بلکه نظر مصاحبه کننده است (صرفا عبارات داخل گیومه و جواب پرسش ها مربوط به آقای موسوی اند.) شاید همین توضیحات بتونه سوتفاهمات رو بر طرف کنه. ممنون
    http://content.time.com/time/world/article/0,8599,1904343-1,00.html

    1. درود بر شما جناب نيكو كار – حضرتعالى دقيقاً متوجه منظور بنده شديد ادامه جمله را از همان جائى كه آورديد مربوط به مصاحبه كننده است نه ميرحسين ، مضافاً باينكه من احتمال بسيار قوى ميدهم كه ترجمه هم در خيلى از موارد دروغ باشد.مثل همين سؤالى كه جناب گنجى از طرف خود – و لابد به قصد قربت – به آن افزوده .كاش اين امكان براى انصاف وجود ميداشت بكه دوباره مصاحبه رو ترجمه كند !

  5. اساسا فتنه ای که شروع شد سناریو اش قبلا تنظیم شده بودوان زهر چشم گرفتن از اشکارکنندگان فساد واختلاس وووووو حضرات بود وخضور کاندیدای مخالف(با امعان کامل از رویکرد او در دوران جنگ تحمیلی ) اول تاییدصلاحیت سپس…. اوبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا