خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی مطهری: در مورد حصر قوه قضاییه باید تصمیم بگیرد [+توضیح]

«علی مطهری»، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ‌وقت نگفتم کشور ما به موشک احتیاج ندارد، گفت: قدرت موشکی ایران بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی مطهری در جلسه پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به دوران انقلاب 577 اظهار داشت: در انقلاب اسلامی همه مردم آمدند و فطرت الهی مردم بیدار شد اما همیشه آن‌هایی که به دنیا کمتر چشم دوخته‌اند و از نظر اقتصاد در سطح پایین‌تری هستند فداکارترند.

وی با بیان اینکه در حضور و مشارکت مستضعفین در این رویدادهای بزرگ شکی نیست، گفت: باید دولت نیز به رفع محرومیت این قشر جامعه توجه کند تا شکاف طبقاتی کم شود، اما این امر را نمی‌بینیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اشکال در مدیریت‌ها، ملاحظات و تعارفات ما است، افزود: کسی که می‌خواهد اصلاحات امور کشور را انجام دهد باید مورد توجه باشد، به عنوان مثال همین مؤسسات پدیده یا ثامن‌الحجج که کم‌کم اعتماد مردم را جلب می‌کنند اما بعد موجب بروز معضل می‌شوند.

مطهری در ارتباط با تحریم‌ها تصریح کرد: تحریم‌ها را نباید شوخی بگیریم چرا که در تحریم نمی‌شود پول جابه‌جا کنیم و گردش در سیستم اقتصادی داشته باشیم حتی پول‌های ایران هنوز در بانک‌های دنیا مانده است که بخشی از این مشکلات به مدیریت ما برمی‌گردد، البته من نسبت به آینده خوش‌بین هستم، گشایش‌هایی که بعد از برجام ایجاد شده، بسیار خوب است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای حل مشکلات اقتصادی چه اقدامی انجام شده است، گفت: جلسات زیادی با بانک مرکزی داشتیم و اگر آن‌ها بی‌‌توجه باشند و کوتاهی کنند از طریق قانونی پیگیری می‌کنیم البته بانک‌ها هم استدلال‌هایی داشتند که نشان می‌داد نظارت‌ها تأثیر داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در بحث تصادف قطار تبریز ـ مشهد گفتم این بی‌انضباطی متوجه وزارت راه است و آن‌ها باید پاسخگو باشند، چون معتقدم در جایی که لازم باشد باید وارد شویم، در مباحث فرهنگی هم همین‌طور است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره موضوع رفع حصر، خاطرنشان کرد: ما مشکلی در کشور نداریم، این محدودیت‌های مسؤولان کشور آثار معکوسی دارد، بارها گفتیم این حصر کجای قانون است و واقعاً ضرورتی ندارد.

وی با بیان اینکه اولویت‌ها را چه کسی تعیین می‌کند، ادامه داد: آیا بحث آزادی کمتر از مباحث معیشتی است، این ارزش‌های انسانی برای همه ما مهم است.

مطهری در ادامه با اشاره به موضوع برگزاری کنسرت‌ها گفت: این موضوع تأکید ما نبود که هر طور می‌خواهد اجرا شود، بحث ما تبعیض در اجرای قانون است، اگر این‌گونه باشد هر استانی برای خود حکومت ویژه‌ای دارد و این کم‌کم می‌رسد به حکومت فدرال.

وی افزود: کنسرت اگر نامناسب باشد حتماً تبعات بدی دارد که باید مسؤولان اجرایی برای آن راهکاری در نظر بگیرند، ما محدودیت‌هایی را در آزادی مردم به وجود می‌آوریم و آن را به معیشت مردم سوق می‌دهیم که این خیلی بد است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در اینکه معیشت مهم است هیچ شکی نیست اما مردم ما رشد اجتماعی سیاسی پیدا کردند، معیشت در کدام کشور به نقطه ایده‌آل رسیده است، آمریکا و اروپا هم همین‌طور هستند و حتی وضعیت معیشت خوبی ندارند.

وی در ارتباط با حقوق‌های نجومی گفت: دیوان محاسبات در مجلس گزارش داد 397 نفر حقوق بالا و پایین 20 میلیون تومان دریافت می‌کنند که مجوز آن از مصوبه‌های دولت قبلی بود که دستشان را باز گذاشته بودند، البته این حقوق‌ها غیرقانونی نبود و فقط غیر وجدانی بوده که این دولت خیلی دیر این موضوع را پیگیری کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام راه را برای پیشرفت هسته‌ای ما باز کرد، گفت: 19 هزار سانتریفیوژ در سطح پایین داشتیم که باید به نسل برتر آن ارتقا پیدا می‌کرد، هیچ کشوری حتی آمریکا هم نمی‌تواند صنعت هسته‌ای خود را بدون کمک دیگر کشورها انجام دهد، حتی شکایت رئیس‌جمهور آمریکا هم نشان می‌دهد که برجام به ضرر آن‌ها است.

مطهری در بخش دیگری از این جلسه خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت دچار کمبود مالی و مشکلات شد اما در برنامه ششم تمهیداتی اندیشه شده است تا 10 درصد قانون یارانه‌ها به آن اختصاص داده شود تا این طرح ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: من هیچ‌وقت نگفتم کشور ما به موشک احتیاج ندارد، افراط‌گرایی در انقلاب اسلامی خوب نیست، قدرت موشکی ایران بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

مطهری افزود: انقلاب ما قائل به اشخاص نیست، ریشه‌اش ایمان مردم و اعتقاد آن‌هاست، اما باید اذعان داشت خلوص نیتی که در دوران انقلاب بود متأسفانه بعد از انقلاب در جامعه ما کم شده است.

وی با بیان اینکه من برای لغو برنامه‌ام از دادستان مشهد شکایت کردم، گفت: دادستان احتمال وقوع جرم دادند اما نمی‌شود هر فردی که از منزل بیرون بیاید برای آن احتمال وقوع جرم داد، این موارد در کشور کار زشتی است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارها با اجبار قانون رفع نمی‌شود، هیچ‌وقت مردم از جمهوری اسلامی برنمی‌گردند، آنچه در جامعه نمود دارد مثل بی‌حجابی و… واقعیت جامعه نیست مثلاً در زمان انقلاب بی‌حجابی در شمال تهران زیاد بود اما در دوران انقلاب همه بانوان چادری بودند و این یعنی باید به واقعیت جامعه نگاه کرد.

مطهری با اشاره به تلاش برای رفع حصر ادامه داد: در حال فعالیت برای رفع حصر هستیم و طی ملاقاتی که با محصوران داشتیم آن‌ها علاقه خودشان به امام و رهبری را اعلام کردند.

وی افزود: آن‌ها دچار خطا شدند نه اینکه هیچ خطایی نکردند اما اعتراضشان طولانی شد و مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه قرار گرفتند،اما آیا هفت سال برای این مجازات کافی نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه هر دو طرف خطا کردند، تصریح کرد: شرایط امروز جامعه هم دیگر مثل آن دوره هیجانی نیست و اتفاقی هم نمی‌افتد.

وی در پایان گفت: اینکه می‌گویند شورای عالی امنیت ملی در این باره وارد عمل شده است صحیح نیست چرا که تعیین مجازات به شورای عالی امنیت ملی ربطی ندارد بلکه قوه قضائیه باید تصمیم بگیرد.

گزارش ایسنا

علی مطهری گفت: شیوه برخورد ما با منتقدین و مخالفان درست نیست.

به گزارش ایسنا، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی با عنوان “انقلاب اسلامی، خواسته ها و دستاوردها” که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده مهندسی برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی کشورمان را با انقلاب های دیگر مثل انقلاب فرانسه و روسیه مقایسه کنیم در انقلاب فرانسه مساله آزادی و حقوق مردم و در انقلاب روسیه مساله عدالت مطرح بود.

وی افزود: همه این شعارها به اضافه شعارهای دیگری در انقلاب ما در چارچوب قوانین اسلامی مطرح بود، مثلا عدالتی که ما به دنبالش هستیم با عدالتی که روسیه به دنبال آن بود متفاوت است.

مطهری با بیان اینکه آزادی و حقوقی که ما به دنبال آن هستیم با سایر کشورها متفاوت است، افزود: در غرب آزادی فرد را آزادی دیگران محدود می‌کند، اما در اسلام مصلحت خود فرد و جامعه می تواند آزادی فرد را محدود کند.

وی با بیان اینکه شعار اصلی نهضت ما استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، گفت: همه کشور این شعار را فریاد می‌زد، این شعار خودجوش و از دل مردم بیرون آمد، حال باید بررسی کنیم ببینیم این انقلاب را چگونه پیش بردیم.

مطهری با اشاره به اینکه استقلال اعم از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، بیان کرد: استقلال سیاسی یعنی کشور خودش برای خودش تصمیم بگیرد، استقلال اقتصادی نیز یعنی در مسائل اقتصادی خودمان تصمیم بگیریم و متاثر از دیگران نباشیم، اما بدین معنی شاید هیچ کشوری را پیدا نکنیم که از نظر اقتصادی نیازی به هیچ کشور دیگری نداشته باشد، اما باید در تامین کالاهای اساسی متکی به خود باشیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استقلال فرهنگی اهمیت بیشتری نسبت به استقلال سیاسی و اقتصادی دارد، افزود: در رژیم گذشته در برابر فرهنگ غربی بسیار متاثر بود، مثلا اگر در غرب یا کشورهای اروپایی رنگ نارنجی به عنوان مد سال اعلام می‌شد می‌دیدیم که  همه بانوان در کشور نارنجی‌پوش می‌شدند، شهید مطهری نیز فرمودند اگر یک استعمارگر فکر  یک ملت را تسخیر کند به راحتی می‌تواند آنها را استعمار سیاسی و اقتصادی کند.

وی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند استقلال سیاسی و اقتصادی ایران را انکار کند گفت: درباره استعمار فرهنگی هم نسبت به رژیم  گذشته پیشرفت‌های زیادی داشتیم، اما نمی‌توانیم ادعا کنیم هیچ خودباختگی نداریم مثلا علائم آن را می‌توانیم در تهران حتی از روی نام فروشگاه‌ها مشاهده کنیم که اینها قطعا نشانه خودکم‌بینی فرهنگی است.

مطهری ادامه داد: شعار دیگر ما آزادی بود، این شعار از جهات مختلف قابل تقسیم است، اما منظور ما آزادی انسانی است، قوا و استعدادهای انسانی باید آزاد باشد، چرا که منشاء اینها خلقت و طبیعت انسان است، انسان حق تفکر دارد پس حق آزادی بیان نیز دارد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید ببینیم چقدر رفتار ما به روشی که پیشینیان ما داشتند نزدیک است، گفت: امام رضا(ع) با اربابان ادیان مناظره می‌کردند، در حضور ایشان گاهی به پیغمبر اسلام اهانت می‌شد و  ایشان با روی باز پاسخ می‌دادند و از خشونت استفاده نمی‌کردند، روش ائمه ما با مخالفانشان این گونه بوده است.

وی یادآور شد: شهید مطهری دو ماه بیشتر بعد از انقلاب در قید حیات نبودند، در همان دوره چه قدر از آزادی بیان دفاع کرده، ایشان می‌گوید حتی احزاب غیر اسلامی هم در جمهوری اسلامی آزاد هستند، اما منوط به اینکه با تابلوی خودشان به میدان بیایند، اگر حزب کمونیستی است با تابلوی خودش بیاید، تا مردم انتخاب کنند، اگر می‌خواهد تظاهرات کند با عکس مارکس بیایید و با تابلوی امام(ره) و نهج‌البلاغه نیاید و مردم را فریب ندهد، ایشان تاکید می‌کردند که مبادا فکر کنید راه مبارزه در انقلاب اجازه ندادن به اظهار نظر مخالفان است، بلکه باید با آنان با روی خودش مواجه شویم.

مطهری بیان کرد: شهید مطهری معتقد بود همانطور که ما نسبت به خلوت زن و مرد حساسیت داریم همین حساسیت‌ها را اروپایی‌ها درباره به خلوت رفتن قدرت دارند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی  در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در این 38 سال آزادی بیان در کشور ما فراز و نشیب‌های زیادی داشته و در دوره‌هایی خوب بوده و در دوره‌هایی هم اینگونه نبوده است، تصریح کرد: اگر آسیبی هست باید جبران کنیم، فکر نکنیم راه دفاع از نظام و اسلام جلوگیری از اظهار نظر مخالفان است.

وی با اشاره به شعار جمهوری اسلامی گفت: این شعار حاکی از حکومتی است که شکلش جمهوری است و محتوایش اسلامی، کلمه جمهوری نیز  تعبیر دیگری از دموکراسی است، البته گاهی این بحث مطرح شده که آیا اساسا جمهوری اسلامی کلمه‌ای متناقض است، اینجا گفته می‌شود شاید در یک کشور لائیک چنین تعبیری متناقض باشد اما در کشور ما که اکثر قریب به اتفاق آن مسلمان هستند جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است و تعبیر متناقضی نیست.

مطهری ادامه داد: دموکراسی واقعی حتی در کشورهای غربی کمتر قابل تحقق است، اما همان قدر که دموکراسی نسبی باشد قابل قبول است. البته اینگونه نیست که ما دموکراسی را از غرب گرفته باشیم، اگر به حضرت علی(ع) نگاه کنیم می‌بینیم ایشان شخصیتی دموکراتیک بودند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خوارج حضرت علی(ع) را کافر می‌دانستند، گفت:  خوارج در سخنرانی‌های ایشان گاهی اختلال  ایجاد می‌کردند، در نمازها به ایشان اقتدا نمی‌کردند و هنگامی که نماز به امامت ایشان برگزار می‌شد عمدا قرآن می‌خوانند تا حضرت سکوت کنند اما شما ببنید رفتار حضرت علی(ع) با آنان چگونه بود. ایشان نه آنها را به زندان برد، نه شلاق زد و نه حتی سهمیه آنان را از بیت‌المال قطع کرد تا زمانی که سلاح به دست گرفتند.

وی تاکید کرد: اگر ما این رفتارها را با رفتارهای خودمان مقایسه کنیم می‌بینیم که نسبت به آن فاصله زیادی داریم، ما باید روش‌های خود را در برخورد با مخالفان و منتقدان اصلاح کنیم.

ایسنا بخش پرسش و پاسخ با دانشجویان را به صورت جداگانه منتشر کرده است.

توضیح انصاف نیوز در چهارشنبه ساعت 14: این جمله ی نقل شده از آقای مطهری در خبرگزاری فارس که «در حال فعالیت برای رفع حصر هستیم و طی ملاقاتی که با محصوران داشتیم آن‌ها علاقه خودشان به امام و رهبری را اعلام کردند»، برداشت اشتباه از سخنان اوست و دیداری انجام نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در مورد حصر قوه قضائیه باید تصمیم بگیرد!!؟؟
    من از حقوق چیز زیادی نمیدانم ، و حال این پرسش برایم پیش آمده ،
    مگر حکم به حصر را در دادگاه توسط قوه قضائیه صادر شده که حالا در رفع آن باید تصمیم بگیرد !!؟؟
    حد اقل از شما جناب مطهری توقع شتر سواری دولا دولا را نداشتیم !
    خوب اگر با حکم حکومتی این حصر بوجود آمده ، پس جائی دیگر باید چانه زنی کرد ، چرا آدرس عوضی میدهید !؟
    چه عیب دارد حقیقت را بگوئید ، شما به شجاعت در حقیقت گوئی شناخته شده اید .
    اون بیچاره عزیزان هم که به هر قیمتی اصرار به آزادی خود ندارند و همیشه تقاضای دادگاه علنی کرده اند !

    1. دوست عزيز جناب ايرانى
      حق با شماست، بيجهت عصبى نشويد. احتمالاً تيتر خبر با دقت انتخاب نشده ، بنده هم همين احتمال را دادم
      اما حق اينست كه فرمايش جناب مطهرى نه در مقام انشاء كه ناظر بر صلاحيت نهادها بيان شده زيرا اصولاً قابل تصور نيست كه رفع حصر را از نهادى مطالبه كنيم كه هيچ نقشى در تصميم اوليه نداشته است ؟! احتمالاً اين
      شيطنت يا بهتر بگويم بى معرفتى را خبرگزارى فارس مرتكب شده و دو دوزه بازى در مرام مطهرى نيست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا